Naar kinderdagverblijf met 19 maanden?

04-05-2009 22:12 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon heeft tot nu toe altijd 3 dagen bij een gastouder gezeten. Sinds afgelopen maart is dat teruggedraaid naar 2 dagen.

Dat kwam financieel beter uit, de andere dag gaat hij naar opa en oma die dat super vinden, dus prima oplossing zo.

Hij heeft het bij de gastouder prima naar zn zin maar wij zijn niet meer tevreden hoe het gaat, ze belt vaak af, en dan moeten wij alles uit de kast halen om last minute alles nog uit de kast te trekken.

Kortom we zijn het zat en kunnen hem waarschijnlijk voor die 2 dagen per half juli plaatsen op het kdv.

Heeft iemand ervaring met het brengen van een kindje naar het kdv als ze al iets " ouder" zijn? Zoon zal dat ongeveer 19 maanden oud zijn.

Op het kdv zeggen ze dat het meer aan het kindje ligt dan aan de leeftijd, sommige baby's wennen snel en anderen niet, en met oudere kindjes net zo.

Was benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik weet het niet uit eigen ervaring, maar de paar keer dat er bij mijn dochter een nieuw kind van die leeftijd op de groep kwam, was het altijd lange tijd brullen en moeite met wennen.

Uiteindelijk komt het wel goed hoor en zou ik het gewoon doen. Mij lijkt een kdv ook leuker voor een kind dan een gastouder en als daar ook nog veel gelazer mee is, zou voor mij de keus snel gemaakt zijn...
mijn dochter is 16 maanden en heeft vandaag voor de tweede keer geoefend. Het afscheid is drama, maar als ik er niet ben heeft ze het erg naar haar zin. Ze speelt, komt bij de leidster als er wat is, heeft er gegeten. Alleen nog niet geslapen, dat gaat donderdag voor het eerst gebeuren en daar maak ik me wel een beetje zorgen over. Ze wil hier al niet makkelijk gaan slapen dus ik ben bang daar helemaal niet.

We zullen het beleven....
Mijn oudste 2 dochters zijn ook rond die leeftijd pas naar het kdv gegaan. Of dat meer wennen is dan wanneer ze vanaf jonge leeftijd gaan? Mss. een beetje. Ze hebben allebei wel 'n gewenningsperiode gehad, maar volgens mij hebben ze dat altijd wel. En ze zijn er met veel plezier heengegaan.

Tegenwoordig gaan meer kindjes al vanaf babyleeftijd naar opvang, maar in die tijd kwamen veel kinderen pas als dreumes/ peuter. Bij de jongste hebben we er ook voor gekozen haar het 1e jaar 'thuis te houden' en reageerde de leidster van het kdv. heel verbaasd dat wij pas zo laat starten met opvang, terwijl wij het juist heel vroeg vonden.

Maar jouw kind is al gewend om bij een gastouder te zijn en dus niet alleen maar bij papa/ mama, dus ik kan me voorstellen dat de overgang dan sowieso al minder groot is.
Mijn oudste ging met 20 maanden naar het kdv. In het begin geen centje last, het ging echt super. Na 2 maanden een dip; elke keer huilen als we haar wegbrachten. Maar goed duidelijk geweest tegen haar; praatje, puzzeltje, kusje, zwaaien.

En het huilen was ook altijd maar kort maar je gaat zo rot weg he?! Na een tijdje werd het minder en het ging toen vanzelf over.

Nu gaat ze zó graag heen, ze heeft vriendjes en vriendinnetjes en kan heerlijk spelen.

Zoon gaat vanaf 3 maanden en bij hem geen echte wenperiode gehad, hij vond alles prima. En nu nog wel eigenlijk.

Succes met je dochter, ze zal het vast hartstikke leuk krijgen!
digijuf, mijn zoon is idd wel gewend om ergens anders te zijn, hij is vaak bij opa en oma, die hij natuurlijk erg goed kent, maar slaapt daar ook zonder problemen een nachtje en bij mn zussen net zo.

Ja precies, de gewoonte is om vanaf baby je kindje te brengen, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd. Leuk dat je je jongste een jaar thuis hebt gehouden had ik ook wel gewild maar kon helaas niet.

Kikkie, jee das wel wennen dan he.Afscheid is dat niet leuk natuurlijk maar gelukkig doet ze het daarna goed.

Hoe adviseren ze het op het kdv? Even erbij blijven of juist snel weggaan?

Sterkte met het blijven slapen, laat je even weten hoe het ging?

Dat is ook wel iets waar ik tegenop zie, mn zoon is geen super slaper en heeft uiteraard thuis maar ook bij de gastouder en mijn ouders een eigen kamer met bedje. En bij het kdv ben ik dan toch bang dat hij niet zo goed gaat slapen met alle andere kindjes in 1 kamer.

Fleurtje wij hebben tijdens mn zwangerschap oa vanwege de kleinschaligheid gekozen voor een gastouder en aangezien zoon huilbaby was, was ik er na de geboorte wel heel blij om hoor. Want bij haar kreeg hij toch veel aandacht en was het vooral rustig genoeg voor hem, hij werd er stukken rustiger van.

Maar nu hij wat ouder is, vind ik een kdv wel erg leuk met andere kindjes enzo.

En wat je zegt, met het gedoe erbij, is de keuze idd snel gemaakt
Mijn dochter ging met 22 maanden naar de creche (daarvoor ook een gastouder) en dat is eigenlijk vanaf dag 1 heel erg goed gegaan. Ze heeft het daar super naar haar zin gehad.
Selma het is een zoon maar toch bedankt haha

Hij gaat nu ook weleens huilen als we hem bij de gastouder afzetten, wat je zegt het is rot weggaan. Maar altijd hoor ik achteraf dat het zo over was, en dan heeft hij een prima dag gehad, dus dat maakt veel goed.
Silvy goed om te horen, waarom heb jij de switch gemaakt?
Mijn zoon is toen hij bijna 2 was voor het eerst naar het kdv gegaan. Daarvoor was hij 2 dagen per week bij oma. De bedoeling was om met 1,5 jaar te gaan maar er kwam een verhuizing tussendoor.

Hij heeft het best moeilijk gehad de eerste weken, ook omdat hij om de haverklap ziek was en dus weer een paar x niet geweest en weer opnieuw moest wennen.

Verder hing hij erg aan een van de juffen en als die er niet was was het ook weer huilen. Logisch ook wel. Maar het ging al snel beter.

Wij hebben er wel voor gekozen om hem 3 ochtenden te laten gaan omdat hij dan zn middagslaap lekker thuis kon doen. Het is natuurlijk best luxe dat we die keuze hadden.

Nu gaat hij met veel plezier naar 'school' en dit najaar willen we hem 5 ochtenden laten gaan.
Oef, dat is ook wel een goeie zeg, halve dagen en dan lekker thuis slapen. Maar helaas hebben wij die optie niet, ik werk 3 hele dagen en kan die niet half maken, man evenmin
werk zelf al jaren op een kdv en merk idd dat wennen bij 19 maanden lastig is. Het hangt heel erg af van t kind en de energie die de vaste leidster in het wennen steekt. Bij de meeste kinderen duurt wennen gemiddeld (moeite met afscheid nemen en huilen overdag) zo'n 3 weken (ligt wel aan hoe vaak per week t kind naar t kdv gaat) en wordt het langzaam makkelijker en komt er een moment dat ze niet eens opgehaald willen worden ... ALs je als ouder niet te lang afscheid neemt (en heel duidelijk... "mama gaat nu weg en komt je na het eten/slapen/spelen weer halen" en dan ook echt gaan) en zelf rustig blijft zal het wel soepeltjes verlopen.

Succes met wennen t komt wel goed!
Ik heb zelf bij onze zoon ook zitten twijfelen. HIj ging altijd naar oma's,dit ging goed. Het was bij ons 1 dag in de week nodig (verder nog 1,5 dag bij oma), dus ik twijfelde of hij dan wel snel zou wennen (hij was denk ik 20 of 21 maanden). Maar het ging prima. Bij het afscheid nemen kijkt hij nog altijd wat sip, ik neem overigens altijd kort afscheid, en volgend kdv is dat snel over. Het slapen gaat ook goed. De eerste keer moest hij erg huilen, maar vanaf de 2e keer ging het al prima (tot mijn grote verbazing overigens!) en maken ze hem op ons verzoek wakker na zo'n 2 uur slapen. Ik vind het juist wel goed voor zijn ontwikkeling dat hij er heen gaat. Hij heeft er ook echt vriendjes en ze knutselen veel wat hij leuk vindt. Hij is nu ruim 2 en daar altijd poeslief, luistert, ruimt z'n spullen op enzo. Terwijl we hem thuis op dit moment vaak wel achter het behang kunnen plakken ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven