a- symetrische bilnaad/ scheef

28-04-2009 12:56 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijd geleden heb ik een topic geopend over heupdysplasie, er was toen sprake dat mijn dochter van nu 16 maanden dat misschien zou hebben. (ze dachten daaraan wegens ongelijke benen, a- symetrische bilnaad, heel raar kruipen en haar papa heeft vroeger ook een heupafwijking gehad)

Maar de heupfoto was goed dus allemaal opgelucht.

Nu zijn we een paar weken verder en het zit me toch niet lekker, dat rare kruipen doet ze nog steeds (1 been kruipend met haar knie op de grond, de andere been staat ze met haar voetje, echt een soort aapje) en als ze nu loopt achter het loopkarretje dan staat haar rechterbeen iets naar buiten.

Dus weer naar de huisarts en 12 mei kunnen we terecht bij de orthopeed.

Nu valt me sinds een week op dat haar hele houding ook scheef is. Als ze staat in bad ofzo zie je echt heel duidelijk dat haar billetjes scheef staan. (wil hier geen foto plaatsen van de billen van mijn dochter maar je kan het echt goed zien)

tja wat wil ik met dit topic, misschien mensen die het herkennen? Ik ken toevallig van dichtbij een verhaal waarbij de heupfoto achteraf toch niet goed was, hou ik dus ook in mijn achterhoofd. Of kan er toch iets anders aan de hand zijn?

groetjes, Roze wolk
Als je twijfelt zou ik een second opinion vragen. Dat is heel normaal, daar hoef je je niet raar onder te voelen.
Roze wolk, ik herken het zelf niet. Ik weet wel dat bij grotere kinderen dit ook kan wijzen op een (lichte) afwijking van de ruggengraat. Hierdoor loop/kruip je ook uit het lood.

Ik zou me vooralsnog geen zorgen maken, wacht het bezoek af. Ze is nog zo klein, het kan alle kanten opgaan.
Volg je hart. Dat klopt.
Oh, dat had je al gedaan (ik moet beter lezen).

Mijn man heeft overigens ook een a-symmetrische bilnaad, maar er is verder niets aan de hand met zijn heupen. Hij loopt gewoon normaal.
Roze wolk, een scheve bilnaad kan ook wijzen op een verborgen openruggetje (spina bifida oculta) dus een open ruggetje dat eigenlijk niet 'open 'is.

In mijn schoonfamilie komt dit voor. Artsen zijn daar vaak niet zo bekend mee, al zou een orthopeed er wel aan moeten denken. maar ik zou er zeker op wijzen en vragen ofze er speciaal op letten. Het is overigens de minst ernstige vorm van open ruggetje, en er hoeft vaak niks aan gedaan te worden. het kan inderdaad wel problemen met lopen geven, of het kan op laterre leeftijd vervelende complicaties geven. In dat geval kan het geopereerd worden.
.
Een second opinion aanvragen, zeker als je zo twijfelt.

Is de ene bil van je dochter ook minder ontwikkelt dan de ander? Dus vlakker/minder rond.

Mijn dochter had een ernstige heupafwijking. Ook met a-symetrische bilnaad maar ook haar linkerbil was minder ontwikkeld.

Succes!
Vraag voor de zekerheid gewoon een second opinion aan.

Over dat rechterbeentje da naar buiten staat: dat deed mijn zoontje ook op die leeftijd en dat is vanzelf overgegaan. Dat hoeft in elk geval niets ernstigs te zijn. De rest ook niet hoop ik!
Dank voor de reacties, haar ene bil lijkt wel iets ronder dan de andere. Tja ik ben erg benieuwd. De uitslag van die heupfoto heb ik gewoon via de huisarts doorgekregen. Dus heb eigenlijk nog geen prof hier over gesproken. De 1ste huisarts die haar gezien heeft (eigen huisarts was toen op vakantie) had alleen al op basis van haar kruipen die heupfoto laten maken. Hij riep gelijk dat het goed mis was gezien dat kruipen. Dat was misschien dus ook wat te snel geroepen.

Onze eigen huisarts had vorige week beter gekeken maar vond het niet verontrustend. Dat kruipen had ze wel meer gezien, dat beenlengteverschil vond ze niet veel en omdat dochter nog echt moet leren lopen kon dat ook nog wel anders worden, daar was niets over te zeggen.

Maar ik heb aangedrongen voor een bezoek aan de orthopeed. Vind dat de optelsom te groot is. Maargoed misschien is het gewoon een toevallige optelsom en niks aan de hand.
Dochterlief hier heeft ook een scheve bilnaad, verder geen heupafwijkingen of iets dergelijks. Hopelijk is bij jullie dochter ook alles goed. Als je het niet vertrouwd zou ik zeker ook er nog naar laten kijken.
Roze wolk, bij mijn zoon is destijds een echo gemaakt van de heupen i.p.v. een foto, is dat bij de jongste niet gedaan? Misschien iets om na te vragen bij de orthopeed?

Sterkte!
quote:Roze wolk schreef op 28 april 2009 @ 12:56:

Een tijd geleden heb ik een topic geopend over heupdysplasie, er was toen sprake dat mijn dochter van nu 16 maanden dat misschien zou hebben. (ze dachten daaraan wegens ongelijke benen, a- symetrische bilnaad, heel raar kruipen en haar papa heeft vroeger ook een heupafwijking gehad)

Maar de heupfoto was goed dus allemaal opgelucht.

Nu zijn we een paar weken verder en het zit me toch niet lekker, dat rare kruipen doet ze nog steeds (1 been kruipend met haar knie op de grond, de andere been staat ze met haar voetje, echt een soort aapje) en als ze nu loopt achter het loopkarretje dan staat haar rechterbeen iets naar buiten.

Dus weer naar de huisarts en 12 mei kunnen we terecht bij de orthopeed.

Nu valt me sinds een week op dat haar hele houding ook scheef is. Als ze staat in bad ofzo zie je echt heel duidelijk dat haar billetjes scheef staan. (wil hier geen foto plaatsen van de billen van mijn dochter maar je kan het echt goed zien)

tja wat wil ik met dit topic, misschien mensen die het herkennen? Ik ken toevallig van dichtbij een verhaal waarbij de heupfoto achteraf toch niet goed was, hou ik dus ook in mijn achterhoofd. Of kan er toch iets anders aan de hand zijn?

groetjes, Roze wolk

Het vetgedrukte, dat was hier ook van toepassing op 2 van mijn kinderen! Hier zit het ook enorm in de familie, ik herken het rare kruipen en hier sleepten ze met een beentje bij het lopen om de tafel en op de eerste heupecho was bij beide kids niets te zien. Tegenwoordig doen ze die ook 1-2 maanden later.

Maar de afwijking was gelukkig wel dusdanig klein (waarschijnlijk daarom ook niet op 1e heupecho te zien) dat er geen spreidbroek nodig was.
Whatever, I do what I want
Overigens hebben ze hier alle 4 een doorlopende bilnaad, dus na de billen houd ie niet op maar loopt nog (scheef) door richting rug. Derde kindje hier had geen afwijking en de 4e krijgt binnenkort zijn echo.
Whatever, I do what I want

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven