Kind op operatie voorbereiden

07-10-2020 19:47 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort moet mijn dochter van 4 geopereerd worden aan haar ogen. Ze kijkt scheel en heeft een lui oog.

Ik ben opzoek naar een goede manier om haar hierop voor te bereiden. Wie heeft er tips en tricks om een jong kind te vertellen wat er gaat gebeuren bij deze of een andere operatie? Is het verstandig om het vertellen juist heel tijdig te doen? Of beter wachten tot het bijna zover is?

Ik heb het boek 'de ogen van Olivia', van Helen van vliet gevonden online. Helaas is het niet te koop bij bol of marktplaats. De bieb heeft het wel maar het is momenteel uitgeleend. Ik heb een reservering staan, maar mocht iemand het hebben liggen en het niet meer nodig hebben dan neem ik het graag over. Andere goede boeken over een operatie sta ik ook voor open. (boeken over luie ogen en brillen hebben we al verslonden en dat snapt ze inmiddels wel (een knal roze bril en oogpleisters van frozen doen wonderen bij het acceptatieproces))

Tips zijn welkom.
Vragen in het ziekenhuis. Zij hebben er vast ervaring mee. Wellicht kan de pedagogisch medewerker met jullie bespreken hoe het best voor te bereiden.
Spannend! Succes!
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Ik heb op die leeftijd Nijntje in het ziekenhuis voorgelezen. Pas een paar dagen van tevoren over beginnen, anders wordt het alleen maar een heel groot ding.
Is de operatie alleen cosmetisch? Dan heb je nog kans dat het uitgesteld wordt vanwege Corona.
Niet te lang van te voren ong vijf dagen van te voren mee beginnen.

Het ziekenhuis heeft misschien ook materiaal? Er zijn best veel kinderboeken over operatie op zich.
where ever you go, go with your heart
Wij kregen altijd ver van tevoren wel "iets" Mee maar niet bewust. En dan vertelden ouders een week voor de bewuste dag dat het dan zou gebeuren. Vroeger vond ik het heel erg stom dat ze het zo deden, nu ben ik ze er dankbaar voor want ik weet nu hoe gestrest ik zou zijn. Ik weet niet of je hier iets aan hebt, wel veel sterkte!
Namensgebruikersnaam schreef:
07-10-2020 19:50
Vragen in het ziekenhuis. Zij hebben er vast ervaring mee. Wellicht kan de pedagogisch medewerker met jullie bespreken hoe het best voor te bereiden.
Spannend! Succes!
Het ziekenhuis verwees me naar een website. Helaas staat daar maar 1 boekje over deze specifieke operatie op. Ik heb nog geen pedagogisch medewerker gesproken, alleen de orthoptist.
KamilleT schreef:
07-10-2020 19:52
Ik heb op die leeftijd Nijntje in het ziekenhuis voorgelezen. Pas een paar dagen van tevoren over beginnen, anders wordt het alleen maar een heel groot ding.
Is de operatie alleen cosmetisch? Dan heb je nog kans dat het uitgesteld wordt vanwege Corona.
Nijntje is een goed idee. Het is medisch noodzakelijk en ook zsm noodzakelijk. Maar de kans is idd groot dat het uitgesteld wordt vanwege corona :(
Goed om te lezen dat iedereen aanraadt niet te vroeg met vertellen te beginnen. Dit had ook mijn voorkeur. Zeker nu de kans op uitstel door corona aanzienlijk is.
Ik zou er niet te veel over vertellen hoor. Je moet het niet te groot maken.

Ik ben ook geopereerd als kind (wel iets ouder, 6 jaar), maar mijn ouders hebben nooit boekjes ofzo voorgelezen of vertelt wat er zou gebeuren. Alleen: we moeten vandaag weer naar het ziekenhuis. (ik moest meerdere onderzoeken en uiteindelijk de operatie).

Ik zou echt niet een week van tevoren erover beginnen, dan zit dat kind er een hele week tegenop te hikken.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Een kind van 4 zegt “over 5 weken” niets. Dat tijdsbesef hebben ze nog niet.
Dus inderdaad. Over 5 nachtjes of zoiets.

Succes en sterkte !
Nog een tip;

Denk niet alleen aan het voorbereiden op het ziekenhuis maar ook op de tijd erna. Vermoedelijk zal ze een tijdje minder/niet/anders kunnen spelen? Praat hier ook over of maak bijvoorbeeld vast afspraken over wat jullie wél kunnen gaan doen. Om teleurstelling en frustratie te voorkomen.
Ik zou inderdaad ongeveer een week van tevoren aankondigen dat dit gaat gebeuren en de dag van tevoren in wat meer detail doornemen wat ze kan verwachten: dat ze s ochtends eerst niks mag eten, dat jullie dan naar het ziekenhuis gaan en dat ze daar dan een kapje op krijgt waardoor ze in slaap valt en dat een van jullie steeds bij haar zal zijn. Dat ze ietsjes later weer wakker wordt en dat ze dan een cadeautje van jullie krijgt bv. Bij ons was het uiteindelijk zo dat wij het zelf spannender vonden dan zoon en dat hij vooral uitkeek naar het cadeautje achteraf 😊
Wij hebben verteld dat de dokter haar oogspiertjes ging rechtzetten, dat ze daarvoor ging slapen, want dat kan de dokter natuurlijk niet doen als jij aan het rondrennen bent.
Ze mocht kiezen wie er mee mocht als ze ging slapen, dat werd papa.
Ze werd heel boos wakker uit de narcose, wilde helemaal niets. Snapte na een tijdje dat ze pas naar huis mocht als ze iets gegeten had en heeft toen nijdig een stuk ontbijtkoek gegeten en zei: Zo, mag ik nu naar huis.
Ze had wel twee blauwe ogen van een bloeding, ze zag er niet uit en de dag daarna zaten haar ogen helemaal dicht. Maar dit was echt pech, dat is niet normaal. Gelukkig herstelde het snel, binnen een paar dagen.
Ja, hier ook een cadeautje. Ze is nu 12, toen 4, en weet alleen nog het cadeautje nog, maar ze weet niets van de hele ingreep.
Het idee dat de dokter achter haar aan moest rennen als zij aan het spelen was vond ze ook erg grappig.
alouette schreef:
07-10-2020 20:12
Ik zou inderdaad ongeveer een week van tevoren aankondigen dat dit gaat gebeuren en de dag van tevoren in wat meer detail doornemen wat ze kan verwachten: dat ze s ochtends eerst niks mag eten, dat jullie dan naar het ziekenhuis gaan en dat ze daar dan een kapje op krijgt waardoor ze in slaap valt en dat een van jullie steeds bij haar zal zijn. Dat ze ietsjes later weer wakker wordt en dat ze dan een cadeautje van jullie krijgt bv. Bij ons was het uiteindelijk zo dat wij het zelf spannender vonden dan zoon en dat hij vooral uitkeek naar het cadeautje achteraf 😊
Check, cadeautje gaat op de lijst om nog te regelen. Wel lastig om iets te verzinnen waar ze mee kan spelen zonder haar ogen veel te gebruiken.
Gatinmijnsok schreef:
07-10-2020 20:15
Wij hebben verteld dat de dokter haar oogspiertjes ging rechtzetten, dat ze daarvoor ging slapen, want dat kan de dokter natuurlijk niet doen als jij aan het rondrennen bent.
Ze werd heel boos wakker uit de narcose, wilde helemaal niets. Snapte na een tijdje dat ze pas naar huis mocht als ze iets gegeten had en heeft toen nijdig een stuk ontbijtkoek gegeten en zei: Zo, mag ik nu naar huis.
Ze had wel twee blauwe ogen van een bloeding, ze zag er niet uit en de dag daarna zaten haar ogen helemaal dicht. Maar dit was echt pech, dat is niet normaal. Gelukkig herstelde het snel, binnen een paar dagen.
Dank voor het delen! Het is fijn om te lezen hoe het ook kan gaan.
Niet alles gelezen dus mocht ik mosterd zijn: het boekje wat je zoekt over Olivia die kon ik bestellen bij boekhandelriemer.nl

Hopelijk heb je hier wat aan
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Gizimo schreef:
07-10-2020 20:19
Check, cadeautje gaat op de lijst om nog te regelen. Wel lastig om iets te verzinnen waar ze mee kan spelen zonder haar ogen veel te gebruiken.
Je kunt haar een leuke knuffel geven toch.

Ik kreeg zo'n heliumballon uit de winkel van het ziekenhuis en we gingen appeltaart eten in het koffiehoekje.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Zonneoog schreef:
07-10-2020 20:24
Niet alles gelezen dus mocht ik mosterd zijn: het boekje wat je zoekt over Olivia die kon ik bestellen bij boekhandelriemer.nl

Hopelijk heb je hier wat aan
Geweldig! Dank voor de tip!
Mijn zoon van 4 Is laatst ook geopereerd. (Aan iets anders)
Ik heb heb het al wat langer van te voren oppervlakkig genoemd. De dag van te voren wel verteld dat hij morgen naar de slaapdokter ging (zo had ze zich in een voorgaand gesprek voorgesteld). Hij had ook zo'n kapje voor de narcose meegekregen en daarmee hebben we 'geoefend'. Op de dag zelf hebben we meer in detail verteld wat er zou gebeuren. In 'ons' ziekenhuis kwamen er nog 2 pedagogisch medewerkers om te vertellen hoe alles zou gaan. Geen idee of dat standaard is.
Na de narcose heeft hij een tijdje flink gehuild, is niet gek. Eenmaal terug op de kamer een cadeautje gekregen en na een beetje misselijkheid een paar boterhammen zitten bunkeren. Achteraf vond hij het 'spannend en een beetje leuk'!

Voor jezelf: het is een lange dag met veel wachten. Neem voor jezelf genoeg te eten mee, ook als je meeloopt naar de OK. Ik bleef daar in de familiekamer wachten, wist k niet van te voren.
Ik ben qua trek nog 2 dagen van de leg geweest. :-D :popcorn:
Kiwi2017 schreef:
07-10-2020 23:20
Mijn zoon van 4 Is laatst ook geopereerd. (Aan iets anders)
Ik heb heb het al wat langer van te voren oppervlakkig genoemd. De dag van te voren wel verteld dat hij morgen naar de slaapdokter ging (zo had ze zich in een voorgaand gesprek voorgesteld). Hij had ook zo'n kapje voor de narcose meegekregen en daarmee hebben we 'geoefend'. Op de dag zelf hebben we meer in detail verteld wat er zou gebeuren. In 'ons' ziekenhuis kwamen er nog 2 pedagogisch medewerkers om te vertellen hoe alles zou gaan. Geen idee of dat standaard is.
Na de narcose heeft hij een tijdje flink gehuild, is niet gek. Eenmaal terug op de kamer een cadeautje gekregen en na een beetje misselijkheid een paar boterhammen zitten bunkeren. Achteraf vond hij het 'spannend en een beetje leuk'!

Voor jezelf: het is een lange dag met veel wachten. Neem voor jezelf genoeg te eten mee, ook als je meeloopt naar de OK. Ik bleef daar in de familiekamer wachten, wist k niet van te voren.
Ik ben qua trek nog 2 dagen van de leg geweest. :-D :popcorn:
Bedankt voor je ervaring en je tips. We hebben nog 2 voorbereidende gesprekken waarin ik een hoop dingen die ik hier gelezen heb kan verifiëren.
De operatie aan de ogen van mijn dochter duurde nog geen 30 minuten. Was zo voorbij gelukkig!
Maak het niet te groot en maak er geen drama van.
Ik ken iemand die er zelf als moeder heel erg tegen aan zag en heel emotioneel werd. Doe dat niet, gewoon nuchter iets vertellen, niet al te vroeg.
Gatinmijnsok schreef:
07-10-2020 20:15
Volgens mij heb jij een geweldig kind!

Wel heel vervelend dat ze zo uit de narcose kwam en nog zoveel last had van een bloeding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven