Groep 8 overslaan, iemand ervaring?

23-04-2020 15:14 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter is van juni 2008 en heeft groep 1 destijds 2x jaar gedaan. Dus in totaal 3 jaar gekleuterd. Juf dacht toen dat dochter een moeilijk lerende leerling zal worden (praktijk meisje) en haar spraak was ook niet goed. De Cito's waren ook te slecht gemaakt (B rekenen en D taal) waardoor ze ook niet door kon naar groep 2. Ze zou behoorlijk ondergesneeuwd worden. Dus op advies van juf hebben we haar laten zitten/doorkleuteren.

In groep 4 is ze gewisseld van basisschool om verschillende redenen.

Nu zit ze in groep 7 en is volgens juf de groep totaal ontgroeid. Ze is 1.75 m al een half jaar aan het menstrueren en totaal geen zin meer om op school en buiten schooltijd te spelen met meiden uit haar klas. Ook cognitief loopt ze erg voor. Ze wordt ook behoorlijk uitgedaagd, ze krijgt Spaans, rekentijgers en een Plusklas en nog steeds verveeld ze zich. Volgens juf is het nog een hele weg op deze manier om nog een jaar door te gaan. Ze is ook niet het type die van musicals en kamp houdt.

Nu is het aan ons om te beslissen of haar naar het voortgezet onderwijs door te laten gaan of netjes groep 8 afmaken. Heeft iemand hier ervaring mee? Vindt het heel lastig, ze heeft omdat het een grote school is verder ook geen/weinig contact met groep 8 kinderen.
Als ze uitkijkt naar kamp en musical dan niet

Indien dat haar niet boeit (omdat ze de klas mss toch al niet zo vind) dan zou ik niet eens twijfelen en lekker naar de middelbare doen
ninanoname schreef:
23-04-2020 16:33
Ik snap dat de eerste redenen die je noemt enorm opvallen. Ze is groot en menstrueert al. Toch zou ik haar juist daarom nog een jaar op de veilige basisschool laten.
Moet je je voorstellen: ze is straks de allerjongste in de brugklas en zal haar best moeten doen om aansluiting te vinden bij de wat oudere kinderen in haar klas. Met een beetje pech wordt ze daar erg onzeker van en tadaaa, een gewillig slachtoffer voor loverboypraktijken is geboren.
De basisschool is nog overzichtelijk en klein, ze valt straks helemaal weg op de middelbare school.
Ik zou hier erg, erg voorzichtig mee zijn. Een kind dat lichamelijk voorlijk is, lijkt dat geestelijk al snel ook te zijn, maar het is natuurlijk gewoon nog een klein kind, met kleine kinderonzekerheden.
Het is al gezegd, maar een kind uit juni 2008 is juist precies gemiddeld. En de stap naar loverboy praktijken is wel een hele dramatische.

Wat heeft ze te verliezen? Ze heeft nu geen aansluiting in de klas, en met een klas overslaan, is er de kans dat dat beter wordt.
Waarom ga je niet kijken naar pre vwo, zoals ik eerder benoemde?
Ik zou het gewoon doen. Ze is er qua leeftijd, qua ontwikkeling en qua leren aan toe. Zonde als ze komend jaar zich dood gaat vervelen en zich totaal niet meer prettig voelt tussen de andere meisjes.
Waarom is het havo-vwo en niet gewoon vwo als ze zo ontzettend voorloopt? Omdat dat gewoon de standaard is bij jullie en er geen VWO-klassen zijn of omdat ze dat nodig heeft? Want in het laatste geval zou ik kiezen voor blijven en veel aandacht geven aan werkhouding, plannen, e.d (als ze zo slim is zal ergens de oorzaak voor dat havo stukje zitten en ik vul even in dat dat een werkhouding-dingetje is. Misschien heb ik het wel helemaal mis hoor)
ecam2015 schreef:
23-04-2020 17:13
Waarom ga je niet kijken naar pre vwo, zoals ik eerder benoemde?
Bij ons in de buurt bieden ze helaas geen pre vwo aan.
moizer schreef:
23-04-2020 17:30
Waarom is het havo-vwo en niet gewoon vwo als ze zo ontzettend voorloopt? Omdat dat gewoon de standaard is bij jullie en er geen VWO-klassen zijn of omdat ze dat nodig heeft? Want in het laatste geval zou ik kiezen voor blijven en veel aandacht geven aan werkhouding, plannen, e.d (als ze zo slim is zal ergens de oorzaak voor dat havo stukje zitten en ik vul even in dat dat een werkhouding-dingetje is. Misschien heb ik het wel helemaal mis hoor)
Voor alle Cito's heeft ze normaal gesproken I of I+, alleen op begrijpend lezen scoort ze wat lager (vaak een lage II of een hoge III). Rapportcijfer voor begrijpend lezen is altijd wel ruim voldoende.
harmina1103 schreef:
23-04-2020 17:38
Voor alle Cito's heeft ze normaal gesproken I of I+, alleen op begrijpend lezen scoort ze wat lager (vaak een lage II of een hoge III). Rapportcijfer voor begrijpend lezen is altijd wel ruim voldoende.
Hmm dat is dus nu havo eigenlijk. Begrijpend lezen is wel het belangrijkste.
Ik ben teamleider brugklassen en krijg eigenlijk ieder jaar wel een leerling die groep 8 heeft overgeslagen. Dat gaat eigenlijk altijd prima, zeker als het leerlingen zijn die ergens anders gedoubleerd hebben (dus net zo oud zijn als de rest bij binnenkomst in de brugklas). Het belangrijkste is (naast uiteraard het feit dat het cognitief moet kunnen) dat de betreffende leerling het zelf graag wil, want groep 8 missen vinden sommige kinderen vreselijk.

Overigens zou ik ook adviseren om in een havo/vwo-brugklas te starten, dan is er nog een extra jaar om goed uit te zoeken wat het juiste vervolg is.
digijuf schreef:
23-04-2020 15:29
Ben je niet te laat? Hier in de regio is de loting al geweest en ook de 2e ronde. Alle leerlingen zijn geplaatst op een vo-school. De aanmeldingsprocedure is in principe gesloten.
Nee hoor. Ik heb twee keer een kind 1 week voor de zomervakantie aangemeld. Met een goede reden (en dat is groep 8 overslaan) was dat bij ons op verschillende scholen totaal geen probleem.
Alecta schreef:
23-04-2020 18:56
Nee hoor. Ik heb twee keer een kind 1 week voor de zomervakantie aangemeld. Met een goede reden (en dat is groep 8 overslaan) was dat bij ons op verschillende scholen totaal geen probleem.
Dat het bij jou kon, wil niet zeggen dat het overal kan. Op sommige plaatsen is er geloot en zijn scholen gewoon vol.
Kent ze wel alle groep 8 stof? Dan zou ik haar groep 8 laten overslaan.

Mijn zoon is uit eind november 2008 en nu bijna klaar met groep 8.
Andersom schreef:
23-04-2020 16:22
Welnee. Vooral bij spelling, grammatica en rekenen wordt bepaalde voorkennis verwacht. De meeste zaakvakken beginnen gewoon weer bij het begin met met verdieping.
Docent aardrijkskunde en wiskunde hier:
Aardrijkskunde op de basisschool wordt ontzettend wisselend aangeboden. Ik heb in brugklassen kinderen die amper AK gehad hebben en nog net hun eigen woonplaats kunnen vinden op een kaart. Aardrijkskunde kan je dus prima from scratch meedoen op het VO. Belangrijk is meer dat je begrijpend lezen goed beheerst wanneer je naar het vwo gaat, inzicht hebt en je situaties kan vertalen naar een vergelijkbare situatie op een andere plek.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Op het vmbo heb ik heel vaak leerlingen die groep acht overgeslagen hebben. Zij zijn vaak al eens eerder gedoubleerd en er valt voor ze in groep 8 niet zoveel extra’s meer te leren. Op het vmbo dan wel. Dit gaat vaak heel goed. Qua leeftijd passen ze er prima tussen.
Op havo/vwo af en toe leerlingen die groep 8 overgeslagen hebben omdat ze juist aan de bovenkant cognitief niets meer te halen hebben in groep 8.

Mijn dochter van juli 2008 heeft wel alle groepen doorlopen. Zij is ook veel langer dan gemiddeld en had het voor haar ook sneu gevonden wanneer ze zo lang zou zijn in groep 7. Ze is nu al de langste en ze gaat nog een heel stuk langer worden (schatting tussen de 188 en 194). Ze is nog niet ongesteld. Jouw dochter zal niet zo heel veel meer groeien nu.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Eze schreef:
23-04-2020 19:01
Dat het bij jou kon, wil niet zeggen dat het overal kan. Op sommige plaatsen is er geloot en zijn scholen gewoon vol.
Nee, klopt. Dat bedacht ik mij toen ik op de fiets zat. In Amsterdam zal het niet zo werken.
Mijn dochter heeft groep 8 overgeslagen. Ik vond het een moeilijke beslissing, maar wat voor ons de doorslag gaf is dat ze zelf heel graag wilde, en dat hebben we dus hard mee laten wegen. Aan het afscheid in groep 8 (kamp en musical) had ze geen enkele behoefte: het is ook niet echt een kind dat geniet van dergelijke dingen.
Nu in de eerste klas gaat het redelijk. Ze loopt wel tegen dingen aan, maar ik vermoed dat een jaar extra hier weinig verschil in zou hebben gemaakt.

Ik denk dat het in deze vooral belangrijk is wat je dochter zelf wil.
Alecta schreef:
23-04-2020 20:05
Nee, klopt. Dat bedacht ik mij toen ik op de fiets zat. In Amsterdam zal het niet zo werken.
Regio Utrecht is het ook lastig!
Alecta schreef:
23-04-2020 20:15
Mijn dochter heeft groep 8 overgeslagen. Ik vond het een moeilijke beslissing, maar wat voor ons de doorslag gaf is dat ze zelf heel graag wilde, en dat hebben we dus hard mee laten wegen. Aan het afscheid in groep 8 (kamp en musical) had ze geen enkele behoefte: het is ook niet echt een kind dat geniet van dergelijke dingen.
Nu in de eerste klas gaat het redelijk. Ze loopt wel tegen dingen aan, maar ik vermoed dat een jaar extra hier weinig verschil in zou hebben gemaakt.

Ik denk dat het in deze vooral belangrijk is wat je dochter zelf wil.
Mijn dochter heeft ook geen enkele behoefte aan kamp en musical. Dat is iets wat ze graag uit de weg gaat.

Liep uw dochter cognitief erg voor of had het met aansluiting met andere kinderen te maken?
harmina1103 schreef:
23-04-2020 20:39
Mijn dochter heeft ook geen enkele behoefte aan kamp en musical. Dat is iets wat ze graag uit de weg gaat.

Liep uw dochter cognitief erg voor of had het met aansluiting met andere kinderen te maken?
Dochter liep voor en had weinig aansluiting in groep7. Die aansluiting heeft ze in de brugklas overigens nog steeds niet, dat was wel een tegenvaller voor haarzelf (hoewel ik het wel verwacht had).
suzyqfive schreef:
23-04-2020 19:17
Docent aardrijkskunde en wiskunde hier:
Aardrijkskunde op de basisschool wordt ontzettend wisselend aangeboden. Ik heb in brugklassen kinderen die amper AK gehad hebben en nog net hun eigen woonplaats kunnen vinden op een kaart. Aardrijkskunde kan je dus prima from scratch meedoen op het VO. Belangrijk is meer dat je begrijpend lezen goed beheerst wanneer je naar het vwo gaat, inzicht hebt en je situaties kan vertalen naar een vergelijkbare situatie op een andere plek.
Ja, aardrijkskunde is altijd een soort blinde vlek voor mij geweest. Ik heb het op de basisschool nauwelijks gehad, maar daarnaast vond ik het ook vreselijk en was het het enige waarvoor ik echt slechte cijfers haalde.

Topografie heb ik ook altijd met de pet naar gegooid en daarom weet ik nu echt totaal niet waar plaatsen en landen liggen, haha! Maar dan ook echt totaal niet.

Op de middelbare school is het volgens mij meer over grondsoorten, industriegebieden, bevolkingsdichtheid en hoe regen zich vormt en dat soort dingen. Geen idee. Ik heb het meteen laten vallen toen het kon, in 4 vwo ofzo denk ik. Dat wat mij is bijgebracht is bij mij het ene oor in, het andere uit gegaan. Ik ben echt onderontwikkeld op dat vlak! Eigens schuld hoor.

Ik sla erg aan op aardrijkskunde merk ik, haha!
harmina1103 schreef:
23-04-2020 17:38
Dan zou ik hier het komende jaar flink op inzetten in groep 8! Is toch wel een hele belangrijke vaardigheid!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven