Huis nooit opgeruimd
zaterdag 28 maart 2020 om 13:21
Momenteel ben ik thuiswonend bij mijn ouders en broertje. Ik ben 19 jaar oud, studeer en heb daarnaast een bijbaantje in de supermarkt en in het weekend (nu even niet ivm het virus) sportwedstrijden.
Het stoort me dat dit huis nooit opgeruimd is, terwijl ik wel mijn bijdrage daaraan lever. Ik kan gewoon niet tegen rotzooi en vind het vervelend wanneer er bezoek komt dat het dan gewoon een zooi is.
Mijn moeder is huismoeder en mijn vader zit momenteel in de ziektewet. Zij zijn dus beiden thuis en vinden het blijkbaar niet erg om in een rommelig huis te wonen. Het aanrecht staat vaak vol, post blijft lang op de salontafel liggen, was blijft lang buiten aan de lijn hangen, klusjes waar ze ooit mee begonnen zijn laten ze gewoon liggen. Ik wil best mijn bijdrage leveren en ze helpen, maar het stoort me gewoon als ik thuiskom van een lange dag school/werk/sport dat ze hun eigen dingen niet hebben opgeruimd, terwijl het ene kleine moeite is.
Als ik er dan iets van zeg, van het kost niet veel tijd om dit op te ruimen, kijk, en vervolgens doe ik het, het heeft geen nut. Ze reageren er zelfs geërgerd op en doen er niks mee. Net zoals bv de wasbak in de badkamer poetsen. Ik vind het gewoon fijn als het schoon is en een doekje eroverheen kost misschien 2 minuten. Toch gebeurt het niet, behalve als ik het doe. Het zou gewoon fijn zijn om weer bezoek te kunnen ontvangen in een opgeruimd huis en daarnaast geeft het me veel meer rust. Ook als mijn vriend blijft slapen ben ik van tevoren de badkamer aan het opruimen en poetsen omdat het anders gewoon niet gebeurt en wil dat het netjes is.
Hoe zou ik het voor elkaar kunnen krijgen dat iedereen meer zijn steentje bijdraagt aan het huishouden? Natuurlijk is het hun huis, maar ik woon er ook.
Het stoort me dat dit huis nooit opgeruimd is, terwijl ik wel mijn bijdrage daaraan lever. Ik kan gewoon niet tegen rotzooi en vind het vervelend wanneer er bezoek komt dat het dan gewoon een zooi is.
Mijn moeder is huismoeder en mijn vader zit momenteel in de ziektewet. Zij zijn dus beiden thuis en vinden het blijkbaar niet erg om in een rommelig huis te wonen. Het aanrecht staat vaak vol, post blijft lang op de salontafel liggen, was blijft lang buiten aan de lijn hangen, klusjes waar ze ooit mee begonnen zijn laten ze gewoon liggen. Ik wil best mijn bijdrage leveren en ze helpen, maar het stoort me gewoon als ik thuiskom van een lange dag school/werk/sport dat ze hun eigen dingen niet hebben opgeruimd, terwijl het ene kleine moeite is.
Als ik er dan iets van zeg, van het kost niet veel tijd om dit op te ruimen, kijk, en vervolgens doe ik het, het heeft geen nut. Ze reageren er zelfs geërgerd op en doen er niks mee. Net zoals bv de wasbak in de badkamer poetsen. Ik vind het gewoon fijn als het schoon is en een doekje eroverheen kost misschien 2 minuten. Toch gebeurt het niet, behalve als ik het doe. Het zou gewoon fijn zijn om weer bezoek te kunnen ontvangen in een opgeruimd huis en daarnaast geeft het me veel meer rust. Ook als mijn vriend blijft slapen ben ik van tevoren de badkamer aan het opruimen en poetsen omdat het anders gewoon niet gebeurt en wil dat het netjes is.
Hoe zou ik het voor elkaar kunnen krijgen dat iedereen meer zijn steentje bijdraagt aan het huishouden? Natuurlijk is het hun huis, maar ik woon er ook.
zaterdag 28 maart 2020 om 15:44
Dit. Zoveel mensen zoveel wensen. Iedereen heeft zijn eigen standaard over hoe ze het willen hebben.
Bij mijn vader is het ook een grote teringbende maar hij is echt niet depressief. Het boeit hem gewoon niet. Is altijd al geweest en zal altijd zo zijn.
zaterdag 28 maart 2020 om 15:46
Ja, ik denk dat het inderdaad een gewoonte is geworden, en dat verander je niet zomaar natuurlijk helaas. Ik weet dat ik zoals anderen zeggen op mijzelf kan gaan wonen, maar heb besloten mijn studietijd thuis te wonen, dus eigen keuze ook om hier te zijn.Maartje2016 schreef: ↑28-03-2020 14:28Dat kan je niet, want deze gewoonte is er bij hun al lang ingeslopen.
Het enige wat je eraan kan doen is lering trekken voor als je op jezelf gaat wonen, je hebt een goed voorbeeld voor hoe je het niet wilt.
(En dat is dus precies wat mijn broer en ik beide doen, zodat het er bij ons minder erg uit ziet dan bij onze ouders)
zaterdag 28 maart 2020 om 15:48
Ja, nu wel, dus nu heb ik er veel tijd voor!strings-attached schreef: ↑28-03-2020 15:04Volgens mij is dit al eens eerder geweest, dezelfde woorden, hetzelfde topic.
Enne, school?? Je zit toch thuis nu?
zaterdag 28 maart 2020 om 15:48
Niet iedereen streeft een opgeruimd en spic en span huis na. Ik functioneer prima in rommel en kan ook goed “door rommel heen kijken”, weken lang over een paar schoenen of bergje kleding heen stappen bijvoorbeeld. Ik doe wat echt nodig is, maar huishouden interesseert me niet. Ook niet toen ik een aantal maanden thuis zat.icequeen2000 schreef: ↑28-03-2020 15:35vind dat niet normaal voor als je toch huisvrouw bent, wat doet die dan heel de dag. idd op jezelf gaan wonen op kamers. mss meer uren draaien in de supermarkt dat je het kan betalen. maar dit is toch ook geen leven.
zaterdag 28 maart 2020 om 16:22
Ieder zijn ding. Ik zou niet lekker kunnen leven in een huis in chaos, bergen rommel overal, troep opgestapeld in elke hoek. Heeft er niks mee te maken of huishouden je wel of niet interesseert, overigens. Gewoon je troep opruimen is nog geen huishouden doen. Maar ik heb ze ook meegemaakt, van die mensen waar al 4 vuile koffiemokken op de salontafel stonden en die ze dan gewoon opzij schuiven om er hun nieuwe koffiemok naast te zetten. Waar de was huizenhoog opgestapeld lag in de slaapkamer, wel gewassen, maar geen zin om op te ruimen. Waar je in de keuken stapels en stapels gebruikt vaatwerk en pannen zag staan, inclusief een bevlekte kookplaat, maar geen zin om het aan te pakken. Prima als je in die chaos wilt leven. Maar nee, dank je.rumforviva schreef: ↑28-03-2020 15:48Niet iedereen streeft een opgeruimd en spic en span huis na. Ik functioneer prima in rommel en kan ook goed “door rommel heen kijken”, weken lang over een paar schoenen of bergje kleding heen stappen bijvoorbeeld. Ik doe wat echt nodig is, maar huishouden interesseert me niet. Ook niet toen ik een aantal maanden thuis zat.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 28 maart 2020 om 16:25
Dat klinkt echt heerlijk juist! Vind ik, persoonlijk, maar omdat mijn vrouw dat wat minder fijn vindt en nooit zo geleefd heeft, heb ik me aan haar aangepast. Hoewel ik vermoed dat het nog steeds wel rommeliger/chaotischer is dan zoals zij het 100% zelf zou doen.pejeka schreef: ↑28-03-2020 16:22Ieder zijn ding. Ik zou niet lekker kunnen leven in een huis in chaos, bergen rommel overal, troep opgestapeld in elke hoek. Heeft er niks mee te maken of huishouden je wel of niet interesseert, overigens. Gewoon je troep opruimen is nog geen huishouden doen. Maar ik heb ze ook meegemaakt, van die mensen waar al 4 vuile koffiemokken op de salontafel stonden en die ze dan gewoon opzij schuiven om er hun nieuwe koffiemok naast te zetten. Waar de was huizenhoog opgestapeld lag in de slaapkamer, wel gewassen, maar geen zin om op te ruimen. Waar je in de keuken stapels en stapels gebruikt vaatwerk en pannen zag staan, inclusief een bevlekte kookplaat, maar geen zin om het aan te pakken. Prima als je in die chaos wilt leven. Maar nee, dank je.
zaterdag 28 maart 2020 om 16:28
Vreselijk, ik zou daar ook echt niet tegen kunnen. Ik heb ook een vriendin waar het zo is. Het lijkt me dan ook heel irritant voor TO, maar ik vrees dat haar ouders dat toch echt zelf bepalen in hun huis.pejeka schreef: ↑28-03-2020 16:22Ieder zijn ding. Ik zou niet lekker kunnen leven in een huis in chaos, bergen rommel overal, troep opgestapeld in elke hoek. Heeft er niks mee te maken of huishouden je wel of niet interesseert, overigens. Gewoon je troep opruimen is nog geen huishouden doen. Maar ik heb ze ook meegemaakt, van die mensen waar al 4 vuile koffiemokken op de salontafel stonden en die ze dan gewoon opzij schuiven om er hun nieuwe koffiemok naast te zetten. Waar de was huizenhoog opgestapeld lag in de slaapkamer, wel gewassen, maar geen zin om op te ruimen. Waar je in de keuken stapels en stapels gebruikt vaatwerk en pannen zag staan, inclusief een bevlekte kookplaat, maar geen zin om het aan te pakken. Prima als je in die chaos wilt leven. Maar nee, dank je.
zaterdag 28 maart 2020 om 17:16
Je beschrijft mijn huishouden en gedrag. Ik heb gewoon geen zin om de hele tijd dingen op te ruimen en schuif ook vaak dingen opzij, of stapel dingen op.pejeka schreef: ↑28-03-2020 16:22Ieder zijn ding. Ik zou niet lekker kunnen leven in een huis in chaos, bergen rommel overal, troep opgestapeld in elke hoek. Heeft er niks mee te maken of huishouden je wel of niet interesseert, overigens. Gewoon je troep opruimen is nog geen huishouden doen. Maar ik heb ze ook meegemaakt, van die mensen waar al 4 vuile koffiemokken op de salontafel stonden en die ze dan gewoon opzij schuiven om er hun nieuwe koffiemok naast te zetten. Waar de was huizenhoog opgestapeld lag in de slaapkamer, wel gewassen, maar geen zin om op te ruimen. Waar je in de keuken stapels en stapels gebruikt vaatwerk en pannen zag staan, inclusief een bevlekte kookplaat, maar geen zin om het aan te pakken. Prima als je in die chaos wilt leven. Maar nee, dank je.
Als ik met een partner zou samenwonen zou ik iets meer mijn best doen. Maar voor mezelf boeit het me niet. Ik kan zelfs slapen met een berg op te vouwen was naast me.
Als ik bij mijn ouders ben erger ik me aan het constante geruim. Ga je even de kamer uit, kom je terug, mok weg. Zit je lekker na te tafelen, begint er iemand af te ruimen. Ik vind dat echt vervelend. Vroeger ook, had je iets op een envelop geschreven, hop, weggegooid. Never walk to the kitchen empty handed was het motto thuis. Bah.
zaterdag 28 maart 2020 om 17:28
Helemaal prima als jij je daar gelukkig bij voelt. Ik voel me prettiger in een opgeruimde omgeving. Ieder zijn ding.rumforviva schreef: ↑28-03-2020 17:16Je beschrijft mijn huishouden en gedrag. Ik heb gewoon geen zin om de hele tijd dingen op te ruimen en schuif ook vaak dingen opzij, of stapel dingen op.
Als ik met een partner zou samenwonen zou ik iets meer mijn best doen. Maar voor mezelf boeit het me niet. Ik kan zelfs slapen met een berg op te vouwen was naast me.
Als ik bij mijn ouders ben erger ik me aan het constante geruim. Ga je even de kamer uit, kom je terug, mok weg. Zit je lekker na te tafelen, begint er iemand af te ruimen. Ik vind dat echt vervelend. Vroeger ook, had je iets op een envelop geschreven, hop, weggegooid. Never walk to the kitchen empty handed was het motto thuis. Bah.
zaterdag 28 maart 2020 om 17:29
Ja, ik heb er geen oordeel over voor mensen (mijn ouders) in hun eigen huis. Ik erger me, maar ik woon daar niet. Maar ik geef aan dat niet iedereen nastreeft netjes te zijn. Mensen denken altijd dat dat het ideaal is dat je zou moeten willen.
zaterdag 28 maart 2020 om 17:38
De grens ligt bij mij: is het smerig of niet. Kijk, een stapel fris gewassen kleding die je neersmijt op de vloer in je slaapkamer, OK, zou mijn ding niet zijn, maar vind ik an sich niet vies. Maar stapels afwas in de keuken van dagen en dagen, alles aangekoekt en smerig, met een gootsteen en gasfornuis dat al in geen maanden een sopje heeft gezien, vind ik dan weer wel smerig, en zelfs ongezond. Dat er een laag stof van twee weken op je kast ligt, niet mijn keus maar OK, maar als je je hele salontafel hebt volstaan met gebruikte mokken en glazen en die schuif je opzij om er een nieuwe mok bij te zetten, dan vind ik dat smerig. Maar nogmaals, ieder zijn ding. Als jij het heerlijk vindt om in chaos en wanorde en niet schoongemaakte dingen te leven, en je schuift je koffiemok van vandaag met alle liefde naaste de aangekoekte koffiemokken van de afgelopen 6 dagen op je salontafel: have fun.rumforviva schreef: ↑28-03-2020 17:29Ja, ik heb er geen oordeel over voor mensen (mijn ouders) in hun eigen huis. Ik erger me, maar ik woon daar niet. Maar ik geef aan dat niet iedereen nastreeft netjes te zijn. Mensen denken altijd dat dat het ideaal is dat je zou moeten willen.
zaterdag 28 maart 2020 om 17:45
Alsof ik mijn verhaal lees van enkele jaren terug toen ik nog thuis woonde! Ik studeerde en zat doordeweeks op kot. Kwam vrijdagavond terug. Hele keuken overhoop, volgens mij stond de afwas van zowat de hele week nog op het aanrecht. In het weekend ruimde/poetste ik de keuken volledig op. Vertrok zondagavond weer richting kot. En wanneer ik de vrijdag erna weer thuiskwam, herhaalde het hele riedeltje zich
Ik denk dat je er niets aan kunt doen. Ik heb mijn rust gevonden nu ik het huis uit ben en in een opgeruimd huis woon.
Ik denk dat je er niets aan kunt doen. Ik heb mijn rust gevonden nu ik het huis uit ben en in een opgeruimd huis woon.
zaterdag 28 maart 2020 om 17:58
Ja, ik ben ook niet superschoon. Alleen mijn wc ben ik heel precies op. Maar een gebruikte koffiemok vind ik niet echt vies.pejeka schreef: ↑28-03-2020 17:38De grens ligt bij mij: is het smerig of niet. Kijk, een stapel fris gewassen kleding die je neersmijt op de vloer in je slaapkamer, OK, zou mijn ding niet zijn, maar vind ik an sich niet vies. Maar stapels afwas in de keuken van dagen en dagen, alles aangekoekt en smerig, met een gootsteen en gasfornuis dat al in geen maanden een sopje heeft gezien, vind ik dan weer wel smerig, en zelfs ongezond. Dat er een laag stof van twee weken op je kast ligt, niet mijn keus maar OK, maar als je je hele salontafel hebt volstaan met gebruikte mokken en glazen en die schuif je opzij om er een nieuwe mok bij te zetten, dan vind ik dat smerig. Maar nogmaals, ieder zijn ding. Als jij het heerlijk vindt om in chaos en wanorde en niet schoongemaakte dingen te leven, en je schuift je koffiemok van vandaag met alle liefde naaste de aangekoekte koffiemokken van de afgelopen 6 dagen op je salontafel: have fun.
Mijn moeder zit bij mij thuis niet rustig. Ze wil dan meteen gaan afwassen.
zaterdag 28 maart 2020 om 18:09
Ik ben een redelijk net persoon, maar uitsluitend omdat het mijn eigen huis is. Ik zou me met het huishouden van een ander niet bemoeien. Wat zou jij ervan vinden, als je schoonmoeder voortdurend aanmerkingen had op wat rommeltjes die er liggen? Dan zou je toch juist het tegenovergestelde doen om haar te demonstreren dat jij precies doet wat je zelf wil? Nou. je moeder ook. Die laat zich echt de les niet lezen door haar dochter; zelfs niet als ze gelijk had.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zaterdag 28 maart 2020 om 18:21
Een gebruikte koffiemok is ook niet "echt vies" (tenzij je hem dagen en dagen op je tafel laat staan). Tegelijkertijd zie ik geen enkele goede reden om die mok niet gewoon naar de keuken te brengen en af te wassen.rumforviva schreef: ↑28-03-2020 17:58Ja, ik ben ook niet superschoon. Alleen mijn wc ben ik heel precies op. Maar een gebruikte koffiemok vind ik niet echt vies.
Mijn moeder zit bij mij thuis niet rustig. Ze wil dan meteen gaan afwassen.
zaterdag 28 maart 2020 om 18:23
Die goede reden is er ook niet. Gewoon luiheid. Ik maak in bulk schoon.
Als student heb ik weleens nieuw servies gehaald omdat ik niets meer schoon had. Ik ben vreselijk. Als kleuter maakte ik al een spoor van troep, schijnt.
zaterdag 28 maart 2020 om 18:30
Nogmaals: OK. Als jij je lekker voelt in je vervuilde boedel, gewoon doen.rumforviva schreef: ↑28-03-2020 18:23Die goede reden is er ook niet. Gewoon luiheid. Ik maak in bulk schoon.
Als student heb ik weleens nieuw servies gehaald omdat ik niets meer schoon had. Ik ben vreselijk. Als kleuter maakte ik al een spoor van troep, schijnt.
zaterdag 28 maart 2020 om 18:36
Sommige mensen vinden het zó deprimerend dat het nooit 100% perfect schoon zal zijn, dat ze volkomen ongemotiveerd raken om nog maar iets te doen. Nét zijn ze klaar met de badkamer of er zitten weer tandpastaspetters tegen de wand, doffe waterspetters tegen de spiegel en liggen er haren in de wastafel. Dus ze krijgen er dan weerzin tegen. Omdat ze heel vaak steeds hetzelfde weer denken en voelen (kán ik weer opnieuw beginnen; het is nooit af!), krijgen ze een geconditioneerde weerzin tegen huishoudelijk werk.
zaterdag 28 maart 2020 om 18:43
Maar dat geldt toch ook voor de baan van de meeste mensen? Heb je nét de laatste factuur van de stapel ingeboekt, liggen er weer 30 nieuwe te wachten. Heb je nét het laatste dictaat uitgewerkt, staan er weer 4 nieuwe in de wachtrij. Heb je nét de laatste offerte opgesteld, kan je weer aan 5 nieuwe beginnen. Vrijwel geen enkel werk is altijd definitief "klaar". En dat geldt ook voor dingen in huis. Tuurlijk worden er weer kopjes en borden vies, of anders moet je besluiten nooit meer te eten of te drinken. En tuurlijk wordt je wastafel weer vies, want anders moet je besluiten je nooit meer te wassen. En tuurlijk worden de lakens op je fris opgemaakte bed weer vies, zodat je het na een week weer moet verschonen.retrostar schreef: ↑28-03-2020 18:36Sommige mensen vinden het zó deprimerend dat het nooit 100% perfect schoon zal zijn, dat ze volkomen ongemotiveerd raken om nog maar iets te doen. Nét zijn ze klaar met de badkamer of er zitten weer tandpastaspetters tegen de wand, doffe waterspetters tegen de spiegel en liggen er haren in de wastafel. Dus ze krijgen er dan weerzin tegen. Omdat ze heel vaak steeds hetzelfde weer denken en voelen (kán ik weer opnieuw beginnen; het is nooit af!), krijgen ze een geconditioneerde weerzin tegen huishoudelijk werk.
Maar dat geldt dus niet alleen voor huishouden. Ook op je werk is het zo dat er altijd weer een nieuwe stapel ligt als je de oude net weggewerkt hebt. Nooit definitief klaar of af. Waarom daar dan over zaniken?
zaterdag 28 maart 2020 om 18:45
Het was niet mijn bedoeling om met je in discussie te gaan hoor. Ik vertel gewoon mijn gedachtengang. Natuurlijk doet ieder thuis wat je zelf fijn vindt.
En ja, op werk heb ik ook een gruwelijke hekel aan terugkerende klussen zoals kwartaalrapportages ofzo. Dat stel ik ook allemaal uit tot het laatste moment.
zaterdag 28 maart 2020 om 18:53
Wat houdt je tegen, opstartster, om als je 't zo belangrijk vindt allemaal zelf te doen?
En als je nu dan toch thuis zit ineens aan de lente-schoonmaak te beginnen?
Het is ofwel dat, ofwel aanvaarden dat je ouders anders zijn.
Verwacht overigens geen mirakels van buitenshuis gaan wonen want op jouw leeftijd is dat waarschijnlijk op kamers.
En juist ja, daar zitten andere studenten die waarschijnlijk ook niet aan jouw poets-normen voldoen.
En als je nu dan toch thuis zit ineens aan de lente-schoonmaak te beginnen?
Het is ofwel dat, ofwel aanvaarden dat je ouders anders zijn.
Verwacht overigens geen mirakels van buitenshuis gaan wonen want op jouw leeftijd is dat waarschijnlijk op kamers.
En juist ja, daar zitten andere studenten die waarschijnlijk ook niet aan jouw poets-normen voldoen.
zaterdag 28 maart 2020 om 18:54
Voor niets wil ik niet zeggen. Ik voel me gewoon fijner in een opgeruimde en schone omgeving. Dus draagt dat bij aan mijn gevoel van welbehagen. Maar als anderen andere normen hebben en zich met alle liefde te midden van stapels vuile vaat, gebruikt serviesgoed op tafel, bergen kleding op een hoop en rondslingerende post, folders en andere rommel op de bank vlijen, prima. Hun huis, hun keuze.rumforviva schreef: ↑28-03-2020 18:50Ik denk dat velen genieten van het resultaat van het werk: een schoon en opgeruimd huis, heerlijk vinden mensen dat! Maar als je daar niets om geeft blijft het bij hard werken zonder voldoening.
zaterdag 28 maart 2020 om 19:00
Ik weet niet precies wat het verschil is in motivatie en gevoelens bij verschillende mensen. Dat is subjectief en laat zich niet meten. Iedereen is om verschillende redenen blij of depressief en iedereen bedoelt daar dan ook iets anders mee. Ik zou me niet ergeren want daar bereik je niets mee. Uiteraard kan je eisen stellen als je voor anderen verantwoordelijk bent (bijvoorbeeld als het je kinderen of ondergeschikten zijn) of als je iemand betaalt in ruil voor een prestatie. Maar in de andere gevallen kan je je omkeren en vertrekken of alleen op de mooie kanten letten van de ander.pejeka schreef: ↑28-03-2020 18:43Maar dat geldt toch ook voor de baan van de meeste mensen? Heb je nét de laatste factuur van de stapel ingeboekt, liggen er weer 30 nieuwe te wachten. Heb je nét het laatste dictaat uitgewerkt, staan er weer 4 nieuwe in de wachtrij. Heb je nét de laatste offerte opgesteld, kan je weer aan 5 nieuwe beginnen. Vrijwel geen enkel werk is altijd definitief "klaar". En dat geldt ook voor dingen in huis. Tuurlijk worden er weer kopjes en borden vies, of anders moet je besluiten nooit meer te eten of te drinken. En tuurlijk wordt je wastafel weer vies, want anders moet je besluiten je nooit meer te wassen. En tuurlijk worden de lakens op je fris opgemaakte bed weer vies, zodat je het na een week weer moet verschonen.
Maar dat geldt dus niet alleen voor huishouden. Ook op je werk is het zo dat er altijd weer een nieuwe stapel ligt als je de oude net weggewerkt hebt. Nooit definitief klaar of af. Waarom daar dan over zaniken?