Hoe 'lady-like' ben jij?

17-06-2020 08:55 2062 berichten
Dag ladies,

Aan de hand van meerdere topics hier vroeg ik me dat af hoe het zit met de dames hier.
Hoe 'lady-like' zijn we tegenwoordig nog en wordt dit nog wel gezien als iets belangrijks om een dame te zijn?

Ik weet in elk geval dat het in mijn opvoeding en omgeving toch wel als erg belangrijk werd gezien.
Mijn moeder zei altijd: 'every lady is a woman, but not every woman is a lady' waarbij ze me dus aanspoorde om (meer) lady-like te zijn.
Het gaat dan meer om hoe je voor de dag komt, dat je jezelf goed verzorgt en er netjes uitziet, maar ook hoe je je gedraagt, je houding, je stem, je taalgebruik, de etiquette en hoe je jezelf presenteert en respecteert.
Als we ergens heengingen gaf mijn oma vaak ook de herinnering mee: 'Be a lady!'
En het recht zitten, recht lopen, niet roepen, nooit vloeken ect. zit er echt wel ingebakken. En ik zeg ook wel regelmatig tegen mijn dochter: 'Een dame zit zo niet.'

En toch, als ik vaak het taalgebruik hoor van sommige vrouwen (vooral het volume) of vrouwen hoor schreeuwen of roepen over straat, of dat ze totaal niet lijken te weten hoe het hoort (bv vrouwen die naar een begrafenis gaan met teenslippers aan of truitjes zonder mouwen in een kerk) dan denk ik soms wel eens dat het echt een forgotten virtue is. Dat is jammer en doet vrouwen ook te kort vind ik.
Je komt ook zoveel verder met een juist houding en goede etiquette. Kennen we de etiquette nog wel?

Dus mijn vraag is: Hoe 'lady-like' ben jij en hoe belangrijk vind jij dat nog? Wat is een lady volgens jou (nog)?
Natuurlijk mag je eisen hebben aan je a.s. partner.
Ik wil bijvoorbeeld iemand die intelligent is en humor heeft.
Maar wat heeft dat nou met ladylike of niet te maken?

Er zullen ook mannen zijn die een vrouw zoeken die conform ouderwetse maatstaven een dame is. En dat mag ook. Dat soort mannen zal hopelijk uitsterven naarmate de vijver waarin ze vissen leger wordt.

Want het is wel een beetje vrouwenmishandeling, die 'ladylike'-vereisten.
-jolijn- schreef:
19-06-2020 13:36
Want het is wel een beetje vrouwenmishandeling, die 'ladylike'-vereisten.

Omdat? Vrouwen hebben het nu veel zwaarder dan pakweg 70 jaar geleden hoor.
Alle reacties Link kopieren
Fiorah schreef:
19-06-2020 13:32
Overigens vind ik het wel tenenkrommend als ik mensen op slippers en mouwloos op een begrafenis zie. Maar ik vind dat mannen én vrouwen dat moeten laten. Allemaal, zowel de dames als de heksen en de heren en de lamballen.
Dat heb ik nog nooit gezien, gelukkig.
-jolijn- schreef:
19-06-2020 13:36

Er zullen ook mannen zijn die een vrouw zoeken die conform ouderwetse maatstaven een dame is. En dat mag ook. Dat soort mannen zal hopelijk uitsterven naarmate de vijver waarin ze vissen leger wordt.
Ik denk dat ze eerst naar het buitenland gaan in dat geval, net zoals de mannen die de Nederlandse vrouwen niet vrouwelijk en zorgzaam genoeg vinden :-)
Nou, ze moeten nu alle ballen in de lucht houden, meer dan een man, omdat het van hem was.
Betty_Slocombe schreef:
19-06-2020 13:31
Maar ik neem dan maar aan dat de potentiële partner een meisje is en dan moet het toch wel wiens zijn?
wier :rofl:

Ik dacht ik fiets er nog even de homo-optie bij in.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik begrijp het hele 'verwarde kinderen'-principe niet. Ik ben nog nooit een verward kind tegengekomen. Je hebt kinderen met een piemel en met een vagina. Die met piemel noemen we jongetjes. Die met een vagina noemen we meisjes. Soms voelt zo'n jongen met een piemel zich een meisje. Die heeft dan wel of geen zin om een jurkje te dragen. Soms voelt een meisje met een vagina zich jongen. Die heeft dan wel of geen zin om een jurkje te dragen. Soms draagt een jongen met piemel een jurkje. Soms draagt een jongen met een vagina een broek en oorbellen. Soms draagt een meisje zonder piemel een jurkje en nagellak. Soms draagt een meisje met een piemel een jurkje en legerkistjes. Ik zie echt geen verwarring die ontstaat door uiterlijk, kleding of wat dies meer zij.

D verwarring ontstaat wél door verwachtingen van de buitenwereld die helaas door gewoonte geïntegreerd zijn in de binnenwereld. Die hebben niets, maar dan ook niets, te maken met het gevoel van de persoon over zijn of haar gender, vrouwelijkheid, mannelijkheid, stoerheid, arbeidsethos (wat heeft dat in godsnaam met mannen te maken?!), en zelfs kinderwens of ouderschap. Helaas wordt vanuit de historie dit wel zo extreem gepromoot in de samenleving door reclame, films en mode. Ik ben blij dat er een kentering gaande is.
Solomio schreef:
19-06-2020 13:40
wier :rofl:

Ik dacht ik fiets er nog even de homo-optie bij in.
Oh, dan snap ik het. Van nervositeit vertypte ik me de tweede keer. Je weet dat taalbeheersing een onzeker punt van me is. Te weinig lady.
Ik kleed mij naar een uitvaart zoals de wens is van diegene en familie waarvan de uitvaart is. De 1 wil wel dat je geheel zwart gekleed gaat, de ander juist vrolijk en fleurige kleding. Omdat ik ziek ben staat het voor mij ook op papier en daar staat dat men moet dragen waar diegene zich prettig in voelt. Zo zijn er mensen die niks kleurigs in huis hebben, omdat ze altijd al zwart dragen en vise versa. Ik hoor wel dat mensen speciaal voor een uitvaart kleding gaan kopen, zou ik ook doen als ik het niet in de kast heb. Maar ikzelf vind dat niet belangrijk. Als men op teenslippers en mouwloze shirts wil komen, vind ik dat ook helemaal prima.
Betty_Slocombe schreef:
19-06-2020 13:31
Maar ik neem dan maar aan dat de potentiële partner een meisje is en dan moet het toch wel wier zijn?
Te laat verbeterd. :biggrin:
LAgirl82 schreef:
19-06-2020 13:38
Jouw soort vrouw misschien.
Mijn soort vrouw was dienstmeisje en daarnaast moeder van een gezin van 11 kinderen.

Mijn oma heeft vanaf haar 12e gewerkt als dienstmeisje en zelfs toen ze getrouwd was en een kind had, had ze allerlei schoonmaakbetrekkingen samen met haar man, om überhaupt rond te kunnen komen.
LAgirl82 schreef:
Nou, ze moeten nu alle ballen in de lucht houden, meer dan een man, omdat het van hem was.
Ik houd niet meer ballen in de lucht dan mijn man hoor. Zou zeggen 50/50.

Maar da's ook niet ladylike zeker?
Fiorah schreef:
19-06-2020 13:27
Zo lang het de moeder maar niet is...
:lol:
LAgirl82 schreef:
Ik snap deze zin niet eens. Wat was van hem?
LAgirl82 schreef:
19-06-2020 13:38
Dat hangt er natuurlijk maar net vanaf wat je zwaar vindt.
Quincy2 schreef:
19-06-2020 13:45
Ik snap deze zin niet eens. Wat was van hem?
Die ballen.
Fiorah schreef:
19-06-2020 13:26
De verwarring op het gezicht van mijn dochter toen mensen vroegen (en dat gebeurde echt vaak) of haar baby een jongetje of een meisje was. "Neehee, het is een BABY."

Je ziet het die kleintjes denken: uhhh, wat, hoezo, waarom?
ja, je hebt baby's, kinderen en mensen. In de classificatie van mijn kind dan. Oh, en pubers, maar dat is helemaal een soort apart.
Heerlijk, ballen.

Afbeelding
Solomio schreef:
19-06-2020 13:46
Die ballen.
Dan nog. Moeten we nou de ballen van onze mannen ook in de lucht houden, is hij een paar ballen kwijt, of zijn er meer ballen bijgekomen?

Of gooien we ook wel eens ballen over?
Solomio schreef:
19-06-2020 13:46
Die ballen.
Oh, ja. Dan heeft manlief er inderdaad 2 meer. :rofl:
Quincy2 schreef:
19-06-2020 13:47
Dan nog. Moeten we nou de ballen van onze mannen ook in de lucht houden, is hij een paar ballen kwijt, of zijn er meer ballen bijgekomen?

Of gooien we ook wel eens ballen over?
Ik haat ballen, dus ik kan er verder geen duidelijkheid over geven.
Die ballen van de man, is daar geen leuke bh voor?

Hoe dan ook: het zou enorm helpen als de mannen-kant van de emancipatie ook rond is.

En daarvoor helpt het weer als we eens stoppen met vrouwen allerlei onnatuurlijke dingen op te leggen omdat dat 'vrouwelijk' zou zijn.

Dan kunnen echte mensen weer gewoon echte mensen zijn, zonder zich af te vragen of ze wel voldoen aan lijstjes.
Dreamer schreef:
19-06-2020 12:37
:hug:
Ik hoop dat het nu beter gaat?
Ahh lief van je Dreamer

Het gaat nu goed hoor :)
-jolijn- schreef:
19-06-2020 13:53
Die ballen van de man, is daar geen leuke bh voor?

Hoe dan ook: het zou enorm helpen als de mannen-kant van de emancipatie ook rond is.

En daarvoor helpt het weer als we eens stoppen met vrouwen allerlei onnatuurlijke dingen op te leggen omdat dat 'vrouwelijk' zou zijn.

Dan kunnen echte mensen weer gewoon echte mensen zijn, zonder zich af te vragen of ze wel voldoen aan lijstjes.
Duidelijk: ook jouw hersenen zijn uit je open mind gekukeld.
Maar vrouwen zijn van nature meer zorgzaam en het moederen zit van nature in de vrouw. Die vrouwelijke touch en die vrouwelijke hand zit er gewoon in.
Dat is gewoon een feit.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 19-06-2020 14:02
0.55% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven