Wasbare luiers?
zaterdag 1 februari 2020 om 07:41
Ik ben op het fenomeen wasbare luiers gestuit en ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Blijkbaar is er rondom wasbare luiers een wereld op zich.
Omdat ik nog helemaal nul ervaring heb met luiers kan ik me er zelf dus geen beeld bij vormen wat handiger/ praktischer is.
Dat het beter is voor het milieu speelt voor mij een belangrijke rol. Maar is het werkbaar? Is het handig? Gaat het niet extra stinken? Welk merk moet je dan kopen? Hoeveel luiers is handig om te hebben voor 1 baby? En hoe doe je dat dan als je niet thuis bent? Hoe neem je zo’n luier dan weer mee naar huis? Hoe vaak draai je er een was voor met 1 baby? Normaal doe je je luiers in een luieremmer, maar hoe doe je dat met wasbare luiers?
Dit, en nog duizend andere vragen komen bij mij op. Ervaringsdeskundigen, brand los!

Dat het beter is voor het milieu speelt voor mij een belangrijke rol. Maar is het werkbaar? Is het handig? Gaat het niet extra stinken? Welk merk moet je dan kopen? Hoeveel luiers is handig om te hebben voor 1 baby? En hoe doe je dat dan als je niet thuis bent? Hoe neem je zo’n luier dan weer mee naar huis? Hoe vaak draai je er een was voor met 1 baby? Normaal doe je je luiers in een luieremmer, maar hoe doe je dat met wasbare luiers?
Dit, en nog duizend andere vragen komen bij mij op. Ervaringsdeskundigen, brand los!

zaterdag 1 februari 2020 om 08:01
Tja, ik ben nog van de generatie die erin rondliep
En aangezien mijn zus zes jaar jonger is, kan ik het systeem nog zo voor me zien.
Er bestaan inlegvellen en overtrekvellen. Luier nemen, inlegvel erin, omdoen, vastspelden, overtrek (pure plastic) eromheen, dichtknopen, klaar.
En dan geen nappywrapper maar een ouderwetse luieremmer. En ja, als het te lang staat wordt het pure ammonia, maar goed, laat een emmer wegwerp lang genoeg staan en je stinkt ook de hut uit.
Maar goed, dit is natuurlijk op basis van 40 jaar geleden...

En aangezien mijn zus zes jaar jonger is, kan ik het systeem nog zo voor me zien.
Er bestaan inlegvellen en overtrekvellen. Luier nemen, inlegvel erin, omdoen, vastspelden, overtrek (pure plastic) eromheen, dichtknopen, klaar.
En dan geen nappywrapper maar een ouderwetse luieremmer. En ja, als het te lang staat wordt het pure ammonia, maar goed, laat een emmer wegwerp lang genoeg staan en je stinkt ook de hut uit.
Maar goed, dit is natuurlijk op basis van 40 jaar geleden...
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zaterdag 1 februari 2020 om 08:17
Gedaan met oudste. Werkte op zich prima. Had bamboe luiers. Wassen en drogen prima, stank bleef wel in de emmer. Voor ergens heen had ik aparte waszakken. Leuke overbroekjes. Nooit een natte broek of doorlekken gehad (nou had kind ook geen spuitpoep oid). Wel deed ik kind direct een schone luier aan als het geplast had. Het is wel echt nat. Koud viel wel mee aangezien er een overbroekje om heen zat.
Je kunt zo een heel pakket kopen. Wel duur in aanschaf, maar je hoeft niet elke week dure luiers in de winkel te kopen.
Maar mijn kindje was een klein ieniemini mensje en dan is de luier die je om doet wel erg groot en stug.
Uiteindelijk toch overgestapt op gewone luiers en de wasbare luiers weer voor een goed bedrag via MP verkocht.
Je kunt zo een heel pakket kopen. Wel duur in aanschaf, maar je hoeft niet elke week dure luiers in de winkel te kopen.
Maar mijn kindje was een klein ieniemini mensje en dan is de luier die je om doet wel erg groot en stug.
Uiteindelijk toch overgestapt op gewone luiers en de wasbare luiers weer voor een goed bedrag via MP verkocht.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
zaterdag 1 februari 2020 om 08:19
Ja het is niet meer zoals Ceylon zegt
.
Wasbare luiers zijn eigenlijk heel persoonlijk voor wat werkt. Je hebt luiers waarbij je met twee delen werkt, je hebt luiers waar je extra boosters in stops en je hebt luiers die all in one zijn.
Je hebt wetbags die je kan gebruiken voor vieze luiers als je dag op pad bent.
Hoeveel luiers is afhankelijk van hoe vaak je wil wassen. Reken in begin op 8 luiers per dag.
Wij hebben luieremmer voor wasbare luiers. Er zit deksel bij maar eigenlijk stinkt het open minder.
Op oa www.nappys.nl en de fb pagina wasbare luiers staat veel informatie.
Ik gebruik ze bij jongste nu wel amper trouwens maar dat is omdat ik nu al achter loop met gewone was.

Wasbare luiers zijn eigenlijk heel persoonlijk voor wat werkt. Je hebt luiers waarbij je met twee delen werkt, je hebt luiers waar je extra boosters in stops en je hebt luiers die all in one zijn.
Je hebt wetbags die je kan gebruiken voor vieze luiers als je dag op pad bent.
Hoeveel luiers is afhankelijk van hoe vaak je wil wassen. Reken in begin op 8 luiers per dag.
Wij hebben luieremmer voor wasbare luiers. Er zit deksel bij maar eigenlijk stinkt het open minder.
Op oa www.nappys.nl en de fb pagina wasbare luiers staat veel informatie.
Ik gebruik ze bij jongste nu wel amper trouwens maar dat is omdat ik nu al achter loop met gewone was.
due-scimmie wijzigde dit bericht op 01-02-2020 08:21
8.16% gewijzigd

zaterdag 1 februari 2020 om 08:30
Hoi Lilly,
Ik ben zelf met wasbare luiers gestart kort na de geboorte van mijn kind en ik wil niet anders meer.
De tijd dat wasbare luiers bestonden uit katoenen lappen die met veiligheidsspelden bij elkaar gehouden werden ligt gelukkig achter ons. Voor het gebruiken van wasbare luiers onderweg en het bewaren van het luiers tot aan het wassen zijn allemaal handige producten ontwikkeld zoals wetbags en afsluitbare luieremmers met wasnetten erin. Die wasnetten gooi je met inhoud en al in de wasmachine, dus je hoeft de luiers van een paar dagen oud niet stuk voor stuk met de hand uit de luieremmer te vissen.
Er zijn verschillende luiersystemen en meestal heb je aan 20 a 25 luiers voldoende voor 1 kind en doe je elke 2 a 3 dagen een luierwas.
Er zijn diverse wasbare luierwinkels met een netwerk van consulenten door heel Nederland. Een consulent kan een consult (gratis!) met je inplannen en je de verschillende systemen laten zien, je vragen beantwoorden en samen met jou kijken welke luiers passen bij jouw wensen en behoeftes.
Ik ben zelf met wasbare luiers gestart kort na de geboorte van mijn kind en ik wil niet anders meer.
De tijd dat wasbare luiers bestonden uit katoenen lappen die met veiligheidsspelden bij elkaar gehouden werden ligt gelukkig achter ons. Voor het gebruiken van wasbare luiers onderweg en het bewaren van het luiers tot aan het wassen zijn allemaal handige producten ontwikkeld zoals wetbags en afsluitbare luieremmers met wasnetten erin. Die wasnetten gooi je met inhoud en al in de wasmachine, dus je hoeft de luiers van een paar dagen oud niet stuk voor stuk met de hand uit de luieremmer te vissen.
Er zijn verschillende luiersystemen en meestal heb je aan 20 a 25 luiers voldoende voor 1 kind en doe je elke 2 a 3 dagen een luierwas.
Er zijn diverse wasbare luierwinkels met een netwerk van consulenten door heel Nederland. Een consulent kan een consult (gratis!) met je inplannen en je de verschillende systemen laten zien, je vragen beantwoorden en samen met jou kijken welke luiers passen bij jouw wensen en behoeftes.
anoniem_371479 wijzigde dit bericht op 22-04-2020 22:55
7.00% gewijzigd
zaterdag 1 februari 2020 om 08:35
Wij gebruiken wasbare luiers voor onze tweede dochter. Had het bij de eerste al wel willen gebruiken maar wist niet waar te beginnen. Nu langs geweest bij billenboetiek en daar een pakket aangeschaft.
Wij hebben wel lekkage maar komen er niet goed achter waardoor dat is. Overbroekje zit helemaal over luier heen. Ik dacht misschien door de rompers die vaak wel wat strak zitten. Verder erg tevreden wissel het wel af met wegwerp. Zeker als we bijv met de trein op pad gaan ofzo. Ergens op visite wel altijd wasbaar aan. In de nacht wel wegwerp omdat ik dochter anders iedere fles moet verschonen en dat vind ik sneu voor haar. Ze wordt dan wakker door de kou.
Wij hebben wel lekkage maar komen er niet goed achter waardoor dat is. Overbroekje zit helemaal over luier heen. Ik dacht misschien door de rompers die vaak wel wat strak zitten. Verder erg tevreden wissel het wel af met wegwerp. Zeker als we bijv met de trein op pad gaan ofzo. Ergens op visite wel altijd wasbaar aan. In de nacht wel wegwerp omdat ik dochter anders iedere fles moet verschonen en dat vind ik sneu voor haar. Ze wordt dan wakker door de kou.

zaterdag 1 februari 2020 om 08:42
Is de luier helemaal nat en verzadigd als je lekkage hebt? Of zijn er nog droge delen? In het eerste geval heb je te weinig absorptiecapaciteit, in het tweede geval kan het zijn dat je druklekkage hebt (bijvoorbeeld een romper die te strak in de liezen zit). Voor beide situaties zijn er oplossingen mogelijk in elk gevalMiss-elfje schreef: ↑01-02-2020 08:35Wij gebruiken wasbare luiers voor onze tweede dochter. Had het bij de eerste al wel willen gebruiken maar wist niet waar te beginnen. Nu langs geweest bij billenboetiek en daar een pakket aangeschaft.

En er zijn wasbare luiers speciaal voor 's nachts. Die absorberen extra veel absorberen en kunnen de hele nacht aanblijven zonder verschonen. Dan hoeft ze niet meer wakker te worden voor haar luier 's nachts

zaterdag 1 februari 2020 om 10:15
Ik denk dat t idd door romper in liezen komt. Verschoon in principe bij iedere fles. En lekkage is soms echt al na een uurZwartgroen schreef: ↑01-02-2020 08:42Is de luier helemaal nat en verzadigd als je lekkage hebt? Of zijn er nog droge delen? In het eerste geval heb je te weinig absorptiecapaciteit, in het tweede geval kan het zijn dat je druklekkage hebt (bijvoorbeeld een romper die te strak in de liezen zit). Voor beide situaties zijn er oplossingen mogelijk in elk geval
En er zijn wasbare luiers speciaal voor 's nachts. Die absorberen extra veel absorberen en kunnen de hele nacht aanblijven zonder verschonen. Dan hoeft ze niet meer wakker te worden voor haar luier 's nachts![]()

zaterdag 1 februari 2020 om 10:26
Die ervaring heb ik totaal niet met de voorgevormde luiers die ik gebruikte voor mijn kind tig jaar geleden. Sterker nog, de baby had een vergroot nierbekken; hij plaste in een keer mega veel en geen pamper die dat aankon, de katoenen luiers konden dat wél.Miss-elfje schreef: ↑01-02-2020 10:15Ik denk dat t idd door romper in liezen komt. Verschoon in principe bij iedere fles. En lekkage is soms echt al na een uur
zaterdag 1 februari 2020 om 14:36
Ik heb ervaring maar mijn dochter is in Afrika geboren dus veel andere opties waren er noet of erg duur. Ze was zeer snel uit de luiers. Voor haar 2de verjaardag dag en nacht zindelijk. Wij gebruikte het ouderwetse systeem met speld en overtrekbroek maar ook inlegvel, ipv inlegvel heb ik ook wel eens oud textiel gebruikt. Luieremmer deed ik wel elke dag, maar wel met de hand, helaas wel nachtelijke wissels en niet altijd droog in de ochtend.

zaterdag 1 februari 2020 om 15:51
Onze zoon is nu zes weken en we zijn ook (voorzichtig) begonnen met wasbare luiers. Hij woog iets meer dan 3 kilo bij geboorte en veel luiers zijn pas vanaf zo'n 4 kilo geschikt. Wij hebben bij Nappys besteld, 15 stuks en willen er straks nog wel meer kopen als we ook wat meer een voorkeur hebben voor een bepaalde luier.
We gebruiken er nu 6, de luiers van Alvababy zijn nog een beetje te groot. Dus zoon krijgt grotendeels wegwerp aan en ik was de luiers als ze allemaal gedragen zijn.
We hebben voor pocketluiers gekozen, omdat je die in z'n geheel in de wasmachine kan gooien en de boosters vallen er vanzelf uit. We gebruiken een papieren inlegvel, maar hebben ook nog viscose (of andersom. Even uitproberen welke het fijnst zijn).
Zoon krijgt grotendeels borstvoeding en heeft 1 keer in de paar dagen een 'poepdag', dus we hebben nog niet heel erg veel ervaring met wasbare poepluiers. Maar tot nu toe worden de luiers goed schoon (eerst koud spoelen een half uur en daarna op 50 graden synthetische was).
We hebben:
3x Rumparooz: Deze kun je zo klein maken dat ze vanaf 2,5 kilo al geschikt zijn. Worden geleverd met een korte en lange booster die je ook aan elkaar kan klikken. Wat ik heel handig vond is dat er op de verpakking staat uitgelegd welke booster je bij welke maat gebruikt (de korte bij de kleinste maat en bij de grote maat de twee boosters die je op een andere manier kan vastmaken bij jongens en bij meisjes).
3x Petit Lulu: Worden geleverd met een lange en korte booster. We gebruiken nu de lange booster dubbelgevouwen. Booster gaat er in de voorkant in, maar ik heb dan het idee dat die er makkelijker uitsteekt. De opening is vrij groot.
9x Alvababy: We hebben hier 5-laags bamboe/houtskool (zwart) en 5-laags bamboe (wit) bij gekocht. Ik weet alleen niet hoe we deze luier het beste kunnen vullen dat hij genoeg absorbeert. Met van allebei 1 booster komt de luier bijna tot op zijn enkels, maar met maar 1 booster zit de luier te los. Ik zag wel later dat de flapjes ook nog op elkaar geklikt kunnen worden om hem smaller te sluiten, dus misschien toch maar eens proberen of het dan wel past.
Tot nu vind ik Rumparooz het fijnst, maar die hebben we ook het meest gebruikt.
We hebben wel af en toe nog wat doorlekken bij de beentjes of de bovenkant , soms net niet goed opgelet dat de voering van de luier goed naar binnen zit. Misschien zit te romper ook wel te strak; ik merk wel dat ik veel rompers wat meer omlaag moet trekken dan bij een wegwerp. En ook pakjes-aan-een-stuk/met-voetjes sluiten wat lastiger.
Ik vind het welmoeilijk om te kiezen hoe ik een luier vul met boosters. Ik ben steeds bang dat ik te weinig gebruik en dus na een half uur alles kan verschonen.
Heeft er iemand nog tips of ervaringen met hoe je de luiers gevuld hebt?
We gebruiken er nu 6, de luiers van Alvababy zijn nog een beetje te groot. Dus zoon krijgt grotendeels wegwerp aan en ik was de luiers als ze allemaal gedragen zijn.
We hebben voor pocketluiers gekozen, omdat je die in z'n geheel in de wasmachine kan gooien en de boosters vallen er vanzelf uit. We gebruiken een papieren inlegvel, maar hebben ook nog viscose (of andersom. Even uitproberen welke het fijnst zijn).
Zoon krijgt grotendeels borstvoeding en heeft 1 keer in de paar dagen een 'poepdag', dus we hebben nog niet heel erg veel ervaring met wasbare poepluiers. Maar tot nu toe worden de luiers goed schoon (eerst koud spoelen een half uur en daarna op 50 graden synthetische was).
We hebben:
3x Rumparooz: Deze kun je zo klein maken dat ze vanaf 2,5 kilo al geschikt zijn. Worden geleverd met een korte en lange booster die je ook aan elkaar kan klikken. Wat ik heel handig vond is dat er op de verpakking staat uitgelegd welke booster je bij welke maat gebruikt (de korte bij de kleinste maat en bij de grote maat de twee boosters die je op een andere manier kan vastmaken bij jongens en bij meisjes).
3x Petit Lulu: Worden geleverd met een lange en korte booster. We gebruiken nu de lange booster dubbelgevouwen. Booster gaat er in de voorkant in, maar ik heb dan het idee dat die er makkelijker uitsteekt. De opening is vrij groot.
9x Alvababy: We hebben hier 5-laags bamboe/houtskool (zwart) en 5-laags bamboe (wit) bij gekocht. Ik weet alleen niet hoe we deze luier het beste kunnen vullen dat hij genoeg absorbeert. Met van allebei 1 booster komt de luier bijna tot op zijn enkels, maar met maar 1 booster zit de luier te los. Ik zag wel later dat de flapjes ook nog op elkaar geklikt kunnen worden om hem smaller te sluiten, dus misschien toch maar eens proberen of het dan wel past.
Tot nu vind ik Rumparooz het fijnst, maar die hebben we ook het meest gebruikt.
We hebben wel af en toe nog wat doorlekken bij de beentjes of de bovenkant , soms net niet goed opgelet dat de voering van de luier goed naar binnen zit. Misschien zit te romper ook wel te strak; ik merk wel dat ik veel rompers wat meer omlaag moet trekken dan bij een wegwerp. En ook pakjes-aan-een-stuk/met-voetjes sluiten wat lastiger.
Ik vind het welmoeilijk om te kiezen hoe ik een luier vul met boosters. Ik ben steeds bang dat ik te weinig gebruik en dus na een half uur alles kan verschonen.
Heeft er iemand nog tips of ervaringen met hoe je de luiers gevuld hebt?
zaterdag 1 februari 2020 om 18:58
Ik gebruik bij de jongste dezelfde pocketluiers die ik nog had liggen van de ouste. Alleen heb ik er nu voor de nacht wel 6 tweedelige luiers met overbroekjes bijgekocht. De combinatie jongen + buikslaper (en nog af en toe een nachtvoeding) was iets teveel van het goede voor de pockets. Nu lekt hij vrijwel niet meer door.
Ik heb een eenvoudige afsluitbare prullenbak met een wasnet erin als luieremmer en gebruik inlegvellen eigenlijk alleen als ik een poep verwacht.
Voor onderweg een wetbag.
Ik was de luiers simpelweg als de waszak vol is.
Ik ben er best wel tevreden over eigenlijk, en het scheelt echt een berg afval.
Ik heb een eenvoudige afsluitbare prullenbak met een wasnet erin als luieremmer en gebruik inlegvellen eigenlijk alleen als ik een poep verwacht.
Voor onderweg een wetbag.
Ik was de luiers simpelweg als de waszak vol is.
Ik ben er best wel tevreden over eigenlijk, en het scheelt echt een berg afval.
zaterdag 1 februari 2020 om 19:11
Ik gebruik geen wasbare luiers, maar het valt me wel op dat heel veel ouders rompers vrij krap nemen. Die zijn wat mij betreft hooguit bedoeld om de boel een beetje op zijn plaats te houden en voor warme rugjes, niet om de luier aan te drukken of zo. Volgens mij werkt dat met gewone luiers ook vooral averechts, omdat bv poep leuk omhoog geduwd wordt. Ik koop rompers eigenlijk standaard een maat groter dan ze qua kleding heeft.

zaterdag 1 februari 2020 om 19:11
Je zou dan de rompers een maatje groter kunnen kopen of romperverlengers gebruiken. Grote kans dat je dan van de lekkages af bent.Miss-elfje schreef: ↑01-02-2020 10:15Ik denk dat t idd door romper in liezen komt. Verschoon in principe bij iedere fles. En lekkage is soms echt al na een uur
zaterdag 1 februari 2020 om 20:17
Rompers een maat groter gaat niet passen. Ze draagt nu kleding maat 50/56 en rompers eigenlijk alles 56 en die mouwe zijn nu al zoveel te lang. Schijnbaar heeft baby korte armen. Romperverlengers ken ik niet. Ga ik zo naar kijken.Zwartgroen schreef: ↑01-02-2020 19:11Je zou dan de rompers een maatje groter kunnen kopen of romperverlengers gebruiken. Grote kans dat je dan van de lekkages af bent.
zaterdag 1 februari 2020 om 20:20
Wij verwachten in april ons 1e kindje en willen ook voor wasbaar gaan. Ik ben ook lid van de FB groep 'Wasbare Luiers' en vind dat een hele fijne groep. Er zit super veel kennis!
Ik heb nu een paar newborn overbroekjes gekocht om de eerste maanden uit te testen. Daarna willen we tweedelig en pockets (voor bij oma's) gaan gebruiken.
Ik heb nu een paar newborn overbroekjes gekocht om de eerste maanden uit te testen. Daarna willen we tweedelig en pockets (voor bij oma's) gaan gebruiken.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
op en top, wat 'n flop!

zaterdag 1 februari 2020 om 21:01
Succes!Miss-elfje schreef: ↑01-02-2020 20:17Rompers een maat groter gaat niet passen. Ze draagt nu kleding maat 50/56 en rompers eigenlijk alles 56 en die mouwe zijn nu al zoveel te lang. Schijnbaar heeft baby korte armen. Romperverlengers ken ik niet. Ga ik zo naar kijken.

zaterdag 1 februari 2020 om 21:11
Mijn kind heeft hele normale armen, maar toen de zo klein was, was ook alles te lang qua mouwen. Ik had gewoon altijd rompers met korte mouwen, probleem opgelost (en ik had ook een winterbaby, maar met een truitje/boxpakje er overheen ging dat prima).Miss-elfje schreef: ↑01-02-2020 20:17Rompers een maat groter gaat niet passen. Ze draagt nu kleding maat 50/56 en rompers eigenlijk alles 56 en die mouwe zijn nu al zoveel te lang. Schijnbaar heeft baby korte armen. Romperverlengers ken ik niet. Ga ik zo naar kijken.
maandag 3 februari 2020 om 17:57
Leuk om de ervaringen te lezen!
Ik heb me inmiddels al redelijk ingelezen. Het enige wat ik mij afvraag (heel praktisch). Gaat zo'n luieremmer niet ontzettend stinken? Op sommige sites raden ze ook nog aan de emmer niet helemaal dicht te doen ondat het dan extra gaat stinken. Maar dat is toch goor, je wil toch niet dat de hele babykamer naar poep ruikt?
Kun je ook een normale luieremmer (zo'n toren zegmaar, met zo'n gat aan de bovenkant) gebruiken voor wasbare luiers? Dat lijkt mij frisser... Maar daar kun je dan zeker weer niet zo'n waszak in doen?
En als je dan zo'n waszak gebruimt, dan lekt dat toch door? En wordt je luieremmer toch vies en gaat stinken? Het lijkt me veel handiger om er een dichte zak in te hebben? Bijv zo'n dichte zak waar je vieze luiers in kan bewaren als je onderweg bent?
Wat doe je met die inlegvellen met poep? Ik las ergens in de wc gooien, masr je kunt niet even naar de wc lopen terwijl je baby op de commode ligt.
Ik heb me inmiddels al redelijk ingelezen. Het enige wat ik mij afvraag (heel praktisch). Gaat zo'n luieremmer niet ontzettend stinken? Op sommige sites raden ze ook nog aan de emmer niet helemaal dicht te doen ondat het dan extra gaat stinken. Maar dat is toch goor, je wil toch niet dat de hele babykamer naar poep ruikt?
Kun je ook een normale luieremmer (zo'n toren zegmaar, met zo'n gat aan de bovenkant) gebruiken voor wasbare luiers? Dat lijkt mij frisser... Maar daar kun je dan zeker weer niet zo'n waszak in doen?
En als je dan zo'n waszak gebruimt, dan lekt dat toch door? En wordt je luieremmer toch vies en gaat stinken? Het lijkt me veel handiger om er een dichte zak in te hebben? Bijv zo'n dichte zak waar je vieze luiers in kan bewaren als je onderweg bent?
Wat doe je met die inlegvellen met poep? Ik las ergens in de wc gooien, masr je kunt niet even naar de wc lopen terwijl je baby op de commode ligt.
maandag 3 februari 2020 om 18:06
Die inlegvellen niet in de wc gooien hoor, het is geen wcpapier. In de wc mogen alleen de 3xP (plas/poep/papier).
Je gooit de inlegvellen in de vuilbak. De luiers in een emmer met waszak (waterdichte kussensloop van action wordt veel gebruikt). Als je gaat wassen, de waszak open in de wasmachine en tijdens het draaien gaan de luiers er dan vanzelf uit.
Het stinkt echt minder als je het deksel open laat/niet gebruikt. Dat is met wegwerp net zo. Een lading luiers die er al 3+ dagen liggen, afgesloten, stinkt echt vreselijk. Wassen doe je gemiddeld om de 2 dagen dus zo enorm lang ligt het niet te stinken.
Je gooit de inlegvellen in de vuilbak. De luiers in een emmer met waszak (waterdichte kussensloop van action wordt veel gebruikt). Als je gaat wassen, de waszak open in de wasmachine en tijdens het draaien gaan de luiers er dan vanzelf uit.
Het stinkt echt minder als je het deksel open laat/niet gebruikt. Dat is met wegwerp net zo. Een lading luiers die er al 3+ dagen liggen, afgesloten, stinkt echt vreselijk. Wassen doe je gemiddeld om de 2 dagen dus zo enorm lang ligt het niet te stinken.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
op en top, wat 'n flop!

maandag 3 februari 2020 om 19:10
Ik ben zo blij met onze keuze voor wasbaar. Ik vind wegwerp luiers vies, ze stinken, mijn baby krijgt er flink uitslag van en als ze poept dan houden ze het ook vaak niet binnen. Zodra we weer thuis zijn van oppas oid krijgt ze weer wasbaar aan.
Het is echt nauwelijks meer werk. Ik was 2x in de week en daarbij kan ik ook nog andere dingen mee wassen. Ik heb tweedelig en overbroekjes+prefolds (padfold). Ik ben groot prefold fan voor thuis, buiten de deur en s'nachts tweedelig.
@emmer; je kan elke emmer gebruiken. Ik heb een gewone prullenbak met zo'n automatisch openende deksel als je hand ervoor houdt. Heel fijn. Ik lees ook goede ervaringen over een hoge prullenbak van de IKEA met een wasnet erin.
Het is echt nauwelijks meer werk. Ik was 2x in de week en daarbij kan ik ook nog andere dingen mee wassen. Ik heb tweedelig en overbroekjes+prefolds (padfold). Ik ben groot prefold fan voor thuis, buiten de deur en s'nachts tweedelig.
@emmer; je kan elke emmer gebruiken. Ik heb een gewone prullenbak met zo'n automatisch openende deksel als je hand ervoor houdt. Heel fijn. Ik lees ook goede ervaringen over een hoge prullenbak van de IKEA met een wasnet erin.

maandag 3 februari 2020 om 19:33
Zo'n waszak lekt niet door. Mijn luieremmer is nooit nat (of vies) na een paar dagen. Ik laat de emmer meestal open, hoogstens de laatste dag voor het wassen het deksel er even op, omdat het dan wel kan beginnen te ruiken. Maar de emmer staat gewoon in de babykamer en die ruikt dan verder niet naar poep ofzo.
dinsdag 4 februari 2020 om 11:42
Nog een wasbare luier fan! In het begin was even zoeken wat goed werkte. Ik gebruik meestal overbroekjes van Milovia met daarin een prefold van Blümchen. Met dat systeem heb ik zelden lekkages. Verder ben ik tijdens mijn zwangerschap losgegaan met het kopen van andere systemen en vooral broekjes met te gekke printjes. Dat was niet verstandig.
Heb ook het all in two systeem van Tickle Tots maar de luiers passen niet goed om dochters spekbeentjes.
Luiers van Petit Lulu die hierboven ook al zijn genoemd vind ik wel fijn. Ik gebruik ze vooral in de nacht. Met de lange booster redden ze het van 21.00 tot 7.00 uur.
Verder heb ik ook nog bamboo luiers van Little Lamb met daaroverheen een overbroekje van Petit Lulu. De broekjes van Milovia passen vaak niet over een voorgevormde luier.
Als alles in de was zit, werk een in drieën en daarna dubbelgevouwen hydrofiel ook prima!
Heb ook het all in two systeem van Tickle Tots maar de luiers passen niet goed om dochters spekbeentjes.
Luiers van Petit Lulu die hierboven ook al zijn genoemd vind ik wel fijn. Ik gebruik ze vooral in de nacht. Met de lange booster redden ze het van 21.00 tot 7.00 uur.
Verder heb ik ook nog bamboo luiers van Little Lamb met daaroverheen een overbroekje van Petit Lulu. De broekjes van Milovia passen vaak niet over een voorgevormde luier.
Als alles in de was zit, werk een in drieën en daarna dubbelgevouwen hydrofiel ook prima!