Aircooler of goede ventilator

21-05-2020 20:18 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort woon ik in een hele fijne en leuke studio.. Enig nadeel: Ik heb geen balkon/tuin en de temperatuur stijgt vanaf een uur of 2 naar vandaag 27 graden. Ik zit dus de hele dag in het donker met alles dicht. De zon staat echt recht op mijn ramen...

Niet heel fijn, zeker met de hete zomers. Aan dat balkon is niets te doen, dus maar veel naar buiten (gelukkig 'mag' dat nu ook), maar aan die hitte is natuurlijk wel iets te doen.

Een mobiele airco mag niet (ik huur het), maar een ventilator of aircooler natuurlijk wel.
Nu lees ik niet al te beste verhalen van de aircoolers die ik heb bekeken, dus ik twijfel of ik het bedrag er voor over heb.

Over goede ventilatoren die iets goedkoper zijn lees ik betere verhalen..

Dus wat te doen? Kijk, beide zullen niet de temperatuur 10 graden koeler maken, maar een beetje verfrissing op de extreem hete dagen zou zeer welkom zijn.
hallekie schreef:
21-05-2020 21:07
Mijn vriend heeft zich in dit onderwerp vastgebeten en wij hebben nu een meaco ventilator (groot), heel stil en zo goed dat het lijkt alsof ie koude lucht blaast.

Nu nog wel ja. Wacht maar tot het 40 graden wordt binnen. ;-)
Dan ben je gewoon warme lucht aan het verplaatsen.
RikM schreef:
21-05-2020 21:12
Die truc met de flessen is mij nooit gelukt, ik voelde daar nooit wat van.

Het valt reuze mee hoor, je hoeft alleen af en toe wat water bij te vullen. Eventueel aangevuld met ijsblokjes, als het echt heel warm is.
Maar dan gaat de luchtvochtigheid toch omhoog en dan wordt het alleen maar benauwd.
doornroosje9 schreef:
21-05-2020 20:54
Deze is fantastisch:

https://www.coolblue.be/nl/product/8313 ... r-wit.html
Deze inderdaad. Woon ook in een studio zonder buiten of balkon dus zit met hetzelfde. Ook nog midden in de stad dus als ik het raam ‘s nachts openzet slaap ik niet van het uitgaanspubliek. Als ik de ramen dicht doe op hete dagen slaap ik niet van de hitte. Deze is echt geruisloos dus lekker koel slapen gaat zeker lukken!
You’re not ugly, you’re just not your type
Ik heb tweedehandse mobiele airco met split unit gekocht, maar helaas is een van e koelleidingen kapot en het bevat een koudemiddel dat uitgefaseerd wordt en bijna niet meer aan te komen is.

Er is een nieuwe versie, maar die dingen zijn wel 1600 euro. Verder werken ze precies zoals een vaste split unit en zijn dus ook energiezuinig en stil.

Ik heb de argoclima ulysses 13 op het oog.
Cateautje schreef:
21-05-2020 21:13
Maar dan gaat de luchtvochtigheid toch omhoog en dan wordt het alleen maar benauwd.

Dat is heel persoonlijk, de een vindt dat juist prettig, de ander niet. Zelf vind ik droge lucht juist vervelend.
Koop een mobiele airco met een slang naar buiten.
Zaag een plaat mdf op maat van het raam en maak er een gat in en plaats de bijgeleverde hulpstukken in de plaat.

Plaats 2 handgrepen om het makkelijk in het open raam te plaatsen.
Je hebt dan geen warmte meer die binnenkomt door het raam en je kan goed koelen.
pepexx wijzigde dit bericht op 21-05-2020 21:25
13.25% gewijzigd
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
pepexx schreef:
21-05-2020 21:22
Koop een mobiele airco met een slang naar buiten.
Zaag een plaat mdf op maat van het raam en maak er gat in en plaats de bijgeleverde hulpstukken in de plaat.
Je hebt dan geen warmte meer die binnenkomt door het raam en je kan goed koelen.
Ik heb er twee jaar geleden aan gedacht, maar vond het verbruik van 2000 kw. toch wel een beetje heel erg veel.
Bint-el-nas schreef:
21-05-2020 21:15
Deze inderdaad. Woon ook in een studio zonder buiten of balkon dus zit met hetzelfde. Ook nog midden in de stad dus als ik het raam ‘s nachts openzet slaap ik niet van het uitgaanspubliek. Als ik de ramen dicht doe op hete dagen slaap ik niet van de hitte. Deze is echt geruisloos dus lekker koel slapen gaat zeker lukken!
Deze heb ik inderdaad ook zelf al gevonden, fijn dat hij nu genoemd wordt! Zeker het overwegen waard en ook nog budget vriendelijk!
Je zou voor de grap kunnen berekenen hoeveel een mobiele airco aan elektra kost bij verschillende scenario's. Volgens mij heeft Nederland maar iets van 21 dagen heet weer (30+ graden), dus je kan dan berekenen wat je ongeveer kwijt bent aan elektriciteit. Ik zelf denk dat het maar een aantal tientjes per jaar meer is namelijk.

Mocht die keuze toch afvallen, dan zou ik zelf voor een ventilator gaan. Een aircooler schijnt de luchtvochtigheid omhoog te brengen en dat wil je juist niet in Nederlandse hitte (mobiele airco's brengen deze juist omlaag, waardoor het aangenamer vertoeven is zelfs al zet je de airco niet op een super lage temperatuur).

Ik heb de Tristar VE-5888, was heel goedkoop en hij is muisstil, je hoort alleen het windje.
https://www.wehkamp.nl/duux-dxcf03-whis ... lsrc=aw.ds

Sinds vorig jaar hebben wij deze! Erg fijn. Wel wat duurder.
Enigme schreef:
22-05-2020 00:22
https://www.wehkamp.nl/duux-dxcf03-whis ... lsrc=aw.ds

Sinds vorig jaar hebben wij deze! Erg fijn. Wel wat duurder.
Heeft deze een grote draaicirkel? Ik vind vaak dat dit type zoveel ruimte inneemt.
tumtum8 schreef:
21-05-2020 20:55
Ik woon in een appartement (koop) dus dan zit je met een VVE en mag je ook niet zonder toestemming een gat in de muren boren en een bak op je balkon hangen voor een airco.

Ik had geen zin er heel veel tijd in te steken, dus ik heb in de woonkamer en slaapkamer een plafondventilator laten maken.
Hoe bedoel je ‘laten maken’? Geinstaleerd door professional?
Ik kan volgens mij in mijn eentje zo’n ding niet ophangen
Ik heb ooit een aircooler aangeschaft maar je hebt er niks aan. Je kunt beter een goede ventilator kopen.
Wij hebben deze sinds kort en hij is nu al geweldig. Muisstil, dus je kunt hem aan laten als je gaat slapen (hier staat hij op de slaapkamer).

https://duux.com/en/product/whisper-fle ... tery-pack/
smulrol schreef:
25-05-2020 15:20
Hoe bedoel je ‘laten maken’? Geinstaleerd door professional?
Ik kan volgens mij in mijn eentje zo’n ding niet ophangen
Gewoon online gekocht maar door iemand laten bevestigen, simpelweg omdat ik nog geen spijker in de muur kan slaan (vriend is wel wat handiger) maar dus ook geen gereedschap etc. heb daarvoor.

Je moet bijvoorbeeld een klopboor hebben, een beetje gips is altijd handig om te hebben mocht er een stukje bij het plafond loslaten bij het boren, dus als ik dat zou doen, zou dat een drama worden, zeker omdat zo'n ding je anders kan onthoofden als hij niet goed hangt of naar beneden komt zeilen.

Ik heb toevallig een hele handige buurmand die werkt als technische man in een ziekenhuis, dus heb hem, uiteraard tegen betaling, de boel op laten hangen. Kostte ongeveer een uurtje per ventilator.

Ik dacht dat ik daarmee incl. montage rond de €200 per stuk zat. Voor een goede geïnstalleerde (dus geen mobiele) airco, ben je zomaar het achtvoudige kwijt.
tumtum8 schreef:
26-05-2020 08:40
Gewoon online gekocht maar door iemand laten bevestigen, simpelweg omdat ik nog geen spijker in de muur kan slaan (vriend is wel wat handiger) maar dus ook geen gereedschap etc. heb daarvoor.

Je moet bijvoorbeeld een klopboor hebben, een beetje gips is altijd handig om te hebben mocht er een stukje bij het plafond loslaten bij het boren, dus als ik dat zou doen, zou dat een drama worden, zeker omdat zo'n ding je anders kan onthoofden als hij niet goed hangt of naar beneden komt zeilen.

Ik heb toevallig een hele handige buurmand die werkt als technische man in een ziekenhuis, dus heb hem, uiteraard tegen betaling, de boel op laten hangen. Kostte ongeveer een uurtje per ventilator.

Ik dacht dat ik daarmee incl. montage rond de €200 per stuk zat. Voor een goede geïnstalleerde (dus geen mobiele) airco, ben je zomaar het achtvoudige kwijt.
oh dat is handig, een handige buurman.
Ik heb ooit eens een klusje op werkspot gezet en schrok een beetje van de prijs die er uit kwam rollen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven