Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen onregelmatig v.s. regelmatig en minder inkomen

04-11-2020 12:33 26 berichten
Dag allen,

Al langere tijd heb ik de wens om ambulant te gaan werken (= individueel begeleiden van cliënten thuis) i.p.v. groepsbegeleiding in een instelling. Dit past denk ik beter bij mijn kwaliteiten en interesses. Er is een vacature/functie die mij erg aanspreekt maar de werktijden zijn regelmatig van 09:00 tot 17:00.

Dit vind ik enerzijds een groot voordeel i.v.m. gezinsuitbreiding. Opvang is in mijn regio makkelijker te organiseren op die manier. Maar ook omdat ik dan een wat stabieler ritme heb. Ik kan toch niet heel erg goed tegen veel wisselingen in vroege en late diensten. Verder is het sociaal ook lastig soms, veel familieleden en vrienden werken regelmatig en afspreken (in normale tijden, los van covid) is soms lastig. Anderzijds zou ik door regelmatige werktijden wel een redelijk groot inkomensverlies krijgen van €100 tot 200 netto, afhankelijk van de inschaling mocht ik de baan krijgen. Of ik zou ipv de nu 28 uur p.w. 32 moeten gaan werken om dit verschil te verkleinen maar weet niet of ik dat red met mijn studie (1 lesdag per week, bovenop thuisstudie).

Ik volg ook een studie en mijn huidige werkgever houdt zich niet aan de gemaakte studie afspraken, ik moet dikwijls op lesdagen komen werken terwijl hier afspraken of zijn gemaakt.
Meerdere gesprekken zijn hier al over gevoerd zonder resultaat.

De organisatie waar ik de vacature heb gezien voor ambulant staat bij mijn onderwijsinstelling zeer goed aangeschreven ten aanzien van begeleiding van mensen die een studie volgen en wordt aangeraden. Bovendien hebben ze zelfs een aparte hogere inschaling voor mbo-ers die een hbo studie volgen.
De nieuwe ambulante functie is flexibel ten aanzien van indelen van je dag, je mag zelf bepalen wat je eerst doet; direct contact met clienten, administratie of andere zaken. Op mijn huidige werk ben ik continu afhankelijk van collega's en is er veel haantjesgedrag over wie het hoogste woord heeft qua dagplanning en hoe we clienten gaan begeleiden. Bovendien word ik vaak als een klein kind aangesproken door oudere collega's die het allemaal beter weten. Er heerst veel hiërarchie. Alles moet continu overlegt worden met collega's in een hogere positie waardoor er weinig snel en adequaat van de grond komt.

Wat zijn jullie ervaringen 9-5 banen, daarnaast studeren en gezinsuitbreiding?
Alle reacties Link kopieren
ik leverde ongeveer ongeveer 300 euro in. Maar het is mij elke euro waard. we hebben opeens een gezamenlijk gezinsleven, ook gewoon lanterfanten met het gezin kan nu ipv volgeplande weekenden.
In het begin wel wennen, voor mijn gevoel minder tijd voor mijzelf, maar snel nieuw ritme gevonden.

Daarnaast volg ik ook een studie, dat doe ik op mijn vrije dag/ avonden. Het is best pittig maar goed te doen!
Ambulant werken vind ik ook relaxder dan groepswerk. Ik kan voor een heel groot deel mijn eigen agenda inplannen met clienten bijvoorbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven