Geld & Recht alle pijlers

0,0 % rente ABN Amro

13-01-2020 18:17 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heel merkwaardig dat het spaargeld wat je als spaarder bij een bank hebt uitstaan en feitelijk een lening is aan een bank niet beloond wordt met rente.

Salarissen van de snelle bankjongens worden nog steeds fors betaald
Er zijn steeds minder bankfilialen dankzij internetbankieren ( begrijpelijk)

Echter zie ik wel steeds grotere Bulkgebouwen van de banken uit de grond rijzen.

Het lijkt er op dat je als spaarder gemangeld lijkt tussen 1 ) de Bank , 2) de Belastingdienst , of 3) Aandelen.

Waar gaat de 'vermogende' Viva forummer heen met zijn zuurverdiende spaarcentjes .
Kan John de Mol als eigenaar van Sanoma , waar Viva onderdeel van is zich ook in deze Topic herkennen ?

Ik denk zelf aan een ouwe 'stinksok' :mrgreen:

Waar ga jij heen met je spaarcenten

Totaal aantal stemmen: 132

Ik ga een toyboy nemen (16%)
Ik laat het gewoon op de bank , dat is wel zo veilig (58%)
Ik ga beleggen (23%)
Toch maar even naar de PC Hooft om dat mooie bontjasje te kopene (4%)
Welkom in de tropen
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
14-01-2020 15:27
Ach ja. Stel dat je 8000 euro spaargeld hebt en de negatieve rente wordt 0,2%, dan kost het je 16 euro. Nou, poeh poeh. Wat kost een kluis?
Ja maar als je 80000 hebt dan moet je al 160 euro betalen. Plus de vermogensbelasting, plus je hebt al inkomstenbelasting betaald. Eigenllijk ben je dan 3 genaaid ;-)
Alle reacties Link kopieren
Een deel buffer op de spaarrekening, de rest beleggen.
We sparen op die manier om een groot eigen vermogen mee te kunnen nemen als we een huis gaan kopen. Wel een beetje jammer dat het dan ook minder waard wordt als de huizenprijzen omlaag gaan, aangezien dat nogal gecorreleerd is :proud:
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
14-01-2020 12:51
Spaarrekening is voor mij gewoon een buffer. Daar hoef ik niet vet aan te verdienen. En dat verdampt echt niet zo maar.
Dit
Alle reacties Link kopieren
Misschien is beleggen leuk om te proberen met geld dat je "over" hebt.
Maar waarom dan?
Je hebt geld pas "over" als je bent overleden; tot die tijd beoog je daar iets mee/van te doen of heb je een doel zoals pensioen of zorgkosten.

Ik heb een huurhuis, een goede pensioenvoorziening en zo ook mijn partner. Ben met weinig tevreden en heb daardoor nu al geld over waarvan ik een deel heb belegd, en ook nog een stukje bitcoin heb, wat ik in een heel goede tijd heb gekocht (en waar ik mijn inleg al lang weer terug heb geboekt, dus wat er staat is pure, forse winst)

Ik vind het leuk om iedere dag te kijken wat de koers heeft gedaan, en het te zien stijgen.
Een ander brengt zijn geld naar de kroeg, koopt er een designertas van of een nieuwe auto.
Ieder zijn ding hè?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
14-01-2020 18:18
Ik heb een huurhuis, een goede pensioenvoorziening en zo ook mijn partner. Ben met weinig tevreden en heb daardoor nu al geld over waarvan ik een deel heb belegd, en ook nog een stukje bitcoin heb, wat ik in een heel goede tijd heb gekocht (en waar ik mijn inleg al lang weer terug heb geboekt, dus wat er staat is pure, forse winst)

Ik vind het leuk om iedere dag te kijken wat de koers heeft gedaan, en het te zien stijgen.
Een ander brengt zijn geld naar de kroeg, koopt er een designertas van of een nieuwe auto.
Ieder zijn ding hè?
In zo'n geval snap ik het dat iemand gaat beleggen. Want zelfs al zou het helemaal mis gaan, dan is er in jouw geval niet zoveel aan de hand.
Dan beleg je inderdaad met geld dat je "over" hebt en alles wat het oplevert is dan leuk/meegenomen.

Voor je pensioenvoorziening gokken op beleggen, zou ik niet zien zitten.
Evenals lenen (bijv. goedkoop lenen via studiefinanciering) in de overtuiging dat je alleen maar altijd winst maakt....

Maar de overheid stimuleert het wel. O.a. door sparen zo zwaar en onredelijk (VRH) te bestraffen.
Voor zelfstandigen rest (v.w.b. pensioenvoorziening) dan slechts de mogelijkheid om lijfrentepolissen af te sluiten.
Gebruna schreef:
14-01-2020 14:45
Ik ga in elk geval niet beleggen.
In de jaren '90 heb ik, t.b.v. pensioen, twee beleggingsverzekeringen afgesloten. Dat wat net zoiets als nu "iedereen" zegt dat ETF's alleen maar steeds meer waard zullen worden.
Bleek helaas niet waar: twee keer (2001 en 2008) een crisis. En dan zakt de waarde ineens met 45 % of meer - en duurt het héél lang voordat je weer op het oude niveau zit, als je daar al ooit weer komt.
Dat klopt dus niet eh; als je in 1995 op de Dow Jones had ingetekend, dan was je nu na 2 crashes, dan had je nu een YOY rendement van 8,5%. De crash van 2008 (2009 eerder) zat 4 jaar later terug op niveau (en staat intussen dubbel zo hoog). Pijnlijk als je net in die periode je geld nodig hebt, maar dat is onderdeel van het spel. Er is niemand (tenzij het crooks zijn) die je gaat aanraden om via de beurs op korte termijn te gaan spelen met geld dat je denk nodig te kunnen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Je moet dan wel de kosten er af halen die je maakt bij beleggen. Die lopen ook best op, tenminste als je je portfolio zo nu en dan aanpast
blauwe_emmer schreef:
14-01-2020 19:48
Je moet dan wel de kosten er af halen die je maakt bij beleggen. Die lopen ook best op, tenminste als je je portfolio zo nu en dan aanpast
Tuurlijk, maar als je dat actief doet, dan ben je typisch niet op zoek naar wat het simpelweg volgen van een ETF als de Dow Jones je kan bieden, en dan calculeer je die sowieso al in. Maar zelfs met die kosten zou je nog steeds zowat 7 keer zoveel hebben gehad in vergelijking met wat je in 1995 had ingelegd (ondanks de 2 crashes).
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
14-01-2020 19:54
Tuurlijk, maar als je dat actief doet, dan ben je typisch niet op zoek naar wat het simpelweg volgen van een ETF als de Dow Jones je kan bieden, en dan calculeer je die sowieso al in. Maar zelfs met die kosten zou je nog steeds zowat 7 keer zoveel hebben gehad in vergelijking met wat je in 1995 had ingelegd (ondanks de 2 crashes).
Toch ken ik mensen die de afgelopen jaren hun geld volledig zijn kwijtgeraakt door beleggingsfondsen. Ik ben groter ingestapt in 2008 en ken best wel wat mensen die serieus geld hebben belegd bij diverse beleggingsadviseurs, maar de bedragen die je noemt herken ik niet of je moet toch wat meer risicovol beleggen.
blauwe_emmer schreef:
14-01-2020 19:48
Je moet dan wel de kosten er af halen die je maakt bij beleggen. Die lopen ook best op, tenminste als je je portfolio zo nu en dan aanpast
Ik heb een aparte rekening aan mijn beleggingsrekening gekoppeld. Zo heb ik overzicht hoeveel ik er op gestort heb en weet ik wat het incl kosten heeft opgeleverd.
blauwe_emmer schreef:
14-01-2020 19:58
Toch ken ik mensen die de afgelopen jaren hun geld volledig zijn kwijtgeraakt door beleggingsfondsen. Ik ben groter ingestapt in 2008 en ken best wel wat mensen die serieus geld hebben belegd bij diverse beleggingsadviseurs, maar de bedragen die je noemt herken ik niet of je moet toch wat meer risicovol beleggen.
Dat het niet risicoloos is, is evident eh. Zeker als je op specifieke aandelen begint te spelen of als je nog een stap verder gaat en met derivatives gaat werken.

Cijfers die er eerder stonden waren gewoon de Dow Jones cijfers hoor, aangezien het over ETF's gaat en de stelling dat een crash alles kan doen laten verdampen, waarna het gigantisch lang zou duren om terug op niveau te zitten. In 1995 stond de Dow (toch zowat de moeder aller ETF's) op 3800, vandaag staat die op 28800; dat is meer dan het zevenvoudige, crashes inclusief. Het dieptepunt van de crash zat ergens boven de 7300 (nog steeds meer dan wat je in 1995 ingelegd zou hebben), komende van een dikke 13000 en daar zaten ze midden 2012 al terug aan.

Tuurlijk, als je in september 2007 intekent en dan in Q1 2009 moet verkopen, dan verlies je de helft, maar als dat je beleggingstermijn is, dan zit je verkeerd op de beurs. Of je moet een speculant zijn, en dan zit je sowieso niet met die bezorgdheid.
Al jaren een erfenisje uitstaan in beleggingen.
Blij dat het mijn eigen geld niet is / was, want het brengt geen centiem op.
Het kost me alleen elk jaar bankkosten, instapkosten, ...

Ik kan officieel niet onder het startbedrag, maar als ik alle kosten van de afgelopen 15 jaar eraf trek zit ik toch écht al lang onder de start.


Met mijn eigen centen begin ik daar dus niet aan.
En voor extra vastgoed naast mijn eigen koophuis moet ik toch echt eerst de lotto winnen.


Doe mij dus maar die toyboy :-).
En een spaarrekening die op dit moment nog 0.1 % oplevert.

Bontjassen haat ik.
himalaya schreef:
14-01-2020 06:28
Hof Hoorneman, gematigd offensief.
Dankjewel, ga ik even opzoeken.
Ik heb zo'n 2,40 euro rente ontvangen op 80.000 euro spaargeld, we gaan het vieren door samen één ijsje te kopen.
Geronimo2 schreef:
16-01-2020 08:08
Ik heb zo'n 2,40 euro rente ontvangen op 80.000 euro spaargeld, we gaan het vieren door samen één ijsje te kopen.

Had het maar belegd, dan had je nu de hele ijskraam kunnen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
14-01-2020 09:07
Wat ik niet begrijp aan het oude sok verhaal: waarom zou je dat doen als de rente op spaarrekening negatief zou worden? Je kunt het toch gewoon op je betaalrekening zetten? Daar betaal ik 0% op in ieder geval.
Nooit gehoord van vermogensbelasting?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ook op geld in een ouwe sok zou je in principe vermogensbelasting moeten betalen als het boven het belastingvrije bedrag uit zou komen.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
16-01-2020 09:48
Nooit gehoord van vermogensbelasting?
Dat heet vermogensrendementsheffing en die wordt geheven over vermogen dat je hebt. Ongeacht of je het op een spaar- of betaalrekening hebt staan. Ook contant geld en waardebonnen worden meegerekend. Er geldt een vrijstelling voor contant geld van 543 euro. Alles daarboven moet je aangeven. Ook als je nog binnen het heffingsvrijvermogen van 30.846 euro blijft.
SweetFirefly schreef:
16-01-2020 09:48
Nooit gehoord van vermogensbelasting?
Ja hoor, ik betaal het ook nog. Dit heeft niets te maken met of het op een bankrekening staat waar je al dan niet negatieve rente over moet betalen. Het ontwijken van deze belasting door het in een sok te stoppen en niet op te geven bij de belasting is belastingontduiking. Daar doe ik niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een buitenlandse rekening waar ik zo’n 1.5% krijg. Ik kijk nog even de koers aan, want een paar maanden geleden was hij ca 2,5% beter, maar denk dat ik binnenkort vrijwel alles overzet.

Ga midden van het jaar naar NL, dan leeg ik m helemaal en sluit ik de rekening denk ik.
Hello, can you hear me?
Laten staan, als het in de min komt haal ik alles eraf.
Waarom zo radicaal, alles eraf? Je kunt ook met een deel gaan beleggen. Overigens denk ik dat veel klanten van banken met een vermogen van boven die 2.5 miljoen dat al doen. Die hebben doorgaans denk ik echt niet alleen maar spaarrekeningen. Of ze kopen een huis erbij.

0% (maar dus niet "negatief") zet mensen misschien wel aan het denken of ze wellicht ook op andere manieren met hun spaargeld kunnen omgaan.

De doelgroep waar ik dit denk het zuurst vind zijn mensen die nét een klein beetje kunnen sparen door zuinig/verstandig te leven. En voor kinderen/jongeren die je lange termijn doelen probeert bij te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook lastig. Beleggen is niet zo handig, want ik heb binnen twee à drie jaar mijn gespaarde geld juist nodig om een huis te kúnnen kopen. Als starter moet je eerst flink sparen, aangezien je 10 procent van de waarde van een woning al moet kunnen ophoesten.
It-is-joysjuhhh schreef:
19-01-2020 09:31
Ik vind het ook lastig. Beleggen is niet zo handig, want ik heb binnen twee à drie jaar mijn gespaarde geld juist nodig om een huis te kúnnen kopen. Als starter moet je eerst flink sparen, aangezien je 10 procent van de waarde van een woning al moet kunnen ophoesten.
Kost dat huis dan 25 miljoen euro?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
19-01-2020 09:35
Kost dat huis dan 25 miljoen euro?
Huh? Als je 10% wilt/moet sparen voor je huis ben je met een huisje van 3 ton al 30K verder. Dat is best een heel aardig bedrag om bij elkaar te sparen, zeker als je starter op de arbeids/woningmarkt bent en ook nog eens een flink bedrag aan huur kwijt bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven