Telt dit als een ondoorbroken ziekteperiode?
woensdag 5 februari 2020 om 10:56
In maart 2019 ben ik thuis komen te zitten ivm ziek zwangerschapsgerelateerd. Het UWV heeft mijn werkgever doorbetaald. Vanaf 34 weken is mijn zwangerschapsverlof ingegaan. Na 16 weken bevallingsverlof ik niet gestart met werken ivm ziekte tevens bevalling/zwangerschapsgerelateerd. Ook nu betaald het UWV mijn werkgever.
Nu krijg ik van mijn werkgever het formulier "1e jaars evaluatie ter ondertekening. Ik lees wel online dat de periode als 1 geheel teltt maar ik vraag me af of die 16 weken zwangerschap en bevallingsverlof er niet vanaf getrokken horen te worden?
Wie weet hier meer vanaf of heeft hetzelfde aan de hand gehad?
Dank alvast!
Nu krijg ik van mijn werkgever het formulier "1e jaars evaluatie ter ondertekening. Ik lees wel online dat de periode als 1 geheel teltt maar ik vraag me af of die 16 weken zwangerschap en bevallingsverlof er niet vanaf getrokken horen te worden?
Wie weet hier meer vanaf of heeft hetzelfde aan de hand gehad?
Dank alvast!
donderdag 6 februari 2020 om 10:57
Ik wil heel graag weer aan het werk. Mijn werk was zo belangrijk voor me. Ik voelde me nuttig en waardevol. Begeleidde 12 mensen met een behoorlijke rugzak op 5 verschillende locaties. Het was druk, chaotisch, je moest snel kunnen schakelen en oh wat vond ik dat leuk en kon ik dat goed
En nu... kan ik de meest simpele dingen njet onthouden, hele dag nerveus en een simpele beslissing nemen kost me dagenlang gepieker vooraf en achteraf!. Il schaam me dood van wat er van me is overgebleven.....
Maar ik ga er niet bij neerzitten. Het gaat weer goed komenm hoe en wanneer weet ik niet maar ik ga ervoor.
En nu... kan ik de meest simpele dingen njet onthouden, hele dag nerveus en een simpele beslissing nemen kost me dagenlang gepieker vooraf en achteraf!. Il schaam me dood van wat er van me is overgebleven.....
Maar ik ga er niet bij neerzitten. Het gaat weer goed komenm hoe en wanneer weet ik niet maar ik ga ervoor.
donderdag 6 februari 2020 om 11:03
Het jaar is natuurlijk wel inclusief bevalling en zwangerschapsverlof van 16 weken (ruim 3 maanden) daarbij was ik tijdens mijn zwangerschap arbeidsongeschikt om redenen die in de zwangerschap lagen. Opname ziekenhuis, dreigende vroeggeboorte. Baby eerder gehaald etc. Reïntegratie was überhaupt niet aan de orde tijdens die periode. Helaas telt dat wel voor een jaar maar feitelijk en effectief gezien natuurlijl geen reïntegratiemogelijkheden

donderdag 6 februari 2020 om 11:05
In dit geval is ze niet gewoon ziek, maar zwangerschapsgerelateerd. Ik ken de statistieken niet, maar vermoed dat dit een heel stuk grotere kans op verbetering op korte termijn heeft dan iemand die al een jaar 'gewoon' zwaar depressief/overspannen is.

donderdag 6 februari 2020 om 11:07
Telt het dan wel bij elkaar op? In een van de vorige posts staat toch dat dit alleen is als het dezelfde oorzaak heeft?SiMaNo schreef: ↑06-02-2020 11:03Het jaar is natuurlijk wel inclusief bevalling en zwangerschapsverlof van 16 weken (ruim 3 maanden) daarbij was ik tijdens mijn zwangerschap arbeidsongeschikt om redenen die in de zwangerschap lagen. Opname ziekenhuis, dreigende vroeggeboorte. Baby eerder gehaald etc. Reïntegratie was überhaupt niet aan de orde tijdens die periode. Helaas telt dat wel voor een jaar maar feitelijk en effectief gezien natuurlijl geen reïntegratiemogelijkheden

donderdag 6 februari 2020 om 11:10
Klopt. Daarom vraag ik me af of het niet te vroeg is? Wanneer maken ze een 1e jaarsevaluatie op? Na 1 jaar? Vanaf de 9e maand? Eerder of later?GreenLadyFern schreef: ↑06-02-2020 11:08Volgens mij is een eerstejaarsevaluatie gewoon standaard. Werkgever en werknemer moeten beiden kunnen aantonen dat er genoeg is gewerkt aan reintegratie, mocht het uiteindelijk tot een wia aanvraag komen.
Dat loopt toch gewoon via vaste stappen?
donderdag 6 februari 2020 om 11:12
Ja dat is dus idd de vraag. Maar er spelen zoveel oorzaken door elkaar zowel mentaal als lichamelijk. Ik weet het gewoon even allemaal niet.Rhododendron schreef: ↑06-02-2020 11:07Telt het dan wel bij elkaar op? In een van de vorige posts staat toch dat dit alleen is als het dezelfde oorzaak heeft?
donderdag 6 februari 2020 om 11:21
Uit de post van TO hierboven, lijkt het erop dat er meer zaken spelen.Rhododendron schreef: ↑06-02-2020 11:05In dit geval is ze niet gewoon ziek, maar zwangerschapsgerelateerd. Ik ken de statistieken niet, maar vermoed dat dit een heel stuk grotere kans op verbetering op korte termijn heeft dan iemand die al een jaar 'gewoon' zwaar depressief/overspannen is.
donderdag 6 februari 2020 om 12:18
Dat zullen ze over 4 maanden, wanneer een jaar ziekte pas voorbij is (na aftrek zwangerschaps verlof) inderdaad doen, tenzij er door een arbeidsdeskundige duidelijk nog mogelijkheden zijn in huidige functie of andere functie binnen bedrijf.
Na 1 jaar ziekte komt inderdaad 2e spoor (dit is door van verplicht volgens wet poortwachter)
Het kan ook zijn dat ook 2e spoor niert lukt qua ziekte.
To richt je op je herstel, leef per dag. En probeer de wet poortwachter, alle regels qua werk, uwv los te zien van je herstel.
Bij ziekte loopt er een persoonlijk, lichamelijk, geestelijk, ziek zijn pad. Persoonlijk/emotioneel.
En er loopt een administratieve, regel, wetgeving pad. Zakelijk/juridisch.
Probeer deze uit elkaar te houden in je hoofd. En richt je met name op de eerste. Zie de rest als een, noodzakelijke bijzaak.
donderdag 6 februari 2020 om 12:20
Het lijkt mij dat inderdaad pas over 4 maanden 1 jaar om is, aftrek zwangerschaps verlof. Bel uwv even dan kan dit klepje weer dicht.
Vraag meteen naar afdeling wia. Die weten het beter is mijn ervaring, als andere afdelingen.
WIA krijgt met alle combinatie uitkeringen te maken.
donderdag 6 februari 2020 om 12:23
Zwangerschaps gerelateerd kan in mij belevening ook lang delen, als jij door zwangerschap verbijsterde bekken hebt of depressief door hormonen, voor, tijdens en na zwangerschap kan dit ook gauw 2 jaar duren.Rhododendron schreef: ↑06-02-2020 11:05In dit geval is ze niet gewoon ziek, maar zwangerschapsgerelateerd. Ik ken de statistieken niet, maar vermoed dat dit een heel stuk grotere kans op verbetering op korte termijn heeft dan iemand die al een jaar 'gewoon' zwaar depressief/overspannen is.
Ik zelf denk niet dat zwangerschaps klachten boor het meer en deel kort zijn.
Je kunt ook langdurig ziek zijn, door zwangerschap.
donderdag 6 februari 2020 om 12:26
To, misschien geeft het je rust. Jij blijft inkomelsten houden. En uit welk potje het komt maakt voor jou eigenlijk niet uit. Laat het uwv en werkgever dit onderling maar uitvechten.
Aangezien je vangnet regeling hebt, kan je werkgever jou niet oplichten qua ziekte duur. Het uwv kijkt mee.
Als je werkgever jou over 1 jaar naar de wia wil, zal het uwv aangegeven dat het pas over 4 maanden kan.
Aangezien je vangnet regeling hebt, kan je werkgever jou niet oplichten qua ziekte duur. Het uwv kijkt mee.
Als je werkgever jou over 1 jaar naar de wia wil, zal het uwv aangegeven dat het pas over 4 maanden kan.
donderdag 6 februari 2020 om 12:59
Wat is een verbijsterde bekken?Gele_Suikerspin schreef: ↑06-02-2020 12:23Zwangerschaps gerelateerd kan in mij belevening ook lang delen, als jij door zwangerschap verbijsterde bekken hebt of depressief door hormonen, voor, tijdens en na zwangerschap kan dit ook gauw 2 jaar duren.
Ik zelf denk niet dat zwangerschaps klachten boor het meer en deel kort zijn.
Je kunt ook langdurig ziek zijn, door zwangerschap.
donderdag 6 februari 2020 om 12:59
Het tweede jaar wordt er vaak geen 100% meer uitbetaald, dus dat kan straks wel schelen.Gele_Suikerspin schreef: ↑06-02-2020 12:26To, misschien geeft het je rust. Jij blijft inkomelsten houden. En uit welk potje het komt maakt voor jou eigenlijk niet uit. Laat het uwv en werkgever dit onderling maar uitvechten.
donderdag 6 februari 2020 om 14:15
Gele_Suikerspin schreef: ↑06-02-2020 12:18Dat zullen ze over 4 maanden, wanneer een jaar ziekte pas voorbij is (na aftrek zwangerschaps verlof) inderdaad doen, tenzij er door een arbeidsdeskundige duidelijk nog mogelijkheden zijn in huidige functie of andere functie binnen bedrijf.
Na 1 jaar ziekte komt inderdaad 2e spoor (dit is door van verplicht volgens wet poortwachter)
Het kan ook zijn dat ook 2e spoor niert lukt qua ziekte.
To richt je op je herstel, leef per dag. En probeer de wet poortwachter, alle regels qua werk, uwv los te zien van je herstel.
Bij ziekte loopt er een persoonlijk, lichamelijk, geestelijk, ziek zijn pad. Persoonlijk/emotioneel.
En er loopt een administratieve, regel, wetgeving pad. Zakelijk/juridisch.
Probeer deze uit elkaar te houden in je hoofd. En richt je met name op de eerste. Zie de rest als een, noodzakelijke bijzaak.

donderdag 6 februari 2020 om 14:20
Zwangerschapsgerelateerd wel. 100% vergoeding aan mijn werkgever en werkgever betaald dat weer volledig aan mij (cao zegt 10% korting na 6 maanden en na 1 jaar 30%) Dat is gelukkig niet mijn zorg, ik wil gewoon straks een (eerlijke) kans op reïntegratie hebben.
Ik ga vragen opstellen met behulp van jullie input en contact opnemen met het UWV. Denk dat afdeling wia idd de beste antwoorden zouden kunnen geven.
Nogmaals dank ieder. Ik zal een update komen geven zodra ik meer weet
donderdag 6 februari 2020 om 20:35
Update:
Ik heb het UWV gebeld. De periode van voor mijn zwangerschapverlof en na mijn zwangerschapsverlof wordt bij elkaar opgeteld.
Met andere woorden de 16 weken zwanger en bevallingsverlof tellen niet mee.
1 jaars evaluatie dient in de 52e week opgesteld en verstuurd te worden. Veel te vroeg en nu niet aan de orde volgens het UWV.
Heb dit mijn manager gemaild met de vraag of ze er rekening mee hebben gehouden dat het veel te vroeg is en dat de 16 weken nog vanaf getrokken moeten worden.
Nog geen reactie van hem gehad. Het ligt nu daar en ik laat het los. Ga niks tekenen wanr het is nu niet aan de orde
Ik heb het UWV gebeld. De periode van voor mijn zwangerschapverlof en na mijn zwangerschapsverlof wordt bij elkaar opgeteld.
1 jaars evaluatie dient in de 52e week opgesteld en verstuurd te worden. Veel te vroeg en nu niet aan de orde volgens het UWV.
Heb dit mijn manager gemaild met de vraag of ze er rekening mee hebben gehouden dat het veel te vroeg is en dat de 16 weken nog vanaf getrokken moeten worden.
Nog geen reactie van hem gehad. Het ligt nu daar en ik laat het los. Ga niks tekenen wanr het is nu niet aan de orde
donderdag 6 februari 2020 om 21:07
Super van je!SiMaNo schreef: ↑06-02-2020 20:35Update:
En ook goed dat je het zakelijk mailt naar je manager.
Dit us het stukje zakelijk, wat los staat van jou ziek zijn. (qua gevoel en hulp, persoonlijke deel)
Goed dat het je gelukt is je rechten te bekijken en na te vragen bij uwv en voor je eigen belangen op te komen.
En fijn dat uwv een helder antwoord kon geven.
Ook bij volgende vragen vanuit de werkgever altijd zelf navraag doen bij onafhankelijke partijen.

donderdag 6 februari 2020 om 23:47
Nee heb me niet beter gemeld. En had dezelfde zwangerschapsgerelateerde klachten. Maar dit is eigenlijk niet relevant. Zwangerschaps/bevallingsverlof is geen ziekte. Wordt ondanks eventuele bestaande klachten ook niet gerekend als ziekte. Aldus het UWV
vrijdag 7 februari 2020 om 00:50
Het was destijds nogal een probleem om het goed in het computersysteem te krijgen, omdat er geen knop was om de perioden met elkaar te verbinden. Ik moest ook altijd even tellen. Het kan zijn dat de werkgever een verzuimsysteem heeft waar dit moeilijk is en even niet verder kijkt dan de neus lang is. Computer zegt eerstejaarsevaluatie dus hier onderteken maar.