Baby 7 maanden eten en slapen overdag

09-03-2020 21:48 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben een beetje zoekende naar een schema. Ja kinderen zijn niet in schema's te drukken enzo maar ik vind het ook wel fijn dat de oppassen een beetje weten hoe de dagindeling is.

Zoals het nu is:

7u fles 180ml
Fruithap rond 9u.
9.30 weer naar bed
10.30 wakker
Spelen
Fles 11.00u
11.30 halve boterham met noten pasta of boter
12.30 weer op bed, slapen
Soms 3 kwartier, soms 1.5 uur
14.00u wakker
Spelen
En dan? Hier zit het knelpunt. Ik gaf nog 4 flessen, was deze fles al wat aan het minderen maar volgens mevrouw van CB gaf ik teveel. Ok, dus dan moet ik nu een tussendoortje geven met een bekertje drinken/water/thee. Uit een beker is geknoei en gaat nog niet al te best. Uit een fles wil hij geen ander drinken dan melk. Mais vingers lust hij niet.

Ik geef nu warm eten (200 gram) en een paar slokjes drinken uit een beker. Dan gaat hij op bed. (Rond 16.00u) en dan is hij moe.

Dan slaapt hij een uurtje.
Wakker en heeel moe nog. Dan is hij zeer ontevreden en wil hij zijn papfles. Dus dan krijgt hij rond 18.00u zijn fles.

Dat vind ik nogal vroeg. Als ik geen warm eten 'smiddags geef dan moet dat dus rond 17.00u. maar dan zit het weer te dicht op de papfles.

Ik weet even niet meer hoe ik het moet doen. Geen wereldproblemen maar ik wil graag dat mijn zoontje wat meer tevreden is.

Tips? Hoe doen jullie dit :)
Er zijn toch veel meer tussendoortjes dan maisvingers?

Je kan fruit doen, komkommer, en nu krijg ik vast de moeder politie achter me aan, maar Nijntje koekjes of zo. Of die koekjes van de kleine keuken. Er is zoveel keus in tussendoortjes. Gewoon proberen wat hij lekker vindt.

Dan heeft hij ook weer wAt energie om tot 17:30 of zo wakker te zijn voor het warme eten. En dan 19:00 papfles en naar bed. Overigens gaven wij toen ze echt begon te eten geen papfles meer. Dus die zou je ook kunnen ruilen met die van 16:00.
Rietjesbeker proberen als gewone beker niet lukt.
Je kunt toch wel een ander tussendoortje verzinnen dan maisvingers? Ik gaf dochter vaak nog een keer fruit, of een soepstengel, crackertje.
Warme maaltijd zou ik later doen.
Waarom moet hij een papfles? Gewone opvolgmelk zonder pap.
Hi Dreuzel,

Ons vreetschuurtje is nu bijna 6 maanden en na 2 maanden “oefen”hapjes is dit nu ons schema:

7.00 180/6
9:00 150gr fruit
11:00 180/6
15:00 180/6
17:45 200gr groente
18:30 180/6 (laat nu +/- 40cc staan)

Ik merk doordat fruit / groente nu qua aantal gram wat hoger ligt dat ze wat minder melk wil drinken in de laatste fles, dus ik ga binnenkort ook proberen om een fles minder te geven. Maar ben nog een beetje zoekende welke eraf te halen...ivm werk kan ik ook niet eerder groente geven.

Is zo’n laatste fles echt nodig of kan avondeten ook prima de “laatste maaltijd” zijn? (Pap moet ze niet, spuugt ze uit)
Hier kreeg hij om 12 uur een boterham en wat water.
Rond 2 uur een fles en dan om half 6/6 uur groente en tussen 7 en 8 een papfles en dan naar bed.

Wanneer hij tussendoor trek kreeg een broodkorst of een cracotte.
Heb je de Miracle 360 trainer cup al geprobeerd? Dat vond ik echt ideaal om te oefenen met drinken uit een beker..

https://www.bol.com/nl/p/miracle-360-tr ... re_pdp_www

Qua tussendoortjes:
-Liga of andere koekjes die geschikt zijn voor kinderen vanaf 6m
-Rijstwafels
-Soepstengels

16:00 lijkt mij een prima tijd voor warm eten als hij om 18:00 zijn papfles krijgt. Gaat hij na zijn papfles gelijk slapen?
Hier gaf ik als tussendoortje ook een koekje (nijntje of liga).
Of van die mais chips, maar die heb je in verschillende varianten. Die van mij vond ze ook niet allemaal even lekker.
Yogolino gaf ik ook wel eens.
Ja direct. Hij is gewoon snel moe en heeft veel slaap nodig.

Het is ook een flinke knul ( 74 cm, 9 kilo) en als hij dan ineens van een fles met warm eten (in de middag) naar een rijstwafeltje of cracotte gaat met een paar slokjes drinken pikt hij dat gewoon niet.

Fles melk is er al af. Nu maar even kijken wat werkt. Ik heb van mijn oudste nog bekers staan. (10 ofzo :P )
Van alles wat. Tuitbekers, rietjes bekers en ook een Philips Avent beker met net zo'n systeem als zo'n munchkin beker.

Hema rietjesbeker gaat wel maar niet van harte. Hij krijgt al snel teveel binnen waardoor hij zich verslikt. Ik ga morgen toch kijken of ik hem wat anders kan aanbieden en dan rietjesbeker erbij. Het is altijd puzzelen...

Hoeveel gram warm eten geven jullie je kindje van 7 maanden? Die van mij eet 200 gram.
Mijn zoontje krijgt een geprakte banaan met yoghurt en twee scheppen pap. Hij vindt het heerlijk, slaapt er goed op en eet daarna ook zijn warme avondeten goed op. Voor het slapengaan nog een papfles.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Oh hier werkte pakjes drinken heel goed! Doordat daar het drinken niet zo heel hard uitkomt verslikte zij zich niet. Later over op de hema rietjesbeker.

Je hebt wicky water, is alleen een smaakje en geen suiker toegevoegd.

Je zou ook de action rietjesbeker kunnen proberen, daar moeten ze harder zuigen dan die van de Hema.
Wicky met 7 maanden? :nope:
Mijn dochtertje met 7 maanden had het volgende schema.

7.00 a 8.00 fles 180
10.00 fruit 200 gram
12.00 uur boterham met water
14.00 uur fles 180
17.00 uur warm eten 200 gram + yoghurt
Tussen 18 en 19 uur 180 + pap

Natuurlijk verschuift er soms wel wat.
En hou het alleen bij water , wat bij mij hielp was om het water op te warmen.

Mijn dochtertje ging 2x 45 min slapen of 1x 1.5 uur met veel geluk.
Blijf in jezelf geloven !
Ik zou lekker naar je zoon kijken. Hij deed het goed op die extra fles? En is nu helemaal ontregelt? Dan zou ik hem snel weer een extra flesje geven 's middags.

Mijn dochter is 7 maanden. Krijgt borstvoeding op verzoek (zo'n 7/8 keer). Sliep overdag beroerd en daardoor 's nachts ook... Zijn sinds kort begonnen met wat meer ritme aanbrengen. Qua slapen lukt dat nu goed qua eten is er nog weinig ritme, maar ach, komt wel.
gsleutel schreef:
10-03-2020 00:14
Ik zou lekker naar je zoon kijken. Hij deed het goed op die extra fles? En is nu helemaal ontregelt? Dan zou ik hem snel weer een extra flesje geven 's middags.

Mijn dochter is 7 maanden. Krijgt borstvoeding op verzoek (zo'n 7/8 keer). Sliep overdag beroerd en daardoor 's nachts ook... Zijn sinds kort begonnen met wat meer ritme aanbrengen. Qua slapen lukt dat nu goed qua eten is er nog weinig ritme, maar ach, komt wel.
Hoi,

Ja alles is ontregeld. Met mijn oudste was ik met 8 maanden erachter gekomen dat hij minder flessen moest en ik kon gelijk 2 laten vallen omdat hij toen ook al goed brood/warm eten at en minder sliep overdag. (twee slaapjes)

Oh ja en hij dronk ook graag thee/water/diksap uit een flesje. Nu heb ik er meer moeite mee met mijn jongste, als ik flessen weg ga laten moet hij toch op een andere manier vocht binnen krijgen?

Slokjes uit een beker kan maar dan wil hij niet veel drinken.

Wat een gedoe zeg.. ik zou bijna zeggen, anders krijgt hij gewoon nog een klein flesje maarja we moeten er toch ooit vanaf. :bonk:

Rijstwafels zijn ook geen succes. Hij knaagt er wel op maar krijgt niet zoveel binnen. Ik ben er niet tegen dat hij een liga krijgt hoor, alles met mate. Dus dat ga ik binnenkort maar proberen.

Maar het belangrijkste vind ik drinken.
En dat lukt nog niet helemaal.
Ik vond het ook lastig om die vierde fles weg te laten eind van de middag. Dus soms gaf ik 'm nog wel, zo erg is dat niet hoor.

Je kan wellicht de fles en het brood van 11 uur omruilen. Dus 11 uur brood en 11:30 fles. En dan zou ik om 14:00/15:00 uur weer een (halve) boterham geven met evt. fruit. Ik ben niet zo van de tussendoortjes als rijstwafels, liga of maisfingers. Liever geef ik iets met nuttige voedingsstoffen zoals fruit, brood, yoghurt.

En over het drinken zou ik me ook niet te druk maken. Als hij dorst heeft drinkt hij wel hoor. Thee uit de fles wil hij ook niet?
Onze tweede dochter is ook 7 maanden en wil ook slecht wat anders drinken dan melk. Maar pickwick fusion thee (zonder cafeïne) drinkt ze wel. Misschien is dat een optie.
Af en toe krijgt ze trouwens wel 4 flessen hoor, als ze erg onrustig blijft is dat het enige dat helpt. Vond deze fase bij mijn eerste dochter ook lastig en zoekende, maar komt goed!
Hier vandaag bij het CB geweest, dochter is 7,5 maanden.
Ik moest stoppen met 4 flessen van 200ML, 4 van 150 mocht, maar liever gewoon naar 3 ( kennelijk 'mocht' ik maar 15-20 schepjes opvolgmelk geven, bij oudste nooit echt gehoord).

Heel leuk allemaal, bij oudste ging dat ook prima. Mijn jongste daarentegen eet geen brood en alles waar ook maar iets structuur aan zit wordt direct uitgespuugd, samen met alles wat ze in haar maag heeft zitten. Niet fijn, het zijn hele flessen die eruit lijken te komen ( en ik ben bekend met een reflux baby, want dat is ze ook).

Hier laten we het gewoon lekker zo, tot het moment dat ze beter brood gaat eten tussen de middag. Mijn ervaring met oudste is dat de 4e fles dan snel kan komen te vervallen.
De fruithap ( 150-200gr) en avondeten (150-200gr) gaan prima, als dit goed gepureerd is.

Water bied ik aan, maar het gaat niet van harte. Idem thee. Qua vocht krijgt ze nu voldoende binnen, bij minderen van de fles hoop ik dat ze dan wel wat meer water/thee blieft.

Schema is hier ( zo ongeveer dan, afhankelijk hoe laat ze wakker wordt)

06.30-07.00: Fles 180ML
08.30 - 09.30: dutje
09.45: fruithap
10.30-11.00: Fles 180ML ( dit zou ik graag willen verplaatsen richting 12.00/ tijdens de lunch)
11.30-13.00: slapen
14.30: Fles 180ML
15.00-16.00: slapen
17.30: warm eten
18.30/19:00: Fles 180ML
19.30: Naar bed
Waarom geven jullie (TO en laatste poster) dan geen yoghurt?
Daar zit vocht in en het vult goed. Wij lengden soms yoghurt aan met water, dat ging er ook goed in als drinken.
Maar zoals ik eerder postte kan het ook perfect met een geprakt banaantje en/of pap.
Als baby dat zou willen eten, dan zou dat een geweldige optie zijn.

Maar ook dit wordt uitgespuugd, samen met al het eten wat ze daarvoor heeft gehad. Yoghurt werd afgeraden, kwark moesten we aanbieden ivm haar reflux. Yoghurt wel geprobeerd ( want zo ben ik dan wel weer), maar het werd gewoon niet gegeten.

Banaan zorgt voor een geweldige verstopping, dus dat hebben we in de ban gedaan en sindsdien gaat haar ontlasting beter. We gebruiken al sinds de kraamtijd comfort voeding, ivm haar reflux en ontlasting. Ik had gehoopt met brood meer vezels toe te kunnen voegen, waardoor haar ontlasting ook makkelijker zou gaan. Met pap is dat gelukkig redelijk op te vangen. Maar ook dat wordt de helft van de tijd uitgespuugd.

We bieden het aan, yoghurt, kwark, brood, pap, iedere week ( meerdere keren) maar zolang ze het niet goed eet, vind ik het nog geen optie om die 4e fles te laten vallen.

Mijn oudste at en eet alles ( 2,5), dus het was even wennen dat mijn jongste dit juist niet doet. Ach ja, ze groeit goed en ziet er gezond uit. Ooit zal ze wel van die flessen af zijn.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 12-03-2020 09:22
43.23% gewijzigd
Mijn dochter is 11 mnd en eet sinds 2 weken pas stukjes brood. Daarvoor was het steeds kokhalzen en spugen. Stukjes fruit/groente werkt ze nog steeds naar buiten. En er moet toch voeding en dus ze krijgt gewoon nog 4/5 flessen. Ze zit al onderin de curve dus heeft niet veel reserve. Met brood is het ook goedgekomen dus met andere stukjes komt het ook wel.
Onze tweeling is bijna 8 maanden en krijgt ook nog gewoon 4 flessen hoor. CB is wel begonnen over eentje afbouwen/laten vallen, maar ik zie dat nog niet echt gebeuren. Ze krijgen nu vaak rond 6.30, 11.30, 15.30 en 19.00 een fles.

Fruit en brood eten ze goed, groente wat minder. Maar ze laten ook eigenlijk amper wat van de flessen staan, dus ze zullen het nog nodig hebben denk ik dan maar. We zijn net begonnen met oefenen uit een bekertje. Een neemt dan af en toe een slokje, de ander laat het gewoon lopen. Had al wel gedacht aan een rietjesbeker proberen.

Qua tussendoortjes zijn we iets beperkter door koemelkallergie bij beide. Ze krijgen nu bijvoorbeeld een maiswafel, een koekje (zonder melkeiwit), soepstengel, maisvinger, korstje brood. Ik moet wel zeggen dat dat niet echt zoden aan de dijk zet qua voedingswaarde als je dat wil doen als vervanging van de fles.
Bij de lunch doen we soms eerst brood soms eerst fles. Maar als ze prima brood gegeten hebben (1-1,5 boterham), gaat die fles er toch helemaal in.

Nou ben ik met deze twee behoorlijk van ritme in tegenstelling tot onze eerste, maar qua eten kijk ik ook naar behoefte. Overigens zitten ze op -1 en -2 lijn door geboorte bij 37.0 en eentje dysmatuur, dus ze kunnen het volgens mij prima hebben.
Chantilly21_2 schreef:
12-03-2020 09:06
Als baby dat zou willen eten, dan zou dat een geweldige optie zijn.

Maar ook dit wordt uitgespuugd, samen met al het eten wat ze daarvoor heeft gehad. Yoghurt werd afgeraden, kwark moesten we aanbieden ivm haar reflux. Yoghurt wel geprobeerd ( want zo ben ik dan wel weer), maar het werd gewoon niet gegeten.

Banaan zorgt voor een geweldige verstopping, dus dat hebben we in de ban gedaan en sindsdien gaat haar ontlasting beter. We gebruiken al sinds de kraamtijd comfort voeding, ivm haar reflux en ontlasting. Ik had gehoopt met brood meer vezels toe te kunnen voegen, waardoor haar ontlasting ook makkelijker zou gaan. Met pap is dat gelukkig redelijk op te vangen. Maar ook dat wordt de helft van de tijd uitgespuugd.

We bieden het aan, yoghurt, kwark, brood, pap, iedere week ( meerdere keren) maar zolang ze het niet goed eet, vind ik het nog geen optie om die 4e fles te laten vallen.

Mijn oudste at en eet alles ( 2,5), dus het was even wennen dat mijn jongste dit juist niet doet. Ach ja, ze groeit goed en ziet er gezond uit. Ooit zal ze wel van die flessen af zijn.

En andere soorten fruit, met meer vezels? Evt. gepureerd?
Ik ben ook van het luisteren en kijken naar je kind, trouwens. Het CB heeft ons heel veel verteld, maar ik vind het waardevoller wat mijn zoon me vertelt. Hij kon en kan prima aangeven wat hij nodig had en heeft :)
zot-83 schreef:
12-03-2020 09:26
Fruit en brood eten ze goed, groente wat minder.

Dit schijnt overigens heel logisch te zijn. Groente bevat per hap relatief weinig voedingsstoffen. Baby zal dus bijv. een halve broccoli moeten eten voor dezelfde voedingsstoffen als een paar hapjes aardappel. En de maag van een baby is maar klein, dan is het instinct dus om eerder aardappel dan groente te eten. Zo veel mogelijk voedingsstoffen in zo min mogelijk hoeveelheid eten :lol:
mcsteamy schreef:
12-03-2020 09:30
En andere soorten fruit, met meer vezels? Evt. gepureerd?
Ik ben ook van het luisteren en kijken naar je kind, trouwens. Het CB heeft ons heel veel verteld, maar ik vind het waardevoller wat mijn zoon me vertelt. Hij kon en kan prima aangeven wat hij nodig had en heeft :)

Dit weekend gaan we kijken of we de tijd tussen de eerste en tweede fles wat kunnen verruimen.
Dus 06.30 fles, 09.30-10.00 fruit ( halve portie met wat beschuitkruimels, advies van CB) en dan geen fles om 11.00, maar een fles/pap of brood ( als ze wil) om 12.00/12.30.

En dan de tweede helft van het fruit rond 14.30, zodat ze in ieder geval iets in haar maag heeft tot het avondeten.

Ik weet nog dat ik bij oudste ook heb gepuzzeld met het eetschema rond deze leeftijd en dat ging toen redelijk vlekkeloos.
Dat brood moet ook niet zo'n ding worden. genoeg volwassenen die niet zulke broodeters zijn.

Fruit eten is het probleem trouwens niet, groente ook niet. Banaan vindt ze prima, maar hebben we zelf dus in de ban gedaan. Alle overige fruitsoorten ( appel, peer, mango, pruim etc) vindt ze heerlijk en ze eet ook haar warme maaltijd prima op.

Gisteravond heeft ze zowaar een tijdlang op een sperzieboon zitten te kauwen. Dat kauwen begint nu wel te komen, dat deed ze ene week geleden nog niet.
Dan zou je eventueel nog kunnen proberen kwark/yoghurt te mengen met (al dan niet gepureerd) fruit. Beginnen met een kleine hoeveelheid en dan verder opbouwen. Lijkt me een fijne toevoeging in haar schema :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven