Euthanasie ivm psychisch lijden

18-04-2018 19:31 1141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op dit moment midden in een euthanasietraject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Met dit topic wil ik in eerste instantie mijn verhaal kwijt, omdat dit iets is waar ik in mijn omgeving niet makkelijk over kan praten, en omdat de mensen met wie ik er wel over kan praten, uiteraard erg emotioneel betrokken zijn.

Ik lijd aan een therapieresistente bipolaire stoornis. Manie speelt maar een kleine rol, maar de depressie is er bijna altijd. Ik ben op dit moment al 2,5 jaar aan een stuk ernstig depressief. Als ik alle depressieve perioden bij elkaar optel, kom ik denk ik wel aan zo’n 20 jaar (ik ben 48). En dan ben ik niet een klein beetje depressief, maar meestal heel ernstig. Ik heb meer dan 20 verschillende reguliere medicijnen geprobeerd, ook heel wat alternatieve medicijnen en behandelingen, therapie en opnames. En ik kan niet meer, ik wil niet meer, ik ben op. Het is ondraaglijk. Het moet afgelopen zijn, over, sluiten. Er is nog één behandeloptie, en daarna houd ik het voor gezien.

Twee maanden geleden besloot ik, om tijd te sparen, naast die laatste behandeling ook alvast te starten met het euthanasietraject. Ik had namelijk verwacht voor mijn euthanasie bij de levenseindekiniek terecht te komen, omdat bijna geen enkele arts zich aan euthanasie wegens psychisch lijden wil wagen. Daar is een wachtlijst van 6 maanden en daarna duurt het traject ook nog eens minstens 6 maanden. Maar tot mijn blijdschap bleek mijn huisarts bereid mijn verzoek in behandeling te nemen, en dat betekent dat het allemaal een heel stuk sneller gaat. De onafhankelijke psychiater waar ik heen moest is inmiddels ook akkoord. Nu alleen de scenarts nog. Het definitieve oordeel van de scenarts kan pas na de laatste behandeling, maar omdat ik het zo moeilijk vind om met de onzekerheid te leven, heb ik binnenkort wel alvast een oriënterend gesprek, zodat ik een beetje kan inzien welke kant diens oordeel op gaat.

Ik had niet durven hopen dat dit zo voorspoedig zou gaan, ben hier zo blij mee! Hoewel de weinige mensen in mijn omgeving die hiervan weten niet verbaasd zijn dat ik dit doe, willen ze niet dat ik doodga. Het is dus moeilijk om erover te praten. Misschien kan ik hier toch een beetje mijn ei kwijt.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
:redrose:
Alle reacties Link kopieren
Dit topic lang meegelezen en niet eerder gereageerd. Ik denk regelmatig aan je.
Alle reacties Link kopieren
Fayanna, ik denk aan je
In this mad house we must all survive
Vanuit hier een kerstster voor je Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Elke keer als dit topic omhoog komt hoop ik dat het een reactie van Fayanna is..
Lieve meid, hoop dat je oke bent..
leya1987 schreef:
26-12-2019 11:30
Elke keer als dit topic omhoog komt hoop ik dat het een reactie van Fayanna is..
Lieve meid, hoop dat je oke bent..
.
Ik ook.... ook al weet ik dat Fayanna natuurlijk vrij is om te doen en laten wat ze wil. Wegblijven van het forum, een nieuwe nick nemen en hier nooit meer reageren.

Maar we weten allemaal denk ik dat het kan dat Fayanna er niet meer is. En zou dat ook niet oké zijn? Dat is immers wat ze nog het meest wilde.

Lieve Fayanna, waar je ook bent, ik hoop dat het rustig is :hug:
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
27-12-2019 09:05
.
Ik ook.... ook al weet ik dat Fayanna natuurlijk vrij is om te doen en laten wat ze wil. Wegblijven van het forum, een nieuwe nick nemen en hier nooit meer reageren.

Maar we weten allemaal denk ik dat het kan dat Fayanna er niet meer is. En zou dat ook niet oké zijn? Dat is immers wat ze nog het meest wilde.

Lieve Fayanna, waar je ook bent, ik hoop dat het rustig is :hug:
Dat was ook mijn eerste gedachte. Ik hoop gewoon dat ze rust heeft, waar ze ook is.
¡Apagando las luces!
Mijn gevoel zegt dat Fayanna eindelijk haar verdiende rust heeft.
anoniem_6398d67752325 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 12:15
26.55% gewijzigd
Ik hoop ook dat Fayanna rust heeft. Waar dan ook. Het liefst op een door haarzelf gekozen fijne plek. Dat ze de hulp heeft gekregen waar ze naar op zoek was en niet alleen stond in haar keuze. Welke keuze dat ook is.

Fayanna, ik denk aan je :rose:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
27-12-2019 09:05
.

Maar we weten allemaal denk ik dat het kan dat Fayanna er niet meer is. En zou dat ook niet oké zijn? Dat is immers wat ze nog het meest wilde.
Dat denk ik ook en voor haar hoop ik het ook!
En dan hoop ik ook dat het om een zo prettig mogelijke manier is verlopen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
31-12-2019 18:55
Dat denk ik ook en voor haar hoop ik het ook!
En dan hoop ik ook dat het om een zo prettig mogelijke manier is verlopen.
Vooral dit.
Lieve Fayanna, je bent voor altijd een bikkel, want je hebt altijd zo enorm hard moeten vechten.
Ik gun je de plek van je dromen, en ik denk/durf in te vullen, dat dat een plek is waar je lichamelijke en psychische rust mag ervaren, en ik hoop dat je deze op een rustige liefdevolle manier heb mogen bereiken. :redrose:
IBIopviva schreef:
31-12-2019 18:55
Dat denk ik ook en voor haar hoop ik het ook!
En dan hoop ik ook dat het om een zo prettig mogelijke manier is verlopen.
Dit gevoel heb ik ook en ik denk er net zo over. Maar ergens sluimert er toch het irrationele idee dat ze opgenomen is en later ziet dat ze niet vergeten is en in vele harten zit. Tegen beter weten in. :rose:
:rose:
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-01-2020 14:39
Reden: Privacy
83.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, vind ik ook :hug:
.
anoniem_6398d67752325 wijzigde dit bericht op 10-01-2020 22:15
0.00% gewijzigd
:rose:
Alle reacties Link kopieren
Het maakt verder niet uit hoe of wat maar ik zie dat haar naam nu weer terug veranderd is.

Hoop vooral dat ze rust heeft.
:rose: hoop dat ze rust heeft. Waar ze ook is.
:rose:
Alle reacties Link kopieren
:redrose:
Liefs
Wat is er gebeurd, wat heb ik gemist? Wil iemand me misschien daarover pb'en?

:redrose:
Utakar schreef:
10-01-2020 20:23
Wat is er gebeurd, wat heb ik gemist? Wil iemand me misschien daarover pb'en?

:redrose:
Ik weet het ook niet. Maar ze heeft al even niet meer gepost.
Utakar schreef:
10-01-2020 20:23
Wat is er gebeurd, wat heb ik gemist? Wil iemand me misschien daarover pb'en?

:redrose:
Je hebt pb!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven