Huurhuis

23-04-2020 00:31 156 berichten
Hoi

Ik heb nooit zelfstandig gewoond daarom weet ik niks af van huren..
Maar als je een huis wil huren,kijken ze dan alleen naar het loonstrookje of naar het totale bedrag ook uit andere inkomsten?en hoeveel moet je per maand verdienen om een huis te kunnen huren?
Alle reacties Link kopieren
Eens met Tess1981.
Je kinderen horen óók bij jou.
RikM schreef:
24-04-2020 12:42
O echt? Nou daar heb je dus ook geen reet aan. Tenzij je meteen in het eerste jaar een woning kunt krijgen, maar wie lukt dat nou nog.
Volgens mij aardig wat, ze gooien er iets bij of verdubbelen, ik weet het niet precies. Wel dat het merendeel dus binnen een jaar een woning heef, je moet alleen niet kritisch zijn, dan lukt het niet.

Als alleenstaande werkende ouder krijg je een fikse kinderopvangtoeslag TO. Wat eerder al gezegd: laat je informeren en begeleiden.
Hoe kan het merendeel nou binnen een jaar een woning krijgen terwijl anderen jaren op de wachtlijst staan?
rumforviva schreef:
24-04-2020 16:16
Hoe kan het merendeel nou binnen een jaar een woning krijgen terwijl anderen jaren op de wachtlijst staan?
Lijkt me ook niet nee.
rumforviva schreef:
24-04-2020 16:16
Ja, dat kan. Bij het splitsen houdt u beiden uw persoonlijk opgebouwde inschrijftijd. U vraagt de splitsing aan met dit formulier. Dit vult u in en stuurt het vervolgens naar een van de deelnemende corporaties, met voorkeur naar de corporaties in uw woonplaats.

Ik weet zeker dat ik het ergens gelezen heb, maar iig niet bij mijn corporatie.
RikM schreef:
23-04-2020 09:37
Altijd leuk in dit soort topics, die patsers met een vette baan en een hoop mazzel die het toevallig wel lukt om in hun eentje een dure vrijesectorwoning te huren midden in de binnenstad, en dan gaan roepen dat het helemaal niet zo moeilijk is. Die woningnood die hebben we gewoon verzonnen met z'n allen. Echt, STFU.
De opmerking.. dan koop je toch gewoon een pandje... :D
Yeah sure.
Niemand ontkent woningnood. Er werd alleen gezegd dat verhuurders natuurlijk geen eisen stellen die voor niemand haalbaar zijn. Een verhuurder wil tenslotte verhuren. Blijkbaar is de doelgroep die aan hoge inkomenseisen kan voldoen groot genoeg.
Nemain• schreef:
24-04-2020 16:51
Ja, dat kan. Bij het splitsen houdt u beiden uw persoonlijk opgebouwde inschrijftijd. U vraagt de splitsing aan met dit formulier. Dit vult u in en stuurt het vervolgens naar een van de deelnemende corporaties, met voorkeur naar de corporaties in uw woonplaats.

Ik weet zeker dat ik het ergens gelezen heb, maar iig niet bij mijn corporatie.
Maar binnen een jaar heb je dan wat? Dat hangt dan toch af van hoe lang je eerder als stel ingeschreven stond?
rumforviva schreef:
24-04-2020 19:05
Maar binnen een jaar heb je dan wat? Dat hangt dan toch af van hoe lang je eerder als stel ingeschreven stond?
Dan ben je al je extra punten kwijt. Dus je krijgt bijvoorbeeld voor 1 jaar 100 punten extra, waardoor je meer kans hebt op een woning. Link heeft ooit ergens op dit forum gestaan.
Wat ik schreef over punten delen staat daar volgens mij los van.
Nemain• schreef:
24-04-2020 22:13
Dan ben je al je extra punten kwijt. Dus je krijgt bijvoorbeeld voor 1 jaar 100 punten extra, waardoor je meer kans hebt op een woning. Link heeft ooit ergens op dit forum gestaan.
Wat ik schreef over punten delen staat daar volgens mij los van.
Maar zo werkt het lang niet overal en ook wordt er niet overal met punten gewerkt.
minnimouse schreef:
24-04-2020 22:50
Maar zo werkt het lang niet overal en ook wordt er niet overal met punten gewerkt.
Of inschrijfjaren of what ever. TO moet het gewoon bij de corporaties in haar gewenste woonplaats navragen.
Ja, het zal vast overal anders zijn. Maar het lijkt me vreemd dat je eerder recht op een woning hebt als je als stel uit elkaar gaat, dan andere mensen die al jaren wachten. Maar misschien begrijp ik het verkeerd.
rumforviva schreef:
24-04-2020 23:34
Ja, het zal vast overal anders zijn. Maar het lijkt me vreemd dat je eerder recht op een woning hebt als je als stel uit elkaar gaat, dan andere mensen die al jaren wachten. Maar misschien begrijp ik het verkeerd.
Vroeger bestond er urgentie, nu bijna niet meer.
minnimouse schreef:
24-04-2020 23:45
Vroeger bestond er urgentie, nu bijna niet meer.
Klopt, is in mijn regio ook afgeschaft. Die urgentie na een scheiding was ook raar. Alsof je niet ook dringend op zoek kunt zijn naar een huis zonder gescheiden te zijn.
rumforviva schreef:
24-04-2020 23:48
Klopt, is in mijn regio ook afgeschaft. Die urgentie na een scheiding was ook raar. Alsof je niet ook dringend op zoek kunt zijn naar een huis zonder gescheiden te zijn.
Vond het toch wel heel fijn toen ik met baby op straat werd gezet.
Nemain• schreef:
24-04-2020 23:50
Is heel fijn inderdaad, maar ik snap de weerstand tegen urgentie ook wel.
minnimouse schreef:
24-04-2020 23:53
Is heel fijn inderdaad, maar ik snap de weerstand tegen urgentie ook wel.
Ja en nee. Soms is er gewoon geen enkele andere oplossing en dan is die urgentie echt fijn. Ik raad ook iedereen aan om levenslang lang geschreven te staan voor sociale huur.
Nemain• schreef:
24-04-2020 23:55
Ja en nee. Soms is er gewoon geen enkele andere oplossing en dan is die urgentie echt fijn. Ik raad ook iedereen aan om levenslang lang geschreven te staan voor sociale huur.
Maar die urgentie gold vaak alleen voor getrouwden en mensen met kinderen, terwijl iemand anders ook erg omhoog kan zitten.
En er is altijd wel iemand die het nodig heeft, dan snap ik dat je het als ‘gewone mens’ vervelend vindt dat er steeds iemand tussenkomt en jij na 15 misschien eens aan de beurt bent.

Overigens is jezelf inschrijven een prima idee. Zeker als je kinderen hebt zouden mensen daar beter over na moeten denken.
minnimouse schreef:
25-04-2020 00:00
Maar die urgentie gold vaak alleen voor getrouwden en mensen met kinderen, terwijl iemand anders ook erg omhoog kan zitten.
En er is altijd wel iemand die het nodig heeft, dan snap ik dat je het als ‘gewone mens’ vervelend vindt dat er steeds iemand tussenkomt en jij na 15 misschien eens aan de beurt bent.

Overigens is jezelf inschrijven een prima idee. Zeker als je kinderen hebt zouden mensen daar beter over na moeten denken.
Het probleem zit hem niet in een urgentie, maar in de schaarste van betaalbare sociale woningen.
Hier in de regio hebben ze een fijn systeem. Woningen worden op 4 verschillende manieren verdeeld.
1. Op inschrijfduur, dus de ouderwetse wachtlijst
2. Random loting
3. Loting tussen de mensen die in het eerste half uur reageren (zo hebben wij onze woning gekregen)
4. Eerste reactie.

Hoop voor TO dat bij haar woningcorporatie ook zo iets is. Zelfs in de dunbevolkte regio waar ik woon reageerden er honderden mensen op een woning.

Oh en even over die prijs: wij hebben een appartement met een grote slaapkamer en een klein werk/slaap kamertje voor 450,-. Dat is hier echt wel het goedkoopste wat ik langs heb zien komen en dit is geen extreem dure regio. Wij zouden hier echt geen 3 kinderen kwijt kunnen. Met 2 is prima, maar meer echt niet.
coucherdusoleil wijzigde dit bericht op 25-04-2020 00:20
Reden: aanvulling
26.50% gewijzigd
Nemain• schreef:
24-04-2020 23:50
Ja, maar er zijn ook mensen die nog steeds bij ouders of op kamers wonen omdat er geen huis beschikbaar is. Die kunnen niet eens aan een kind beginnen. Als die mensen bij hun ouders zitten, dan kan een ander dat ook.
rumforviva schreef:
25-04-2020 00:42
Ja, maar er zijn ook mensen die nog steeds bij ouders of op kamers wonen omdat er geen huis beschikbaar is. Die kunnen niet eens aan een kind beginnen. Als die mensen bij hun ouders zitten, dan kan een ander dat ook.
Ik weet het. Er moeten huizen bij, maar dat kan niet ivm stikstof, alleen maar huizen met hoge huur etc.
Nemain• schreef:
25-04-2020 00:51
Ik weet het. Er moeten huizen bij, maar dat kan niet ivm stikstof, alleen maar huizen met hoge huur etc.
Och, ook voor de stikstofcrisis was er een huizentekort.
rumforviva schreef:
25-04-2020 01:04
Och, ook voor de stikstofcrisis was er een huizentekort.
Duh. Maar wel een reden waarom er nu niet (veel) meer gebouwd wordt.
Nemain• schreef:
24-04-2020 23:55

Ik ook. Heel veel mensen denken mijn relatie is nu goed dus het is niet nodig, maar dat kan echt heel snel veranderen. Kijk maar naar al die topics op dit forum van mensen die hun relatie zien stranden (partner werd ineens verliefd op een ander, dat soort toestanden). En dan blijkt dat het nog best wel lastig is om in de vrije sector te huren op één inkomen. Niet omdat je het niet kan betalen, maar omdat je niet aan de eisen voldoet (4x de huur is veel!). En dan kun je dus geen kant op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven