Kind anderhalf verveelt zich zo

23-04-2009 17:40 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn dochter is nu net 16 maanden en de laatste dagen heb ik het gevoel dat ze zich kapot verveeld.....ik werk vanuit huis (achteraf toch niet zo handig) dus ik ben wel de hele dag thuis maar ik kan haar toch niet de hele dag bezig gaan houden? 's Ochtends kijkt ze een uurtje naar de Teletubbies, rond 12 uur gaat ze twee uurtjes slapen en de laatste twee avonden slaapt ze om 20.00 (vroeger was dat later). Vooral rond half 7 is ze dan niet te genieten, aandacht trekken maar op een vervelende manier zeg maar. Het is een heerlijke meid, speelt ook af en toe best zelf maar ik vraag me af hoe andere moeders dit doen? Wie weet er nog iets leuks om te doen met een kind van anderhalf? Boekjes lezen vindt ze ook leuk maar na een half uur gaat dat ook weer vervelen ;) Het is ook niet zo dat we de hele dag binnen zitten of zo.
Verdiep je eens in de belevingswereld van een kleintje.

Ze is de hele dag alleen. Heeft sóchtends teletubbies, haar slaapje en gaat om 20.00 naar bed. Tussentijds mag zij zichzelf vermaken, is mama er wel, maar toch ook weer niet.

Stel dat je partner zo met je om zou gaan zou je dat al niet pikken, hoewel je volwassen bent en de mogelijkheden hebt om je vermaak elders te zoeken.

Je dochter haar wereldje draait om jou. Ze is klein, wil spelen, wil zoals iedereen aandacht.

Andere moeders laten de kleine ook zelf spelen, maar vermaken hun kinderen ook best regelmatig. Al is het (aandachtig en niet met je hoofd ergens anders want dat merken ze) alleen kletsen. Of de oppas/kdv doet het voor ze.

Kind is klein en alleen. Jij zou zelf, net als ieder ander mens, even irritant worden.
Weet je zeker dat het verveling is? Die van mij is zo rond het avondeten en net erna ook erg vervelend. Is gewoon einde vd dag, ze zijn moe ook al willen ze nog niet slapen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Het is zeker niet zo dat ik de kleine aan haar lot overlaat. Absoluut niet. Ook al heb ik het nog zo druk dan werk ik liever 's nachts (wat ook regelmatig gebeurd) dan dat ik geen leuke dingen met de kleine onderneem. Vaak buiten, op ons gigantische balkon (wonen in buitenland) lachen gieren brullen de hele dag. Maar af en toe komt er een moment dat ik niet constant met haar bezig kan zijn (huishoudelijke taken zijn er immers ook nog). Misschien is het ook wel geen verveling maar inderdaad eind van de dag.
Als jij genoeg met haar doet overdag zou ik me daar niet schuldig over voelen. Het is ook heel goed als een kindje zichzelf leert te vermaken. Die van mij kan ook best af en toe een poosje alleen in huis rommelen. En die zal zich soms ook wel eens vervelen. Maar ik verveelde me ook wel eens als kind hoor. Mijn moeder had er 3 en echt geen tijd om elk kind apart te entertainen.
een speelgroepje of een peuterspeelzaal (weet niet of je dat daar hebt) zou heel leuk voor haar zijn over een poosje!
En een fase. Is jouw aanwezigheid ook goed? Bijv bij je in de buurt houden met huishoudelijke klussen, waarbij je met haar kletst?

Gestressedheid bij mama kan overslaan soms en domweg vermoeidheid om die tijd is natuurlijk heel erg logisch.

En het kan geen kwaad om een kleintje af en toe te laten huilen imo. Als er voldoende aandacht en gezelligheid is, dan mag je ook leren dat er af en toe ook geen directe aandacht is.
Ik heb hier bijna altijd de radio aanstaan. Vaak gewoon muziek, maar ook regelmatig kinderliedjes of gesproken verhaaltjes/sprookjes. Ik merk dat zoon veel onrustiger is als het helemaal stil is in huis.

Ook werkt speelgoed waar wat variatie inzit goed, zoals een speelgoedpiano of zo'n spiraal met kraaltjes/blokjes eraan.

Verder kan het helpen om af te wisselen met speelgoed, zodat ze er niet zo snel op uitgekeken raken. Kies bv. 10 dingen uit en berg de rest op. Eens in de zoveel tijd ruil je dat dan weer om.
The time is now
En kan ze je niet 'helpen' bij het huishouden? Mooie stofdoek of plumeau en poetsen maar. Of een speelkeukentje om te 'koken' als jij kookt?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Zou ze moe kunnen zijn v.a. half 7?

Mijn dochter is wat jonger (13 maanden) is dan ook niet meer te genieten en dan breng ik haar naar bed. Ze is nu net lekker in slaap gevallen.
Ik heb ook een dochter van 16 maanden en aan het eind van de dag, vanaf ca. 17.30 uur kan zij zichzelf ook niet meer vermaken. Dan hangt ze jengelend aan m'n been...

Ik geef haar rond die tijd dan ook eten, ze gaat in bad en voor 19 uur ligt ze dan in bed. Ze is dan gewoon echt heel erg moe van een dag spelen. Zeker nu het mooi weer is en ze veel buiten is, is ze erg vermoeid aan het eind van de dag.

Ook wissel ik veel met het speelgoed. Een aantal favoriete speeltjes, zoals haar boekjes, pop, serviesje en blokkenkar heeft ze altijd en verder wissel ik het af om de 2 a 3 dagen. Dan is ze weer helemaal verrast en gelukkig met haar muziekset, vormenstoof enz.

En wat jij beschrijft over lezen samen (na een half uur is de lol er af), die van mij houdt het nog geen 5 minuten vol. Ook teletubbies kijken oid houdt ze max. 5 minuten vol. Toch heb ik niet het idee dat ze zich verveelt. Soms jengelt ze wel wat en wil ze van alles van me, maar net als jij heb ik soms ook even wat anders te doen. Meestal gaat ze na een paar minuten piepen (ik negeer haar dan even) toch gewoon weer zelf spelen.
.
Grappig om te lezen, jouw verhaal, Quertu. Hier net zo'n meisje, doet echt precies dezelfde dingen, van het was in de machine stoppen tot achteruit lopen en botsen, hahaha. En inderdaad, net wat jij zegt, alles is ongeveer vijf minuten leuk, behalve een boek lezen, dat kan ze wel 20 minuten volhouden. Maar dan wel samen met mij of papa. Maar echt alleen spelen doet ze dus nog niet, al kan ze zichzelf wel vermaken door van alles te verplaatsen en weer op te ruimen, ook wel soort van spelen dus.
Ik denk dat jouw dochter gewoon heel erg moe is om half 7. Ik zou haar daarom ook gewoon naar bed doen rond die tijd. Vooral met dit weer, nu ze lekker buiten kunnen spelen zijn ze gewoon heel snel moe. Half 7 lekker in bad stoppen en naar bed. Succes ermee!
...
Toen mijn dochter 1,5 was lag ze om 18.30 op bed tot 07.00 de volgende dag. Vervelen en dan stimuleren om zichzelf te vermaken is niks mis mee. Nu is ze 6 en ligt er om 19.00 uur in en ik moet haar echt om 07.30 wakker maken. Kinderen hebben veel slaap/rust nodig. Kinderen die niet genoeg slapen worden vervelend en jengelig.

Kinderen mogen zichzelf best vervelen en frustreren, als je ze bij elke kick aandacht geeft draait de wereld alleen om hun, en dat mag je best aanleren dat dat niet zo werkt.

Mijn kinderen zijn nu 11 en 6 en het is voor hun duidelijk dat als mamma werkt ze voor zichzelf bezig zijn. Maar dat kun je ze niet pas op deze leeftijd aanleren, dat moet je nu al doen. Dus nu stimuleren om zelf te gaan spelen, en vervelen is echt niet erg, dat is ook een leerproces. Waarschijnlijk is het aandacht vragen, en dat is prima, maar wel nu beginnen met zelf spelen en aandacht krijgen scheiden.

En je geeft idd genoeg aandacht als je haar betrekt bij het huishouden en als ze goed heeft geholpen een uurtje samen spelen.
Echt zichzelf vermaken kan je van een kind van 1.5 nog niet verwachten. Ze zijn 5 min ergens mee bezig en gaan dan weer wat anders doen (of komen aan je benen hangen).

Dat ze teletubbies kijkt en een half uur een boek leest vind ik al heel wat, dat redt mijn jongste echt (nog) niet. Gelukkig heb ik het voordeel van een oudere broer en zus en een grote tuin. Ze 'speelt' dus heel vaak met de oudste twee buiten de tuin en we gaan ook vaak naar de speeltuin en we halen/brengen de oudste 2 naar school.

En volgens mij is er bijna geen kind dat vrolijk is om 18.30 uur 's avonds. Dat is natuurlijk ook wel het ultieme rampentijdstip waarop er wat afgeblerd en gejankt wordt (ook door mijn oudste 2). Daar zou ik me dus geen zorgen om maken (hooguit het proberen voor te zijn door haar bijtijds naar bed te brengen).
Leuk en leerzaam om jullie verhalen te lezen. Tot een week geleden ongeveer sliep ze af en toe nog twee keer per dag. Om 12 uur en om 18 uur. Ik maakte haar dan voor 20 uur wakker zodat ze nog wat kon spelen en melk drinken. Daarna ging ze rond 22..00 uur naar bed. Of ze ging in de namiddag niet slapen en dan rond 21 uur naar bed. Eergister gaf ze zomaar zelf aan dat zo om 20.00 uur naar bed wou, oke, prima. Maar om haar nu om 19.00 uur al in bed te leggen...hoe laat worden die kinderen van jullie dan wakker? Die van mij slaapt echt makkelijk het klokje rond (12 uur) maar juist de ochtenden (ik sta rond half 6 op om te werken) kan ik lekker flink doorwerken. Het is wel zo dat we de laatste tijd steeds meer buiten zijn.
Die van mij slaapt tot ongeveer 7 uur (ook het klokje rond dus). Ik leg 's avonds een knuffeltje en een anti-lek bekertje met water in haar bedje en dan vermaakt ze zich prima tussen 7 en half 8.

Verder doe ik ook wat Banba al zei, een selectie van speelgoed maken, bjiv 8 a 10 stuks, deze liggen beneden. Als ze erop uitgekeken is dan wissel ik met speelgoed uit de kast en dan heeft ze weer allemaal 'nieuwe' dingen (waarvan ze al lang vergeten was, dat ze die had!)
Weet je zeker dat het geen vermoeidheid is? Mijn dochter sliep met 16 maanden nog 2 x per dag, 's morgens een uurtje en 'smiddags wel minimaal 2 uur en inderdaad 's avonds op tijd naar bed (rond 19 uur)
Misschien mosterd hoor, maar is een paar dagen of dagdelen naar kdv of psz geen optie? Ik zou me ook kapot vervelen als ik de hele dag met mijn moeder samen zou zijn. Mijn dochter ook trouwens.
Mijn zoontje is ook zestien maanden. Die is dol op allerlei dingen en houdt erg van buiten spelen. We gaan wel een aantal keren per dag naar de speeltuintjes bij ons in de buurt (onze tuin is nog niet klaar en omheind dus kan m niet zonder toezicht buiten laten spelen).

Hij slaapt soms 2x per dag en soms 1x per dag.

Ik denk dat het beter is om je dochter eerder naar bed te doen. Dus eerder eten geven, in bad/douche en dan slapen.

Die van mij is ook erg vervelend tegen etenstijd. Wij gaan expres al vroeger eten.

Ja, dan is ze vroeger wakker en kun jij qua werk misschien minder doen 's ochtends, maar je hebt ook de avond eerder 'vrij'. Dus je kunt 's avonds wellicht meer doen.

Daarnaast vind ik het ook helemaal geen slecht idee om kdv oid te regelen, want mijn zoontje vindt andere kinderen ook helemaal geweldig!! Hij is dol op zijn nichtje van 2,5 die hij ongeveer 2x per week een dag ziet en samen maken ze dan echt veel lol en ben ik niet echt nodig (behalve om de muziek van K3 op te zetten ofzo...:-))

Toen hij jonger was, kon ik thuis nog wel wat werken, maar dat kan helaas niet meer... Ik pak nog wel eens een labtop bij, maar dan zit hij er ook meteen bij om te kijken wat ik allemaal aan het doen ben en ook om lekker op allerlei knopjes te drukken.
Sorry hoor, maar een kind van die leeftijd pas om 22.00 naar bed brengen vind ik raar. Om 18.00 een slaapje doen? dan is ze dus blijkbaar toe aan een grote slaap. Eerder eten dus en om 19.00 uur naar bed.

En Hoezo kan een kind van 16 maanden zichzelf niet vermaken voor meer dan 5 minuten? Hoe denk je dat ze op een KDV zijn? daar wordt het zichzelf vermaken met speelgoed ook gestimuleerd.

Geef niet te snel op. Jij bent de baas. En als je leuk speelgoed afwisselt (dus niet teveel tegelijk, dingen wegzetten dus) kunnen ze zich prima vermaken. Zoniet, moet je ze dat leren, en dan kun je wat huilbuien verwachten, maar als je er nu al mee begint zal je je kinderen er voor de toekomst veel plezier mee doen.

Je moet er toch niet aan denken dat ze op 2/3/4 jarige leeftijd zichzelf nog steeds niet kunnen vermaken? en dan moeten ze de hele basisschool nog door, waarbij ze ook op de kleuterschool zichzelf minstens een half uur moeten vermaken.

Ik werk op een KDV en ik vind echt dat ouders dit moeten stimuleren. Je moet toch ook je huishouden en je werk kunnen doen? Een half uurtje/heel uurtje alleen spelen is heel normaal en moet een kind van 1,5 ook zeker wel kunnen. Mits je ze wel de kans daartoe geeft en ze stimuleert ondanks misschien wat tegenstand, maar ook frusteren van kinderen helpt ze alleen maar om te "groeien".

Bij mamma op knopjes drukken moet je al helemaal niet toestaan. Mamma's hebben ook privacy en een kind moet leren dat niet alles speelgoed is.

Gewoon weer lekker regels stellen net als toen je zelf 1,5 jaar was. En niet dat softe nieuwe moederschap, die er alles aan doen om kindlief alleen maar gelukkig te houden.
Kr1sje, mijn dochter van 15 maanden speelt echt niet continu half uurtjes of uurtjes alleen hoor. Deden haar broer en zus ook niet op die leeftijd. Ik denk dat echt geconcentreerd alleen spelen hier pas vanaf een jaar of 2 kwam (ondertussen zijn ze 3 en 4 en hoef ik me er amper meer mee te bemoeien).

Zodra broer of zus erbij zijn of jongste op het kdv is gaat het veel beter, maar als ze alleen met mij of haar vader is, dan hangt ze veel meer aan ons. Ik vind dat niet zo erg, omdat ik weet dat het maar tijdelijk is en dat ze later echt wel alleen gaat spelen. Gewoon aan toegeven dus en de echt belangrijke zaken doe ik als ze slaapt (of als ze wat ouder is ).
Dat verschilt toch van kind tot kind. Dochtertje is 10 maanden en amuseert zich makkelijk een half uur tot drie kwartier in d'r up. Zoontje wilde toen altijd dat we meespeelden.

Ik zou zelf de badtijd verlengen, als zoonlief vervelend wordt van de slaap gaan we naar boven, laat ik het bad lopen en froebelen we wat in zijn kamertje (ik poets en hij speelt met spulletjes waar hij echt nooit mee speelt, dochter schuifelt vrolijk rond van kamer tot kamer).

Als hij dan in bad gaat zijn we alweer een halfuurtje verder, ik laat hem dan langer in bad als normaal, dan pak ik ook nog snel de badkamer mee! Twee vliegen in 1 klap.

Hij is trouwens twee en een paar maanden en gaat om 7 uur naar bed met een boekje, slaapt dan meteen of soms pas na een uurtje en is 's morgens tussen 6 en 7 wakker. Slaapt 's middags nog wel een goddelijke twee tot drie uur!!!
Ik vind Krisje ook een beetje kort door de bocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven