Explosie in Beirut

04-08-2020 20:32 78 berichten
Jezus wat heftig, ik zie net de beelden pas!
https://www.theguardian.com/world/live/ ... on-capital

Arme arme mensen. Wat een chaos en een paniek moet het daar zijn! Wat kan er toch in vredesnaam daar hebben gelegen dat nu de lucht in is gevlogen?
Alle reacties Link kopieren
Die verkleuring van de rook komt wel overeen met Amonium Nitraat, dat geeft ook een rode/roze wolk. Het schijnt 12 jaar geleden uit een zinkend schip te zijn geborgen en opgeslagen in de haven.

Ammonium nitraat kan samen met bijvoorbeeld benzine exploderen. Als ik het goed heb onthouden was de gigantische explosie in China een aantal jaar geleden door dezelfde stof veroorzaakt. Het werd toen verergerd doordat de brandweer begon te blussen. Hier was voorafgaand aan de explosie ook een brand, wellicht is het iets soortgelijks gebeurd.

In het verleden zijn er meerdere grote explosies met deze stof geweest. Het wordt onder andere gebruikt in kunstmest.
madamecannibale wijzigde dit bericht op 04-08-2020 22:30
0.69% gewijzigd
Verschrikkelijk! Volgens ad 2700 gewonden en 70 doden. Het dodental zal rap oplopen door het gebrek aan medische zorg.. mensen worden opgeroepen om bloed te geven
Arme mensen daar.. ze zullen het er al zwaar hebben door de gevolgen van Corona. Nu ook velen huis en alles kwijt.. :cry:
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
madamecannibale schreef:
04-08-2020 22:24
Die verkleuring van de rook komt wel overeen met Amonium Nitraat, dat geeft ook een rode/roze wolk. Het schijnt 12 jaar geleden uit een zinkend schip te zijn geborgen en opgeslagen in de haven.

Ammonium nitraat kan samen met bijvoorbeeld benzine exploderen. Als ik het goed heb onthouden was de gigantische explosie een aantal jaar geleden door dezelfde stof veroorzaakt. Het werd toen verergerd doordat de brandweer begon te blussen. Hier was voorafgaand aan de explosie ook een brand, wellicht is het iets soortgelijks gebeurd.

In het verleden zijn er meerdere grote explosies met deze stof geweest. Het wordt onder andere gebruikt in kunstmest.
Het klinkt heftig. Als dit zo is wel heel dom dat ze het op deze plaats bewaard hebben.
cookie84 schreef:
04-08-2020 22:27
Verschrikkelijk! Volgens ad 2700 gewonden en 70 doden. Het dodental zal rap oplopen door het gebrek aan medische zorg.. mensen worden opgeroepen om bloed te geven
Het ziekenhuis ligt vol en patiënten worden inmiddels in de parkeergarage geholpen. Echt vreselijk...
Mijn schoonfamilie woont daar 7 km vanaf.
Schoonouders gelukkig geen schade. Ze hadden alle deuren open staan. Maar zwager heeft zowel thuis als op het bedrijf glasschade. En andere familie heeft nog meer schade, maar gelukkig geen persoonlijk letsel.

Alle voorraden die in de haven lagen opgeslagen (waaronder ook een hoop voedsel) zijn allemaal de lucht in gegaan.
Ik wil me de chaos daar niet voorstellen!

Aantal jaren geleden een bomaanslag van redelijk dichtbij meegemaakt. Dat was peanuts vergeleken met dit en daar was al behoorlijk paniek, gebroken ramen en weggeblazen mensen (gelukkig geen doden).

De oproep om bloed te doneren is niet iets heel bijzonders, maar is nu natuurlijk ook op veel grotere schaal.
Biebeltje wat fijn dat al je familie in orde is en dat je contact met ze kon krijgen!

Moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen maar de kleuren lijken in ieder geval op iets chemisch te duiden.
Iraanse wapenopslag, hoor ik?
Biebeltje, fijn dat het goed gaat met je familie!
Biebeltje schreef:
04-08-2020 22:35
maar gelukkig geen persoonlijk letsel.
Gelukkig! Wat zullen jullie geschrokken zijn :hug:
Igoa schreef:
04-08-2020 22:40
Ik weet niet van wie je dat hoort, maar ook door de minister van Binnenlandse Zaken van het land zelf wordt gesproken over een opslag van ammonium nitraat.
Biebeltje schreef:
04-08-2020 22:35
Mijn schoonfamilie woont daar 7 km vanaf.
Schoonouders gelukkig geen schade. Ze hadden alle deuren open staan. Maar zwager heeft zowel thuis als op het bedrijf glasschade. En andere familie heeft nog meer schade, maar gelukkig geen persoonlijk letsel.

Alle voorraden die in de haven lagen opgeslagen (waaronder ook een hoop voedsel) zijn allemaal de lucht in gegaan.
Ik wil me de chaos daar niet voorstellen!

Aantal jaren geleden een bomaanslag van redelijk dichtbij meegemaakt. Dat was peanuts vergeleken met dit en daar was al behoorlijk paniek, gebroken ramen en weggeblazen mensen (gelukkig geen doden).

De oproep om bloed te doneren is niet iets heel bijzonders, maar is nu natuurlijk ook op veel grotere schaal.
Wat heftig. Gelukkig geen persoonlijk letsel :hug:
Nummer*Zoveel schreef:
04-08-2020 22:44
Ik weet niet van wie je dat hoort, maar ook door de minister van Binnenlandse Zaken van het land zelf wordt gesproken over een opslag van ammonium nitraat.
Familie van een vriend van me die daar woont. Wat mensen aanzien voor vuurwerk zijn ontploffende kernkoppen.
===

Gelukkig dat je familie ongedeerd is, Biebeltje!!
Igoa schreef:
04-08-2020 22:40
Zou me niets verbazen ivm Hezbollah.
Ach die arme mensen daar. Wat afschuwelijk!
Igoa schreef:
04-08-2020 22:54
Familie van een vriend van me die daar woont. Wat mensen aanzien voor vuurwerk zijn ontploffende kernkoppen.
===

Mwa ze hebben geen kernkoppen verwacht ik. Dan had Israel wel aangevallen.
Mijn hemel wat heftig. Ben er naar van.
Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe men op een dodental van nu 73 komt. Gezien de aard van die explosie lijkt het me dat het er vele en vele malen meer zullen zijn.
EHR schreef:
05-08-2020 00:02
Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe men op een dodental van nu 73 komt. Gezien de aard van die explosie lijkt het me dat het er vele en vele malen meer zullen zijn.
Bij zowat elke ramp is dat de eerste uren toch een soort giswerk?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ja, maar juist omdat het giswerk is, zou ik dit soort (onzinnige) aantallen achterwege laten.
Igoa schreef:
===

Onzin.
Mooi kut voor de mensen daar.
Flinke Biem, dat wel :(
What have we done....
Er is al heel specifiek aangegeven dat het een 6/jaar oude opslag van ammoniumnitraat betreft. Maar alle aanslagtheorieen komen toch los, net als andere sensatieverhalen.
Ik denk dat er op heel veel plekken wereldwijd brandbare / explosieve stoffen liggen op plekken waar dat beter niet kan liggen. Linke soep.
Flinke explosie hier tot gevolg, bah . :sigh:

(Heb niet gekeken naar welke video dan ook, maar TO, ik vind de post met 10 links zodat je uit alle hoeken de explosie nog eens kan bekijken een nogal sensatiepost, maar goed, dat is mijn mening)
Die rookpluimen aan het begin doet mij ook denken aan Amerika, met de twin touwers.

Inderdaad onzinnig om met een dodenaantal te komen. Als ik alleen al denk hoeveel mensen er in dat grote witte gebouw zitten, voor die ontploft ....

Vreselijk ........
Zo een dodentalschatting lijkt me ook niet te doen.
De chaos die er de eerste uren is ook. Er is een explosie, en dan moet er vanalles heel snel in gang gezet worden in totale paniek en chaos. Dat is bijna niet te trainen.
Igoa schreef:
===
Lijkt me heel onwaarschijnlijk, dan zou de drukgolf er anders uitzien, dan zou alles verbrand en gesmolten zijn en dan zou je ook nu echt wel de radioactiviteit kunnen meten. Ik vind dit er juist chemisch uitzien.

Ik denk dat het dodenaantal misschien het officieel bevestigd aantal overledenen is?
anoniem_65f95e3d19661 wijzigde dit bericht op 05-08-2020 07:29
4.53% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven