Tantraworkshop

10-04-2009 13:29 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met mijn vriendje een workshop Tantra gaan doen, maar ik kan zelf niet vanwege mijn werk dus gaat hij alleen (was al betaald en zo), het "klasje" bestaat uit 8 personen, eigenlijk 3 stellen en een gelegenheidskoppel.

Ik ga/ging ervan uit dat het grotendeels meditatief/theoretisch was, maar nu blijkt wel dat hij een lendendoek mee moet nemen en fris gedouched verschijnen. Ook word hem voor de workshop een vrouwelijke gelegenheidspartner toegewezen.

Ineens vraag ik me af; wat gaan ze dan eigenlijk precies doen? Massage zou ik niet echt een punt vinden, maar stel nou dat dat naakt gebeurt?

Heeft iemand ooit zo'n workshop gevolgd? Wat gebeurt er dan eigenlijk?
Al ben ik voor dat je als stel ook eigen dingen moet kunnen doen zonder partner. Want 24 uur per dag alles samen doen zou ik gek van worden. Vind ik dit net even weer een uitzondering op de regel, juist omdat je er beiden geinteresseerd in bent, er meer over wilt weten en vooral omdat het mij erg leuk lijkt en spannend. Had ik gekozen om een andere datum voor 2 personen te prikken. Niet direct vanwege het intieme, maar meer omdat ik er zo een ben die hetgeen aangeleerd is ook direct wil toepassen. En dan vind ik het geweldig als ik dan mijn partner even lekker onderhanden neem. (en dan bedoel ik op de trantra zachte erotische manier)
quote:liefspook schreef op 10 april 2009 @ 14:34:

Heeft er ooit iemand een tantraworkhop/lezing/cursus bijgewoond die me gerust kan stellen?

Ja. Maar geruststellen in de zin van: er gebeurt niks, dat zal niet gaan. Het is precies zoals ze aan de telefoon vertelden: iedereen bepaalt zijn eigen grenzen.

Ik kan je alleen geruststellen in die zin, dat ik zelf aan sommige dingen niet meegedaan heb en dat dat nooit een probleem is geweest. Niet voor mij en niet voor anderen.

Je zult dus op je vriend moeten vertrouwen, maar dat is lastig als je zelf niet precies weet hoe het gaat bij zo'n workshop.

Zal ook afhangen van de club die de workshop geeft. Welke is dat?
Mijn vriend heeft ook niet zo'n duidelijk beeld van de exacte inhoud, waarschijnlijk gaat hij ook schrikken als hij ontdekt dat ze er echt zo ver in gaan.

Ik zág er eigenlijk niet zo'n probleem in omdat ik ervan uit ging dat het vrij oppervlakkig zou zijn. Inmiddels geloof ik dat niet meer zo, en heb ik er wel een probleem mee.

Ik ga hem toch nog proberen te bellen of hij inderdaad maar niet wil gaan, dat lijkt me beter.
Waarom bel je niet nogmaals naar die instelling en leg je je situatie uit en vraag je of je niet een re-scheduling kunt regelen? Wie niet waagt, die niet wint toch.
Ik heb wel eens een tantraweekend gedaan. Het allerbelangrijkste is dat je vantevoren afspraken maakt met elkaar. Dus je partner en jij.

De workshops hadden weinig met seks te maken, meer met genot op zich en het betrekken van al je zintuigen erbij. Ja, er kan naakt aan te pas komen, maar dat is, zoals de man in kwestie zei de persoonlijke voorkeur. Rampetampen, om het zo maar te noemen, heb ik tijdens de workshops niet gezien/ervaren. Denk dat je dan in een andere setting moet zijn.Wat achteraf gebeurd is tussen mensen was ik natuurlijk niet bij. Het verrichten van lich seksuele handelingen, om het zo maar even te noemen, is ook persoonlijk. Maar daar vallen dus afspraken over te maken met je partner.

Ik heb meer van dit soort dingen gedaan, ook met mijn toenmalige partner, jaloezie kan een rol spelen, als je partner bijv. iemand anders masseert, intens knuffelt, sensueel mee danst etc. Daarom: maak vantevoren afspraken met elkaar over grenzen.
quote:liefspook schreef op 10 april 2009 @ 13:29:

was al betaald en zoVolgens mij een typisch geval van verkeerde zuinigheid
Is hij nog gegaan Liefspook?
Liefspook, ik ben wat laat (de workshop was gisteren) maar als je er zoveel moeite mee hebt moet je vriend niet gaan. Mijn man en ik hebben samen een tantracursus gedaan en ik schat in dat je het te ver vindt gaan.

Massage is naakt inderdaad. En er worden geen gebieden overgeslagen tenzij je aangeeft dat je het niet prettig vindt. Misschien is een gelegenheidspartner daar wat voorzichtiger in.

Persoonlijk vond ik het toch een beetje uitdraaien op erotiek onder valse voorwendselen. Het ging niet om sex maar de lichamelijk reactie van mijn man sprak boekdelen (zullen we maar even netjes zeggen).

(Daarbij was de enorm zweverige entourage helemaal niets voor mij, maar dat is weer een ander verhaal).
Hey allen; nog even een kleine update. Ik heb hem gebeld en gevraagd niet te gaan, maar een beetje laat. Hij had al 40 min. gereden en stond voor de deur toen ik hem sprak.

Hij is dus wel gegaan maar heeft op mijn verzoek alleen het theoretische gedeelte bijgewoond en nog een beetje geïnformeerd. Zoals het hem is uitgelegd was het niet de bedoeling dat hij intiem contact met zijn gelegenheidspartner zou hebben, maar de andere stellen zijn daar vrij in en hebben dat doorgaans wel.

Mijn vriend is dus na het theoretische gedeelte vertrokken, volgens hem was de sfeer toen al vrij erotisch, dus daar was ik wel blij om. Volgende week gaan we met zijn tweetjes een workshop doen, zónder stellen erbij. Lijkt me toch wat gemakkelijker.
Toch goed dat je hem nog gebeld hebt denk ik, lijkt me dat het voor jezelf ook een heel stuk prettiger voelt nu. Veel plezier volgende week!
anoniem_61593 wijzigde dit bericht op 15-04-2009 14:46
Reden: typen is lastig
% gewijzigd
Prima oplossing Liefspook. En wat leuk dat je volgende week met zijn 2 alsnog een workshop gaat doen. Veel plezier
Ja, allemaal bedankt nog voor de adviezen. Voor de mensen die ervaringen hebben; hoe moet ik het voor me zien? Ik begrijp wel dat er erotiek bij komt kijken, dat vind ik ook geen punt. Ik zou het wel prettig vinden om te horen hoe het bij jullie verliep!

Mfihlo? Marahbloem?
Ik ben wel heel benieuwd naar hoe je workshop bevalt volgende week!

Kan zelf geen tips geven, want geen ervaring mee, maar het lijkt me wel interessant. Hoewel ik vermoed dat vriend wat al te nuchter is voor dit soort zaken
Ter info; het was erg bijzonder. Wij zijn over het algemeen ook vrij nuchter, maar we hebben het beide wel ervaren als een verrijking. Ik kan me niet herrinneren dat ik ooit zó mentaal ontspannen ben geweest, ruim 2 uur lang heb ik eigenlijk nergens anders aan gedacht dan aan het "hier en nu".

Heel eigenaardig hoe je je zó ontspannen, geliefd en op je gemak kunt voelen terwijl je (inderdaad) ongekleed bent en in aanwezigheid van een stel (workshop-gevers) dat je eigenlijk niet kent!

Overigens; sex kwam er niet aan te pas, hoor! Wel -vrij intieme- massage, maar niet qua hoogtepunten o.i.d.
Ik vond het erg intiem en toch wel heel veel weg hebben van sex om eerlijk te zijn. Dat je daar niet bij klaarkomt dat zal dan wel. En dat is precies wat mij verschrikkelijk stoorde. Niet omdat ik moeite heb met intimiteit of intimiteit met vreemden (verre van zelfs), maar wel omdat we met zijn allen zo hard deden alsof het geen sex was. Als ik intiem wil zijn met andere mensen (met of zonder orgasme) dan regel ik dat wel, daar wil ik geen cursus voor hebben, en ook niet voor betalen.

Tel daarbij op dat er een heel verhaal kwam over meridianen en andere vage alternatieve zaken, en dat ik daar echt helemaal niets mee heb. Als je je alleen al bedenkt dat de theorie van meridianen bedacht is in een tijd waarin men nog geen anatomische kennis had, en dat er wel 13 (of nog meer) verschillende theorieën over de loop van de verschillende meridianen bestaan, dan begrijp je misschien waarom ik helemaal afhaakte. Energiestromen voelde ik met de beste wil van de wereld niet. Ik heb me er voor opengesteld en ben er min of meer blanco in gestapt, maar ik vond het niets.

Het geheel voelde voor mij als één groote "scam". Erotiek onder het motto van spiritualiteit. Hoewel de docenten er zelf heilig in geloofden, wilde het er bij mij echt niet in.

Massage is natuurlijk altijd fantastisch, maar tantra is niet lekkerder of minder lekker dan gewoon de tijd voor elkaar nemen met een muziekje en misschien een wierrookje erbij.

Maar goed, ieder zijn ding, en als je in bent voor dit soort dingen dan zal je daar best heel veel plezier aan kunnen beleven. Deze mensen hielden hele retraites en zo en dat vonden ze geweldig. Daar doen ze niemand kwaad mee verder, en dus moeten ze dat zeker blijven doen, maar wel zonder mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven