In de knoop met werk zoeken
woensdag 25 maart 2020 om 02:10
Hoi allemaal,
Vorig jaar juni ben ik afgestudeerd en heb ik 2 Masters in de Rechten behaald. Tijdens mijn studie had ik al een baan en deze baan heb ik nog steeds + een vast contract. Het doel was na afstuderen paar maanden rust en dan een andere baan zoeken.
Deze baan is leuk, maar werk er al lang en wil eigenlijk wel meer leren, hier lijk ik stil te staan. We zijn al meer dan een half jaar verder en ik heb nog steeds geen nieuwe baan.. ik weet niet goed wat ik wil en lijk nergens voldoende voor gekwalificeerd te zijn. Tegelijkertijd ben ik best kritisch omdat ik hier een vast contract heb en wel vaste lasten heb. Ik dacht aan een traineeship bij de gemeente, uitgenodigd maar uiteindelijk zelf niet meer gegaan want salaris was stuk minder dan nu en had wat meer lasten toen. Nu ontzettende spijt van het niet doorgezet te hebben, omdat je denk ik wel veel te leren hebt. Ik word gewoon moe van overal net te weinig kennis/ervaring voor te hebben en nu niet meer mezelf te ontwikkelen/uit te dagen. Daarnaast ook een omgeving die constant vraagt of ik al nieuw werk heb na het behalen van 2 masters (wat dus echt niets zegt). Jullie ook weleens door zo’n periode geweest? Wat hebben jullie toen gedaan? Merk dat mijn anxiety hierdoor ook weer opspeelt -naast alle dingen die natuurlijk nu in de wereld afspelen.
Liefs
PS: zie nu de sollicitatie motivatie topic. Misschien had dit beter daar gemoeten, maar wilde dit toch van me afschrijven..
Vorig jaar juni ben ik afgestudeerd en heb ik 2 Masters in de Rechten behaald. Tijdens mijn studie had ik al een baan en deze baan heb ik nog steeds + een vast contract. Het doel was na afstuderen paar maanden rust en dan een andere baan zoeken.
Deze baan is leuk, maar werk er al lang en wil eigenlijk wel meer leren, hier lijk ik stil te staan. We zijn al meer dan een half jaar verder en ik heb nog steeds geen nieuwe baan.. ik weet niet goed wat ik wil en lijk nergens voldoende voor gekwalificeerd te zijn. Tegelijkertijd ben ik best kritisch omdat ik hier een vast contract heb en wel vaste lasten heb. Ik dacht aan een traineeship bij de gemeente, uitgenodigd maar uiteindelijk zelf niet meer gegaan want salaris was stuk minder dan nu en had wat meer lasten toen. Nu ontzettende spijt van het niet doorgezet te hebben, omdat je denk ik wel veel te leren hebt. Ik word gewoon moe van overal net te weinig kennis/ervaring voor te hebben en nu niet meer mezelf te ontwikkelen/uit te dagen. Daarnaast ook een omgeving die constant vraagt of ik al nieuw werk heb na het behalen van 2 masters (wat dus echt niets zegt). Jullie ook weleens door zo’n periode geweest? Wat hebben jullie toen gedaan? Merk dat mijn anxiety hierdoor ook weer opspeelt -naast alle dingen die natuurlijk nu in de wereld afspelen.
Liefs
PS: zie nu de sollicitatie motivatie topic. Misschien had dit beter daar gemoeten, maar wilde dit toch van me afschrijven..
muis12345 wijzigde dit bericht op 25-03-2020 02:14
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
4.49% gewijzigd
maandag 30 maart 2020 om 22:54
Fijn dat je wat gevonden hebt uiteindelijk! Hoe lang duurde het bij jou?Skittelkat schreef: ↑28-03-2020 00:22Ja! Enorm. Werd er helemaal gek van. Maar het is idd echt uit interesse en ze bedoelen het goed. Zelf heb ik uiteindelijk gezegd tegen mensen dat ik ermee bezig was en dat ik het zou laten weten als ik iets had gevonden. Dat werkte en het was daarna ook heel leuk om vervolgens iedereen te mogen appen dat het gelukt was
Dat traineeship kan natuurlijk nog steeds. Daarvoor kun je je in principe aanmelden als je tussen 0-2 jaar werkervaring hebt. Vaak als je een half jaar of jaar ervaring hebt opgedaan, helpt dat nog mee bij je sollicitatie ook. Waarom niet nog een keer solliciteren ervoor?
Ik ga er denk ik wel weer voor solliciteren, kan pas vanaf oktober en begint maart 2021 weer.

dinsdag 31 maart 2020 om 07:46
Oh maar je moet niet alleen op een vacature solliciteren als je aan alle eisen voldoet hoor! dat is een veel gemaakte fout. Die eisen zijn echt niet allemaal even hard. Kijk mocht je aan alle eisen voldoen dan is dat natuurlijk ideaal. En je kan ook niet solliciteren op de functie van oorarts als je rechten gestudeerd hebt. Maar niet voldoen aan de eis ‘ervaring’ of net niet de juiste richting gekozen hebben in de vakken, daar zou ik me niet door laten tegenhouden. Gewoon solliciteren, en wie weet heb jij weer andere kennis, kunde of zo’n goeie klik dat je toch de baan krijgt.
Dus gewoon solliciteren en eventueel in de brief of tijdens je gesprek al benoemen hoe je dat gat van plan bent te dichten.
dinsdag 31 maart 2020 om 13:36
Ja, ik denk dat ik dit idee een beetje heb gekregen nadat ik als reactie op sollicitaties steeds het antwoord kreeg dat ze anderen hebben gekozen met ervaring dat beter aansluit. Maar je hebt gelijk,ik moet me niet tegen laten houden door zoiets. Ben nu weer in gesprek met detacheerders om te kijken of dat wat is. Niet in deze periode natuurlijk, maar ben al aan nadenken op de langere termijn.ClumsyNinja schreef: ↑31-03-2020 07:46Oh maar je moet niet alleen op een vacature solliciteren als je aan alle eisen voldoet hoor! dat is een veel gemaakte fout. Die eisen zijn echt niet allemaal even hard. Kijk mocht je aan alle eisen voldoen dan is dat natuurlijk ideaal. En je kan ook niet solliciteren op de functie van oorarts als je rechten gestudeerd hebt. Maar niet voldoen aan de eis ‘ervaring’ of net niet de juiste richting gekozen hebben in de vakken, daar zou ik me niet door laten tegenhouden. Gewoon solliciteren, en wie weet heb jij weer andere kennis, kunde of zo’n goeie klik dat je toch de baan krijgt.
Dus gewoon solliciteren en eventueel in de brief of tijdens je gesprek al benoemen hoe je dat gat van plan bent te dichten.
woensdag 1 april 2020 om 00:13
Ik heb heel veel geluk gehad, zeker gezien mijn vakgebied. Ik ben in december afgestudeerd en was sinds september aan het solliciteren. Had in december nog absoluut geen uitzicht op een baan, maar gelukkig zag het bedrijf waar ik stage liep het als een mooie kans om me daar nog 3 maanden aan te nemen (vandaag was laatste dag). Tijdens die maanden door blijven solliciteren en uiteindelijk kwam de perfecte baan langs, waar ik over een maand begin.
In de life sciences heb ik veel mensen gehoord die zeker een half jaar bezig waren voordat ze iets hadden. Maar daarbij is het belangrijk om te beseffen dat ze vaak of HBO of PhD afgestudeerden zoeken.
woensdag 1 april 2020 om 01:09
Heel fijn! En idd soms moet je met dit soort dingen geluk hebben. Ik ben in juni dus al bijna een jaar bezig, wat ik best wel lang vind wat mij best onzeker maakt.. Nu staat alles al helemaal stil, dus dat heb je dan ook niet echt mee. Als dit voorbij is moet alles ook weer opgestart worden etc. dus ben best wel onzeker hierover. Maar probeer er rustig onder te blijven - er zijn ergere dingen op de wereld.Skittelkat schreef: ↑01-04-2020 00:13Ik heb heel veel geluk gehad, zeker gezien mijn vakgebied. Ik ben in december afgestudeerd en was sinds september aan het solliciteren. Had in december nog absoluut geen uitzicht op een baan, maar gelukkig zag het bedrijf waar ik stage liep het als een mooie kans om me daar nog 3 maanden aan te nemen (vandaag was laatste dag). Tijdens die maanden door blijven solliciteren en uiteindelijk kwam de perfecte baan langs, waar ik over een maand begin.
In de life sciences heb ik veel mensen gehoord die zeker een half jaar bezig waren voordat ze iets hadden. Maar daarbij is het belangrijk om te beseffen dat ze vaak of HBO of PhD afgestudeerden zoeken.
woensdag 1 april 2020 om 09:12
Muis12345 schreef: ↑01-04-2020 01:09Heel fijn! En idd soms moet je met dit soort dingen geluk hebben. Ik ben in juni dus al bijna een jaar bezig, wat ik best wel lang vind wat mij best onzeker maakt.. Nu staat alles al helemaal stil, dus dat heb je dan ook niet echt mee. Als dit voorbij is moet alles ook weer opgestart worden etc. dus ben best wel onzeker hierover. Maar probeer er rustig onder te blijven - er zijn ergere dingen op de wereld.
Tegenslagen en onzekerheden horen bij het leven. Waarschijnlijk is veel in je leven eigenlijk wel vanzelf gedaan. Je hebt je stinkende best gedaan en de resultaten waren er. Maar er gebeuren vaak ook dingen waar je totaal geen invloed op hebt die wel grote of kleine consequenties kunnen hebben.
Het leven is niet zo heel erg maakbaar. Wat jaren lang gezegd werd; doe nu vooral je best, haal hoge cijfers dan kan je worden wat je wilt. de wereld ligt voor je open. Dat klopt niet helemaal. Dus wanneer je iets niet lukt, dan ligt dit echt niet alleen aan jou, door omstandigheden en factoren buiten jezelf om kunnen dingen ook niet lukken.
Ga eens praten met oudere mensen, die hebben ook allerlei crisis meegemaakt, tijden van onzekerheid, ontslaggolven, werkeloosheid, etc Op het moment zelf was dit heel pittig, uiteindelijk is dit niet leven bepalend geworden.
Probeer los te laten dat het alleen aan jou ligt wanneer het vinden van een aan niet lukt. Kijk wat je nu wel kan doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover