
Ervaringen gezocht over middelbare Montessori-onderwijs
vrijdag 30 oktober 2020 om 15:00
Ons kind zit in groep 8 en zijn ons aan het oriënteren richting het voortgezet onderwijs.
Nu zit hij op een basisschool, waar wel s’middags gewerkt word in ateliers. Ze gaan samen met hun leerkracht na een taal/reken/wereld of kunst atelier, hier zijn opdrachten die moeten en eigen keus. S’ochtends klassikaal les.
Mijn zoon is een hele verantwoordelijke en redelijk zelfstandige jongen en vind het klassikaal les krijgen en liefst rust in de klas fijn.
Montessori-onderwijs is toch een andere manier en omdat wij er niet bekend mee zijn zou ik graag ervaringen horen, hoe jullie of jullie kinderen het vinden/vonden ?
Onze twijfel zit in samenwerking met meerdere klassen en zelfstandig taken maken, of je niet makkelijke achter raakt en of het niet onrustige is ?
Word er weinig klassikaal les gegeven ?
Er zijn ook nog 2 andere opties qua scholen en we gaan nog na open dagen.
Nu zit hij op een basisschool, waar wel s’middags gewerkt word in ateliers. Ze gaan samen met hun leerkracht na een taal/reken/wereld of kunst atelier, hier zijn opdrachten die moeten en eigen keus. S’ochtends klassikaal les.
Mijn zoon is een hele verantwoordelijke en redelijk zelfstandige jongen en vind het klassikaal les krijgen en liefst rust in de klas fijn.
Montessori-onderwijs is toch een andere manier en omdat wij er niet bekend mee zijn zou ik graag ervaringen horen, hoe jullie of jullie kinderen het vinden/vonden ?
Onze twijfel zit in samenwerking met meerdere klassen en zelfstandig taken maken, of je niet makkelijke achter raakt en of het niet onrustige is ?
Word er weinig klassikaal les gegeven ?
Er zijn ook nog 2 andere opties qua scholen en we gaan nog na open dagen.
vrijdag 30 oktober 2020 om 15:55
Ik heb op een Montessori Lyceum gezeten; dat was wel rond de millenniumwisseling, dus kan zijn dat mijn ervaring verouderd is.
Bij ons wel veel nadruk op zelfstandigheid, maar ook genoeg klassikaal les. Vanaf de brugklas werd er aangestuurd op steeds meer 'zelf plannen' door de leerling: van week- naar maand- naar bloktaken (van vakantie tot vakantie); veel samenwerkopdrachten en momenten waarop klasgenoten elkaar moesten/konden helpen leren. Maar gerust ook klassikale uitleg door de leraren -- dat kan toch bijna niet anders?
Heel leuk, vond ik, en in lijn met de Montessori-filosofie: veel tijd en 'volwaardige' aandacht voor tekenen, kunst, theater, muziek etc, met door het jaar heen veel podium-avonden, buitenschoolse activiteiten, maar ook veel uren daarvoor. Wij hadden elke dag een lesuur 'keuzewerktijd' met de hele school: iedereen mocht dan zelf bepalen wat hij ging doen en waar. Proefwerk leren in een stilte lokaal, vragen stellen aan de natuurkundeleraar, je Frans mondeling oefenen, of gewoon leuk een extra uur muziek maken of sporten -- mocht allemaal (wel met een heel schema welke docent en welk lokaal waarvoor bedoeld was).
Ik heb een geweldige middelbare schooltijd gehad; voor mij werkte het zelfstandige en het vrije erg goed en ik kon zo mijn ei kwijt.
Wel weet ik dat de verschillende Montessori-scholen uiteenlopende interpretaties geven aan het Montessori-gedachtegoed. Het is dus niet gezegd dat degene bij jullie in de buurt lijkt op wat ik schets. Maar het uitgangspunt "leer mij het zelf te doen" dat is universeel, en dat moet bij je kind passen, natuurlijk.
Succes TO! Als je wil weten waar ik op school zat, mag je me een berichtje sturen. Maar nogmaals, het is al even geleden...
Bij ons wel veel nadruk op zelfstandigheid, maar ook genoeg klassikaal les. Vanaf de brugklas werd er aangestuurd op steeds meer 'zelf plannen' door de leerling: van week- naar maand- naar bloktaken (van vakantie tot vakantie); veel samenwerkopdrachten en momenten waarop klasgenoten elkaar moesten/konden helpen leren. Maar gerust ook klassikale uitleg door de leraren -- dat kan toch bijna niet anders?
Heel leuk, vond ik, en in lijn met de Montessori-filosofie: veel tijd en 'volwaardige' aandacht voor tekenen, kunst, theater, muziek etc, met door het jaar heen veel podium-avonden, buitenschoolse activiteiten, maar ook veel uren daarvoor. Wij hadden elke dag een lesuur 'keuzewerktijd' met de hele school: iedereen mocht dan zelf bepalen wat hij ging doen en waar. Proefwerk leren in een stilte lokaal, vragen stellen aan de natuurkundeleraar, je Frans mondeling oefenen, of gewoon leuk een extra uur muziek maken of sporten -- mocht allemaal (wel met een heel schema welke docent en welk lokaal waarvoor bedoeld was).
Ik heb een geweldige middelbare schooltijd gehad; voor mij werkte het zelfstandige en het vrije erg goed en ik kon zo mijn ei kwijt.
Wel weet ik dat de verschillende Montessori-scholen uiteenlopende interpretaties geven aan het Montessori-gedachtegoed. Het is dus niet gezegd dat degene bij jullie in de buurt lijkt op wat ik schets. Maar het uitgangspunt "leer mij het zelf te doen" dat is universeel, en dat moet bij je kind passen, natuurlijk.
Succes TO! Als je wil weten waar ik op school zat, mag je me een berichtje sturen. Maar nogmaals, het is al even geleden...
vrijdag 30 oktober 2020 om 16:12
Ik heb ook op een Monterssori Lyceum gezeten. Plus punten: zelfstandigheid en zelf ontplooiing. Nadelen: ik had een verrekte hekel aan wiskunde en stelde dat stelselmatig uit zodat ik aan het aan van het jaar als een dolle alles moest inhalen. Daar was nauwelijks controle op.
Ik sluit mij verder aan bij Tunamelt: wij hadden ook een keuze uur na 2 of 3 lesuren en konden zelf een mentor kiezen.
Ik sluit mij verder aan bij Tunamelt: wij hadden ook een keuze uur na 2 of 3 lesuren en konden zelf een mentor kiezen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

vrijdag 30 oktober 2020 om 17:40
Mijn ervaring is ongeveer net zo oud als van Tunamelt. De keuze-uren zoals ze bij ons heetten waren wel wat gestructureerd: volgens mij geen gym/muziek/tekenen/handvaardigheid maar 'de serieuze vakken'. Drie rapporten per jaar werden in de meeste jaren afgewisseld met tussenrapporten zodat je kon voorkomen dat je het moeilijke vak liet liggen tot het allerlaatste moment...
Voor de talen werden wel gewoon luistertoetsen en spreekbeurten of boekbesprekingen ingepland, dus 0% klassikaal was het ook weer niet.
Voor de talen werden wel gewoon luistertoetsen en spreekbeurten of boekbesprekingen ingepland, dus 0% klassikaal was het ook weer niet.
vrijdag 30 oktober 2020 om 22:25
vrijdag 30 oktober 2020 om 22:37
Mijn kinderen hebben op een montessori VO gezeten of zitten er nog op (Groningen) Zelf heb ik er ook gewerkt.
Mijn brugklasser werkt in de kunskapskolan digitale omgeving om te plannen. Daar staan ook alle taken in voor de periode.
Mijn dochter heeft ADD en heeft wel veel aan het zelf plannen. Ze houdt zich er ook goed aan. Ze hebben gewoon vaklessen waarin uitleg gegeven wordt maar kunnen ook aan een ander vak werken op dat moment. De begeleiding is goed. Ze hebben elke dag hun coach en die bespreekt ook wekelijks de planning met ze.
Voor mijn oudste dochter werkte dit ook heel goed, maar mijn oudste twee hebben ook op een montessoribasisschool gezeten. Enige verschil is dat zij alle planningen op papier had.
Mijn brugklasser werkt niet meer met boeken.
Wat ik vooral ook fijn vindt is dat ze zelf haar toetsen in kan plannen. Je doet dus een toets wanneer je er klaar voor bent. Soms is dat snel en soms wat langer dan gemiddeld. Dat moest ze wel even ontdekken eerst want een groot deel van de klas maakte de toets terwijl zij nog twee onderdelen moest doen. Ze wilde toen ook die toets doen. Nu snapt ze dat het niet zo handig was. Maar dat is goed op die manier want daar leer je meer van dan wanneer een ander je het vertelt.
Mijn brugklasser werkt in de kunskapskolan digitale omgeving om te plannen. Daar staan ook alle taken in voor de periode.
Mijn dochter heeft ADD en heeft wel veel aan het zelf plannen. Ze houdt zich er ook goed aan. Ze hebben gewoon vaklessen waarin uitleg gegeven wordt maar kunnen ook aan een ander vak werken op dat moment. De begeleiding is goed. Ze hebben elke dag hun coach en die bespreekt ook wekelijks de planning met ze.
Voor mijn oudste dochter werkte dit ook heel goed, maar mijn oudste twee hebben ook op een montessoribasisschool gezeten. Enige verschil is dat zij alle planningen op papier had.
Mijn brugklasser werkt niet meer met boeken.
Wat ik vooral ook fijn vindt is dat ze zelf haar toetsen in kan plannen. Je doet dus een toets wanneer je er klaar voor bent. Soms is dat snel en soms wat langer dan gemiddeld. Dat moest ze wel even ontdekken eerst want een groot deel van de klas maakte de toets terwijl zij nog twee onderdelen moest doen. Ze wilde toen ook die toets doen. Nu snapt ze dat het niet zo handig was. Maar dat is goed op die manier want daar leer je meer van dan wanneer een ander je het vertelt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zaterdag 31 oktober 2020 om 16:30
remedialteacher
Alle reacties Rapporteren Ik heb 2 zoontjes op een montessori basisschool. Ik werk er ook als juf. Voor mij was het altijd helder. Ze gaan ook naar de de montessori middelbare school. 1x daar kijken op de open dag en avond en ik was genezen. Totaal ander onderwijs, wat veel chaos en vrijheid.
Begrijp ik het goed dat jullie van plan waren om ook de kids na het montessori voortgezet onderwijs te doen maar na daar te kijken het te druk en zooitje vond ?
Alle reacties Rapporteren Ik heb 2 zoontjes op een montessori basisschool. Ik werk er ook als juf. Voor mij was het altijd helder. Ze gaan ook naar de de montessori middelbare school. 1x daar kijken op de open dag en avond en ik was genezen. Totaal ander onderwijs, wat veel chaos en vrijheid.
Begrijp ik het goed dat jullie van plan waren om ook de kids na het montessori voortgezet onderwijs te doen maar na daar te kijken het te druk en zooitje vond ?
zaterdag 31 oktober 2020 om 16:34
zaterdag 31 oktober 2020 om 19:42
Alle uitleg wordt aangeboden. Er zijn ook keuzewerkuren waar je je voor inschrijft. Soms is dat een workshop en vaak vaklessen. De coach en vakdocenten houden wel goed bij of je op tempo loopt, dit wordt ook wekelijks besproken met de leerling. Omdat je eigenlijk wel altijd aan het werk bent heeft de docent meer tijd om individueel te helpen. Door de keuzewerklessen kan je voor een vak waar je meer moeite mee hebt dus extra les krijgen.WoepWoep schreef: ↑31-10-2020 16:34suzyafive het klinkt aan de ene kant heel mooi, de hele aanpassing in het tempo van het kind maar is er genoeg controle op dat je wel gaat doen wat je moet doen ? Voelt het meer als coach dan leraar ? Kan je ook kiezen om bij uitleg aan te schuiven of niet ?
Vind zo lastig....
Vroeger was die controle er veel minder, toen ik zelf op een montessoribasisschool zat. (30 jaar geleden) mijn oudste twee kwamen daar 10 en 12 jaar nadat ik daar zelf van school kwam op school en toen was er al heel veel meer controle. Wij moesten dagelijks ‘iets’ van taal, ‘iets’ van rekenen en ‘iets’ van kwv doen (kosmische wereldverkenning).
Op een montessoribasisschool is eigenlijk meer vrijheid om te bepalen wanneer je welk vak doet dan op een MVO. Er zijn immers in het VO gewoon vaklessen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zaterdag 31 oktober 2020 om 19:51
Mijn kind ging ook van basisschool Montessori middelbaar.
Het was niet zoals de basisschool.
De basis van Montessori was niet terug te vinden wbt sfeer en warmte.
Op een zeer.enkeling na kwam niemand van Montessori basisschool af en dus totaal niet bekend met wat het inhield.
Afijn chaos en gewoon normale middelbare school ellende.
Echt zo jammer we hadden er zo bewust voor gekozen.
Het was niet zoals de basisschool.
De basis van Montessori was niet terug te vinden wbt sfeer en warmte.
Op een zeer.enkeling na kwam niemand van Montessori basisschool af en dus totaal niet bekend met wat het inhield.
Afijn chaos en gewoon normale middelbare school ellende.
Echt zo jammer we hadden er zo bewust voor gekozen.
zaterdag 31 oktober 2020 om 20:41
Lees een aantal keer het verschil tussen de basisschool en middelbare en ene kant logische want andere leeftijdsgroep maar hoor dan toch veel chaos terug komen. Mijn kind is best redelijk zelfstandig maar hij kan niet tegen chaos en onrust.
Voordelen zijn wel dat je eigen keus heb en goed leert plannen en inzicht hoe je iets bereikt....
Voordelen zijn wel dat je eigen keus heb en goed leert plannen en inzicht hoe je iets bereikt....
zaterdag 31 oktober 2020 om 22:42
Mijn kind houd ook niet van drukte en chaos en kwam dus vaak echt doodmoe terug met hoofdpijn.WoepWoep schreef: ↑31-10-2020 20:41Lees een aantal keer het verschil tussen de basisschool en middelbare en ene kant logische want andere leeftijdsgroep maar hoor dan toch veel chaos terug komen. Mijn kind is best redelijk zelfstandig maar hij kan niet tegen chaos en onrust.
Voordelen zijn wel dat je eigen keus heb en goed leert plannen en inzicht hoe je iets bereikt....
IK zie niet de meerwaarde terug.
Ze is nu gelukkig klaar afgelopen jr van school.