Gezondheidverklaring CBR [lege OP]

woensdag 15 juli 2020 om 07:10
Met alle respect, zeg ik als ADD-er die bezig is met (aangepaste) rijlessen, mijn ADD heeft wel degelijk invloed op mijn rijvaardigheden. Hoeveel ongelukken ADD-ers gemiddeld maken in het verkeer weet ik niet, want dat hangt natuurlijk af van veel meer factoren dan alleen ADD. ADD kan er natuurlijk ook voor zorgen dat je extra voorzichtig bent en bijvoorbeeld veel meer lessen hebt gehad, je leeftijd, de mate waarin je last hebt van je diagnose etc. Verwerken van prikkels (denk hierbij aan bijvoorbeeld situaties op kruispunten) gaat veel trager en je reacties daarop dus ook. Er wordt met mijn rijlessen rekening gehouden met mijn persoonlijke ADD-eigenschappen en die rijtest is om te kijken of je voldoende in staat bent, met je ADD (of ADHD of wat dan ook) om overzicht te behouden in het verkeer, dus of het voldoende veilig is voor jezelf en de omstanders om je in het verkeer te begeven. Ik heb ook bijvoorbeeld bewust gekozen voor een automaat. Indien je kind een officiele diagnose heeft zou ik absoluut de voorgeschreven procedure volgen, het kan volgens mij idd bij een ongeluk zware gevolgen hebben (ik denk ivm verzekerd zijn). Ik ben hiervoor trouwens gewaarschuwd door mijn rijschool om tijdig de gezondheidsverklaring aan te vragen. Ik heb m in de pocket (is inderdaad een belachelijk verdienmodel).lollypopje schreef: ↑14-07-2020 19:08De NVA (Nederlandse Vereniging Autisme) strijdt er heel hard voor om deze verplichting te laten schrappen omdat mensen met ass en adhd niet aantoonbaar meer ongelukken maken.
Helaad heb je tot het gewijzigd is geen andere keus dan ja in vullen, maar ik ben wel blij dat ik mijn diagnose 10 jaar na mijn rijbewijs kreeg.
Edit: ik zie dat je het specifiek over autisme hebt. Kan ik niet over meepraten.
woensdag 15 juli 2020 om 07:46
Ik schrijf ook nergens dat het geen invloed heeft, wat ik schrijf is dat er nooit is aangetoond dat die invloed altijd negatief is. Daar zit een groot verschil in.Whateffa schreef: ↑15-07-2020 07:10Met alle respect, zeg ik als ADD-er die bezig is met (aangepaste) rijlessen, mijn ADD heeft wel degelijk invloed op mijn rijvaardigheden. Hoeveel ongelukken ADD-ers gemiddeld maken in het verkeer weet ik niet, want dat hangt natuurlijk af van veel meer factoren dan alleen ADD. ADD kan er natuurlijk ook voor zorgen dat je extra voorzichtig bent en bijvoorbeeld veel meer lessen hebt gehad, je leeftijd, de mate waarin je last hebt van je diagnose etc. Verwerken van prikkels (denk hierbij aan bijvoorbeeld situaties op kruispunten) gaat veel trager en je reacties daarop dus ook. Er wordt met mijn rijlessen rekening gehouden met mijn persoonlijke ADD-eigenschappen en die rijtest is om te kijken of je voldoende in staat bent, met je ADD (of ADHD of wat dan ook) om overzicht te behouden in het verkeer, dus of het voldoende veilig is voor jezelf en de omstanders om je in het verkeer te begeven. Ik heb ook bijvoorbeeld bewust gekozen voor een automaat. Indien je kind een officiele diagnose heeft zou ik absoluut de voorgeschreven procedure volgen, het kan volgens mij idd bij een ongeluk zware gevolgen hebben (ik denk ivm verzekerd zijn). Ik ben hiervoor trouwens gewaarschuwd door mijn rijschool om tijdig de gezondheidsverklaring aan te vragen. Ik heb m in de pocket (is inderdaad een belachelijk verdienmodel).
Edit: ik zie dat je het specifiek over autisme hebt. Kan ik niet over meepraten.
In die zin zijn niet neurotypische mensen niet anders dan andere mensen, sommige eigenschappen werken voor ze en andere tegen ze, maar er is nooit bewezen dat het negatieve de boventoon voert.
Daarnaast ben ik het ook eens met wat al eerder is geschreven dat als dat wel zo is dit eerder blijkt uit je rijlessen dan uit het onderzoek van het cbr, aangezien de kwaliteit daarvan niet bepaald bekend staat als hoog.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
woensdag 15 juli 2020 om 08:47
En daarvoor zijn is dus de gezondheidsverklaring. Zodat ze kunnen kijken of jij wel/niet rijgeschikt bent. Ze kijken verder dan dat briefje he. Je moet je laten onderzoeken en een rijtest doen. En soms hoeft de rijtest niet eens,
En als je stoornis dus geen invloed heeft op het verkeer, dan krijg je een akkoord. Al dan niet voor 3 of 5 jaar of soms ook 10 jaar. Als het zo was dat een stoornis altijd invloed heeft, dan zou men de hele gezondheidsverklaring niet eens meer hoeven invullen en niet mogen auto rijden.
Een gezondheidsverklaring is niet alleen voor mensen die hun rijbewijs nog moeten halen. Het is ook voor mensen die hun rijbewijs al gehaald hebben en een aandoening krijgen. Genoeg mensen die denken prima te kunnen auto rijden, maar dit niet zo blijkt te zijn.
En als je stoornis dus geen invloed heeft op het verkeer, dan krijg je een akkoord. Al dan niet voor 3 of 5 jaar of soms ook 10 jaar. Als het zo was dat een stoornis altijd invloed heeft, dan zou men de hele gezondheidsverklaring niet eens meer hoeven invullen en niet mogen auto rijden.
Een gezondheidsverklaring is niet alleen voor mensen die hun rijbewijs nog moeten halen. Het is ook voor mensen die hun rijbewijs al gehaald hebben en een aandoening krijgen. Genoeg mensen die denken prima te kunnen auto rijden, maar dit niet zo blijkt te zijn.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
woensdag 15 juli 2020 om 08:50
Maar daarmee wordt er dus vanuit gegaan dat ass vaker een negatieve invloed heeft op rijgedrag dan bij mensen zonder. Als dat niet zo was, zouden ze ze namelijk niet laten testen of ze zouden iedereen moeten laten testen.VGM1980 schreef: ↑15-07-2020 08:47En daarvoor zijn is dus de gezondheidsverklaring. Zodat ze kunnen kijken of jij wel/niet rijgeschikt bent. Ze kijken verder dan dat briefje he. Je moet je laten onderzoeken en een rijtest doen. En soms hoeft de rijtest niet eens,
Echter klopt die hele aanname dus niet en dat stoort mij en daarom wil de nva er dus vanaf.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

woensdag 15 juli 2020 om 08:58
Dan moet je je afvragen of dat correct is als je de vragenlijst ziet...
Bij pddnos wordt niet gevraagd naar de medicijnen, alleen of het gediagnosticeerd is.