kind met mentale achterstand (PDD-NOS)

15-04-2009 11:08 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kind van bijna 7jaar met een mentale achterstand.

In de medische wereld noemen ze dit PDD-NOS.

Wie van jullie heeft ook een kindje met mentale achterstand?

Wat kan ik verwachten in de toekomst? Zal hij zelfstandig kunnen zijn : werken, trouwen ......
Ligt er helemaal aan hoe achter zijn ontwikkeling blijft en hoe verstoord die is. Waar zit je kindje op school? Wat kan hij allemaal al, waar maak je je het meest zorgen om (jij zelf, niet de diagnose; wat zie jij in je kind dat je zorgen baart?)?
Een kind met PDD-NOS heeft niet altijd een mentale achterstand. Ik betwijfel of je weet waar je het over hebt.
dit is wel een hele beperkte vraag waarop een heel uitgebreid antwoord mogelijk zou moeten zijn.

PDD NOS is een heel breed spectrum van stoornissen waarvan jouw kind er misschien een aantal heeft of misschien maar eentje, beetje moeilijk vergelijken met anderen en soms ook onterecht verontrustend dan voor jou, bespreek het liever met je arts die zijn gehele dossier kent.
Is er uberhaupt een diagnose door een arts gesteld, of zijn dit enkel je eigen vermoedens?
Moeilijk om te zeggen naar aanleiding van jouw korte verhaal of dat allemaal mogelijk is.

Ik ken echter wel iemand die PPD-NOS heeft en gewoon werkt en ook een vaste relatie heeft. Hij heeft een heel normaal leven. Zijn partner zet de lijnen uit (wel in overleg) en dat werkt heel goed voor hun zo.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb een PDD-NOSser met een havo-vwo nivo....dat zou ik geen mentale achterstand willen noemen.
Mentale achterstand is geen PDD-NOS. Het kan een combinatie zijn, maar het is zeker niet hetzelfde.
De mentale achterstand kan inderdaad misschien een gevolg zijn van PDD-NOS, maar mentale achterstand is net zo'n ruim begrip als PDD-NOS.

PDD-NOS is een ontwikkelings stoornis (letterlijk Pervasieve Developmental Disorder, Not Otherwise Specified). Als gevolg van deze ontwikkelingsstoornis kan je vast een mentale achterstand oplopen. PDD-NOS kinderen kunnen stoornissen hebben in de taalontwikkeling, de motorische ontwikkeling, de reactie op interne en externe prikkels, maar vooral op het sociaal-emotioneel vlak (hoe met anderen om te gaan in sociale situaties).
PDD-NOS valt onder de autisme-spectrum-stoornissen. Soms hebben kinderen met PDD-NOS daarnaast ook nog een laag IQ, maar dat hoeft niet, somigen hebben zelfs een bovengemiddeld IQ en functioneren redelijk "normaal". Op trouwen zou ik niet rekenen, want het is heel lastig voor mensen met een ASS om een gelijkwaardige relatie op te bouwen, omdat ze net dat stukje inlevingesvermogen en sociale interactie misen. PDD-NOSSers met een gemiddeld of bovengemiddeld IQ hebben wel vaak een "normale"opleiding en vinden vaak werk in d ICT sector. (Er wordt wel eens gezegd dat silicon valley eigenlijk de grootste sociale werkplaats ter wereld is, vol met hoogbegaafde autisten).

Als je kind naast PDD-NOS ook nog ens een laag IQ heeft, en naar speciaal onderwijs cluster 4( gemiddeld IQ, ernstige gedragsproblemen) of cluster 3(zwakbegaafd) moet, dan denk ik dat je je verwachtingen flink moet bijstellen. 7 jaar is nog wel erg jong om daar en uitspraak over te doen. Het kan nog alle kanten op. Er zijn hier meerdere forummers met een PDD-NOS diagnose die volledig zelfstandig functioneren, en eigenlijk alleen vastlopen op relaties.
Euh kreng...mijn havoklantje heeft ook een Rec-4 toewijzing....
Op deze site kan je best veel terug vinden over PDD-NOS. Als je eenmaal aan het zoeken slaat, kan je overigens nog wel een tijdje door.

De volgende omschrijving vond ik wel mooi samenvatten wat er in bovenstaande reacties staat omschreven: "PDD-NOS moet gezien worden als een stoornis die als 'een schil' om iemands persoonlijkheid en intelligentie zit. Het beïnvloedt dus niet de persoonlijkheid en intelligentie, slechts het gedrag en diens kijk op de wereld om hem heen. PDD-NOS kan daarom ook nooit gezien worden als een vorm van zwakzinnigheid of verstandelijke handicap. Daardoor kunnen sommige mensen met PDD-NOS wel degelijk zwakzinnig zijn, maar anderen kunnen zeer intelligent zijn."
quote:misschicken schreef op 15 april 2009 @ 13:11:

Euh kreng...mijn havoklantje heeft ook een Rec-4 toewijzing....En die doet t goed? Vind ik alleen maar fijn voor jou en voor kind. Ik werk in de re-integratiebranche en zie vanuit werk dat veel cluster 4 gevallen uiteindelijk toch niet verder komen dan WSW of ander begeleid werk, omdat ze in een "normale" werkomgeving niet te handhaven zijn. "Werk" vereist namelijk naast cognitieve vaardigheden ( die vaak prima in orde zijn) heel veel sociale vaardigheden en die ontbreken vaak bij deze groep. Hoop voor je dat jouw havo-klantje de uitzondering is.
quote:return_of_kreng schreef op 15 april 2009 @ 13:35:

[...]

En die doet t goed? Vind ik alleen maar fijn voor jou en voor kind. Ik werk in de re-integratiebranche en zie vanuit werk dat veel cluster 4 gevallen uiteindelijk toch niet verder komen dan WSW of ander begeleid werk, omdat ze in een "normale" werkomgeving niet te handhaven zijn. "Werk" vereist namelijk naast cognitieve vaardigheden ( die vaak prima in orde zijn) heel veel sociale vaardigheden en die ontbreken vaak bij deze groep. Hoop voor je dat jouw havo-klantje de uitzondering is.Nee het loopt ruk op het moment, dank je

De kans is groot dat hij dit jaar blijft zitten. En wat de toekomst brengt....geen idee. Qua intelligentie zou hij de havo prima moeten kunnen doen. Maar de factoren om hem heen maken het hem moeilijk. Met als grootste factor de puberteit.
Dat spijt me voor je.

Cluster 4 is wat dat betreft lastiger dan cluster3, omdat het voor zowel ouders als kind makkelijker te accepteren is dat een kind cognitieve capaciteit ontbreekt. Als je weet dat je kind wel het vermogen heeft om havo of mss zelfs wel VWO te doen, is het voor je gevoel, veel meer een stap "terug" om te onderkennen dat ie door zijn andere beperking toch niet op dat niveau kan functioneren in de "normale" wereld.

(herken e.e.a een heel klein beetje vanuit mijn eigen situatie, bovengemiddelde intelligentie, en ADHD. De grens van mijn concentratie is eerder bereikt dan mijn intelligentie, waardoor de luncpauze het zwaarste onderdeel van mijn werkdag is. gelukkig reageer ik goed op medicatie en heb ik mijn werk zo kunnen indelen dat typische ADHD-trekjes geen bezwaar zijn, maar als ik een baas had die van mij verlangde dat ik altijd stipt op tijd was, altijd alle vergaderingen bijwoonde en ik niet af en toe kon thuiswerken, dan had ik een groot probleem).
bedankt voor alle antwoorden.

Mijn zoontje is in behandeling met de psychiater

wie dan ook deze diagnose (PDD-NOS) heeft vastgesteld.

Op school hebben ze een test gedaan , niet de leraren maar een groep van profesionelen die gericht zijn op kinderen met een probleem. Zij hebben ook dezelfde diagnose vastgesteld. Volgens deze test heeft mijn zoontje van bijna 7 een inteligentie van een kindje van 3,5 en zijn motoriek is geschat op 5 jaar.

Hij kan nog niet duidelijk spreken en het is daarom zegt de psychiater dat zijn inteligentie zo laag geschat wordt. Maar toch zijn er dingen waarover ik heel bezorgd ben. Hij zit in de 1ste klas , al zijn klasgenootjes kunnen al lezen en schrijven maar hij natuurlijk niet. Hij is nu bezig met de nummers en kan alleen de nummer 1 en 2 onderscheiden wat ik heel weinig vind.Volgens de psychiater heeft hij een normale inteligentie maar daar heb ik nog mijn twijfels over.

Ik hoop alleen dat hij ooit eens kan lezen en schrijven zodat hij later zelfstandig kan zijn.
Heeft ie al een indicatie voor speciaal onderwijs?

Ik zou m zo snel mogelijk daar geplaatst proberen te krijgen. het zou zomaar kunnen dat jouw zoontje in een volle klas zo overprikkeld raakt dat ie gewoon niks kan opnemen. Zoek ook voor jezelf zo snel mogelijk hulp en begeleiding in de opvoeding. Misschien kun je zelf met hem gaan trainen. Vaak kunnen autistische kinderen goed spelen/leren op de computer. Heb je nog meer kinderen? Want je PPD-NOSsertje gaat een behoorlijke wissel trekken op je gezinsleven.
Welke hulp krijgt je zoontje nu? Het lijkt mij, net als kreng dat vindt, dat de leeromgeving in een 'gewone' klas niet de juiste is. Ik denk dat jouw zoon veel meer baat heeft bij een meer individuele aanpak en begeleiding. Wordt er vanuit school iets aangeboden, begeleiding door een RT-er of IB-er? Is er een plan van aanpak voor hem gemaakt? Dat zal allemaal broodnodig zijn! Of zijn de testresultaten pas net bekend?
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Ik woon in Spanje en hier hebben we geen speciale scholen voor kinderen met pdd-nos. Ze moeten naar een normale school gaan.

Volgens de spaanse wet moet deze school zich dan ook aan deze kinderen aanpassen. Ik heb 2 jaar moeten vechten om een speciale opleiding voor mijn zoontje te krijgen. Nu krijgt hij voor 40% van de schooluren aldus 12 uren individuele begeleiding maar de rest v .d. uren zit hij gewoon in de klas met zijn klasgenootjes.

Hier zeggen ze dat het voor hem heel belangrijk is om ook met zijn klasgenootjes de zitten omwille de sociale contacten.

Ikzelf ga 2 x per week met hem naar de logopedist.

Ze hebben pas in december 2008 (aldus veel te laat) zijn diagnose vastgesteld.

Ik heb nog 2 kinderen en kan natuurlijk niet al mijn tijd alleen in hem steken. Volgens mij kan ik nog meer doen met mijn zoontje maar de psychiater zegt dat het al meer dan genoeg is.

Hij speelt veel op de computer en doet dat ook heel graag. Als hij aan de computer zit lijkt hij op een hoogbegaafd kind .
quote:visvijver schreef op 15 april 2009 @ 11:08:

Ik heb een kind van bijna 7jaar met een mentale achterstand.

In de medische wereld noemen ze dit PDD-NOS.

Wie van jullie heeft ook een kindje met mentale achterstand?

Wat kan ik verwachten in de toekomst? Zal hij zelfstandig kunnen zijn : werken, trouwen ......

Hai,

Mijn zoontje van 6 heeft ook PDD-NOS met een laag IQ

De testen die hij heeft ondergaan bevat o.a. een aantal opdrachtjes, zoals blokjes hetzelfde leggen enzo, hij was toen bijna 5 en scoorde op sommige onderdelen 2 jaar en 6 maanden, qua taal was hij wel redelijk op nivo voor zijn leeftijd,

Ik denk dat mijn zoon niet zelfstandig kan wonen later, maar onder begeleiding zal moeten.
Weet iemand vanaf welke leeftijd de diagnose PDD-NOS ook echt gesteld kan worden? Volgens de juffen op de school van mijn zoontje (net 5) vertoont mijn zoontje gedrag wat niet bij zijn leeftijd zou passen. Nu heeft ie een aantal testen gedaan bij een orthopedagoog en het verslag loog er niet om. Ze signaleerde onder meer op sociaal vlak problemen en heeft naar haar zeggen signalen van autistisch gedrag geconstateerd. Er zou volgens de orthopedagoog mogelijk sprake zijn van PDD-NOS of Asperger.
up. Ik hoop dat iemand antwoord kan geven op mijn vraag.
quote:traincha2 schreef op 20 april 2009 @ 23:25:

Weet iemand vanaf welke leeftijd de diagnose PDD-NOS ook echt gesteld kan worden? Volgens de juffen op de school van mijn zoontje (net 5) vertoont mijn zoontje gedrag wat niet bij zijn leeftijd zou passen. Nu heeft ie een aantal testen gedaan bij een orthopedagoog en het verslag loog er niet om. Ze signaleerde onder meer op sociaal vlak problemen en heeft naar haar zeggen signalen van autistisch gedrag geconstateerd. Er zou volgens de orthopedagoog mogelijk sprake zijn van PDD-NOS of Asperger.

Mijn zoon kreeg zijn diagnose in groep 5, hij was 9.

Maar ik weet dat ze ook al eerder testen, maar vanaf welke leeftijd weet ik niet. Meld hem gewoon aan bij het GGZ of een andere instelling waar ze hem kunnen testen, en dan hoor je het vanzelf. Er zijn ook wachtlijsten.
Misschien is dat inderdaad het beste. Ik hoorde een verhaal van iemand die haar kind ook had laten onderzoeken door een orthopedagoog, die was uiteindelijk bij 4 verschillende terechtkomen en alle 4 hadden ze een verschillende diagnose.
Zal wel een domme vraag zijn maar wat is een orthopedagoog?

Nog nooit van gehoord. Mijn zoontje heeft alleen maar een psychiater gezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven