Onrustig meisje, onzekere mama

27-08-2020 17:56 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Afgelopen juni is mijn dochter geboren, ons eerste kindje. De bevalling was erg heftig, maar uiteindelijk was ze daar dan, op de uitgerekende datum. Ons mooie meisje.

Vanaf het begin is ze erg onrustig geweest. Ze huilt veel en maakt niet snel een tevreden indruk. Eigenlijk vrijwel ieder wakker moment huilt ze als ze niet aan het drinken is. Dat varieert van jengelen tot krijsen. Neerleggen gaat al helemaal niet, dan huilt ze hartverscheurend.

We hebben 2x een afspraak bij een osteopaat gehad. Hij constateerde wel wat spanning in haar nekje en schouders, maar heeft dit weggenomen. Sindsdien zien we wel dat ze niet meer overstrekt, maar ze blijft wel veel huilen.

Ze dronk in eerste instantie ook onrustig, maar na een flesjes wissel (bedankt dr. Browns!) gaat dat stukken rustiger en drinkt ze goed. Ze groeit netjes volgens de curve.

S'nachts slaapt ze 5 á 6 uur aan een stuk en overdag slaapt ze gemiddeld 3 á 4x een uurtje. In slaap komen is ook lastig voor d'r. Dan huilt ze ook behoorlijk hard voordat ze in slaap valt.

Laat ik voorop stellen dat ik gek op haar ben, maar ik ben zo bang dat ze op de een of andere manier ongelukkig is. Ze is 10 weken en lacht ook nog maar amper. Héél af en toe in de ochtend, dan is ze het meest ontspannen.

Heeft iemand hier ervaring mee? En eventueel tips/adviezen?

Bedankt alvast. :)
Het wordt doorgaans vanzelf beter, maar als je denkt dat er iets met haar is, dan even naar de arts.
Ik leef met je mee, wij hebben dit ook bij ons zoontje gehad. Wij zijn gaan inbakeren en dat heeft wel geholpen. Je moet echt niet denken dat ze ongelukkig is. Ik denk dat het er ook een beetje bij hoort de eerste maanden. Of denk jezelf dat ze wat heeft?
Wat zei de kinderarts?
@estherjansen81
Haha ik zit al bijna te huilen omdat je schrijft het te herkennen. Thank you hormonen. Ik wil gewoon zó graag een goede mama voor haar zijn. Dankjewel!
Huilen is nu nog de enige manier waarop ze iets duidelijk kan maken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Star3 schreef:
27-08-2020 18:08
Wat zei de kinderarts?
De kinderarts van het consultatiebureau zei dat het normaal was en er een beetje bij hoorde.
Veikie schreef:
27-08-2020 18:10
De kinderarts van het consultatiebureau zei dat het normaal was en er een beetje bij hoorde.
Dan geen zorgen maken. Het begin is altijd zwaar.
Veikie schreef:
27-08-2020 18:10
Da's geen kinderarts. Ga naar je huisarts en laat je doorverwijzen naar een kinderarts als je je echt zorgen maakt.
Anders; laat het los en hou haar bij jullie.
Star3 schreef:
27-08-2020 18:14
Da's geen kinderarts. Ga naar je huisarts en laat je doorverwijzen naar een kinderarts als je je echt zorgen maakt.
Anders; laat het los en hou haar bij jullie.
Dat doe ik ook. Ik heb haar de hele dag vast/op schoot. Maar dit helpt vrijwel nooit. Ook als we haar vasthouden huilt ze. Ik wil gewoon graag weten of dit normaal is, of anderen ook deze ervaring hebben. Het is de eerste keer, dus ik voel me er gewoon onzeker over.
Veikie schreef:
27-08-2020 18:08
@estherjansen81
Haha ik zit al bijna te huilen omdat je schrijft het te herkennen. Thank you hormonen. Ik wil gewoon zó graag een goede mama voor haar zijn. Dankjewel!
Ja, ik herken ook wel dat je het gewoon goed wilt doen. En doordat je je zorgen maakt of je het wel goed doet, zegt al genoeg over dat je een goede moeder bent!

Mijn zoon huilde echt heel veel. Soms echt constant tussen de slaapjes. En iedereen geeft dan goedbedoelde adviezen. Lekker laten huilen, goed voor de longen😳 Of je moet hem niet verwennen door op te pakken als hij huilt. Ok, dat was misschien 30 jaar geleden.

Inbakeren werd hij wel rustiger van en sliep hij veel langer en beter. Na 4 maanden ging het al veel beter.
In de draagdoek? Is ze stil in de auto? Of in de kinderwagen?
Ontzettend herkenbaar! Dochter is nu vier jaar en is nu een heel gevoelig meisje met grote gevoelens en emoties. Ze voelt alles haarfijn aan en is best snel overprikkeld.
Ik vond dat eerste jaar ook heel pittig. Je weet gewoon niet waar je het zoeken moet. Maar echt, het wordt beter! Volg je moedergevoel en dan komt het goed.
En als ik jou zo lees ben je een fantastische moeder!
PietjeBello schreef:
27-08-2020 18:19
In de draagdoek? Is ze stil in de auto? Of in de kinderwagen?
In de draagdoek vind ze soms wel fijn, dus dat probeer ik vaak als ze erg onrustig is. In de auto vind ze niet fijn en de kinderwagen is een no-go. Dat is gegarandeerd krijsen.
estherjansen81 schreef:
27-08-2020 18:18
Ja, ik herken ook wel dat je het gewoon goed wilt doen. En doordat je je zorgen maakt of je het wel goed doet, zegt al genoeg over dat je een goede moeder bent!

Mijn zoon huilde echt heel veel. Soms echt constant tussen de slaapjes. En iedereen geeft dan goedbedoelde adviezen. Lekker laten huilen, goed voor de longen😳 Of je moet hem niet verwennen door op te pakken als hij huilt. Ok, dat was misschien 30 jaar geleden.

Inbakeren werd hij wel rustiger van en sliep hij veel langer en beter. Na 4 maanden ging het al veel beter.
Ja precies dit! Ik zal me eens meer gaan verdiepen in inbakeren. Misschien mist ze toch nog meer geborgenheid. :) dankje!
Veikie schreef:
27-08-2020 18:21
In de draagdoek vind ze soms wel fijn, dus dat probeer ik vaak als ze erg onrustig is. In de auto vind ze niet fijn en de kinderwagen is een no-go. Dat is gegarandeerd krijsen.
Lastig! Fijn dat de draagdoek af en toe werkt. Zit ze ook wel eens in een wipstoeltje of bijv. trip trap baby set waarin ze jou kan zien? Of misschien een shirt met jouw geur bij haar leggen als je haar even moet neerleggen?
Redballoon schreef:
27-08-2020 18:20
Ontzettend herkenbaar! Dochter is nu vier jaar en is nu een heel gevoelig meisje met grote gevoelens en emoties. Ze voelt alles haarfijn aan en is best snel overprikkeld.
Ik vond dat eerste jaar ook heel pittig. Je weet gewoon niet waar je het zoeken moet. Maar echt, het wordt beter! Volg je moedergevoel en dan komt het goed.
En als ik jou zo lees ben je een fantastische moeder!
Jeetje wat lief, dankjewel!
Je omschrijft mij ook wel een beetje (gevoelig, snel overprikkeld). Wellicht lijkt ze niet alleen fysiek op haar mama. :) Ik hoop dat alles goed gaat met jou en je meisje!
Het erge huilen bij neerleggen doet me denken aan reflux. Of iets met de oortjes.
Spuugt ze veel, ook lang na de fles? Ruikt haar adem soms zuur?
Als je twijfelt, zou ik eens naar de kinderarts gaan. Beter teveel dan te weinig.
Succes ermee! Ze heeft alleszins een hele lieve mama die het beste voor haar wil. :heart:
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Ik zou ook via de huisarts een verwijzing vragen naar de kinderarts. Wellicht is het toch iets medisch.
Is verborgen reflux al uitgesloten?
Huisarts. Dat is altijd de eerste stap, niet een osteopaat.
Eerst uitsluiten dat er iets medisch aan de hand is.
Mijn kind had een koemelkallergie, toen we overstapte op andere voeding ging het stukken beter.
Sterkte ermee.
Niet echt een tip, wel een :hug: . Je verhaal is herkenbaar. Ik zei over zoon al snel dat die pas tevreden zou zijn als hij kon lopen. Uiteindelijk kwam er meer rust toen hij een beetje kon praten. Nog steeds is het een jongetje (4 jaar inmiddels) wat flink gefrustreerd kan zijn en zich daar niet altijd raad mee weet.

Maar zoveel huilen als bij jouw dochter is wel flink. Laat je niet afwimpelen met uitspraken als “dat hoort er bij”. Vraag inderdaad een doorverwijzing naar een kinderarts als het niet goed voelt.

:hug:
Heel herkenbaar.
Als hij wakker (en dat was veel) was huilde krijste hij. Letterlijk.

Er was toen lichamelijk niets aan de hand. Het enige wat iets heeft geholpen was draagdoek, inbakeren en auto rijden met hem.

Je kunt een aantal dingen proberen uit te sluiten maar hou er ook rekening mee dat er niets gevonden kan worden en dat een lange adem nodig is. Hier werd het na een half jaar beter.

Succes!
Zwaar hè TO?
Ik had ooit ook zo’n onrustig meisje. Ze is in juni 10 geworden. Nu ik haar beter ken, weet ik dat ze niet ongelukkig was hoor. Gewoon een gevoelig kind met temperament. Dan is het niet makkelijk om een baby te zijn en je alleen met huilen te kunnen uiten.
Het komt goed. Sterkte!
Stel dat ze een allergie heeft en dat het zo verholpen is.. ik zou het echt uitzoeken..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven