eten zoon 16 maanden...

04-05-2009 18:19 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

tot 2 maanden at onze zoon prima en nu nog steeds wel alleen de helft van wat hij eerst at. Gelukkig komt hij 's nachts nauwelijks maar soms denk ik krijgt hij wel genoeg binnen. De eerste hap moet ik hem ook altijd in de houtgreep nemen en dan proeft hij het en zie je hem denken mmmm best lekker wat mijn moeder gemaakt heeft. Komt dit bij anderen ook voor dus stuk minder eten? Doei doei
.
nou ja bij wijze van spreken dan natuurlijk....hij vindt het eten wel lekker namelijk maar wil dan die eerste hap niet en draait zijn hoofd weg. Maar als ik die eerste hap een beetje dwingend geef dan eet hij dus wel wat......
Als je nu begint met eten naar binnen te dwingen, loop je het risico je nog veel grotere eetdrama's op de hals te halen.

Eten moet nooit gedwongen worden.

Als hij niet wil, dan niet. Hij gaat heus wel eten als hij honger krijgt. Zoon hier heeft ook zo'n periode gehad (wel eerder, rond 11 maanden). Hij heeft een paar weken niet tot nauwelijks zijn avondeten gegeten. We zijn het wel steeds blijven aanbieden. Op een gegeven moment was het ineens voorbij en nu eet hij weer als vanouds. Schenk er niet te veel aandacht aan, grote kans dat het gewoon een fase is.
The time is now
Mijn zoontje wil vaak in eerste instantie zijn toetje niet en als ik dan met mijn vinger een klein likje in zijn mondje stop, wat hij ook niet altijd even makkelijk toelaat, zie je hem inderdaad beseffen dat het heel erg lekker is wat ik hem aanbied en dan eet hij zijn toetje met veel smaak op. Dat is dus wel herkenbaar en het heeft hier niks te maken met dwingen om te eten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
heb je geprobeerd om hem zelf te laten eten? Zoon lief wilde alleen nog eten als hij met een lepel of vork mee mag eten. En terwijl hij stinkend zn best doet om een volle lepel naar zn mond te krijgen, kan ik ondertussen steeds wat hapjes bij hem naar binnen geven. Nu is het zover dat hij eigenlijk volledig zelf eet, af en toe moet ik hem nog wat helpen, want voor die kleintjes is het best een lastige vaardigheid om te leren, maar met 16 maanden kan je het best proberen denk ik.

In het begin hebben wij gewoon een vuilniszak onder zn stoel gelegd, hem een grote badhanddoek of oude kleren (kleren die vies mogen worden) aangedaan en gaan met die banaan. Maar goed ik ken ook moeders die geen geknoei willen, het is maar wat je zelf wilt.
herhaal gewoon bij jezelf. HET IS EEN FAAAASUHH! Er moet wel heel wat gebeuren wil je kindje te weinig binnen krijgen. Misschien komen er kiezen door waar hij last van heeft. Als hij niet wil of begint te klieren, gewoon bord weghalen. Mijn zoon wilde alleen maar zelf eten en duwde na 1 hap zijn bord weg. Gaat nu (hij is 2,5) ook al een stuk beter.
.
Ik denk niet dat ze het eten naar binnen dwingt, dat is in ieder geval niet wat ik doe, ik wil wel altijd dat hij even proeft, in elk geval als ik weet dat het iets is wat hij wel degelijk lekker vindt, zoals zijn bakje kwark na het eten. Als hij écht niet wil dan hoeft hij uiteraard niet. Ik heb hem werkelijk nog nooit gedwongen om iets te eten.
Susan, als jij met je vinger iets in zijn mond stopt terwijl hij dat 'niet altijd even makkelijk toelaat' is dat (in mijn ogen) wel degelijk dwingen.

Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat je iets vreselijks doet, maar het is wel iets dat de strijd rondom eten kan versterken ipv verminderen.
The time is now
gewoon bordje voor zijn neus laten staan en zelf gaan eten. Dan pakt hij vanzelf wel de lepel om hetzelf te doen.

Tenminste zo ging dat bij ons.

En als hij niet eet, nou dan niet. Gewoon wel een toetje geven maar dan is het ook gewoon klaar.
quote:Banba schreef op 04 mei 2009 @ 19:49:

Susan, als jij met je vinger iets in zijn mond stopt terwijl hij dat 'niet altijd even makkelijk toelaat' is dat (in mijn ogen) wel degelijk dwingen.

Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat je iets vreselijks doet, maar het is wel iets dat de strijd rondom eten kan versterken ipv verminderen.

Hij draait zijn hoofd weg, ik hoef hem niet in de houdgreep te nemen of zoiets. Ik vind zelf in ieder geval niet dat ik hem echt dwing, ik ben juist bang dat ik met eten vaak te makkelijk ben en te snel opgeef als hij iets niet meteen lekker vindt en ik vind het moeilijk om daar een tussenweg in te vinden, aangezien hij een nogal uitgesproken smaak heeft en als hij met de pot mee eet, echt alleen de dingetjes eet die hij lekker vindt (aardappeltjes en vis/vlees dus). Ik vind het klote dat hij dan geen groente eet (dat heeft hij overigens wel gedaan, maar sinds hij twee keer na elkaar ziek is geweest niet meer) maar dat wil ik hem dus niet opdringen omdat hij dat echt niet (meer) lekker vindt.

Het resultaat is dat hij nu vaak een potje eet, maar daar wil ik echt vanaf. Het ligt er niet aan dat hij geen nieuwe dingen wil proberen, want dat wil hij wel, maar hij heeft echt geen belangstelling voor groenten. (Tips misschien?)

In het geval van zijn toetje vind ik het erg zonde als hij op voorhand al iets afwijst wat hij eigenlijk heel lekker vindt, want hij is gek op kwark. Als ik het hem dan direct maar niet meer geef heb ik juist het gevoel dat ik hem zijn toetje door zijn neus boor.
Hier moet de eerste hap er ook wel eens in gedwongen worden zeg maar en dan eet ze gewoon haar bord leeg.

Dochter wil alleen maar pasta dus mengen we nu alles met pasta. Vandaag bijvoorbeeld bloemkool, fijngestampt, met een beetje kruidenkaas en pasta. Eet ze zo op. Geef je haar alleen bleomkool hoeft ze het niet.
@susan, een kind pakt echt wel wat het nodig heeft. Hoor mij praten hoor. Ik heb de grootste drama's gemaakt met mijn zoon. Heb hem dus wel bijna in de houtgreep gehad tot ik zelf met tranen in mijn ogen aan tafel zat. Doe dat nu helemaal niet meer. Wil je niet eten? Dan niet!

Er is een hele makkelijke manier om je kind van de potjes af te laten komen. Gewoon niet meer geven! Uit het overige eten haalt hij echt wel genoeg vitamines. Het komt echt puur doordat je hem steeds opnieuw een potje voorzet dat hij er niet af komt.

En tuurlijk eet hij wat hij lekker vindt. Heb je al eens geprobeerd om eerst de groente te geven? Dus alleen dat op het bord? Wat bij ons op een gegeven moment ook werkte was zeggen dat hij eerst een hapje groente moest, en dan een stukje vlees kreeg. Hoort geloof ik ook niet, maar ach, het jonkje kreeg een hap groente binnen.

De eerste "strijd" is gewonnen als jij het lekker laat gaan. Dan komt het vanzelf wel. Ander koop je tussendoor een pakje fruit/groentesap van zonnatura. Om voor je gevoel de tekorten wat aan te vullen.
dank voor jullie reacties ben gelukkig niet de enige die er soms mee zit. Alleen kreeg ik het gevoel uit sommige reacties dat ik hem bijna "zou mishandelen" met dwingen maar ik bedoel ook meer de eerste hap dwingend om de smaak te laten proeven waarna hij soms vervolgens gewoon wel eet namelijk.

Ik denk ook niet echt dat hij te weinig eten binnenkrigt maar in het begin van deze fase was ik "bang" dat hij dan 's nachts weer een fles zou willen maar dat is niet gebeurd gelukkig.....

Ook een goed idee een vuilniszak onder zijn stoel en het helemaal zelf een beetje laten proberen. Hij wil nu al wel geregeld zelf de lepel naar zijn mond brengen, ziet er erg eigenwijs uit en dat mag ook gewoon van ons
Dees mijn zoon is nu ook 16 maanden en die eet echt heel wisselend, met alles hoor. Soms eet hij 2 boterhammen tussen de middag en soms met moeite een halve, en met avondeten net zo.

Ik probeer me ook geen zorgen te maken al is dat makkelijker gezegd dat gedaan.

Eerst groenten geven doe ik ook weleens, wortel eet hij dan wel maar bv spercies niet hoor.

Als hij pasta lekker vind, dat doe ik ook de groente en saus daardoorheen, dan eet hij het wel.

Sterkte ermee en het gaat vast over!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven