Hoe vermaak je een kind van 14 maanden?

02-05-2009 09:00 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hele dagen thuis met mijn (bijna) 14 maanden oude zoon en merk dat ik het moeilijk vind om steeds iets te bedenken om hem bezig te houden.

Hij kan best even alleen spelen, maar verveelt zich snel. Ik weet dan vaak niet zo goed wat ik met hem moet doen. Ik kom vaak niet verder dan een boekje lezen (waar hij eigenlijk het geduld niet voor heeft), liedjes zingen of een eindje wandelen/fietsen.

Wie kan mij helpen met wat tips om de activiteiten uit te breiden? Ik vind het lastig om in te schatten wat een kind in deze leeftijd al kan/snapt/leuk vindt...
The time is now
pas maar op dat hij er niet aan went dat mama hem wel vermaakt...

Ik zou zeggen: zet een aantal mandjes/doosjes klaar met speelgoed (duplo, autootjes, etc., alles waar kinderen 'even' mee spelen) en wissel die af, bijv. om de 20 minuten, of zolang hij er plezier mee heeft. Als hij na 3 minuten de duplo voor gezien houdt dan kun je even met hem meespelen: laten zien wat hij er van kan bouwen. Dat deed ik sowieso altijd aan het begin van zelfstandig spelen, het aantrekkelijk maken door zelf iets interessants ermee te doen. Je weet wat kinderen dan willen: wat jij hebt/doet. Dan trek je je terug en zo leer je hem echt zelfstandig te spelen.

Wees ook niet bang dat je kind zich verveelt, dat is heel goed voor hun ontwikkeling! Vergeet ook niet af en toe een stapel kranten aan te bieden, of potten en pannen, of andere 'gewone' gebruiksvoorwerpen. Vinden ze leuk!
Inderdaad..leer hem in hemelsnaam zelf spelen!

Je hoeft hem niet de hele dag te vermaken. Twee tennisballen in een vergiet zijn al hartstikke leuk. Als jij kookt, geef hem ook een pan en een lepel...
Vervelen is ook goed Banba. Dit stimuleert je kind om zelf op zoek te gaan naar wat ie leuk vind. Je hoeft natuurlijk niet ales aan te dragen.

Maar als antwoord op je vraag. Fysieke spelletjes zoals gooien / rollen met een bal of pittenzakjes ofzo. Achter elkaar aan kruipen en sluipen en gewoon ouderwets stoeien. Dit zijn spelletjes waarin je kind veel aandacht van je krijgt, dan kun je hem daarna met een gerust hart weer even zelf aan de slag zetten.

Als ie zich verveelt kun je ook kiezen voor een kort moment van aandacht zoals een knuffel ofzo, dan zet je hem daarna weer aan een spel. (je kunt hem wel even op weg helpen)
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Haha wat missmara zegt dus...
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Mijn zoontje is ook bijna 14 maanden en ik laat hem veel "meedoen" met wat ik zelf doe.

Als ik in de keuken bezig ben, geef ik hem op de grond ook bv een bordje, een kom, een pan en wat pollepels, kan hij ook "koken".

En als ik de was doe, zeg ik, "kom, ga je mee de was doen?" en dan laat ik hem helpen de was uit de machine te halen, en laat ik hem mij was aangeven om op te hangen. Daarna vuile was in de machine stoppen en voor het raampje kijken hoe de wasmachine het doet.

Verder kan hij zich best kwartiertjes achter elkaar vermaken. Is druk in de weer momenteel met stapelen, dingen ergens in stoppen en er weer uit halen, de vormenstoof (raar woord toch) is zeer favoriet nu.

Boekjes lezen heeft hij ook nog weinig geduld voor, behalve als hij erg moe is en sowieso lekker op schoot wil hangen. En dan het liefst steeds hetzelfde boekje...

Ik laat hem zoveel mogelijk zelf zijn gang gaan. Een paar dingen zijn echt "verboden" in huis (kattenbak, planten), maar verder mag hij alles ontdekken en bestuderen. Ik merk heel erg dat hoe minder aandacht ik hem schenk, hoe beter en langer hij zich dan zelf vermaakt. Zodra ik me er mee bemoei, verliest hij zijn interesse. Hoewel hij op andere momenten het juist heel leuk vindt om samen te spelen.

En als hij echt verveeld lijkt, dan gaan we lekker stoeien. kruipend tikkertje doen, in de lucht gooien, kietelen, verstoppen etc. Gegarandeerd de slappe lach.

Fietsen is altijd feest en de speeltuin of kinderboerderij ook.

Succes!
Mijn kleinkind 'ook 14 maanden' laat ik spelen tot dat ze zich gaat vervelen, soms introduceer ik dan een nieuw speeltje, ouwe kartonnen doos of zo, of een ouwe reclame folder die ze stuk mag trekken. Als dit allemaal ook weer verveelt is mijn oplossing vaak baby/tv, als ze daar dan stilletjes naar gaat kijken, duim in de mond, weet ik dat het na een half uurtje gewoon echt tijd is voor een dutje.

Ik weet dat er velen tegen tv zijn voor zo´n jong kind, maar af en toe een half uurtje moet mijns inzien toch kunnen, die kleintjes worden best gauw moe en dan willen ze best effe zitten. Als ik tijd heb om voor te lezen doen we dat ook, maar vooral ´s morgens ben ik zelf nog aan het opruimen en redderen.
Onze dochter is 18 maanden. Wat bij ons helpt is om zelf ook bezig te zijn. Opruimen, rommelen, ramen lappen bij wijze van spreken. Als ik op de bank zit, dan komt ze vrij snel naar me toe om aandacht. Nu zit ik achter de pc, vriend is sporten en ze heeft in de gaten dat ze zichzelf moet vermaken en dat doet ze dan ook. Af en toe komt ze even snuffelen en geef ik haar een knuffel en dan gaat ze weer. Als ik ga opruimen of afwassen gaat ze ook veel sneller haar eigen gang.

En vanochtend heeft ze mee geholpen met de was, in de machine, aangeven bij het ophangen. Toen ze dat zat was zocht ze weer een eigen speelgoedje. Nu komt ze een blokje brengen. Ik vind het gezellig als ze om me heen keutelt en ben geen moeder die op de grond gaat liggen spelen.

Ik ga nu maar helpen met de duplo!
zandbak,gietertje,schepje,mini glijbaan,andere dreumes,
Herkenbaar dat ie vooral komt als ik even zit. Zolang ik buiten beeld ben of bezig ben is hij vaak heel rustig, maar als ie me in het verzier krijgt, komt ie meteen jammerend naar me toe getijgerd.

Het is zeker niet zo dat ik hem de hele dag vermaak, of denk dat ik dat moet doen. Maar ik vind het wel belangrijk om hem een paar keer per dag even exclusieve aandacht te geven.

Verder loopt ie een stuk achter in de ontwikkeling, dus kruipt nog niet, loopt nog niet, stapelt nog geen blokken e.d.

Ik heb zelf het idee dat hij daardoor ook wel snel verveeld is, hij is een beetje uitgekeken op de dingen die hij wel kan en gaat naar eigen zin niet snel genoeg vooruit.

Ik ben blij met de tips. Ik zal eens proberen hem wat meer huis-tuin-en-keuken dingen voor te zetten. Kranten e.d. is lastig, aangezien hij nog erg geneigd is alles in de mond te steken en op te eten. De zandbak is in aanbouw, ik hoop dat dat ook een succes wordt.

Hij kijkt ook al iedere dag een half uurtje naar de teletubbies.
The time is now
quote:Soep schreef op 02 mei 2009 @ 11:07:

Onze dochter is 18 maanden. Wat bij ons helpt is om zelf ook bezig te zijn. Opruimen, rommelen, ramen lappen bij wijze van spreken.

En vanochtend heeft ze mee geholpen met de was, in de machine, aangeven bij het ophangen..

Hahaha, vooral dat ramen lappen! Ik begin vandaag nog met de training!
quote:[message=3170886,noline]Banba schreef op 02 mei Verder loopt ie een stuk achter in de ontwikkeling, dus kruipt nog niet, loopt nog niet, stapelt nog geen blokken e.d.

Ik heb zelf het idee dat hij daardoor ook wel snel verveeld is, hij is een beetje uitgekeken op de dingen die hij wel kan en gaat naar eigen zin niet snel genoeg vooruit.

Hij kijkt ook al iedere dag een half uurtje naar de teletubbies.

Hier worden ook nog geen blokken gestapeld hoor, wel worden ze in zakjes gedaan, en dan meteen er weer uit, of alle blokjes in een doos stoppen en weer omkieperen. Kranten, nee dat geef ik ook niet hoor, maar de folder van de bijenkorf bv. die geeft niet af, en ontwikkelt mijn kleinkind ook meteen een goeie smaak!

Hier heb ik nou pijn in mijn rug, want ze wil steeds graag lopen, maar kan dat dus alleen als ik haar handjes vasthoud. Zij vind teletubbies ook heel leuk en net heeft ze de open haard even geinspecteerd, dus vieze handjes........we zijn naar de eendjes geweest, maar ze jengelt nu een beetje, tijd om dag te zeggen!
Wat dacht je van de kinderopvang? Daar kunnen ze lekker spelen met andere kinderen en hoef jij ook niet hele dagen thuis te zitten. Ideaal!
quote:kadushi schreef op 02 mei 2009 @ 15:44:

Wat dacht je van de kinderopvang? Daar kunnen ze lekker spelen met andere kinderen en hoef jij ook niet hele dagen thuis te zitten. Ideaal!Ik ben juist thuis, omdat ik de eerste tijd zelf voor zoon wil zorgen. Nummer 2 is onderweg, dus een speelkameraatje komt eraan. Ook ga ik eens in de week met hem naar babyzwemmen en probeer daarnaast zo vaak mogelijk andere kinderen met hem op te zoeken. Helaas ben ik de eerste in mijn vriendenkring die kinderen heeft, dus veel mensen met kleine kinderen ken ik niet. Als hij 2 jaar en 2 maanden is gaat hij naar de peuterspeelzaal, persoonlijk vind ik dat vroeg genoeg om hem 'uit te besteden'.
The time is now
Broertje of zusje!

Bij de oudste wist ik af en toe ook niet hoe ik haar moest vermaken (ook al hoeft ze niet altijd vermaakt te worden).

Nu de jongste er is zit de oudste constant speeltjes aan te geven, kusjes te geven, kiekeboe te spelen, gekke bekken trekken etc etc. Ik hoef helemaal niemand meer te vermaken.

En dan is de jongste nog maar 8 maanden dus ik hoop dat het over een jaartje ofzo nog steeds zo goed gaat en ze echt samen kunnen spelen.

Maar zonder broer of zus is het toch niet te voorkomen dat hij zich af en toe verveelt en dat schijnt voor de fantasie van kinderen juist heel goed te zijn. Zoals eerder genoemd zijn huishoudelijke taken heel interessant. Als ik ga stoffen geef ik haar ook een doekje, als ik ga stofzuigen geef ik haar een bezempje.

Ik ervaar soms hetzelfde. Als mijn kleintje alleen thuis is bij mij, vraagt ze feitelijke de hele dag aandacht. Ze vermaakt zich af en toe wel even, maar wil toch dat mijn aandacht op haar gericht is. Als bij de gastouder is, is er niks aan de hand. Het grut houdt elkaar daar de hele dag bezig! Wat ook goed werkt is mee laten helpen in het huishouden. Was in en uithalen, etc. Reken er dan wel op dat alles 2 keer zo lang duurt en dat was die in je machine zit, er net zo hard weer uit wordt gehaald :-) Als ze wat grote worden kunnen ze zich ook wat langer concentreren en waarschijnlijk wel beter op zichzelf spelen. Probeer je kleintje er wel aan te wennen dat het niet de hele dag jouw aandacht kan hebben. Veel succes. En onthoud: deze periode is nu eenmaal erg intensief.
quote:pebbles10 schreef op 02 mei 2009 @ 21:03:

Broertje of zusje!

Bij de oudste wist ik af en toe ook niet hoe ik haar moest vermaken (ook al hoeft ze niet altijd vermaakt te worden).

Nu de jongste er is zit de oudste constant speeltjes aan te geven, kusjes te geven, kiekeboe te spelen, gekke bekken trekken etc etc. Ik hoef helemaal niemand meer te vermaken.

En dan is de jongste nog maar 8 maanden dus ik hoop dat het over een jaartje ofzo nog steeds zo goed gaat en ze echt samen kunnen spelen.

Maar zonder broer of zus is het toch niet te voorkomen dat hij zich af en toe verveelt en dat schijnt voor de fantasie van kinderen juist heel goed te zijn. Zoals eerder genoemd zijn huishoudelijke taken heel interessant. Als ik ga stoffen geef ik haar ook een doekje, als ik ga stofzuigen geef ik haar een bezempje.

Leuk om te weten dat jij jouw tweede kind hebt genomen om de eerste te vermaken.

Je hoeft met 1 kind helemaal niet overmatig creatief te zijn, het gaat er juist om dat kinderen zelf leren spelen, dat kan je leren door bijv. samen te beginnen aan een spel en op een gegeven moment je langzaam terugtrekt. en daarbij is het niet erg als een kind zich een keer verveeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven