Gastouderopvang
maandag 25 mei 2020 om 15:48
Hoi,
Ik word steeds ontevredener over onze huidige kinderopvang en ben me aan het oriënteren op andere mogelijkheden. We wonen helaas in een klein dorp en daarom kan ik niet zomaar naar een andere crèche overstappen. Gastouderopvang is dan een voor de hand liggende keuze. Zeker omdat mijn kinderen straks beiden naar school gaan en het dus gaat om het opvangen na school. Hoe zijn jullie aan een goede gastouder gekomen? Welke bureaus zijn een aanrader? Waar moet je op letten? Ik hoor graag jullie tips
Dank alvast!
Ik word steeds ontevredener over onze huidige kinderopvang en ben me aan het oriënteren op andere mogelijkheden. We wonen helaas in een klein dorp en daarom kan ik niet zomaar naar een andere crèche overstappen. Gastouderopvang is dan een voor de hand liggende keuze. Zeker omdat mijn kinderen straks beiden naar school gaan en het dus gaat om het opvangen na school. Hoe zijn jullie aan een goede gastouder gekomen? Welke bureaus zijn een aanrader? Waar moet je op letten? Ik hoor graag jullie tips

Dank alvast!
maandag 25 mei 2020 om 15:52
Wij hadden het geluk dat er om de hoek eentje zat. Keertje koffie gaan drinken om te zien of het klikte, en wat haar visie/aanbod is in ontwikkelingsgericht werken met kinderen.
Zij zit bij het Bureau Gastouder land, wat een overkoepelende organisatie is voor gastouders. Is wel wat prijziger in vergelijking met de toeslag die kennissen betalen voor de diensten van het gastouderbureau.
Maar hiervoor kan onze gastouder allerlei vormen van deskundigheidsbevordering doen om scherp te blijven in haar vak.
Om eerlijk te zijn is er voor nu maar 1 belangrijke maatstaf, en dat we zien dat ons kind met een glimlach komt en gaat.
Zij zit bij het Bureau Gastouder land, wat een overkoepelende organisatie is voor gastouders. Is wel wat prijziger in vergelijking met de toeslag die kennissen betalen voor de diensten van het gastouderbureau.
Maar hiervoor kan onze gastouder allerlei vormen van deskundigheidsbevordering doen om scherp te blijven in haar vak.
Om eerlijk te zijn is er voor nu maar 1 belangrijke maatstaf, en dat we zien dat ons kind met een glimlach komt en gaat.
maandag 25 mei 2020 om 15:52
Herkenbaar!
Ook in een dorp, hier oudste op kdv gehad maar zag het niet zitten toen de oudste naar school ging en jongste naar kdv.
Verschillende opvangplekken e.d.
Heb rondje gegoogled en gefeesboekt.
Kwam terecht bij gastouder in het dorp maar zij zat vol, zij gaf mij toen een nieuwe gastouder door.
Zij vangt jongste op en oudste brengt ze naar school en haalt ze ook weer op.
Heel tevreden over, dat beide kinderen bij elkaar zijn!
Ook in een dorp, hier oudste op kdv gehad maar zag het niet zitten toen de oudste naar school ging en jongste naar kdv.
Verschillende opvangplekken e.d.
Heb rondje gegoogled en gefeesboekt.
Kwam terecht bij gastouder in het dorp maar zij zat vol, zij gaf mij toen een nieuwe gastouder door.
Zij vangt jongste op en oudste brengt ze naar school en haalt ze ook weer op.
Heel tevreden over, dat beide kinderen bij elkaar zijn!
Oké schat
maandag 25 mei 2020 om 15:53
maandag 25 mei 2020 om 15:59
Het zal vast wel eens goed gaan, maar als je vooraf wil weten waar je op moet letten, dan zou dat mijn advies zijn. Gastouders die hun eigen kinderen hebben rondlopen zitten vaker in een spagaat waarin ze moeten kiezen tussen het welbevinden van andermans en hun eigen kinderen. Dat betekent niet dat ze altijd kiezen voor het welbevinden van hun eigen kinderen, maar wel dat de spanning die die keuze geeft ten koste gaat van haar zelf en daarmee van de aanwezige kinderen. Als je nu nog de keus hebt, zou ik kiezen voor een gastouder zonder aanwezige eigen kinderen.

maandag 25 mei 2020 om 16:01
Ik vind schik leuk voor het eerste jaar. Daarna verwacht ik van kinderopvang (kdv of gastouder) toch iets meer. VVE programma's uitrollen met je eigen kinderen gebeurt vaak niet of niet goed genoeg.Arnhem1982 schreef: ↑25-05-2020 15:53Die van ons heeft dat wel en dat gaat prima.
Ons kind heeft de grootste schik met haar zoontje. Dus het lijkt wellicht iets genuanceerder dat dit altijd niet goed zou zijn
maandag 25 mei 2020 om 16:29
maandag 25 mei 2020 om 16:40
Ik vind juist een gastouder pas geschikt cq veilig wanneer een kind kan praten en vertellen over de dag. VVE-programma’s vind ik dan weer minder relevant. Ik geloof niet dat ze dat op ons vroegere kdv deden, in ieder geval hing er niet zo’n naam aan. Dat de kinderen buiten spelen, worden voorgelezen, en af en toe iets knutselen vind ik voldoende.
maandag 25 mei 2020 om 17:06
Ik zou wel een lichte voorkeur hebben voor gastouder boven kdv voor babies, heb zelf het nooit nodig gehad , dus dat is puur gevoel omdat ik dan een vast persoon het liefst zou hebben echter... als ze eenmaal naar school gaan is de naschoolse wel echt heel leuk hoor. Bij een gastouder wacht het kind tot het wordt opgehaald maar op de naschoolse heb je vaak zeer veel optionele activiteiten plus ze zien hun vriendjes uit de klas nog steeds. Hier is de naschoolse wel echt een succes.
maandag 25 mei 2020 om 19:46
Tsja, hier is de naschoolse opvang juist heel karig vind ik. Een meisje dat op een groep uitgelaten basisschoolkinderen moet letten met te weinig speelgoed en weinig activiteiten of een programma. Ik haal de kinderen op en dan zitten ze een filmpje te kijken of op de spelcomputer. Daarom ben ik op zoek naar iets anders. En andere bso's zitten te ver om de kinderen op te halen dus zo kwam ik op een gastouder uit. Ik snap overigens ook wel dat het voor een gastouder niet interessant is alleen bso te doen. Ik vind het een lastige puzzel.
donderdag 28 mei 2020 om 21:11
Waarom niet ik werk zelf als gastouder mijn dochter was ander half toen ik begon ik heb leeftijdgenootjes samen en super goed. Aan beide kanten moet er respect zijn mijn kinderen voor de opvang kinderen en andersom. Maar ik behandel ze ook het zelfde.
donderdag 28 mei 2020 om 21:25
Ik had anders voldoende activiteiten voor de bso kinderen. En ik heb ook voldoende speeltuinen en parken in de buurt. Waar andere kinderen spelen en voetballen. Het ligt net aan de gastouder denk ik.absor schreef: ↑25-05-2020 17:06Ik zou wel een lichte voorkeur hebben voor gastouder boven kdv voor babies, heb zelf het nooit nodig gehad , dus dat is puur gevoel omdat ik dan een vast persoon het liefst zou hebben echter... als ze eenmaal naar school gaan is de naschoolse wel echt heel leuk hoor. Bij een gastouder wacht het kind tot het wordt opgehaald maar op de naschoolse heb je vaak zeer veel optionele activiteiten plus ze zien hun vriendjes uit de klas nog steeds. Hier is de naschoolse wel echt een succes.

donderdag 28 mei 2020 om 21:30
Ik ben jarenlang gastouder geweest terwijl ik ook zelf kinderen heb, maar dat ging prima hoor. Ik heb nooit in een spagaat gezeten, ik had op die dagen gewoon drie, of vier kinderen in plaats van twee. De ouders vonden het juist een voordeel dat hun kinderen gewoon in een gezin meedraaiden.Pandax schreef: ↑25-05-2020 15:59Het zal vast wel eens goed gaan, maar als je vooraf wil weten waar je op moet letten, dan zou dat mijn advies zijn. Gastouders die hun eigen kinderen hebben rondlopen zitten vaker in een spagaat waarin ze moeten kiezen tussen het welbevinden van andermans en hun eigen kinderen. Dat betekent niet dat ze altijd kiezen voor het welbevinden van hun eigen kinderen, maar wel dat de spanning die die keuze geeft ten koste gaat van haar zelf en daarmee van de aanwezige kinderen. Als je nu nog de keus hebt, zou ik kiezen voor een gastouder zonder aanwezige eigen kinderen.
Niet iedereen zal het hetzelfde ervaren natuurlijk, maar het lijkt me niet bij voorbaat een afrader.

donderdag 28 mei 2020 om 21:33
Ja precies. Hier had het ook een aanzuigende werking; vriendjes en vriendinnetjes die ook bij ons wilden spelen. Het was gewoon een gezellige boel.misvrolijk schreef: ↑28-05-2020 21:25Ik had anders voldoende activiteiten voor de bso kinderen. En ik heb ook voldoende speeltuinen en parken in de buurt. Waar andere kinderen spelen en voetballen. Het ligt net aan de gastouder denk ik.