Black Lives Matter vs. All Lives Matter deel 3

24-06-2020 22:03 3020 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vervolg op deel 1 en 2 van Black Lives Matter versus All Lives Matter.

Deel 1: actueel/black-lives-matter-vs-all-lives ... ges/463321
Deel 2: actueel/black-lives-matter-vs-all-lives ... ges/463956
Wilhetnietweten schreef:
30-06-2020 13:24
Je reageert werkelijk overal op en ziet echt overal dat ‘het anders is’ of ‘genuanceerd moet worden’. Alsof je dus een discussie wil en wil winnen.
Voor mij is de discussie het doel.
Wilhetnietweten schreef:
30-06-2020 13:36
Of de witte mensen vinden het wel best zo, want waarom zouden wij veranderen. Dat kan natuurlijk ook.
O, maar dat lijkt mij een zekerheid. Dat het merendeel van de mensen in Nederland menen dat ze helemaal niet zelf hoeven te veranderen. Ongeacht huidskleur.
blijfgewoonbianca schreef:
30-06-2020 13:46
Racisme de wereld uit voelt kennelijk of er iets afgepakt wordt.
Uit onderzoek blijkt dat 90% in Nederland niet racistisch is. Of, als je meer cynisch wil zijn, 90% meent niet racistisch te zijn.

Ik geloof dus niet dat mensen bang zijn dat hen iets afgepakt gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-06-2020 13:53
, het is dus zeker geen fenomeen dat alleen blanken betrof als daders en alleen mensen uit sub-sahara Afrika als slachtoffers.

Dus vanuit die basis, heb jij dan het idee dat ik de geschiedenis lijkt te ontkennen?
O, dat Europeanen elkaar niet tot slaaf maakten : ja.
Maar het is wel zo dat , waar ter wereld er ook , zwarte mensen ( voortkomend uit de slavernij ) degenen zijn die last hebben van racisme .
Zwarte Brazilianen, zwarte Turken....



https://www.oneworld.nl/lezen/politiek/ ... ro-turken/

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200608_04985452
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 30-06-2020 14:00
9.97% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-06-2020 13:57
Uit onderzoek blijkt dat 90% in Nederland niet racistisch is. Of, als je meer cynisch wil zijn, 90% meent niet racistisch te zijn.

Ik geloof dus niet dat mensen bang zijn dat hen iets afgepakt gaat worden.
Ik denk niet dat dat cynisch is hoor. Kijk zelfs maar naar hier, waar mensen die werden geband voor racistische uitspraken toch meenden dat dat niet klopte. Natuurlijk denken de meeste mensen dat ze niet racistisch zijn.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-06-2020 13:57
Uit onderzoek blijkt dat 90% in Nederland niet racistisch is. Of, als je meer cynisch wil zijn, 90% meent niet racistisch te zijn.

Ik geloof dus niet dat mensen bang zijn dat hen iets afgepakt gaat worden.
O, zit die overige 10 % allemaal hier in dit topic ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-06-2020 13:57
Uit onderzoek blijkt dat 90% in Nederland niet racistisch is. Of, als je meer cynisch wil zijn, 90% meent niet racistisch te zijn.

Ik geloof dus niet dat mensen bang zijn dat hen iets afgepakt gaat worden.
Dat denk ik wel: https://youtu.be/toL1tXrLA1c
Wanna grow up to be
Be a debaser
DS1971 schreef:
30-06-2020 13:57
Uit onderzoek blijkt dat 90% in Nederland niet racistisch is. Of, als je meer cynisch wil zijn, 90% meent niet racistisch te zijn.

Ik geloof dus niet dat mensen bang zijn dat hen iets afgepakt gaat worden.
Dat heeft niks met cynisch zijn te maken. Dat onderzoek toont aan dat 90% van de mensen in Nederland zichzelf niet racistisch VINDT. Dat zegt dus niets over het werkelijke racisme in de maatschappij. Vaak zijn mensen zich niet bewust van hun vooroordelen en racisme of ze ontkennen het om zich beter voor te doen dan ze zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat “ deugen “ ineens een scheldwoord is zegt toch al genoeg ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
30-06-2020 13:58
O, dat Europeanen elkaar niet tot slaaf maakten : ja.
Maar het is wel zo dat , waar ter wereld er ook , zwarte mensen ( voortkomend uit de slavernij ) degenen zijn die last hebben van racisme .
Zwarte Brazilianen, zwarte Turken....
Dat laatste zie ik toch echt genuanceerder. Racisme is echt niet iets wat uitsluitend gericht is tegen mensen uit sub sahara Afrika.

Kijk bijvoorbeeld naar wat er is gebeurd met de oorspronkelijke bevolking van Noord-Amerika. Dat kun je toch moeilijk geen racisme noemen. En dat had niets met slavernij te maken. Ik denk ook dat racisme simpelweg ouder is dan slavernij, al heb ik daarvoor niet direct bewijs voorhanden. Ik denk dat racisme slavernij mogelijk heeft gemaakt, niet andersom.
alfea schreef:
30-06-2020 14:00
Ik denk niet dat dat cynisch is hoor. Kijk zelfs maar naar hier, waar mensen die werden geband voor racistische uitspraken toch meenden dat dat niet klopte. Natuurlijk denken de meeste mensen dat ze niet racistisch zijn.
Prima. Maar dan zijn ze dus ook niet bang dat hun recht op racisme, wat al niet bestond, wordt afgepakt lijkt mij zo.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-06-2020 14:24
Prima. Maar dan zijn ze dus ook niet bang dat hun recht op racisme, wat al niet bestond, wordt afgepakt lijkt mij zo.
het gaat niet om het recht van racisme als mensen zichzelf niet als racistisch zien, maar om het feit dat je dingen niet meer geacht wordt te zeggen, omdat ze als racistisch gezien worden
Het verschil van mening ook wat wel racistisch is en wat niet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Chienandalou schreef:
30-06-2020 14:03
Dat denk ik wel: https://youtu.be/toL1tXrLA1c
Iets zegt mij dat dit niet in Nederland is. ;)
wittereiger schreef:
30-06-2020 14:05
Dat heeft niks met cynisch zijn te maken. Dat onderzoek toont aan dat 90% van de mensen in Nederland zichzelf niet racistisch VINDT. Dat zegt dus niets over het werkelijke racisme in de maatschappij. Vaak zijn mensen zich niet bewust van hun vooroordelen en racisme of ze ontkennen het om zich beter voor te doen dan ze zijn.
Dat lijkt mij toch van de onderzoeksmethode afhangen. Ik mag hopen dat ze niet alleen maar de vraag hebben gesteld of iemand zichzelf racistisch vindt.
blijfgewoonbianca schreef:
30-06-2020 14:17
Dat “ deugen “ ineens een scheldwoord is zegt toch al genoeg ?
Met deugen in deze context wordt bedoeld dat je op een bepaalde manier even duidelijk toont dat je moreel superieur bent. Strikt genomen is het dus allesbehalve deugen. ;)
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-06-2020 14:24
Prima. Maar dan zijn ze dus ook niet bang dat hun recht op racisme, wat al niet bestond, wordt afgepakt lijkt mij zo.
Dat heb ik ook niet gezegd? Ik denk dat er (onbewust) angst is dat gelijke rechten betekent dat je minder voorrecht hebt als wit persoon. En laten we wel wezen, dat is ook zo. Dat is alleen geen reden om onrecht maar zo te laten. Dus ja, witte mensen moeten wel zeker iets 'opgeven'. Maar ja, 'deugen' is tegenwoordig blijkbaar vreselijk, dus ja...
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-06-2020 14:23
Dat laatste zie ik toch echt genuanceerder. Racisme is echt niet iets wat uitsluitend gericht is tegen mensen uit sub sahara Afrika.

Kijk bijvoorbeeld naar wat er is gebeurd met de oorspronkelijke bevolking van Noord-Amerika. Dat kun je toch moeilijk geen racisme noemen. En dat had niets met slavernij te maken. Ik denk ook dat racisme simpelweg ouder is dan slavernij, al heb ik daarvoor niet direct bewijs voorhanden. Ik denk dat racisme slavernij mogelijk heeft gemaakt, niet andersom.












De slavernij van de zeventiende eeuw kwam voort uit een diepgeworteld blank racisme: een Afrikaan werd niet als een volwaardig mens beschouwd en diende daarom ook niet als zodanig behandeld te worden. Voorstanders van de Atlantische slavenhandel vonden slavernij dan ook de juiste ‘bestemming’ voor Afrikanen.

Oorlogsslaven
In de Romeinse wereld lijkt er echter geen relatie te hebben bestaan tussen afkomst en slavernij. In tegenstelling tot de slavenhandelaren uit de zeventiende eeuw ’discrimineerden’ de Romeinen degenen die ze tot slaaf maakten niet. Ze beperkten zich ook niet tot één volk, plaats of ‘ras’.

In de oudheid waren er verschillende mogelijkheden om aan slaven te komen: piraterij, veroordeling, handel en oorlog. Vooral dit laatste leverde grote aantallen slaven op. Bij elke Romeinse militaire overwinning werden de verliezers veroordeeld tot slavernij, ongeacht hun afkomst.

.......





Romeinen maakten geen onderscheid naar herkomst wanneer zij mensen tot slaaf maakten. Iedereen kon volgens de Romeinen dienen als slaaf. Daarnaast was het voor een slaaf mogelijk om zijn vrijheid terug te krijgen en konden zijn kinderen zelfs Romeins burger worden. Toch waren vooroordelen over bepaalde volkeren wel aanwezig. Afkomst speelde bijvoorbeeld een rol bij de zoektocht naar slaven voor bepaalde soorten werk, iets dat in de 17e eeuwse slavenhandel de boventoon voerde. Enig onderhuids ‘racisme’ was dus wel degelijk aanwezig in de Romeinse slavernij.

http://www.geschiedenisbeleven.nl/racis ... se-wereld/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
wittereiger schreef:
30-06-2020 14:05
Dat heeft niks met cynisch zijn te maken. Dat onderzoek toont aan dat 90% van de mensen in Nederland zichzelf niet racistisch VINDT. Dat zegt dus niets over het werkelijke racisme in de maatschappij. Vaak zijn mensen zich niet bewust van hun vooroordelen en racisme of ze ontkennen het om zich beter voor te doen dan ze zijn.
Wie behoren daar ook alweer allemaal onder?
Alleen mensen met een licht kleurtje, of wellicht mensen met allerlei verschillende tinten?
Als je beweert dat 'uit onderzoek blijkt dat 90% in Nederland niet racistisch is', dan heb je weinig begrepen van wetenschappelijk onderzoek, racisme of de menselijke psyche. Wat mij betreft heb je dan nog heel wat zelfstudie-uren te maken voordat je überhaupt in staat bent om passende nuances aan te brengen in deze discussie en effectief bij te dragen aan een oplossing.

Dat ook gekleurde mensen racistisch kunnen denken en handelen is wat mij betreft evident. Zeggen dat 90% van de Nederlanders niet racistisch is, is zo dom dat het bijna schattig is. Als je 't mij vraagt.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-06-2020 14:28
Dat lijkt mij toch van de onderzoeksmethode afhangen. Ik mag hopen dat ze niet alleen maar de vraag hebben gesteld of iemand zichzelf racistisch vindt.
Lijkt me handig als je dat idd even bekijkt voordat je het onderzoek gebruikt in argumentatie.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-06-2020 14:30
Met deugen in deze context wordt bedoeld dat je op een bepaalde manier even duidelijk toont dat je moreel superieur bent. Strikt genomen is het dus allesbehalve deugen. ;)
En wat is er mis met moreel superieur zijn ? En waarom zou dat niet deugen ? Ja....in de ogen van degene die er dan “ bekaaid “ dan afkomt wellicht. Deugmensch wordt dan ook gebezigd door mensen die racisme graag in stand houden zonder er op aangesproken te kunnen worden als zijnde racist.

Waarom zou je trots zijn op moreel inferieur zijn ?
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 30-06-2020 14:35
26.98% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
rosanna08 schreef:
30-06-2020 14:26
het gaat niet om het recht van racisme als mensen zichzelf niet als racistisch zien, maar om het feit dat je dingen niet meer geacht wordt te zeggen, omdat ze als racistisch gezien worden
Het verschil van mening ook wat wel racistisch is en wat niet
Ok. Maar als mensen jou nu ineens gaan verbeteren omdat je blank zegt in plaats van wit, dan is het ook weer niet zo gek dat mensen de kont tegen de krib gaan gooien.

Maar het klopt inderdaad dat mensen nu wel meer en meer het gevoel krijgen dat je niets meer mag zeggen. Dat is natuurlijk ook een overtrokken reactie, maar als je dan weer ziet dat er mensen vallen over wat gezegd werd in Op1, dan is het ook weer niet onbegrijpelijk dat mensen zo gaan denken.
DS1971 schreef:
30-06-2020 14:28
Dat lijkt mij toch van de onderzoeksmethode afhangen. Ik mag hopen dat ze niet alleen maar de vraag hebben gesteld of iemand zichzelf racistisch vindt.
Mag ik ook hopen. Denk ik echter niet. Je had het onderzoek natuurlijk ook even kunnen bekijken hè?
alfea schreef:
30-06-2020 14:30
Dat heb ik ook niet gezegd? Ik denk dat er (onbewust) angst is dat gelijke rechten betekent dat je minder voorrecht hebt als wit persoon. En laten we wel wezen, dat is ook zo. Dat is alleen geen reden om onrecht maar zo te laten. Dus ja, witte mensen moeten wel zeker iets 'opgeven'. Maar ja, 'deugen' is tegenwoordig blijkbaar vreselijk, dus ja...
Ik geloof helemaal niet dat blanke mensen iets op moeten geven. Kijk maar naar de voorbeelden die we hebben zien passeren. Dat gaat toch niets significants veranderen? Zeker niet als je meeneemt dat meer gelijkheid betekent dat er juist ook meer te verdelen valt (tot een bepaald punt, maar goed).

En zeggen dat je tegen discriminatie of racisme bent valt niet onder deugen in dit verband. Echt niet.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-06-2020 14:33
Ok. Maar als mensen jou nu ineens gaan verbeteren omdat je blank zegt in plaats van wit, dan is het ook weer niet zo gek dat mensen de kont tegen de krib gaan gooien.

Maar het klopt inderdaad dat mensen nu wel meer en meer het gevoel krijgen dat je niets meer mag zeggen. Dat is natuurlijk ook een overtrokken reactie, maar als je dan weer ziet dat er mensen vallen over wat gezegd werd in Op1, dan is het ook weer niet onbegrijpelijk dat mensen zo gaan denken.
ik zou zeker even geïrriteerd zijn, maar zou ook vragen naar het waarom.
Toen jaren geleden de hele zwarte pietdiscussie begon, snapte ik het in eerste instantie ook niet, maar door te lezen en te luisteren, snap ik het nu wel.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven