Wat eten en drinken bij beugel
woensdag 29 januari 2020 om 22:29
Mijn 11 jarige krijgt binnenkort een beugel. Eerst een buitenboord beugel, daarna een blokjes beugel, traject van 2-3 jaar . Orthodontist heeft uitgelegd dat ze geen harde dingen mag eten. Oké dat is te doen. Maar geen frisdrank (een glas per week) mag met koolzuur of Citroenzuren. Nu drinken mijn kinderen Vooral veel ranja en thee. Maar toch wel vaker dan 1 glas per week aan ice tea , ice tea green / appelsap / jus dorange. Maar daar zit idd citroenzuur in.
Alleen water en thee vinden mijn kinderen terecht wel heel karig en dat begrijp ik. Wat hebben jullie kinderen gedronken / gegeten in deze periode? Wat mag wel (ipv wat mag niet)
Alleen water en thee vinden mijn kinderen terecht wel heel karig en dat begrijp ik. Wat hebben jullie kinderen gedronken / gegeten in deze periode? Wat mag wel (ipv wat mag niet)
woensdag 29 januari 2020 om 22:30
woensdag 29 januari 2020 om 22:32
Hier idem.Karl_Marx schreef: ↑29-01-2020 22:30Ik heb zelf een beugel gehad en heb alles gegeten wat los en vast zat. Ze doen vaak strenger dan dat het eigenlijk nodig is. Het enige wat je niet meer kan eten (ik had slotjes) zijn appels, maar je kan ze nog wel in partjes snijden. Kortom: je kan gewoon alles doen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 29 januari 2020 om 22:41
Koolzuur is niet goed voor je tanden, ook als je geen beugel draagt. Heeft verder niets met de beugel te maken.
Ik heb een slotjesbeugel en ik eet in principe alles. In een appel bijten lukt niet en ik pas ook op met harde dingen maar er is niets wat ik laat staan.
Mes en vork zijn mijn beste vrienden. Iets als een pizza snijd ik gewoon in hele kleine stukjes. Gaat prima.
Ik heb een slotjesbeugel en ik eet in principe alles. In een appel bijten lukt niet en ik pas ook op met harde dingen maar er is niets wat ik laat staan.
Mes en vork zijn mijn beste vrienden. Iets als een pizza snijd ik gewoon in hele kleine stukjes. Gaat prima.
woensdag 29 januari 2020 om 22:42
Geen plakkerige dingen of hele harde dingen. Geen koolzuur ivm lijm en plekjes waar je niet lekker bij kan bij slotjes. Dat echt niet of amper doen.
En je (kind) krijgt altijd te horen wat ze zeker in het begin beste niet kunnen eten. Meerdere malen hoor.
En elke keer als er wat veranderd, andere draad, dubbel draad, nieuwe elastiekjes qua sterkte aantrekken, eventuele veren, ect doet het echt even goed pijn voor een paar dagen.
Naast na het plaatsen zelf natuurlijk.
En je (kind) krijgt altijd te horen wat ze zeker in het begin beste niet kunnen eten. Meerdere malen hoor.
En elke keer als er wat veranderd, andere draad, dubbel draad, nieuwe elastiekjes qua sterkte aantrekken, eventuele veren, ect doet het echt even goed pijn voor een paar dagen.
Naast na het plaatsen zelf natuurlijk.
woensdag 29 januari 2020 om 22:48
De koolzuur kan de lijm aantasten? Dus liever bijv ice tea zonder prik?Luci_Morgenster schreef: ↑29-01-2020 22:42Geen plakkerige dingen of hele harde dingen. Geen koolzuur ivm lijm en plekjes waar je niet lekker bij kan bij slotjes. Dat echt niet of amper doen.
Lastige is dat we alleen te horen krijgen wat niet mag / kan. Niet wat wel mag. En alleen water en thee is wel heel karig.
woensdag 29 januari 2020 om 22:48
woensdag 29 januari 2020 om 22:49
Dat weet ik nog niet. Ze spoelt nu sowieso dagelijks met Elmer junior.
woensdag 29 januari 2020 om 22:51
Ik zou niet weten wat er karig zou zijn aan water en thee en in het weekend (?) een glas frisdrank.
Maar goed. Mijn moeder, neefje en nichtje hebben allemaal beugels gehad en ook gewoon alles gedronken en gegeten. Mijn moeder en nichtje waren heel erg van het goed schoonmaken, mijn neefje niet zo en die heeft nu dus beschadigd glazuur (bruinige plekjes) op twee van zijn voortanden.
Maar goed. Mijn moeder, neefje en nichtje hebben allemaal beugels gehad en ook gewoon alles gedronken en gegeten. Mijn moeder en nichtje waren heel erg van het goed schoonmaken, mijn neefje niet zo en die heeft nu dus beschadigd glazuur (bruinige plekjes) op twee van zijn voortanden.
woensdag 29 januari 2020 om 22:56
Mijn ortho zei dat ik alles kon eten en drinken zolang ik maar voorzichtig was. Die slotjes gaan er niet zo maar af.
En koolzuur is slecht voor de lijm? Onzin. Dan zou ik geen slotje meer op mijn tanden hebben.
Het belangrijkste is het gebit schoonmaken en schoon houden en dat is wel even een gedoe. Flossen is lastig maar ragertjes zijn redders.
En koolzuur is slecht voor de lijm? Onzin. Dan zou ik geen slotje meer op mijn tanden hebben.
Het belangrijkste is het gebit schoonmaken en schoon houden en dat is wel even een gedoe. Flossen is lastig maar ragertjes zijn redders.
woensdag 29 januari 2020 om 22:58
Waar je niet om vraagt maar wat ik zelf wel fijn vond in het begin: wax voor op de slotjes. In het begin komen er nogal eens wondjes in je mond door de blokjes.
Bijv. https://www.bol.com/nl/p/vitis-orthodon ... 005182263/
woensdag 29 januari 2020 om 22:59
Dat koolzuur de lijm aantast heb ik nooit gehoord.
Maar als je weet wat niet mag, dan weet je toch ook wat wel mag?
Tegen mij is alleen gezegd harde dingen te vermijden, maar verder mag ik alles eten. Mits je je gebit maar (heel) goed verzorgt.
Alleen vloeibaar eten? Nee joh. Ja, het is gevoelig en dan moet je inderdaad geen hard broodje eten. Maar wat zachte dingen lukt echt wel.
En ja ik heb slotjes.
woensdag 29 januari 2020 om 23:00
Ik heb tonnen van die wax gevretenhuisduif schreef: ↑29-01-2020 22:58Waar je niet om vraagt maar wat ik zelf wel fijn vond in het begin: wax voor op de slotjes. In het begin komen er nogal eens wondjes in je mond door de blokjes.
Nog niet zo zeer aan de slotjes zelf, maar wel aan de ijzeren ringen - of zo voelde het toch - die achteraan op mijn laatste kiezen geplaatst waren.
20 jaar later nog altijd nachtmerries over.
woensdag 29 januari 2020 om 23:01
woensdag 29 januari 2020 om 23:50
Dankje. Er wordt gestart met een buitenboord beugel, maar misschien toch maar al aanschaffen.huisduif schreef: ↑29-01-2020 22:58Waar je niet om vraagt maar wat ik zelf wel fijn vond in het begin: wax voor op de slotjes. In het begin komen er nogal eens wondjes in je mond door de blokjes.