Zwangerschapsbegeleiding verwijzing ziekenhuis
maandag 10 augustus 2020 om 13:44
Beste forumleden,
Omdat ik 40+ ben, wil het ziekenhuis graag de zwangerschapsbegeleiding overnemen. Ik had hier niet eerder van gehoord, en de verloskundige wilde me ook gewoon houden. Vorige week nog had ik twee andere indicaties voor het ziekenhuis, maar die zijn ‘opgelost’. De arts vandaag zei dat ze me toch willen houden puur en alleen vanwege mijn leeftijd, en dat ze me ook in willen leiden met 39 weken, mocht de bevalling niet eerder op gang gekomen zijn. De (drie!) artsen vorige week twijfelden nog of ze me zouden houden of toch weer terugverwijzen.
Ik vind het verder geen punt hoor, ik ben blij met de goede zorg. Maar ben wel benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn bij een begeleiding door het ziekenhuis. Heb je het als heel anders ervaren? Is het ook op basis van leeftijd gebeurd?
Dat -mocht alles goed gaan- het een medische bevalling gaat worden vind ik wel jammer, maar je moet sowieso altijd maar afwachten wat voor bevalling het gaat worden. Ook was ik graag met lachgas bevallen, maar in het ziekenhuis hebben ze alleen sterkere pijnbestrijding (die ik liever niet wil, hoewel ik al uit ervaring weet dat ik daar de laatste centimeters om smeek
en vervolgens niet krijg want ‘te laat’).
Omdat ik 40+ ben, wil het ziekenhuis graag de zwangerschapsbegeleiding overnemen. Ik had hier niet eerder van gehoord, en de verloskundige wilde me ook gewoon houden. Vorige week nog had ik twee andere indicaties voor het ziekenhuis, maar die zijn ‘opgelost’. De arts vandaag zei dat ze me toch willen houden puur en alleen vanwege mijn leeftijd, en dat ze me ook in willen leiden met 39 weken, mocht de bevalling niet eerder op gang gekomen zijn. De (drie!) artsen vorige week twijfelden nog of ze me zouden houden of toch weer terugverwijzen.
Ik vind het verder geen punt hoor, ik ben blij met de goede zorg. Maar ben wel benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn bij een begeleiding door het ziekenhuis. Heb je het als heel anders ervaren? Is het ook op basis van leeftijd gebeurd?
Dat -mocht alles goed gaan- het een medische bevalling gaat worden vind ik wel jammer, maar je moet sowieso altijd maar afwachten wat voor bevalling het gaat worden. Ook was ik graag met lachgas bevallen, maar in het ziekenhuis hebben ze alleen sterkere pijnbestrijding (die ik liever niet wil, hoewel ik al uit ervaring weet dat ik daar de laatste centimeters om smeek
maandag 10 augustus 2020 om 13:55
Begeleiding vanuit het ziekenhuis is gewoon heel anders. Steeds nieuwe gezichten, je hebt geen idee wie de bevalling gaat doen en een thuisbevalling is niet mogelijk. Ik vond dat niet zo'n probleem (wilde sowieso geen thuisbevalling en tijdens de bevalling was het mij een rotzorg wie er nu bij was of niet). Voordeel vond ik dat er een stuk meer echo's gemaakt werden en dat ze er voor mijn gevoel beter bovenop zaten. De bevallingskamer was heel prettig en ruim, er werd zelfs na de bevalling een flesje bubbels en eten gebracht die ik tijdens de zwangerschap niet mocht (filet americain, ossenworst, etc.). Ik ben halverwege mijn zwangerschap destijds overgedragen naar de 2de lijn en ik zou bij twijfel altijd overstappen.
maandag 10 augustus 2020 om 13:55
Op basis van leeftijd alleen heb ik nooit eerder gehoord. En ik was 40 toen ik zwanger was van de oudste. Wel werd ik op basis van leeftijd beoordeeld al hoogrisico voor zwangerschapsdiabetes. En toen ik daar op werd getest was mijn glucose 0,1 te hoog en kreeg ik dus die diagnose.
Maar omdat met een dieet mijn suikers prima onder controle bleven, mocht ik terug naar mijn verloskundige en werd ik pas bij 42 weken weer medisch. Die grens ligt naar aanleiding van Zweeds onderzoek tegenwoordig op 41 weken.
Bij de tweede bleek ik weer zwangerschapsdiabetes te hebben en bovendien lag die in een stuit, dus dat werd een geplande keizersnede bij 39 weken.
Lachgas deed mijn vlos trouwens ook niet. Die hadden alleen een tens apparaatje of waterinjecties als pijnbestrijding.
Maar omdat met een dieet mijn suikers prima onder controle bleven, mocht ik terug naar mijn verloskundige en werd ik pas bij 42 weken weer medisch. Die grens ligt naar aanleiding van Zweeds onderzoek tegenwoordig op 41 weken.
Bij de tweede bleek ik weer zwangerschapsdiabetes te hebben en bovendien lag die in een stuit, dus dat werd een geplande keizersnede bij 39 weken.
Lachgas deed mijn vlos trouwens ook niet. Die hadden alleen een tens apparaatje of waterinjecties als pijnbestrijding.
maandag 10 augustus 2020 om 14:01
Dank voor jullie reacties. Miek, ik vind elke keer een ander gezicht ook niet erg. Ben wel erg nerveus voor echo’s, dus dat kan ook mogelijk een minder aspect zijn voor mij. Wel leuk hoe ze na de bevalling voor je gezorgd hebben!
Forumfossiel, vervelend van die zwangerschapsdiabetes. Ik krijg die suikertest ook, met 24 weken geloof ik. Maar in eerdere zwangerschappen had ik geen diabetes (ook geen suikertest gehad, maar geen klachten). Verder zei de arts wel dat veel van wat er nu met mij ging ‘gebeuren’ en de preventieve medicijnen die ik moet slikken (aspirine ter voorkoming van een hoge bloeddruk) gebaseerd was op heel nieuw onderzoek. Volgens mij ook dat inleiden met 39 weken.
Maar goed, iedereen twijfelde dus eigenlijk, of het ziekenhuis het nou moest doen of de verloskundige... Na meerdere keren overleg met elkaar hebben ze toch maar hier voor gekozen.
Forumfossiel, vervelend van die zwangerschapsdiabetes. Ik krijg die suikertest ook, met 24 weken geloof ik. Maar in eerdere zwangerschappen had ik geen diabetes (ook geen suikertest gehad, maar geen klachten). Verder zei de arts wel dat veel van wat er nu met mij ging ‘gebeuren’ en de preventieve medicijnen die ik moet slikken (aspirine ter voorkoming van een hoge bloeddruk) gebaseerd was op heel nieuw onderzoek. Volgens mij ook dat inleiden met 39 weken.
Maar goed, iedereen twijfelde dus eigenlijk, of het ziekenhuis het nou moest doen of de verloskundige... Na meerdere keren overleg met elkaar hebben ze toch maar hier voor gekozen.
maandag 10 augustus 2020 om 14:10
Heb je bij die eerdere zwangerschappen wel complicaties gehad? Een hoge bloeddruk? Want dan kan dat, samen met jouw leeftijd misschien de reden zijn.
Mijn bloeddruk was tijdens de zwangerschap eerder te laag en ik heb altijd lage stollingswaarden, dus voor mij zou een bloedverdunner juist gevaarlijk geweest zijn, maar als je tijdens een eerdere zwangerschap trombose of een hoge bloeddruk hebt gehad, snap ik het preventief ingrijpen.
En op zich vind ik die diabetes niet heel erg naar ( behalve dat ik geen pizza mocht). Dat ik vanwege bandenpijn nauwelijks sliep en volkomen uitgeput aan de bevalling begon was vervelender. Die eindigde ook in een spoedkeizersnee. En het herstel daarvan viel flink tegen.
Mijn bloeddruk was tijdens de zwangerschap eerder te laag en ik heb altijd lage stollingswaarden, dus voor mij zou een bloedverdunner juist gevaarlijk geweest zijn, maar als je tijdens een eerdere zwangerschap trombose of een hoge bloeddruk hebt gehad, snap ik het preventief ingrijpen.
En op zich vind ik die diabetes niet heel erg naar ( behalve dat ik geen pizza mocht). Dat ik vanwege bandenpijn nauwelijks sliep en volkomen uitgeput aan de bevalling begon was vervelender. Die eindigde ook in een spoedkeizersnee. En het herstel daarvan viel flink tegen.
maandag 10 augustus 2020 om 14:16
Forumfossiel, ik heb eerder geen complicaties gehad! Alleen wel meerdere miskramen. Maar die eerdere miskramen ben ik nu ‘voorbij’.
Heb echt het idee dat ze alles alleen maar doen op basis van leeftijd. Ik heb vrijdag een belafspraak, en ga dan nog even vragen of die aspirine nou echt nodig is. Ik slik geeneens paracetamol...
Heb echt het idee dat ze alles alleen maar doen op basis van leeftijd. Ik heb vrijdag een belafspraak, en ga dan nog even vragen of die aspirine nou echt nodig is. Ik slik geeneens paracetamol...
maandag 10 augustus 2020 om 14:19
hier geen 40, maar wel een doorverwijzing vanaf 35 weken.
Dus het grootste gedeelte van de zwangerschap mag ik bij de verloskundige blijven, is dat geen optie?
Wat jij zegt over zware pijnstelling als enige optie in het ziekenhuis is incorrect of het verschilt heel erg per ziekenhuis.
Zelf heb ik nog gepoogd gebruik te maken van de tens(nooit doen), dat was bij een bevalling in het ziekenhuis. Er waren genoeg opties.
Dus het grootste gedeelte van de zwangerschap mag ik bij de verloskundige blijven, is dat geen optie?
Wat jij zegt over zware pijnstelling als enige optie in het ziekenhuis is incorrect of het verschilt heel erg per ziekenhuis.
Zelf heb ik nog gepoogd gebruik te maken van de tens(nooit doen), dat was bij een bevalling in het ziekenhuis. Er waren genoeg opties.
maandag 10 augustus 2020 om 14:28
Aha nu snap ik waarom het ziekenhuis je eerder onder controle wilt houden en eerder wil inleiden. Ik zou om een extra (telefonisch) consult vragen waarin ze je wat meer uitleg kunnen geven en extra vragen kunnen beantwoorden. Het lijkt erop dat ze niet goed hebben uitgelegd waarom ze dit willen. Ik weet dat je bij een hoge bloeddruk en risico op te snelle bloedstolling een risico loopt op infarcten in je placenta. Ook is het over het algemeen zo hoe ouder je bent, des te slechter de kwaliteit van de placenta is. Ze willen dan inderdaad eerder inleiden om de risico's voor het kind te beperken. Ik snap dat preventies aspirines slikken een naar idee is, maar ze adviseren het niet voor niets.
maandag 10 augustus 2020 om 14:35
Ardni, de mogelijkheden tot pijnbestrijding zijn inderdaad afhankelijk van het ziekenhuis. Bij dit ziekenhuis doen ze niks ‘lichts’.
Miek, wat jij schrijft klopt inderdaad. Ik was het een beetje kwijt (er werd zo veel verteld), maar dat is wel zo ongeveer wat ze verteld heeft. Ik heb zelf alleen nooit te maken gehad met een hoge bloeddruk. Vandaag was 120/80 (dat schijnt perfect te zijn).
Miek, wat jij schrijft klopt inderdaad. Ik was het een beetje kwijt (er werd zo veel verteld), maar dat is wel zo ongeveer wat ze verteld heeft. Ik heb zelf alleen nooit te maken gehad met een hoge bloeddruk. Vandaag was 120/80 (dat schijnt perfect te zijn).
maandag 10 augustus 2020 om 14:43
Dan zou ik gewoon een extra consult voor verdere uitleg vragen, zeker als je het gevoel hebt dat het alleen op leeftijd is gebaseerd. Persoonlijk zou ik extra controle wel prettig vinden (ik heb ook een geschiedenis met miskramen) maar ik begrijp dat dit voor jou juist anders ligt. Normaal gesproken is 120/80 inderdaad de perfecte bloeddruk. Is je bloeddruk normaal gesproken laag? Bij mij zouden er namelijk alarmbellen afgaan als ik deze bloeddruk zou hebben omdat mijn bloeddruk normaal gesproken 90/40 is.
maandag 10 augustus 2020 om 14:49
Hoi Wolkje. Ik kom net uit het ziekenhuis voor mijn 28 wekencheck. Ik ben bij mijn eerste zwangerschap gelijk de tweede lijn ingegaan en ben blij dat ik nu ook weer in de tweede lijn zit. Volgens mij vanwege een combinatie van factoren (Septum en atypische hellp tijdens de eerste zwangerschap). En verder zal mijn leeftijd (39) ook een rol spelen.
Op basis van de bericht denk ik dat je een twijfelgeval bent voor overdracht, maar dat ze liever op zeker spelen en je naar het ziekenhuis verwijzen waar ze wat meer zorg kunnen leveren.
Mijn ervaring is dat ze erg lief zijn in het ziekenhuis en dat je goed wordt geholpen. Wel veel verschillende gezichten, maar op basis van je dossier is er genoeg continuïteit in de zorg.
Uit je berichten wordt me niet helemaal duidelijk waar je zorg zit. Wil je liever in de eerste lijn blijven? Of wil je beter begrijpen waarom je naar het ziekenhuis wordt verwezen.
Op basis van de bericht denk ik dat je een twijfelgeval bent voor overdracht, maar dat ze liever op zeker spelen en je naar het ziekenhuis verwijzen waar ze wat meer zorg kunnen leveren.
Mijn ervaring is dat ze erg lief zijn in het ziekenhuis en dat je goed wordt geholpen. Wel veel verschillende gezichten, maar op basis van je dossier is er genoeg continuïteit in de zorg.
Uit je berichten wordt me niet helemaal duidelijk waar je zorg zit. Wil je liever in de eerste lijn blijven? Of wil je beter begrijpen waarom je naar het ziekenhuis wordt verwezen.
maandag 10 augustus 2020 om 14:53
Aaltje, misschien niet zo duidelijk inderdaad. Echte zorg heb ik niet. Vond het alleen frappant dat ze op basis van mijn leeftijd het een medische zwangerschap maken, dat begreep ik niet helemaal. Op basis van de reacties begin ik het al beter te begrijpen. En ik was benieuwd naar ervaringen van anderen in het ziekenhuis. Ik heb alleen ervaring met verloskundige begeleiding (wel een keer een ziekenhuisbevalling gehad).
maandag 10 augustus 2020 om 14:59
Ik had de hoge bloeddruk gemist, maar mogelijk speelt dat in combinatie met de leeftijd een rol.Verrassingswolkje schreef: ↑10-08-2020 14:53Aaltje, misschien niet zo duidelijk inderdaad. Echte zorg heb ik niet. Vond het alleen frappant dat ze op basis van mijn leeftijd het een medische zwangerschap maken, dat begreep ik niet helemaal. Op basis van de reacties begin ik het al beter te begrijpen. En ik was benieuwd naar ervaringen van anderen in het ziekenhuis. Ik heb alleen ervaring met verloskundige begeleiding (wel een keer een ziekenhuisbevalling gehad).
Een hoge bloeddruk kan toch erg gevaarlijk zijn.
maandag 10 augustus 2020 om 16:16
Ik vond het helemaal prima om in de tweede lijn voor controles te komen. Verschillende gezichten boeiden me niet zo... ik heb zelf een medische achtergrond en voelde me hier echt het beste bij. Mocht ik ooit nog een keer zwanger raken dan zal ik weer een indicatie hebben om in het ziekenhuis gevolgd te worden. Ik zou het niet anders willen!
woensdag 12 augustus 2020 om 15:01
Dit beleid is waarschijnlijk gebaseerd op dit artikel; https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Dus er is een grotere kans op doodgeboorte na 40+ weken bij 40+ moeders, maar nog altijd klein.
Ik vond inleiden echt vreselijk en kies heel bewust voor een vertrouwde verloskundige (inleiding leidde bij mij tot complicaties en traumatische bevalling)
Dus er is een grotere kans op doodgeboorte na 40+ weken bij 40+ moeders, maar nog altijd klein.
Ik vond inleiden echt vreselijk en kies heel bewust voor een vertrouwde verloskundige (inleiding leidde bij mij tot complicaties en traumatische bevalling)
woensdag 12 augustus 2020 om 16:19
Enorm verschil; inleiding veel pijnlijker, vast aan infuus en banden op bed, slechte hartslag kind, vacuüm, meer bloedverlies, post partum depressie/trauma, moeizame borstvoeding. Dit komt vaak voor door de hoge dosis syntocinon (medicijn wat ze gebruiken)
Moet altijd in ziekenhuis met wisselende gezichten, soms heel onervaren artsen etc.
Spontaan was minder pijnlijk, vond ik alleen richting eind ff heftig, kon me vrij bewegen, goede start van mij en kind, zou ook thuis kunnen met vertrouwde verloskundige.
Beetje samengevat in dit artikel; maar
goed, ik heb gewoon pech gehad dat alles wat fout kon gaan ook fout ging (behalve dan dat het geen keizersnede werd)
http://tekstproducties.nl/wordpress/?p=619
Moet altijd in ziekenhuis met wisselende gezichten, soms heel onervaren artsen etc.
Spontaan was minder pijnlijk, vond ik alleen richting eind ff heftig, kon me vrij bewegen, goede start van mij en kind, zou ook thuis kunnen met vertrouwde verloskundige.
Beetje samengevat in dit artikel; maar
goed, ik heb gewoon pech gehad dat alles wat fout kon gaan ook fout ging (behalve dan dat het geen keizersnede werd)
http://tekstproducties.nl/wordpress/?p=619
woensdag 12 augustus 2020 om 19:18
Ik lees hier vaker dat mensen negatief zijn over inleiden. Mijn ervaring (zonder vergelijkingsmateriaal van een spontane bevalling) is anders. Ik hoefde niet op bed te liggen en kon de weeen staand opvangen. Dit hadden we vooraf zo afgesproken. Hele snelle ontsluiting en na 5 uur was het klaar. Het paste wel bij me: geen gerommel (is dit het nou), infuus open en gaan.
woensdag 12 augustus 2020 om 19:29
40+ ben je een hoog risico bevalling. Maakt nog wel verschil of je net 41 bent of al 46 zeg maar. Hoe oud ben he precies.
In het ziekenhuis is het puur medisch. Geen tijd voor gezelligheid over hoe het met je gaat. Maar ze kijken naar medische zaken en daarna kan je weer gaan. Omdat er continu wisselende medewerkers zijn is er geen persoonlijke aandacht. Dat is logisch je komt daar omdat er een medische redenen voor zijn. De rest is niet van belang.
Ook zal er sprake zijn van eerder medisch handelen. Dus inleiden, keizersnee en pijnbestrijding. Het is een gecontroleerde setting wat afwijkt van een verloskundige (die eerder zal kijken hoe het gaat in alle rust, lichaam het werk laten doen etc).
In het ziekenhuis is het puur medisch. Geen tijd voor gezelligheid over hoe het met je gaat. Maar ze kijken naar medische zaken en daarna kan je weer gaan. Omdat er continu wisselende medewerkers zijn is er geen persoonlijke aandacht. Dat is logisch je komt daar omdat er een medische redenen voor zijn. De rest is niet van belang.
Ook zal er sprake zijn van eerder medisch handelen. Dus inleiden, keizersnee en pijnbestrijding. Het is een gecontroleerde setting wat afwijkt van een verloskundige (die eerder zal kijken hoe het gaat in alle rust, lichaam het werk laten doen etc).
woensdag 12 augustus 2020 om 19:43
Mijn ervaring is anders. Ook in het ziekenhuis vroegen ze naar hoe het gaat. Het complete beeld. Hoe het thuis gaat. Met slapen, werken, hoe je je voelt enz. enz.evelien2010 schreef: ↑12-08-2020 19:2940+ ben je een hoog risico bevalling. Maakt nog wel verschil of je net 41 bent of al 46 zeg maar. Hoe oud ben he precies.
Ik vond het wel fijner bij mijn eigen verloskundige omdat ik bij een kleine praktijk zat met maar twee verloskundigen. Dan kennen ze je toch beter. In het ziekenhuis bereiden ze de afspraak voor en lezen je dossier (en komen er ook op terug als er in de vorige afspraak iets besproken is) maar het is toch anders.
Ik vond het ook een groot verschil dat de verloskundigen van het ziekenhuis niet bij je thuis komen als de bevalling begint. Je moet meteen naar het ziekenhuis waar je dan misschien nog lang moet wachten tot het echt doorzet of je wordt weer naar huis gestuurd om thuis af te wachten maar dat zijn extra ritjes. Bij de kleine praktijk belde ik, kwam de verloskundige en heb ik toen nog 2 uur thuis mijn gang kunnen gaan. Vond ik fijner als de tweede keer waarbij ik naar het ziekenhuis moest bellen en meteen mocht komen. Fijn dat ze alles in de gaten houden (en niet voor niks want medisch) maar ik vond de rust thuis toch fijner. Bovendien fijner om te weten dat je begeleidt gaat worden door 1 van de 3 vaste gezichten. Ik had in het ziekenhuis iemand die ik nooit had gezien (maar wel prima op de hoogte was dmv het dossier). Het maakte me op het moment van bevallen helemaal niks uit wie erbij was. Maar in de uren ervoor was het wel fijn geweest als er iemand was die me wat persoonlijker kende.
duizel wijzigde dit bericht op 13-08-2020 01:17
9.74% gewijzigd
woensdag 12 augustus 2020 om 20:18
Dat is zeker niet mijn ervaring. Ik kan mij wel voorstellen als het enorm druk is met bevallingen dat hier minder tijd voor is, maar als ze tijd voor je hebben nemen ze die echt wel. Als je in een opleidingsziekenhuis bevalt nemen ze vaak ook nog eens extra tijd voor je als er een verloskundige in opleiding bij is (indien je daar mee akkoord gaat uiteraard).evelien2010 schreef: ↑12-08-2020 19:2940+ ben je een hoog risico bevalling. Maakt nog wel verschil of je net 41 bent of al 46 zeg maar. Hoe oud ben he precies.