Onzeker over ritme, slaapjes, voeden etc.
dinsdag 3 maart 2020 om 11:28
Mijn dochter is 4 weken en ik merk dat ik me heel onzeker voel over hoe ik de dingen moet aanpakken. Mijn eerste was o.a. door reflux en allergie een heel onrustige baby en ik vond haar babytijd vreselijk heftig. Ik ben erg bang voor herhaling.
Ik geef borstvoeding op verzoek. Dochter slaapt overdag alleen in draagzak. 's Avonds lukt het slecht haar in de cosleeper te laten slapen. Ik voed haar in mijn bed, ze dut weg en ik leg haar in de cosleeper. Vervolgens wordt ze meteen onrustig, begint te kreunen en te persen en dat mondt uit in huilen. Dit herhaalt zich eindeloos en duurt elke avond langer. 's Nachts meldt ze zich iedere 2 uur en ook na die voedingen kan ik haar niet goed terugleggen.
Is het teveel gevraagd om nu al iets van een ritme te willen? Is het erg dat dochter overdag steeds in de draagzak slaapt? Iemand tips om de dag wat te sturen/structureren?
Ik geef borstvoeding op verzoek. Dochter slaapt overdag alleen in draagzak. 's Avonds lukt het slecht haar in de cosleeper te laten slapen. Ik voed haar in mijn bed, ze dut weg en ik leg haar in de cosleeper. Vervolgens wordt ze meteen onrustig, begint te kreunen en te persen en dat mondt uit in huilen. Dit herhaalt zich eindeloos en duurt elke avond langer. 's Nachts meldt ze zich iedere 2 uur en ook na die voedingen kan ik haar niet goed terugleggen.
Is het teveel gevraagd om nu al iets van een ritme te willen? Is het erg dat dochter overdag steeds in de draagzak slaapt? Iemand tips om de dag wat te sturen/structureren?

dinsdag 3 maart 2020 om 11:37

dinsdag 3 maart 2020 om 11:48
Pittig weer he, die eerste weken! Ik kan me voorstellen dat je uitkijkt naar wat meer ritme. Voor 4 weken lijkt me dat wat vroeg, net zoals de anderen zeggen
Draag haar overdag maar lekker veel.
Hopelijk kan je in het weekend overdag wat bijslapen en je partner de zorg even overnemen.
Zet hem op, er komt een tijd dat het veeeeeel makkelijker gaat allemaal!
Draag haar overdag maar lekker veel.
Hopelijk kan je in het weekend overdag wat bijslapen en je partner de zorg even overnemen.
Zet hem op, er komt een tijd dat het veeeeeel makkelijker gaat allemaal!
dinsdag 3 maart 2020 om 11:57
Mijn dochtertje is vijf weken en ik herken veel ook zo last van krampjes ik ben ook aan het uit proberen. Heb een zij slaap ding gekocht voor haar en s nachts het voedingskussen met een wieghoeslakentje erom heen in de cosleeper baby daar geborgen in t holletje ze kan er niet tussen zakken door het hoeslakentje. Ook een puckababy helpt een beetje. Ik ben iets meer op ritme gaan voeden zolang ik het fatsoenlijk kan rekken. Ik laat haar niet brullen van de honger. Maar het geeft haar darmpjes wat meer rust als er wat meer tijd tussen de voedingen zit dus ik probeer het te rekken naar minimaal drie uur overdag.
where ever you go, go with your heart

dinsdag 3 maart 2020 om 12:02
Een ritme zou ik nog loslaten, maar ik kan me voorstellen dat het wel heel zwaar is als ze alleen maar in de draagzak wil slapen en ze ‘s nachts en ‘s avonds zo onrustig is en je haar eigenlijk niet kunt wegleggen. Je kunt moeilijk 24/7 met een draagzak rondlopen.. Heb je steun/hulp vanuit je omgeving, mensen die het soms even van je kunnen overnemen?
dinsdag 3 maart 2020 om 12:09
Voor het overleggen in de co-sleeper: bij mijn kinderen hielp het om hun bedje voor te verwarmen met een kruik. De oudste sliep beter als het niet helemaal donker was - anders dan je in alle adviezen leest 
Verder zou mijn tip vooral zijn: laat het gaan. Pogingen na vier weken structuur aan te bieden kostten bij mijn kinderen alleen maar energie en leverden niets op.

Verder zou mijn tip vooral zijn: laat het gaan. Pogingen na vier weken structuur aan te bieden kostten bij mijn kinderen alleen maar energie en leverden niets op.
dinsdag 3 maart 2020 om 12:12
Herkenbaar verhaal. Mijn oudste was ook erg onrustig en uiteindelijk een oververmoeide baby door te weinig regelmaat. Dit wilde ik bij de tweede voorkomen en dus passen we vanaf het begin al veel regelmaat toe.
Hij is nu 5 weken en ik merkte dat het krijgen van een ritme (en voorkomen van de onrust vorige keer) echt een missie geworden was. Ik kon amper genieten. Van adviezen van anderen werd ik juist onzeker en dus heb ik contact gezocht met het cb om te vragen wat realistisch is om te verwachten. Ik ben nu een stuk rustiger.
Ik merk dat mijn zoon veel rustiger slaapt in zijn eigen ledikant overdag, dus dat bieden we zo veel mogelijk aan. Ik blijf dan in zijn kamer tot hij slaapt. En soms lukt dat niet en dan ligt hij op de arm of in de draagdoek. Ieder goed slaapje is een feestje waard en als het eens niet lukt, geen man over boord. Het is nu nog te vroeg om echt een ritme te verwachten, maar ik probeer het wel al te stimuleren.
Kan het zijn dat je haar snachts te vroeg weglegt? Dit deed ik ook en ik moet echt even een tijdje met hem zitten voor hij rustig genoeg is om te kunnen slapen.
Heb je al eens geprobeerd haar op de zij te laten slapen? Mijn zoon kreunt en steunt ook als hij op zijn rug ligt, op zijn zij vindt hij veel prettiger en slaapt hij ook beter.
Hij is nu 5 weken en ik merkte dat het krijgen van een ritme (en voorkomen van de onrust vorige keer) echt een missie geworden was. Ik kon amper genieten. Van adviezen van anderen werd ik juist onzeker en dus heb ik contact gezocht met het cb om te vragen wat realistisch is om te verwachten. Ik ben nu een stuk rustiger.
Ik merk dat mijn zoon veel rustiger slaapt in zijn eigen ledikant overdag, dus dat bieden we zo veel mogelijk aan. Ik blijf dan in zijn kamer tot hij slaapt. En soms lukt dat niet en dan ligt hij op de arm of in de draagdoek. Ieder goed slaapje is een feestje waard en als het eens niet lukt, geen man over boord. Het is nu nog te vroeg om echt een ritme te verwachten, maar ik probeer het wel al te stimuleren.
Kan het zijn dat je haar snachts te vroeg weglegt? Dit deed ik ook en ik moet echt even een tijdje met hem zitten voor hij rustig genoeg is om te kunnen slapen.
Heb je al eens geprobeerd haar op de zij te laten slapen? Mijn zoon kreunt en steunt ook als hij op zijn rug ligt, op zijn zij vindt hij veel prettiger en slaapt hij ook beter.
dinsdag 3 maart 2020 om 12:14
Dank voor de reacties. Ik voel me nu al zo uitgeput door het slaapgebrek dat ik niet goed meer kan relativeren. Ik ben voortdurend aan het piekeren, denk dat 't van kwaad naar erger gaat door haar overdag bij me te houden. Partner doet zoveel hij kan, maar 's nachts kan hij haar niet rustig krijgen. Juist die nachten breken me zo op.
@Skawa: hoe rek je de tijd tussen voedingen? Stel dat je dochtertje een kort slaapje doet, voed je haar vervolgens dan tijdens de wakkere periode niet?
@Skawa: hoe rek je de tijd tussen voedingen? Stel dat je dochtertje een kort slaapje doet, voed je haar vervolgens dan tijdens de wakkere periode niet?
dinsdag 3 maart 2020 om 12:17
Dat zou ik heel graag willen, maar het lukt niet.jantientje1 schreef: ↑03-03-2020 12:08Kun je niet overdag al proberen haar in haar bed te laten slapen? Dan word dat een veilige plek. Hier een mannetje van 2 weken en heb hem vanaf het begin voor de slaapjes in zijn ledikant liggen.
dinsdag 3 maart 2020 om 12:17
Wat gebeurt er als je haar een keer extra aanlegt als ze ‘s nachts onrustig is? Als mijn man onze kinderen niet kon troosten, was het vaak honger.Maline schreef: ↑03-03-2020 12:14Dank voor de reacties. Ik voel me nu al zo uitgeput door het slaapgebrek dat ik niet goed meer kan relativeren. Ik ben voortdurend aan het piekeren, denk dat 't van kwaad naar erger gaat door haar overdag bij me te houden. Partner doet zoveel hij kan, maar 's nachts kan hij haar niet rustig krijgen. Juist die nachten breken me zo op.
Je zegt dat de avonden lastig zijn. Veel babies willen dan vaak (soms erg vaak) drinken. Laat je haar ‘clusteren’?
Rekken zou juist wel eens een heel averechts effect kunnen hebben.
eze wijzigde dit bericht op 03-03-2020 12:18
11.56% gewijzigd
dinsdag 3 maart 2020 om 12:25
Een zijslaapkussen en een voedingskussen zijn niet veilig om te slapen. Ik zou met 4 weken heen voedingen gaan rekken, gewoon voeden voeden voeden en ‘s avonds inderdaad clusteren. Is vermoeiend met nog een kind in huis maar hoort er wel bij met bv.
Misschien kun je al wat kolven zodat je partner een flesje kan geven? Kun jij 1x wat langer slapen.
Misschien kun je al wat kolven zodat je partner een flesje kan geven? Kun jij 1x wat langer slapen.

dinsdag 3 maart 2020 om 12:28
Hier heeft zoon ook heel lang overdag in de box geslapen, tot 5-6 maanden. Toen werd het iets te gezellig en kwam hij niet goed meer in slaap, toen steeds in z’n bedje gelegd en dat ging prima.Wintertime16 schreef: ↑03-03-2020 12:18Valt ze in de box niet vanzelf in slaap als ze daar een tijdje ligt? Ik liet ze in de box slapen en als ze wat ouder werden en wat meer ritme kregen legde in ze in bed om te slapen.
Dochter is nu 1 maand oud en zij slaapt ook, tot de laatste fles ‘s avonds laat, in de box en daarna pas in de cosleeper.
dinsdag 3 maart 2020 om 12:45
Ze moeten nu echt nog leren zelf in slaap te vallen. Ik leg hem, en vorige keer ook mijn andere zoon, bij het eerste teken van vermoeidheid in het ledikant. De ene keer valt hij vlot in slaap en de andere keer moet ik er een paar keer naartoe. Het kost wat doorzettingsvermogem soms, maar u uiteindelijk lukt het echt.

dinsdag 3 maart 2020 om 13:18
Ik heb het wel eens geprobeerd na de fles van 20 uur ofzo maar toen was het krijsen krijsen krijsen dus was ik alsnog tot de laatste fles bezig.. Dan wacht ik liever tot die laatste en dan pas naar eigen bedje. Maar goed, dat is mijn ervaring, in principe is het een niet beter dan het ander denk ik.
dinsdag 3 maart 2020 om 13:24
Zo herkenbaar! Pittig hè, die eerste tijd? Ik vond de eerste zes weken om precies dezelfde reden loodzwaar. Maar echt, na twee maanden werd het beter. Het hielp mij om te kijken naar voorbeeld en voedingsschema’s, om op die manier een beetje inspiratie op te doen. Bedje ben ik met een strak ritueel blijven aanbieden en dat lukte na ongeveer 2-3 maanden.
Weet twee dingen: het komt ècht goed en tot die tijd - laat het los! Ik wou (lekker makkelijk achteraf) dat ik wat minder verwachtingen had gehad en wat meer go with the flow. Sterkte!
Weet twee dingen: het komt ècht goed en tot die tijd - laat het los! Ik wou (lekker makkelijk achteraf) dat ik wat minder verwachtingen had gehad en wat meer go with the flow. Sterkte!
dinsdag 3 maart 2020 om 13:25
Niet bij alle kinderen.jantientje1 schreef: ↑03-03-2020 12:45Ze moeten nu echt nog leren zelf in slaap te vallen. Ik leg hem, en vorige keer ook mijn andere zoon, bij het eerste teken van vermoeidheid in het ledikant. De ene keer valt hij vlot in slaap en de andere keer moet ik er een paar keer naartoe. Het kost wat doorzettingsvermogem soms, maar u uiteindelijk lukt het echt.
Er zijn er die als ze zo klein zijn echt niet toegeven aan de slaap als je ze wakker in bent legt (ja, als je ze eindeloos laat brullen zullen ze uiteindelijk van uitputting wel omvallen) en bij wie dat later wel lukt.
dinsdag 3 maart 2020 om 13:25
Ik legde kind wel al vrij vroeg rond 19.00 in bed. Maar die sliep sowieso wel op meerdere plekken, overdag lagen ze bij mij in de kinderwagen, ze hebben ook wel eens in de box geslapen en jongste had ik ook in de draagdoek. En soms sliepen ze ook op mij of in ons bed.Ze slapen nu allebei prima in hun eigen bed en daar heb ik verder vrij weinig moeite voor moeten doen. Ik zou als ik jou was gewoon doen wat werkt.
Iemand noemde al het clusteren. Met name de jongste clusterde heel veel tussen 19 en 22 uur, die had ik in die periode bijna volledig aan de borst. Maar daarna maakte hij dan wel weer een ruk tot wat later in de nacht. Ik zei altijd dat hij zich aan het voltanken was.
dinsdag 3 maart 2020 om 16:20
Dit. En je kunt moeilijk iedere dag maar daar mee bezig zijn. Veel baby's willen dat echt niet. . Dan vond ik de draagzak veel handiger. En ze ' moeten' niet zelf in slaap leren vallen. Ze vallen trouwens toch sowieso zelf in slaap. Alleen niet altijd alleen in bed.
dinsdag 3 maart 2020 om 17:50
Ik rek de tijd door haar bij mik te houden beetje wiebelen wiegen in de wipstoel koekeloeren stukje wandelen speentje erin houden tijdens t wiebelen maar nogmaals als ze blijft vragen om eten en echt gaat huilen leg ik haar aan
S avonds clustert ze ook wel eens
En s nachts ligt ze ook wel is op mij ik stut mezelf met kussens lig midden in t bed rechtop en dan haar pp mijn borst en dan wat doezelen
S avonds clustert ze ook wel eens
En s nachts ligt ze ook wel is op mij ik stut mezelf met kussens lig midden in t bed rechtop en dan haar pp mijn borst en dan wat doezelen
where ever you go, go with your heart

dinsdag 3 maart 2020 om 19:00
Pittig he in 't begin, zeker als je er al eentje hebt lopen die ook aandacht wil.
Bij m'n jongste voedde ik op verzoek, dag en nacht. Niet rekken. 's avonds ging ze zeker tussen de 3 en 8 weken enorm clusteren. Mijn man kreeg haar dan ook niet rustig. Ik deed (op advies van een lk) wel aan blokvoeden ivm schuimende ontlasting en reflux. Dus 3u lang dezelfde borst en na 3u pas de andere aanbieden. Ik gaf gewoon toe aan het gelurk 's avonds. Serietje aan, tussendoor beetje snoozen op man zijn borst of in het baby nestje tussenin. Meestal ging ze vanaf 22/23 de nacht in. En dan kwam ze rond 3/4u weer voor een voeding. In het begin was ze daarna nog lang onrustig en lag ze bij man tot ze diep genoeg sliep om weg te leggen. Ze lag wel in een puckababy overigens. Vanaf 4 weken ben ik 'snachts liggend gaan voeden en vielen we na de voeding samen in slaap. Na 2u werden we wakker en wilde ze de andere borst drinken. Ik vond dat heel fijn en ervoer daardoor ook geen slaap tekort.
Overdag sliep ze tot 3 maanden niet tot nauwelijks in bed. Veelal op mij, in de wagen, in de draagdoek, of in de box. Tijdens het slaapje van oudste installeerde ik mij met madame op de bank, pot thee en zij 2,5u slapen. Ik soms ook
Vanaf 2 maanden bedje gaan proberen. Lukte het na 5 min niet, prima. Doen we wat anders. Vanaf 4 maanden slaapt ze alles in bed.
Wat hier ook nog fijn hielp was white noise.
Sterkte, het wordt echt beter
Bij m'n jongste voedde ik op verzoek, dag en nacht. Niet rekken. 's avonds ging ze zeker tussen de 3 en 8 weken enorm clusteren. Mijn man kreeg haar dan ook niet rustig. Ik deed (op advies van een lk) wel aan blokvoeden ivm schuimende ontlasting en reflux. Dus 3u lang dezelfde borst en na 3u pas de andere aanbieden. Ik gaf gewoon toe aan het gelurk 's avonds. Serietje aan, tussendoor beetje snoozen op man zijn borst of in het baby nestje tussenin. Meestal ging ze vanaf 22/23 de nacht in. En dan kwam ze rond 3/4u weer voor een voeding. In het begin was ze daarna nog lang onrustig en lag ze bij man tot ze diep genoeg sliep om weg te leggen. Ze lag wel in een puckababy overigens. Vanaf 4 weken ben ik 'snachts liggend gaan voeden en vielen we na de voeding samen in slaap. Na 2u werden we wakker en wilde ze de andere borst drinken. Ik vond dat heel fijn en ervoer daardoor ook geen slaap tekort.
Overdag sliep ze tot 3 maanden niet tot nauwelijks in bed. Veelal op mij, in de wagen, in de draagdoek, of in de box. Tijdens het slaapje van oudste installeerde ik mij met madame op de bank, pot thee en zij 2,5u slapen. Ik soms ook

Vanaf 2 maanden bedje gaan proberen. Lukte het na 5 min niet, prima. Doen we wat anders. Vanaf 4 maanden slaapt ze alles in bed.
Wat hier ook nog fijn hielp was white noise.
Sterkte, het wordt echt beter