Wintervreugd voor de zomermoppers, deel 7
zondag 11 augustus 2019 om 16:42
De zomer is al een heel stuk op weg, en we tellen alweer af naar de herfst en de winter. Schrijf hier mee als je een hekel hebt aan warmte, juist erg houdt van kou en knusse avonden, als je het vele licht en het lawaai niet meer trekt en niet kunt wachten tot het weer vroeg donker is!
Dit topic is niet voor niets ooit begonnen op de psychepijler; voor sommige mensen is de zomer en alles wat erbij komt kijken dermate zwaar dat er psychische of lichamelijke klachten bij komen kijken. We geven elkaar de ruimte om hier wat serieuzer over te 'klagen' en te praten!
Welkom!

Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Dit topic is niet voor niets ooit begonnen op de psychepijler; voor sommige mensen is de zomer en alles wat erbij komt kijken dermate zwaar dat er psychische of lichamelijke klachten bij komen kijken. We geven elkaar de ruimte om hier wat serieuzer over te 'klagen' en te praten!
Welkom!

Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 11-08-2019 17:09
0.56% gewijzigd
woensdag 22 april 2020 om 09:04
Woow, 24! Welke regio?yesss schreef: ↑22-04-2020 08:18Ja ligt ook wel aan het tijdstip VanDale, maar de route die ik normaal gesproken altijd nam met joggen/fietsen is nu niet te doen, zeker in de middag niet.
Veel fietsers, scooters, wandelaars. Dus ik heb nu een andere route en dat is een stuk rustiger.
Het wordt vandaag en morgen 24 graden..ik ben er echt weer even klaar mee. Snak echt naar een paar bewolkte regenachtige dagen.
Vannacht heel licht en onrustig geslapen en vanmorgen weer heel vroeg wakker door de zon.
Maar goed, ik zie eind april dat de temperaturen naar beneden gaan en sowieso wisselvalliger, meer bewolking en regen.
Hier gelukkig maar 19 als ik de weerapp mag geloven. ook hier eind april wisselvalliger. Heerlijk!
woensdag 22 april 2020 om 10:37
Ik lees sinds kort een mee in dit topic.
Niet omdat ik het herken van mezelf, maar juist omdat ik het heel interessant vind om ervaringen te lezen van mensen die iets op een hele andere manier ervaren als ik. En ergens herken ik het ook weer wel, want herfstachtig weer heeft op mij ook een soortgelijke invloed.
Toch roepen jullie ervaring ook wel vragen op bij mij.
Mag ik die hier stellen?
Of is dit topic daar niet voor bedoeld en daarom juist liever niet?
Niet omdat ik het herken van mezelf, maar juist omdat ik het heel interessant vind om ervaringen te lezen van mensen die iets op een hele andere manier ervaren als ik. En ergens herken ik het ook weer wel, want herfstachtig weer heeft op mij ook een soortgelijke invloed.
Toch roepen jullie ervaring ook wel vragen op bij mij.
Mag ik die hier stellen?
Of is dit topic daar niet voor bedoeld en daarom juist liever niet?
woensdag 22 april 2020 om 10:49
Vragen mag altijd. Ii kom wel in dit topic omdat ik juist gelijkgestemden vind en me niet hoef te verantwoorden dat ik niet van zon en warmte hou. Dit is ook ongeveer de enige plek waar dat gewoon kan.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
woensdag 22 april 2020 om 11:53
Dat begrijp ik ook, vandaar dat ik het eerst vroeg.tanteslankie schreef: ↑22-04-2020 10:49Vragen mag altijd. Ii kom wel in dit topic omdat ik juist gelijkgestemden vind en me niet hoef te verantwoorden dat ik niet van zon en warmte hou. Dit is ook ongeveer de enige plek waar dat gewoon kan.
En verantwoorden is natuurlijk niet aan de orde, hooguit uitleggen. Ik stel de vraag uit interesse, niet vanuit een veroordeling. Ook al ben ik geen gelijkgestemde, dat wil niet zeggen dat ik het niet kan respecteren.
Het lijkt me vooral heel vervelend om je nu al zo rot te voelen door het weer, de zomer moet nog beginnen. Een aantal oorzaken daarvoor zijn duidelijk aanwijsbaar, zoals bijvoorbeeld het slechtere slapen of de grotere drukte buiten.
Maar ik vraag me af of een deel van de klachten niet ook uit een mindset voortkomt?
Waarom is het zo lastig om te accepteren waar je niets aan kan veranderen? Waarom laat je het je zoveel negatieve energie opleveren?
Het maakt daarbij op zich niet uit of die aanleiding dan de zon of juist regen of sneeuw of welk weertype dan ook is.
Gaat niet om goed of fout, maar om de vraag of we onszelf dit aandoen...
woensdag 22 april 2020 om 12:09
Ach, als je t omkeert, al die mensen die last hebben van regen, kou, donkere dagen, de winterdepressie. Daar vraag ik me precies hetzelfde bij af. Maar omdat dat volledig geaccepteerd wordt en mensen over het algemeen blij worden van de zon en een hekel hebben aan regen etc zijn wij, ben ik in de minderheid: dus raar.
Ik hou oprecht van regen. De geur, het geluid, de druppels op de ramen. Er bestaat zelfs een een woord voor mensen zoals ik. Pluviofiel.
Een winterdepressie geeft hetzelfde gevoel als een zomerdepressie. Alleen is het eerste geaccepteerd en het tweede is raar.
Natuurlijk probeer ik er het beste van te maken. Net als die mensen in het zomertopic als het herfst en winter is.
Maar juist omdat in dit topic klagen over de zomer mág wordt dat ook veelvuldig gedaan.
Ik tolereer de zon, de hitte en het licht omdat ik weet dat het ook weer herfst en winter wordt. En dat mág. Zeker hier.
Mijn gezin, vrienden en familie weten t inmiddels ook. Dusvragen als "waarom kom je niet lekker in de zon zitten, heb je geen korte broek, geniet je ook zo van het mooie weer" krijg ik niet meer. Ik ben daar heel duidelijk over geweest. Wel als het heel hard regent krijg ik appjes met de tekst " geniet van de regen!!". Vind ik heel leuk.
Dus als je mij wil begrijpen denk dan aan een winterdepressie maar dan met ander weer erbij.
Ik hou oprecht van regen. De geur, het geluid, de druppels op de ramen. Er bestaat zelfs een een woord voor mensen zoals ik. Pluviofiel.
Een winterdepressie geeft hetzelfde gevoel als een zomerdepressie. Alleen is het eerste geaccepteerd en het tweede is raar.
Natuurlijk probeer ik er het beste van te maken. Net als die mensen in het zomertopic als het herfst en winter is.
Maar juist omdat in dit topic klagen over de zomer mág wordt dat ook veelvuldig gedaan.
Ik tolereer de zon, de hitte en het licht omdat ik weet dat het ook weer herfst en winter wordt. En dat mág. Zeker hier.
Mijn gezin, vrienden en familie weten t inmiddels ook. Dusvragen als "waarom kom je niet lekker in de zon zitten, heb je geen korte broek, geniet je ook zo van het mooie weer" krijg ik niet meer. Ik ben daar heel duidelijk over geweest. Wel als het heel hard regent krijg ik appjes met de tekst " geniet van de regen!!". Vind ik heel leuk.
Dus als je mij wil begrijpen denk dan aan een winterdepressie maar dan met ander weer erbij.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
woensdag 22 april 2020 om 12:18
Ik vind het niet raar, vandaar dat ik er al bijschreef dat het soort weer dat de aanleiding is, eigenlijk niet uitmaakt.tanteslankie schreef: ↑22-04-2020 12:09Ach, als je t omkeert, al die mensen die last hebben van regen, kou, donkere dagen, de winterdepressie. Daar vraag ik me precies hetzelfde bij af. Maar omdat dat volledig geaccepteerd wordt en mensen over het algemeen blij worden van de zon en een hekel hebben aan regen etc zijn wij, ben ik in de minderheid: dus raar.
Vraag me echt af waarom we iets dat een gegeven is en waar we geen invloed op hebben, zoveel invloed geven op ons humeur.
woensdag 22 april 2020 om 12:23
Ik heb alleen last van warmte. En echt heel erg last van hitte. Spugen, pijn, misselijk ect.
Niet van zon of meer licht ect.
Maar ook voor ik zo ziek werd van warmte ( door ziekte, medicatie en een kapot hormonaal lichaam) was ook al de winter en herfst mijn favoriete seizoenen. En de zomer de minst favoriet.
Ik hou van herfst vooral en echt kou.
Maar ik word niet echt depressief van weertypes of seizoenveranderingen. Ik heb al slaapproblemen dus ik heb wel weer last van de verandering van de zomertijd en wintertijd.
Ik dnek dat bij veel mensen helemaal niks met een mindset te maken heeft. Het kan helpen om je er door heen te slepen maar of je het wel of niet prettig vind of echt last van gaat krijgen en dat een mindset dat gaat veranderen.... nee dat geloof ik niet, in ieder geval niet bij grootste deel.
Je hebt altijd mieperds, en die miepen over alles, ook over andere dingen...dat is een slag apart.
Niet van zon of meer licht ect.
Maar ook voor ik zo ziek werd van warmte ( door ziekte, medicatie en een kapot hormonaal lichaam) was ook al de winter en herfst mijn favoriete seizoenen. En de zomer de minst favoriet.
Ik hou van herfst vooral en echt kou.
Maar ik word niet echt depressief van weertypes of seizoenveranderingen. Ik heb al slaapproblemen dus ik heb wel weer last van de verandering van de zomertijd en wintertijd.
Ik dnek dat bij veel mensen helemaal niks met een mindset te maken heeft. Het kan helpen om je er door heen te slepen maar of je het wel of niet prettig vind of echt last van gaat krijgen en dat een mindset dat gaat veranderen.... nee dat geloof ik niet, in ieder geval niet bij grootste deel.
Je hebt altijd mieperds, en die miepen over alles, ook over andere dingen...dat is een slag apart.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 22-04-2020 12:24
1.93% gewijzigd
woensdag 22 april 2020 om 12:24
Omdat je humeur niet zozeer wordt bepaald door bewuste keuzes maar door allerlei onbewuste invloeden, waarvan licht en temperatuur er zeker een zijn, als ook omgevingsgeluid, verwachtingen van anderen etc die allemaal anders zijn in de zomer dan in de winter.
woensdag 22 april 2020 om 12:38
Daar zit wel wat in. Je voorkeuren hebben een andere oorzaak en je mindset kan je hooguit helpen om je door je afkeuren heen te helpen.
Voor mij is het wel een valkuil om bij een bepaald weer sneller naar de wereld te kijken met een 'bril' op van.. zie je wel, alles is kut. Alles wat ik als negatief ervaar wordt daardoor uitvergroot. Vandaar dat ik de indruk kreeg dat een bepaalde mindset grotere invloed zou kunnen hebben.
Voor mij is het wel een valkuil om bij een bepaald weer sneller naar de wereld te kijken met een 'bril' op van.. zie je wel, alles is kut. Alles wat ik als negatief ervaar wordt daardoor uitvergroot. Vandaar dat ik de indruk kreeg dat een bepaalde mindset grotere invloed zou kunnen hebben.
woensdag 22 april 2020 om 14:15
Pauze, voor mij verschillende redenen waarom ik moeite heb met lente/zomer ondanks dat ik daar fysiek goed tegen kan:
1. Teken. Ik heb (vrij mild) lyme en word bezorgd van het zien van zoveel mensen in bossen, op grasvelden, duinen enz. Als dat maar goed gaat, ik krijg er kriebels van.
2. Een strakblauwe lucht met dus úren zon vind ik te prikkelend. Ik snap best dat het lekker voelt, die zon op je huid maar het gaat om de lange duur wat het overprikkelend maakt. Hij is er 's ochtends vroeg en gaat niet eerder onder dan 's avonds laat. Mensen zijn vaak ook uitbundiger en vroeg in de weer: kortom: prikkels dus.
3. Van echte hitte (rond de 25 en daar boven) word ik passief. Terwijl sommige mensen er juist energie van krijgen.
4. Het verschil in levensstijl wordt groter. In de zomer lijken heel veel mensen ineens zin hebben om er op uit te gaan, te feesten enz. Bij mij roept warm weer dat niet op en ergens zou ik willen dat dat wel zo was.
1. Teken. Ik heb (vrij mild) lyme en word bezorgd van het zien van zoveel mensen in bossen, op grasvelden, duinen enz. Als dat maar goed gaat, ik krijg er kriebels van.
2. Een strakblauwe lucht met dus úren zon vind ik te prikkelend. Ik snap best dat het lekker voelt, die zon op je huid maar het gaat om de lange duur wat het overprikkelend maakt. Hij is er 's ochtends vroeg en gaat niet eerder onder dan 's avonds laat. Mensen zijn vaak ook uitbundiger en vroeg in de weer: kortom: prikkels dus.
3. Van echte hitte (rond de 25 en daar boven) word ik passief. Terwijl sommige mensen er juist energie van krijgen.
4. Het verschil in levensstijl wordt groter. In de zomer lijken heel veel mensen ineens zin hebben om er op uit te gaan, te feesten enz. Bij mij roept warm weer dat niet op en ergens zou ik willen dat dat wel zo was.
woensdag 22 april 2020 om 14:33
Maar niet iedereen is jij. En ik krijg stiekem wel toch een beetje jeuk van dit soort posts in dit topic.*Pauze* schreef: ↑22-04-2020 12:38Daar zit wel wat in. Je voorkeuren hebben een andere oorzaak en je mindset kan je hooguit helpen om je door je afkeuren heen te helpen.
woensdag 22 april 2020 om 15:02
Vooral dit...dagdromer1986 schreef: ↑22-04-2020 14:15
Het houd ook echt te lang aan nu, gewoon geen momentje even bewolking. Loop alweer de hele dag met hoofdpijn.
Kom in de avond niet tot rust, slaap daardoor slecht, waardoor ik me dus lichamelijk overdag ook weer helemaal niet lekker voel.
Heb net nog even op bed gelegen maar te onrustig om in slaap te vallen
En inderdaad Tanteslankie, regen, heerlijk.. aangezien we in deze situatie nog meer thuis zijn de komende tijd, laat maar komen
Maar ik zag inderdaad eind april meer kans op regen en 16 graden, hopen dat dan ook even zo blijft.
woensdag 22 april 2020 om 16:59
Je bent prima zoals je bent volgens mij... Het is misschien makkelijker om te vinden wat iedereen vindt, maar eenheidsworst maakt de wereld ook heel saai.dagdromer1986 schreef: ↑22-04-2020 14:15Bij mij roept warm weer dat niet op en ergens zou ik willen dat dat wel zo was.
Wat je schrijft over die prikkels kan ik me wel iets bij voorstellen.
woensdag 22 april 2020 om 17:01
Nou krijg jij jeuk van vanalles en nogwat hier op het forum, dus daar ben ik niet zo van onder de indruk.Luci_Morgenster schreef: ↑22-04-2020 14:33En ik krijg stiekem wel toch een beetje jeuk van dit soort posts in dit topic.
Maar ik ga wel weer terug in de meeleesstand.
Bedankt voor de antwoorden allemaal.
woensdag 22 april 2020 om 17:20
Ja, pauze, doe maar weer de meeleesstand. Niet om onaardig te doen, maar dit topic is echt een zeur- en geen discussieertopic met mensen die dingen roepen over mindset en zo.
De droogte vind ik ook een ding, trouwens: ik zag gisteren op tv dat er allemaal bosbranden waren hier in NL, misschien nu nog steeds wel.
De droogte vind ik ook een ding, trouwens: ik zag gisteren op tv dat er allemaal bosbranden waren hier in NL, misschien nu nog steeds wel.
't Is al met al een heel gedoe
woensdag 22 april 2020 om 17:36
Poeh, dat steekt. Not.
Zo te lezen was er al iemand voor mij die zelfde dacht, al dan niet wat vriendelijker/uitgebreider gebracht...
En net na mij ook. Niemand heeft zin in dit gevraag/moeten verantwoorden aan iemand die er weer eens iets van vindt/denkt.
En als je al mee las dan wist je dat heus wel. En heb je ook al gelezen waarom al die verschillende forummers last van verschillende dingen hebben om verschillende redenen. Kom jij nog even met je mindset verhaaltje, jaja.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 22-04-2020 17:42
44.10% gewijzigd
woensdag 22 april 2020 om 17:40
En dit is dus de reden dat ik anderhalve dag niks heb geplaatst hier..Pingu schreef: ↑22-04-2020 17:20Ja, pauze, doe maar weer de meeleesstand. Niet om onaardig te doen, maar dit topic is echt een zeur- en geen discussieertopic met mensen die dingen roepen over mindset en zo.
Ik gaf aan het even zat te zijn zondag, en ja, misschien was het wel extreem gezeur; maar dat mag hier zeg je ook nu.
Accepteer dat soort posts dan ook gewoon..
woensdag 22 april 2020 om 17:46
Was ook maar een geintje, geen steek-poging.Luci_Morgenster schreef: ↑22-04-2020 17:36Poeh, dat steekt. Not.![]()
Zo te lezen was er al iemand voor mij die zelfde dacht, al dan niet wat vriendelijker/uitgebreider gebracht...
En net na mij ook. Niemand heeft zin in dit gevraag/moeten verantwoorden aan iemand die er weer eens iets van vindt/denkt.
En als je al mee las dan wist je dat heus wel. En heb je ook al gelezen waarom al die verschillende forummers last van verschillende dingen hebben om verschillende redenen. Kom jij nog even met je mindset verhaaltje, jaja.
![]()
Zo lang lees ik nou ook nog niet mee en had het bovendien eerst gevraagd. Kwam voort uit oprecht interesse. Dat het voor jou een bron van irritatie is, kan ik niet helpen.
Maar het is niet mijn bedoeling om iemand in dit topic te irriteren, dus laat jullie graag verder mopperen onder gelijkgestemden.
Wens je alvast een hele fijne herfst.
woensdag 22 april 2020 om 17:53
Ik snap op zich wel wat je bedoelt en ik vind het eigenlijk wel goed dat je probeert de andere kant te begrijpen. Het is bij mij niet zo zeer dat ik denk: o de zon schijnt, nu moet ik van mezelf chagrijnig worden. Het gaat meer om wat er van komt als de zon schijnt. Ik denk net als bij regen, andere mensen vinden regen misschien niet erg, maar wel het nat worden (denk ik? ik houd van regen
Voor mij is het: thuiskomen in een onaangenaam warm huis (nu al bijna 30 graden en in hoog zomer zelfs niet te doen met 40 graden), warm kantoor, warme auto (gelukkig al minder sinds mijn nieuwe auto met airco), alles warm, in de zomer in de woonkamer moeten slapen want de slaapkamer is geen optie meer, zomerkleding aan ipv mijn favoriete herfst/winterkleding (vooral zomerschoenen, hekel aan), slecht slapen door vroeg licht en laat donker, letterlijk uitgelachen worden omdat je zo wit bent, alle "je moet naar buiten"-s en "je moet echt op vakantie"-s.
En door alles bij elkaar word ik gewoon een beetje onrustig van hele dagen alleen maar zon. Zoals nu. En snak ik naar regen en bewolking. Dat levert meer rust op in mijn hoofd. Maar het is niet zo dat ik na 10 dagen regen bij de eerste zonnestraal gelijk in een depressie zit.
woensdag 22 april 2020 om 18:10
Voor mij was het geen irritatie hoor Pauze
Alleen maar fijn dat je het wil begrijpen.
Ik heb ook een beetje wat Dagdromer heeft, dat ik ergens zou willen dat ik er meer van kon genieten, maar het lukt me ook maar moeilijk.
Terwijl ik echt wel momentjes heb dat ik het wel fijn vind hoor, stukje fietsen bijvoorbeeld, joggen, ik maak nu bijvoorbeeld veel mooie lente foto's.
Kopje koffie drinken op het terras als het straks weer kan...
Drukte kan ik ook niet meer goed tegen en als dingen te lang duren, maar dat heeft ook allemaal met prikkels/vermoeidheidsklachten te maken.
Alleen maar fijn dat je het wil begrijpen.
Ik heb ook een beetje wat Dagdromer heeft, dat ik ergens zou willen dat ik er meer van kon genieten, maar het lukt me ook maar moeilijk.
Terwijl ik echt wel momentjes heb dat ik het wel fijn vind hoor, stukje fietsen bijvoorbeeld, joggen, ik maak nu bijvoorbeeld veel mooie lente foto's.
Kopje koffie drinken op het terras als het straks weer kan...
Drukte kan ik ook niet meer goed tegen en als dingen te lang duren, maar dat heeft ook allemaal met prikkels/vermoeidheidsklachten te maken.
woensdag 22 april 2020 om 20:57
Het is niet omdat het makkelijker is/vinden wat iedereen vindt. Maar het lijkt me leuk om dat gevoel ook te hebben. Dat je thuis komt en denk, wat gezellig dat het nog licht is. Laten we vanavond gaan barbecuen o.i.d. Maar: degenen die moeite hebben met de winter denken misschien: ik zou willen dat ik zo kon genieten van dagen waarop het al om vijf uur donker wordt.
En precies Yesss... dat van die lentefoto's herken ik. Ik zie het mooie van de lente ook wel, maar daar alles eromheen (prikkels) vind ik het vaak toch een lastig seizoen.
donderdag 23 april 2020 om 10:49
donderdag 23 april 2020 om 11:51
Hierboven schreef Dagdromer iets wat ik helemaal herken, maar wat ik altijd moeilijk onder woorden kon brengen. Het verschil in levensstijl tussen mij en 'de gemiddelde mens' wordt groter. En dat is niet erg in de zin van dat ik vind dat ik minder ben dan een ander. Helemaal niet, ik vind niet dat ik van de zomer zou moeten houden. Alleen het is wel jammer dat je niet kunt aansluiten.
Ik ben introvert en zit ergens op het autismespectrum. Een keer naar een feestje of op stap vind ik heel erg leuk, maar het genieten van verschillende dingen lijkt in de hitte echt te blokkeren. Ik vind het echt jammer dat ik op te warme dagen niet mee kan doen. Mijn vriend, vrienden: ze leven allemaal op als het warmer wordt en dan willen ze dingen ondernemen, terwijl mij dat dan niet lukt. Als ik een stapavondje in de zomer plan, is het tot de dag zelf de vraag of ik eigenlijk wel mee kan omdat ik letterlijk ziek kan worden van de warmte. Best wel frustrerend. Ik wil gewoon vrij zijn om te ondernemen wat ik wil.
Ik houd trouwens ook niet van de prikkels van drukte buiten, is hierboven ook genoemd. Festivals, markten, muziek buiten. Dat heb je ook allemaal in de zomer, terwijl ik dan liever wil dat het een beetje stiller is.
Ik ben introvert en zit ergens op het autismespectrum. Een keer naar een feestje of op stap vind ik heel erg leuk, maar het genieten van verschillende dingen lijkt in de hitte echt te blokkeren. Ik vind het echt jammer dat ik op te warme dagen niet mee kan doen. Mijn vriend, vrienden: ze leven allemaal op als het warmer wordt en dan willen ze dingen ondernemen, terwijl mij dat dan niet lukt. Als ik een stapavondje in de zomer plan, is het tot de dag zelf de vraag of ik eigenlijk wel mee kan omdat ik letterlijk ziek kan worden van de warmte. Best wel frustrerend. Ik wil gewoon vrij zijn om te ondernemen wat ik wil.
Ik houd trouwens ook niet van de prikkels van drukte buiten, is hierboven ook genoemd. Festivals, markten, muziek buiten. Dat heb je ook allemaal in de zomer, terwijl ik dan liever wil dat het een beetje stiller is.