Zindelijk maken peuter
dinsdag 21 april 2020 om 09:28
dinsdag 21 april 2020 om 09:44
dinsdag 21 april 2020 om 09:47
Chocolademunten waren hier de truc.
Ze gaf al aan dat ze moest plassen af en toe. Maar vond een luier wel makkelijk geloof ik. Eerst een tijdje gewoon geprobeerd en toen gaan belonen. Stickers werkte niet. En toen drie dagen een chocolademuntje gegeven naar het plassen en toen was het klaar.
Poepen net zo. Alleen heb ik daar 1 keer haar “met dwang” op het potje gezet want dat vond ze ineens eng. Ze gaf toen al wel aan dat ze een luier aan wilde omdat ze moest poepen. En weer beloond met chocomunten.
Vast niet volledig pedagogisch verantwoord. Maar het werkte als een tiet.
Ze gaf al aan dat ze moest plassen af en toe. Maar vond een luier wel makkelijk geloof ik. Eerst een tijdje gewoon geprobeerd en toen gaan belonen. Stickers werkte niet. En toen drie dagen een chocolademuntje gegeven naar het plassen en toen was het klaar.
Poepen net zo. Alleen heb ik daar 1 keer haar “met dwang” op het potje gezet want dat vond ze ineens eng. Ze gaf toen al wel aan dat ze een luier aan wilde omdat ze moest poepen. En weer beloond met chocomunten.
Vast niet volledig pedagogisch verantwoord. Maar het werkte als een tiet.
dinsdag 21 april 2020 om 09:49
Heel veel op de wc zetten, na elke keer drinken bijvoorbeeld.
Of op het potje, net wat je wilt?
Wij zijn gelijk met het toilet begonnen.
Een sticker kaart opgehangen in de wc,en na elke keer plassen een sticker plakken.
Na het plassen luier weer aan, luier broekje werkt wat makkelijker.
En op een gegeven moment leggen ze de link en is het; Mama ik moet plassen!
Daarna zijn wij voorzichtig begonnen om thuis de luier uit te laten, gewoon ondergoed en broek (dat vinden ze raar voelen haha).
Naar de winkel en onderweg nog wel een luier en dat steeds meer uitbreiden.
Korte wandeling buiten luier uit etc ...
Veel geduld en het gaat jullie lukken
( De sticker kaart was trouwens al snel geen oog meer voor, het plassen werd al vrij snel normaal)
Een sticker kaart opgehangen in de wc,en na elke keer plassen een sticker plakken.
Daarna zijn wij voorzichtig begonnen om thuis de luier uit te laten, gewoon ondergoed en broek (dat vinden ze raar voelen haha).

( De sticker kaart was trouwens al snel geen oog meer voor, het plassen werd al vrij snel normaal)
dinsdag 21 april 2020 om 10:02

dinsdag 21 april 2020 om 10:19
Hier ook deze periode aangegrepen om peuter (net drie) zindelijk te maken. Hij is nu in een week bijna helemaal zindelijk! Hier ben ik dolblij om, want het is een pittig mannetje en verschonen is een drama.
Begonnen met na iedere maaltijd op het potje zetten (alleen als hij wilde) en dan woest enthousiast worden als er iets kwam. Daarna een tijdje alleen onderbroek. Ongelukjes vond hij heel erg, ging snel goed. Na een dag of vier overdag en ‘s nachts droog, maar hij vraagt wel een luier om even te poepen (vindt het eng). We kunnen zo een paar uur weg. Ik probeer niets af te dwingen, maar wel heel enthousiast te zijn over wat er goed gaat.
Begonnen met na iedere maaltijd op het potje zetten (alleen als hij wilde) en dan woest enthousiast worden als er iets kwam. Daarna een tijdje alleen onderbroek. Ongelukjes vond hij heel erg, ging snel goed. Na een dag of vier overdag en ‘s nachts droog, maar hij vraagt wel een luier om even te poepen (vindt het eng). We kunnen zo een paar uur weg. Ik probeer niets af te dwingen, maar wel heel enthousiast te zijn over wat er goed gaat.

dinsdag 21 april 2020 om 10:34
Mijn hemel wat een gedoe.ecam2015 schreef: ↑21-04-2020 09:49Heel veel op de wc zetten, na elke keer drinken bijvoorbeeld.
dinsdag 21 april 2020 om 10:40
Dat mag je vinden...
Een luier dragen en die ineens uit doen werkt voor de meeste kinderen simpelweg gewoon niet.

dinsdag 21 april 2020 om 10:42
Onze dochter is bijna 3,5. Afgelopen weken van alles gedaan. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Helaas heeft ze waarschijnlijk darmproblemen waarvoor we in het ziekenhuis lopen. Dit maakt het zindelijk worden wel een stuk lastiger.
We hebben nu besloten eerst af te wachten wat ze precies mankeert (en dat is lastig nu de reguliere zorg stil ligt, telefonisch hebben we wel contact maar dat is toch anders) en dan weer te starten. Het is voor iedereen frustrerend, zowel voor ons als voor haar.
Onze zoon was zindelijk met 2 jaar en 10 mnd. Hij gaf zelf aan geen luier meer on te willen. In een week tijd 3x een natte onderbroek en toen was het goed. Kort daarna gingen we op vakantie en heeft hij in de auto wel een luier aangehad. Onderweg een paar x stoppen om te plassen. Daarna nooit een luier meer aangehad, ook snachts niet.
We hebben nu besloten eerst af te wachten wat ze precies mankeert (en dat is lastig nu de reguliere zorg stil ligt, telefonisch hebben we wel contact maar dat is toch anders) en dan weer te starten. Het is voor iedereen frustrerend, zowel voor ons als voor haar.
Onze zoon was zindelijk met 2 jaar en 10 mnd. Hij gaf zelf aan geen luier meer on te willen. In een week tijd 3x een natte onderbroek en toen was het goed. Kort daarna gingen we op vakantie en heeft hij in de auto wel een luier aangehad. Onderweg een paar x stoppen om te plassen. Daarna nooit een luier meer aangehad, ook snachts niet.
dinsdag 21 april 2020 om 10:42
Wachten tot je kind eraan toe was, of dat was hier tenminste de truc. We hebben het een aantal keer geprobeerd zonder succes. Op een dag liep ze te klieren tijdens het verschonen 's ochtends dus toen zei ik "Prima, dan geen luier om, maar dan moet je wel op het potje plassen". Het ging eigenlijk direct goed. Ze was toen bijna 3.
dinsdag 21 april 2020 om 10:57
Je hebt trouwens van die matjes (dry nites) om in bed te leggen. Die knippen wij doormidden en leggen we op de autostoel, zodat we hem ook in de auto geen luier meer hoeven om te doen. Onze peuter was nogal verknocht aan zijn luier en wilde er eigenlijk niet vanaf (want lekker makkelijk), dus we willen hem overdag ook gelijk nooit meer een luier omdoen.
(Overigens heeft hij in de auto maar 1x een ongelukje gehad, en dat was na een lange rit terwijl we weer voor de deur stonden)
(Overigens heeft hij in de auto maar 1x een ongelukje gehad, en dat was na een lange rit terwijl we weer voor de deur stonden)
dinsdag 21 april 2020 om 11:05
Hier werkte zeggen dat als de baby er was hij grote broer was en die dan echt op de wc moesten plassen en poepen. Vanaf de dag van geboorte broertje heeft hij geen pamper meer aan gehad en de ongelukjes zijn letterlijk op 1 hand te tellen.
Maar dan moet je natuurlijk maar net zwanger zijn en je kind gevoelig voor zulke dingen. Misschien zou je dan nog kunnen zeggen, als .... dan ben je groot en zullen we dan maar plassen en poepen op de wc?
Maar dan moet je natuurlijk maar net zwanger zijn en je kind gevoelig voor zulke dingen. Misschien zou je dan nog kunnen zeggen, als .... dan ben je groot en zullen we dan maar plassen en poepen op de wc?

dinsdag 21 april 2020 om 11:31
Ik heb mijn oudste beloond met filmpjes. Werkte als een trein. Hij ging telkens weer plassen, zodat hij weer een filmpje mocht kijken, tot het punt dat ik gek werd van al die filmpjes. Toen zijn we overgegaan op stickers en daar zijn we mee doorgegaan totdat hij er niet meer naar omkeek. Wat niet bijzonder lang duurde.
Hij had al duidelijk door wanneer hij aan het plassen en poepen was, maar was mijn inziens te lui om naar het potje te gaan/hij wilde liever doorspelen. Dus als je het idee hebt dat je peuter het wel doorheeft, zou ik er werk van maken. Anders nog even wachten.
Hij had al duidelijk door wanneer hij aan het plassen en poepen was, maar was mijn inziens te lui om naar het potje te gaan/hij wilde liever doorspelen. Dus als je het idee hebt dat je peuter het wel doorheeft, zou ik er werk van maken. Anders nog even wachten.

dinsdag 21 april 2020 om 13:40
Maar wat met een kind die het prima vind en met ruim 3,5 jaar of 4 jaar nog steeds een luier aan wilt en lekker niets zegt ?captain_hindsight schreef: ↑21-04-2020 13:16Ik hoor juist veel(en dat was bij mijn kinderen ook zo) dat als kind zegt: weg met die luier, dat het zo geregeld is.
Die heb je er ook bij...
Bij ons werkte wat ik deed heel goed juist, heb dat hooguit een week moeten doen (op de wc zetten na het drinken) en daarna werd dat steeds minder en kwam het vanuit mijn kind zelf zodra die moest plassen en werd ik geroepen voor hulp.
woensdag 22 april 2020 om 17:40
Volgens mij is er geen one size fits all aanpak. Ene kind heeft vooral moeite met het lichamelijke aanvoelen, ander met het psychische aspect. Ene is gevoelig voor beloning, ander niet. Ene is gebaat bij het is stapjes doen de ander in hop de luier voortaan uit.
Dus enige advies is, kijk naar en praat met je kind!
Dus enige advies is, kijk naar en praat met je kind!
donderdag 23 april 2020 om 20:41
Heb er helemaal niets voor gedaan , ineens wilde ze geen luier meer om en ging ze steeds zelf op het potje of de wc.
Snachts wilde ze ook geen luier meer om , heeft denk ik 3 keer in bed geplast.
Met 2.5 jaar helemaal zindelijk overdag en s'nachts.
Komt vanzelf wel als ze er aan toe zijn.
Snachts wilde ze ook geen luier meer om , heeft denk ik 3 keer in bed geplast.
Met 2.5 jaar helemaal zindelijk overdag en s'nachts.
Komt vanzelf wel als ze er aan toe zijn.
Carpe diem