Coronavirus COVID-19 (deel 3)
zaterdag 29 februari 2020 om 15:27
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.
Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 2000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO
COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)
Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorig topic: Deel 1 / deel 2
Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 2000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO
COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)
Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorig topic: Deel 1 / deel 2
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 03-03-2020 12:32
4.64% gewijzigd
zondag 1 maart 2020 om 22:48
Tnx, zo interpreteer ik het ook.florence13 schreef: ↑01-03-2020 22:44er is een soort van omslagpunt, voor dat punt kun je nog beheersen, na dat punt kan dat eigenlijk niet meer. Dat punt bereik je op het mometn dat je besmettingen niet meer kunt terug relateren aan iemand die in een besmet gebied is geweest EN als je op meerdere plekken in nederland besmettingen hebt die zich uitbreiden en niet aan elkaar gelinkt zijn. Dan moet je beleid op beheersen opgeven en gaan schade beperken.
zondag 1 maart 2020 om 22:48
Bron: NOSVirologen: uitbraken nu nog beheersbaar
Een wijdverspreide uitbraak in Nederland is nog te voorkomen, zegt viroloog Mariet Feltkamp van het LUMC. Dat denkt hoogleraar Ira Helsloot ook, maar hij verwacht dat dat snel gaat veranderen. "Als er meer besmettingen plaatsvinden die niet meer gekoppeld zijn aan reizen, zoals aan Noord-Italië, dan is de kans verkeken dat je het virus kunt beheersen. Dat moment is heel erg dichtbij." Volgens Helsloot moet in dat geval de focus komen te liggen op behandelen en niet op het indammen van bestrijding.
Ik weet eigenlijk niet wat ik van dit bericht moet vinden. Als je het vergelijkt met Italie, dan valt het hier nog wel mee. Aan de andere kant kan het natuurlijk snel gaan. Dat zie je bij andere landen ook.
zondag 1 maart 2020 om 22:49
En stel dat je een eigen vakantiehuisje hebt, zou je daar dan nog wel naartoe mogen?SallySpectra* schreef: ↑01-03-2020 22:44Ik weet niet of dat mag hoor (je moet toch gewoon naar huis en mag daar niet meer weg in beginsel?), en denk dat een bungalowpark je niet wil hebben.
Je mag niet meer weg, maar wat als je eigen huis veel minder geschikt is, en je gaat direct daar naartoe en stopt niet meer op plekken onderweg?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 1 maart 2020 om 22:50
Inderdaad. Al zou misschien nog kunnen blijken dat ze recent is besmet door iemand die in een risicogebied is geweest, en toen ze net werd opgenomen dus nog geen corona had.
Anders is het ook wel gek dat het blijkbaar al zo lang heerst maar dat er nog geen enkel ander geval uit die periode gevonden is.
zondag 1 maart 2020 om 22:51
Maar Italie loopt een goeie week voor op ons qua uitbraak. Hier is het net pas van start gegaan. De komende twee weken zal blijken welke kant het hier op gaat. Heb er niet zoveel vertrouwen in eerlijk gezegd.
zondag 1 maart 2020 om 22:52
Ik denk dan al die maatregelen als quarantaine en isolatie. Ik vroeg me net al af of dat nog steeds zo drastisch moet als het echt losbarst en je het overal op kan lopen. Dan heeft het weinig zin om binnenshuis twee meter van je huisgenoten te blijven en als je eenmaal weer naar buiten mag het alsnog op te lopen bij de eerste de beste supermarkt of bushalte.
zondag 1 maart 2020 om 22:52
Als ze er echt slecht aan toe is, wordt het contactonderzoek misschien ook wel moeilijk. Hoe kom je dan aan info?Susan schreef: ↑01-03-2020 22:50Inderdaad. Al zou misschien nog kunnen blijken dat ze recent is besmet door iemand die in een risicogebied is geweest, en toen ze net werd opgenomen dus nog geen corona had.
Anders is het ook wel gek dat het blijkbaar al zo lang heerst maar dat er nog geen enkel ander geval uit die periode gevonden is.
zondag 1 maart 2020 om 22:54
Ik ook niet, maar dat had ik eind januari al niet.redbulletje schreef: ↑01-03-2020 22:51Maar Italie loopt een goeie week voor op ons qua uitbraak. Hier is het net pas van start gegaan. De komende twee weken zal blijken welke kant het hier op gaat. Heb er niet zoveel vertrouwen in eerlijk gezegd.
zondag 1 maart 2020 om 22:54
Mensen die haar verpleegd hebben of die bij haar op bezoek zijn geweest weten wel dat zij het is (wij weten natuurlijk niet wie die mevrouw is) en dat ze haar dus gezien hebben. Ik denk dat het de bedoeling is dat zij zich melden en laten testen. Iets anders kan ik ook niet verzinnen.
zondag 1 maart 2020 om 22:55
Ja en mn in die ene week ( afgelopen week) was er een flinke stijging en nog. Italie loopt 1, 5 week voor.redbulletje schreef: ↑01-03-2020 22:51Maar Italie loopt een goeie week voor op ons qua uitbraak. Hier is het net pas van start gegaan. De komende twee weken zal blijken welke kant het hier op gaat. Heb er niet zoveel vertrouwen in eerlijk gezegd.
zondag 1 maart 2020 om 22:56
Mij lijkt dat je aan het ggd de namen en tlenrs geeft van degenen met wie je in contact kwam? Die worden dan gebeld.Susan schreef: ↑01-03-2020 22:54Mensen die haar verpleegd hebben of die bij haar op bezoek zijn geweest weten wel dat zij het is (wij weten natuurlijk niet wie die mevrouw is) en dat ze haar dus gezien hebben. Ik denk dat het de bedoeling is dat zij zich melden en laten testen. Iets anders kan ik ook niet verzinnen.
zondag 1 maart 2020 om 22:58
Wat ik me ook afvroeg: als er mensen zijn met wie het echt slecht gaat, mogen ze die chloroquine dan niet gewoon gaan voorschrijven? Er is al bekend dat het veilig is, denken ze dan niet: baadt het niet dan schaadt het niet, we hebben geen alternatieven en het lijkt erop dat het goed werkt? Zijn er ook nadelen, behalve dat de werking tegenvalt?
Of gebeurt dat sowieso en zijn die mensen dan de testcases, als ze daar zelf mee instemmen?
Of gebeurt dat sowieso en zijn die mensen dan de testcases, als ze daar zelf mee instemmen?
zondag 1 maart 2020 om 22:59
Ja, normaal wel, maar wat als die vrouw zelf niet meer goed aanspreekbaar is? Ze ligt immers op de intensive care.
zondag 1 maart 2020 om 23:02
Mijn man is academicus en zou in maart 2 conferenties hebben. Die zijn allebei afgelast. Tevens moet elke werknemer, als aanwezigheid niet dringend gewenst is, de komende drie weken vanuit home office werken. Heeft een Duitse werkgever.
Kreeg wel een email van school dat ouders en kinderen die in besmette gebieden zijn gewerst in de vakantie zich maandag bij de ggd moeten melden en niet naar school hoeven te komen.
De paniek begint nu wel te komen geloof ik. De email was van een uur geleden.
Kreeg wel een email van school dat ouders en kinderen die in besmette gebieden zijn gewerst in de vakantie zich maandag bij de ggd moeten melden en niet naar school hoeven te komen.
De paniek begint nu wel te komen geloof ik. De email was van een uur geleden.
zondag 1 maart 2020 om 23:02
Wat ik ervan heb gehoord is dat dit middel ook nare bijwerkingen heeft, volgensmij is er al een run op, dus om veel patienten te behandelen zal men moeten opschalen, en het is nog niet bewezen of het altijd werkt.Susan schreef: ↑01-03-2020 22:58Wat ik me ook afvroeg: als er mensen zijn met wie het echt slecht gaat, mogen ze die chloroquine dan niet gewoon gaan voorschrijven? Er is al bekend dat het veilig is, denken ze dan niet: baadt het niet dan schaadt het niet, we hebben geen alternatieven en het lijkt erop dat het goed werkt? Zijn er ook nadelen, behalve dat de werking tegenvalt?
zondag 1 maart 2020 om 23:03
Er gaat nu echt een hoop door mijn hoofd. Ik hoop echt dat het mee gaat vallen, maar het wordt steeds meer een hele slechte film dit alles. Surrealistisch.
zondag 1 maart 2020 om 23:05
Ik kan me ook voorstellen dat je het niet geeft aan iemand die wel besmet is maar vooralsnog milde symptomen heeft. Het moet wel opwegen tegen de klachten.TimmyTilburg schreef: ↑01-03-2020 23:02Wat ik ervan heb gehoord is dat dit middel ook nare bijwerkingen heeft, volgensmij is er al een run op, dus om veel patienten te behandelen zal men moeten opschalen, en het is nog niet bewezen of het altijd werkt.
En wat betreft beschikbaarheid, in het nieuws was een man in Zeewolde die beweert op korte termijn veel te kunnen produceren.