Leuke buurten Zaanstad?

22-04-2020 18:08 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om strategische redenen verhuizen we binnenkort naar Zaandam of eventueel een omliggend dorp (precies tussen het werk van mij en mijn vriendin in). We zijn er al vaker geweest en vinden het centrum leuk.

Welke buurten zijn echt aan te raden?

Zelf denken we:

- Westerkoog (koog aan de zaan)
- Westerspoor
- Russische buurt
- Burgemeestersbuurt

Te vermijden lijkt ons
- Poelenburg
- Vijfhoek
- Rosmolenbuurt

Ik lees het graag! Alvast bedankt :))
Castricum is niet armoedig maar hangt wellicht wel van de buurt af.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bij mr frank visser hadden ze nog een leuk huisje in de verkoop. :biggrin:
Geboren en getogen in t Kalf. Woon er al jaren niet meer maar als ik er weer ben denk ik altijd van wat een armoedig zooitje. Er wonen nog veel ouderen maar de woningen zijn gewild (voor zover ik weet) voor jonge gezinnen.
Cookielover schreef:
22-04-2020 19:13
Beverwijk doet me altijd denken aan Sint Willebrord.
Drugs en rolluiken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Rij je wel eens rond? Dan kun je de sfeer van de woonwijken meekrijgen namelijk.

Zaanstad is trouwens veel breder dan Zaandam alleen.

In Zaandam is het echt enorm uitkijken met verrotte funderingen. Er zijn genoeg leuke stukjes, maar de kwaliteit van de woningen (laagbouw) laat vaak te wensen over en heeft meestal een nieuwe fundering nodig.. dat gaat een hoop geld kosten..
In Zaandam zijn leuke en minder leuke buurten. Het is net wat je een beetje zoekt en wat je zelf leuk vindt.

Wat voor type woning zoeken jullie? Jaren ‘30, nieuwbouw, typisch Zaans huisje..?

En wat zoek je in de omgeving? Moet het centrum dichtbij zijn of wil je juist meer afgelegen wonen? Wel natuur in de buurt of juist liever niet?
raindance schreef:
22-04-2020 19:56
Rij je wel eens rond? Dan kun je de sfeer van de woonwijken meekrijgen namelijk.

In Zaandam is het echt enorm uitkijken met verrotte funderingen. Er zijn genoeg leuke stukjes, maar de kwaliteit van de woningen (laagbouw) laat vaak te wensen over en heeft meestal een nieuwe fundering nodig.. dat gaat een hoop geld kosten..
En de hoog bouw is vooral lelijk, soms met erg weinig ramen.
raindance schreef:
22-04-2020 19:56

Ja, zo kwamen we ook op die buurten uit :)

Met de funderingen houden we rekening natuurlijk. Er is meestal wel een rapport aanwezig en dan kun je de nieuwe fundering ook mee financieren.
viva-amber schreef:
23-04-2020 06:56
En de hoog bouw is vooral lelijk, soms met erg weinig ramen.
Ja, de hoogbouw is vreselijk. Voor de hermitage staan we open, maar liever geen andere flats of appartementencomplex.
viva87 schreef:
22-04-2020 20:34
In Zaandam zijn leuke en minder leuke buurten. Het is net wat je een beetje zoekt en wat je zelf leuk vindt.

Wat voor type woning zoeken jullie? Jaren ‘30, nieuwbouw, typisch Zaans huisje..?

En wat zoek je in de omgeving? Moet het centrum dichtbij zijn of wil je juist meer afgelegen wonen? Wel natuur in de buurt of juist liever niet?
Jaren ‘30 tot nieuwbouw en alles daartussenin. Natuur in de buurt hoeft niet per se. Liever iets bruisender. Contact met buren is wel belangrijk.
De Russische buurt vind ik niks. Was ooit mooi, maar begint wel aardig richting achterbuurt te gaan naar mijn mening.
Westerspoor en Westerkoog vind ik een tikje zielloos, maar op zich niet verkeerd. Heb je in Westerkoog alleen niet dat gesodemieter met die busbrug of is dat inmiddels opgelost? Ik zou sowieso eerder aan de andere kant van het spoor kijken.
Krommenie is ook leuk.
thijsbrands schreef:
23-04-2020 07:48
Jaren ‘30 tot nieuwbouw en alles daartussenin. Natuur in de buurt hoeft niet per se. Liever iets bruisender. Contact met buren is wel belangrijk.
Dan denk ik dat jullie de Burgermeesterbuurt het leukst zullen vinden. En dan het gedeelte dat het dichtstbij de stad ligt. Zeg maar het gedeelte hemelsbreed tot aan de basisscholen die daar zitten. Daarachter kan ook nog wel, maar dat vind ik persoonlijk wat meer vervallen. Dat is volgens mij ook het gedeelte waar de palen niet goed zijn. In het andere deel valt dat nog mee.

Het gedeelte aan de andere kant van de zuiddijk (waar de burgermeesterbuurt dus aan de ene kant ligt) is ook leuk. Zeker de huizen die uitkijken op de Zaan. Maar je hebt daar ook wat leuke en gezellige hofjes/plantsoentjes.

Verder kun je nog kijken naar het centrum zelf, maar dat is helemaal duur. Als je iets verder gaat, de westzijde op, heb je ook nog leuke straatjes/wijkjes. Zeg maar het gedeelte tussen de Herengracht en de Parkstraat. Dat is ook gezellig en levendig. Maar de straten die daarbuiten vallen (dus net voor de Herengracht en na de parkstraat) zou ik niet doen. Maar alles wat daar tussen ligt is leuk!

Andere kanten direct rondom het centrum zou ik persoonlijk niet gaan wonen. Ik vind sommige wijken de laatste jaren achteruit gegaan en er is elk weekend wel rottigheid. Nou hoeft dat niet altijd even erg te zijn, maar in de buurten die ik hierboven beschrijf is er meer contact met buren onderling. En daarom gebeurt er ook minder narigheid. Mensen letten daar, op een leuke manier, een beetje op elkaar en op hun buurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven