Digitaal uitkiezen basisschool

11-11-2020 12:01 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op korte termijn moet ik voor mijn kind een basisschool gaan uitkiezen. Ik wil met 3 scholen kennismaken en daar dan een uit kiezen. Ik heb wel een paar dingen die ik belangrijk vind maar ik heb vooral altijd (ook hier op viva) gehoord dat je gewoon gaat kijken en kennismaken en dat je dan wel aanvoelt of het goed zit. Bij het KDV had ik die ervaring zelf ook.

Maar, en nu komt het issue, 2 van de 3 scholen laten op dit moment vanwege corona geen ouders toe in de school en daar mogen we dus niet fysiek gaan kijken. Dus dat wordt een digitaal kennismakingsgesprek met de (adjunct-)directeur. Tsja... dit vind ik ingewikkeld. Ik moet nu dus vragen gaan bedenken die ik aan zo'n man of vrouw wil stellen en hij/zij gaat daar ongetwijfeld een prachtig mooi verhaal bij hebben. Maar dat is eigenlijk niet waar ik naar op zoek bent want dat prachtig mooie verhaal kan ik ook op de website en in de schoolgids lezen.

Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee? Krijg je bij zo'n digitaal gesprek ook echt een gevoel bij een school? En wat is het dan waar je op let of specifiek naar vraagt?
Het komt vast doordat ik zelf wél gelovig ben en dus bewust voor een christelijke school heb gekozen. Ik zou het een raar toneelstukje vinden als een ongelovige juf bidt met een klas vol ongelovige kinderen tot een god waarvan ze zelf niet geloven dat Hij bestaat. Maar dat komt doordat het gebed (om dat voorbeeld aan te houden) voor mij wel iets betekent. Daarom zegt de religieuze basis van een school mij wel iets. Ik vind het dus gek om je kind naar een school te sturen die een basis heeft waar je zelf niet inhoudelijk achter staat. Ook al leren ze er goed rekenen.
borboletas schreef:
11-11-2020 13:27
Wat ben ik bang te missen? Sfeer denk ik. Maar misschien ook wel inrichting en wat daaruit spreekt over hoe ze het onderwijs vormgeven. Een klaslokaal waar 30 stoeltjes en tafeltjes in rijtjes achter elkaar staan geeft een heel andere indruk dan een school waar nog iets is gedaan met themahoeken ofzo.
Ik snap je angst om dit te missen. Maar dat kun je (meestal) ook uit de foto’s halen. Belangrijker is hoe het gesprek voelt. Hoe open zijn deze mensen? Hoeveel aandacht en ruimte is er echt voor kinderen die iets anders nodig hebben? Kunnen ze een beetje out-of the box denken? Of zijn ze vastbesloten en staan de kaders vast? (En wat vind je daarin zelf prettig?)
De sfeer van zo’n gesprek is denk ik heel bepalend om te bepalen welke school het beste bij jullie past.
Overigens geef ik zelf vaak rondleidingen op de basisschool waar ik werk en nu ook nog steeds in coronatijd. Wel mét mondkapje en afstand uiteraard. Ook een kwestie van denken in mogelijkheden.
Snouth schreef:
11-11-2020 13:52
Ik mag hopen dat er toch nog maar weinig scholen zijn die het geloof streng

Maar de nadruk ligt vooral op het vreedzaam samen zijn. En dat is nogal een groot verschil met de openbare scholen om ons heen.
Ja daar geldt het recht van de sterkste, zeggen ze vecht het maar uit en we zien wel wie er wint?

Dat staat denk ik ook niet in de schoolgids en in het praatje van de directie hoor.
Wij worstelen met hetzelfde voor het VO. Ik werk zelf ook op een VO en normaliter zouden in deze periode Doedagen zijn.
We kijken al naar een alternatief voor januari mochten open dagen niet door kunnen.
Ik heb een dochter in groep 8 dus voor haar ook spannend. De scholen waar we vorig jaar geweest zijn vond ze niet zo.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
borboletas schreef:
11-11-2020 13:27
Wat ben ik bang te missen? Sfeer denk ik. Maar misschien ook wel inrichting en wat daaruit spreekt over hoe ze het onderwijs vormgeven. Een klaslokaal waar 30 stoeltjes en tafeltjes in rijtjes achter elkaar staan geeft een heel andere indruk dan een school waar nog iets is gedaan met themahoeken ofzo.
Dat zijn ook wel zaken waar je gericht naar kunt vragen toch? Er is misschien ook wel fotomateriaal beschikbaar dat tijdens dit soort gesprekken gedeeld kan worden. Ik denk dat veel ouders wel zoiets willen weten. Inmiddels gaat dit soort gesprekken al 8 maanden zo, je mag verwachten dat scholen daar inmiddels wel een beetje op ingesprongen zijn.
suzyqfive schreef:
11-11-2020 14:04
Wij worstelen met hetzelfde voor het VO. Ik werk zelf ook op een VO en normaliter zouden in deze periode Doedagen zijn.
We kijken al naar een alternatief voor januari mochten open dagen niet door kunnen.
Ik heb een dochter in groep 8 dus voor haar ook spannend. De scholen waar we vorig jaar geweest zijn vond ze niet zo.

Ik heb dit jaar een kind in groep 8 en vorig jaar ook. Dus we zijn al uitgebreid rond geweest hier, dit zou het derde jaar op rij worden, aangezien ze hier aanraden in groep 7 al te beginnen met de open dagen.

Je zou dus zeggen dat wij een goed beeld hebben, maar mijn kind twijfelt hevig tussen twee scholen en het zou dus fijn zijn om nog een keer rond te kijken.
ldp schreef:
11-11-2020 13:59
Ja daar geldt het recht van de sterkste, zeggen ze vecht het maar uit en we zien wel wie er wint?

Dat staat denk ik ook niet in de schoolgids en in het praatje van de directie hoor.
Nee uiteraard zullen ze daar niet mee adverteren, maar dan ligt de nadruk bijv. op het cognitieve stuk, of op bewegend leren, gezonde school, voor jezelf opkomen.... dat soort dingen.
Betekent uiteraard niet dat wij die dingen allemaal niet doen, maar onze basis is het vreedzaam samen zijn. Daarna komt de, zeker niet onbelangrijke rest.
suzyqfive schreef:
11-11-2020 14:04
Ik heb inmiddels ervaring met de VO-info dag voor basisschoolpersoneel via videobellen. Ik moet zeggen dat ik verbaasd was over de info die ik uit het videobellen kon halen. Er waren verschillende workshops van verschillende scholen en er waren ook workshops waarin leerlingen aan het woord kwamen. Als ik er daarnaast nog een filmpje van de school zou hebben ontvangen denk ik echt dat mijn beeld voldoende compleet zou zijn geweest om een keuze te kunnen maken.
Hier 2 dichtstbijzijnde scholen. Een openbare en een christelijke. Aangezien wij zelf christelijk zijn, hebben we kind ook op de christelijke school ingeschreven. Heb me niet eens verdiept in de openbare, omdat dat gewoon niet bij ons past.
Verderop zijn ook wel christelijke scholen. Ook niet in verdiept. Aangezien iedereen hier in de buurt naar 1 van de 2 dichtstbijzijnde scholen gaat, zou kind al snel uit de toon vallen (bij het op straat spelen bijv.) als hij naar een school verderop zou gaan.

Ik verbaas me er over dat er kinderen naar christelijke of katholieke scholen worden gestuurd terwijl ze zelf thuis nergens aan doen. Waarom in vredesnaam denk ik dan? En dan vervolgens wel mekkeren als kind christelijke liedjes moet leren; neuh dat hoeft onze Pietje niet hoor, daar doen wij thuis niet aan. Echt, waarom, vraag ik me dan toch af.
Je maakt mij niet wijs dat er in je omgeving niet een school is die beter bij je levensovertuiging aansluit.
Wij hebben een katholieke, een christelijke en een openbare school en we zijn niet gelovig. Volgens mij gaan er wel redelijk wat kinderen die niet gelovig zijn naar de katholieke school, maar mijn man wilde liever geen religieus onderwijs, dus het werd al snel de openbare. Dat is een heel fijne, goede school, dus goede keus.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
piepp schreef:
11-11-2020 15:16
Echt, waarom, vraag ik me dan toch af.
Je maakt mij niet wijs dat er in je omgeving niet een school is die beter bij je levensovertuiging aansluit.
Genoeg dorpen in dit land waar maar 1 school in de buurt is, en als dat een school met katholieke of christelijke inslag is, tja. Wat dan?

Ik ben blij dat we in Nederland vrijheid van onderwijs hebben en dat iedereen mag kiezen op welke school z'n kind wil, omdat de school nou eenmaal goed 'voelt'. We leven toch niet meer in de jaren 50 zeg. En jij vindt dus ook dat kinderen met een islamitische achtergrond niet op de school van jouw kinderen zouden moeten zitten? Bijzondere overtuigingen houd je er op na, heel religieus, naastenliefde enzo.

Dat gezegd hebbende, TO, ik zou gewoon het gesprek aangaan ook al is het digitaal. En je kunt best gaan kijken als de school uit gaat, daar kun je echt ook al wat aan aflezen (zoals iemand ook al eerder schreef). Ik heb ook op andere dingen gelet, zoals schooltijden (ik had voorkeur voor continuerooster maar liefst met in ieder geval 1 hele middag vrij) en of er BSO aan school gekoppeld is.
piepp schreef:

Ik verbaas me er over dat er kinderen naar christelijke of katholieke scholen worden gestuurd terwijl ze zelf thuis nergens aan doen. Waarom in vredesnaam denk ik dan? En dan vervolgens wel mekkeren als kind christelijke liedjes moet leren; neuh dat hoeft onze Pietje niet hoor, daar doen wij thuis niet aan. Echt, waarom, vraag ik me dan toch af.
Hier in het zuiden des lands waren van oudsher bijna alle scholen katholiek. Er is meestal geen reden de levensbeschouwelijke achtergrond uit de naam van de school te halen, ook al wordt er niks meer aan gedaan. Dus is de dichtstbijzijnde school de katholieke school, voor de openbare school moeten de kinderen een drukke weg over. Er wordt op de meeste katholieke scholen niks (of niet veel) godsdienstigs gedaan. Mijn kinderen zijn nooit naar een kerk geweest, er is nooit gebeden en er werd ook nooit een bijbelverhaal voorgelezen.
Het grote verschil met de openbare school is dat daar geen traditionele kerstliedjes gezongen worden over Jezus.
Rondvragen bleek hier toch het beste te werken. En bedenk dat het allemaal relatief is. Een directeurswissel kan zo maar opeens voor een hele andere sfeer op de school te zorgen. En waar ik het heel fijn vond dat de nadruk op de basisschool niet alleen op cognitie lag, merk ik nu dat het kind op de middelbare school even moest wennen aan het beoordeel worden op prestaties. Zo heeft iedere school wat. In de buurt zou voor mij erg belangrijk zijn, dan kan het kind makkelijk met vriendjes afspreken. Ook de nabijheid van een fijne BSO zou ik even onderzoeken, als je verwacht daar gebruik van te gaan maken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
piepp schreef:
Hier 2 dichtstbijzijnde scholen. Een openbare en een christelijke. Aangezien wij zelf christelijk zijn, hebben we kind ook op de christelijke school ingeschreven. Heb me niet eens verdiept in de openbare, omdat dat gewoon niet bij ons past.
Verderop zijn ook wel christelijke scholen. Ook niet in verdiept. Aangezien iedereen hier in de buurt naar 1 van de 2 dichtstbijzijnde scholen gaat, zou kind al snel uit de toon vallen (bij het op straat spelen bijv.) als hij naar een school verderop zou gaan.

Waar haal je dat dan vandaan? Alle ongelovige ouders zeuren over de liedjes?
Ik vind zelf dat er bij veel scholen al best veel van de website te halen is: grondslag, nadruk, uitgangspunten, principes. Op basis daarvan kan je al een goed gesprek, al dan niet digitaal, voeren lijkt me.
Verder zou je eens sfeer kunnen gaan proeven als de school uitgaat, kijken als er speelkwartier is (kan hier ook niet overal) of gewoon eens in het weekend naar binnen loeren.

Wij wonen overigens in een stad, met zeker een school of 10-12 voldoende dichtbij om in aanmerking te komen. Dus heb er destijds ook wel een aantal bezocht. Maar wel pas na zorgvuldige online selectie.
piepp schreef:

Wij hebben in de buurt 1 jenaplan school en 1 christelijke school. Jenaplan moet maar net bij je kind passen, dus kan me voorstellen dat je een niet gelovig kind dan toch naar de christelijke basisschool laat gaan, anders moet je bij ons echt de halve/hele stad doorkruisen voor een school. Maar dan moet je niet gaan mekkeren over christelijke liedjes. Overigens ben ik wel benieuwd of je daar ervaring mee hebt, want ik heb zelf als niet gelovig kind op een christelijke middelbare school gezeten en daar werd nooit door iemand moeilijk over gedaan.
MrsDuck schreef:
11-11-2020 12:18
Wat je wel mag, is langslopen als de kinderen buitenspelen en een praatje maken met wachtende ouders vlak voor de school uit gaat. Doe dat ook. Hoe wordt er gespeeld, hoe staan de leerkrachten er bij die toezicht houden (actief, betrokken of juist met de rug er naar toe en een kop koffie te kletsen met elkaar). Wat je misschien ook weet, is waar de kinderen of oudere broertjes en zusjes van het kdv naar toe gaan. Misschien ken je wat ouders en kun je hun naar hun bevindingen vragen.

Verder zou je wat kunnen vragen over de differentiatie in het onderwijs voor zowel naar boven- als naar onderpresterende kinderen. Hoe ondersteunt de school dat? Hoe signaleert school dat dit? Ook kun je vragen over de groepsgrootte, contacten met ouders, vrijwilligerswerk van ouders bij vervoer/feestelijkheden etc.
Ik denk dat kletsen met wachtende ouders op dit moment zelfs niet mag.

En wat mijn overbuurvrouw fijn vindt voor haar kind, hoeft niet bij mijn kind te passen.

Wij kregen bij de uitleg, voordat oudste naar school ging, ook vanalles te horen over passend onderwijs en pestprotocollen. Dat viel uiteindelijk nogal tegen. Alle problemen werden weggewuifd, “ach, hij heeft toch goede punten”. En voor extra uitdaging hadden de juffen het te druk met een themaweek, educatief uitstapje, hun eigen zwangerschapsverlof of de eindmusical van groep 8.
Een kleine school, dus als je wat anders bent dan andere kinderen, val je al snel buiten de boot.
thee_leutje101 schreef:
11-11-2020 15:46

En jij vindt dus ook dat kinderen met een islamitische achtergrond niet op de school van jouw kinderen zouden moeten zitten? Bijzondere overtuigingen houd je er op na, heel religieus, naastenliefde enzo.

Wat is dat nou weer voor uit de lucht gegrepen conclusie dan?
wolkewitje schreef:
11-11-2020 16:28

En wat mijn overbuurvrouw fijn vindt voor haar kind, hoeft niet bij mijn kind te passen.

Wij kregen bij de uitleg, voordat oudste naar school ging, ook vanalles te horen over passend onderwijs en pestprotocollen. Dat viel uiteindelijk nogal tegen. Alle problemen werden weggewuifd, “ach, hij heeft toch goede punten”. En voor extra uitdaging hadden de juffen het te druk met een themaweek, educatief uitstapje, hun eigen zwangerschapsverlof of de eindmusical van groep 8.
Een kleine school, dus als je wat anders bent dan andere kinderen, val je al snel buiten de boot.
Ja en in mijn ervaring is veel ook afhankelijk van de leerkracht van je kind en, in ons geval, de ib-er.
Zegt niet alles, maar kan misschien wel helpen.

https://www.onderwijsinspectie.nl/zoek-scholen

https://scholenopdekaart.nl/
*Sally* schreef:
11-11-2020 16:34
Ja en in mijn ervaring is veel ook afhankelijk van de leerkracht van je kind en, in ons geval, de ib-er.
Dat is ook mijn ervaring, maar ik vind wel dat er op elke school een andere sfeer hangt. Op de basisschool van mijn kinderen worden kinderen erg aangemoedigd om elke keer dat ene stapje verder te gaan, maar dan vooral op sociaal gebied. Zo is er veel aandacht voor optreden, toneelstukken etc. Op de school is ook iedereen welkom; of je nu met een tijgerprint en crocs of op je naaldhakken binnenwandelt. Dat geldt ook voor de kinderen, of die nu in een prinsessenjurk of als draak willen binnenwandelen, maakt niet zoveel uit. En de school heeft een natuurtuin, dus vies worden ze altijd. Sommige ouders hebben daar moeite mee. Ik vind een vies kind een teken dat hij heerlijk heeft gespeeld die dag.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
piepp schreef:

Wat versta je onder omgeving? Bij ons in het dorp is 1 school. En die is katholiek. Het volgende dorp heeft 1 school, die is katholiek etc . De dichtstbijzijnde openbare school is op 10 km in een groter dorp waar je verder geen sociale binding mee hebt. Voor Montessori, vrije school etc. moet ik nog verder weg. Het kan maar mijn principes gaan niet zo ver. Sociale contacten in de directe omgeving vind ik, net als jij, ook belangrijk. Kom eens uit je stadse torentje...

In praktijk gaat dus 99% van de kroost naar deze katholieke school. De overige 1% gaat naar speciaal onderwijs of ouders die hun principes belangrijker vinden (want dat kind staat altijd alleen en mist heel veel omdat informatie over kinderactiviteiten vaak via school gaat bij gebrek aan een gratis en eigen dorpssuffertje). De helft doet communie, de helft niet. De lessen zijn na schooltijd, de pastoor leent wel een lokaal op school. Met Pasen (kruisweg) en kerst (kerststal) wordt er vaak een uitleg gegeven in de kerk. Natuurlijk vieren we uitgebreid carnaval. Veel katholieker wordt het niet. Niemand die daar moeilijk over doet. Iedereen gaat er gewoon in mee en met elkaar om. Hier ook geen gedoe over een lhtbi+ verklaring... Maar goed daar gaat dit topic niet over, al is het wel een goede vraag als je twijfelt over de religieuze invulling.
wolkewitje schreef:
11-11-2020 16:28

Praatje maken op anderhalve meter is niet verboden. Anders kunnen ze alle ouders wel oppakken voor samenscholing. Niemand staat hier zwijgend het kind op te halen.

Maar je ervaringen over een kleine school deel ik niet. We hebben hier ongeveer 110 kinderen en dat is dus echt klein. Maar er is een juf voor de wekelijkse interne verrijkingsgroep, dyslexie juf komt ook eens per week, de muziekjuf komt ook eens per week, de lessen zijn met Chromebooks adaptief, de lessen worden horizontaal gegeven oftewel iedereen heeft tegelijk rekenen, taal of spelling waardoor het mogelijk is om kinderen instructie op niveau te geven (mijn dochter zit in groep 7 maar voor spelling en lezen doet ze met groep 8 mee. Terwijl een ander bij groep 6 mee doet met rekenen), verder geldt het thema voor de hele school (kleuters/groep 3 haken aan als het kan) en per thema is een juf de kartrekker. Werkt in principe prima en tot tevredenheid. Het is maar net hoe je het organiseert, hoe de sfeer is en welke juf/ib'r je hebt. Dat is belangrijker dan de grote van de school.
Mijn kinderen gaan naar een christelijke school. In dit uit de kluiten gewassen dorp met ongeveer 8 scholen hebben we 1 onderzoekschool en 1 openbare school. De rest is pc of katholiek. En ik woon niet op de biblebelt. Dus dan naar een christelijke school.

Ik heb zelf ook op een christelijke school gewerkt. Ik bleef plakken na mijn stage in een tijd dat de banen niet voor het oprapen lagen. Meestal waren er 2 of 3 lln in de klas die daadwerkelijk geloofden, de rest niet. In die vinexwijk stond (buiten de montessorischool) geen openbare basisschool.
Lastig in deze Corona-tijd, uitzoeken van scholen..

Hier hebben we bij 1 school een rondleiding gehad vlak voor Corona uitbrak. De andere school stond gepland voor afgelopen zomer, maar dat ging niet door. School 2 is Dalton en dat hoeft van ons beiden ook weer niet per se. Uiteindelijk dochter ingeschreven bij school 1, ze start na de zomervakantie.

Ik vond de sfeer wel erg bepalend, dus snap dat je het vervelend vindt dat je dat nu moet missen.
De schoolgids, pestprotocol uitgebreid doorgenomen, oudere inspectierapporten bekeken, rondgevraagd in de omgeving en op het kdv waar dochters zitten, wat zij wisten van de school. Uiteindelijk valt of staat het volgens mij met de klas en leerkrachten denk ik.

Overigens heel leuk hoor, kinderen zonder gelovige achtergrond niet naar een gelovige school sturen. In deze wijk staan 4 scholen, waarvan 2 protestants christelijk ( school tegenover ons is er eentje van en die vind ik vrij heftig in opvattingen en uitvoering, niet meedoen aan Kinderboekenweken als er griezels of spoken in voorkomen bijvoorbeeld, andere pc school idem, zelfde stichting), 1 Dalton en 1 van oudsher katholiek. Dalton moet ook maar net een stroming zijn die je aanspreek.
Naar die laatste school, katholiek, gaat dochter, wij zijn niet gelovig, man wel katholiek van huis uit. Wel expliciet gevraagd bij de rondleiding wat ze nu nog doen, want niet voor niets katholieke school. Al met al deden nu gemiddeld van de 30 kinderen, 3 communie en vormsel. Overige verhaal klonk verder prima, geen hele heftige dingen, maar dat hadden we ook niet verwacht gezien hoe ze zichzelf presenteren in de wijk en online.

Dat ze iets meekrijgen van een of meerdere geloven, graag. Ik zat zelf op een middelbare school waar extra tijd in het vak levensbeschouwing werd gestoken en dat vond en vind ik zeer waardevol.

Maar ik vind het niet nodig dat mijn dochters dagelijks starten met het lied ‘ ik ben een parel in Gods handen’. Dat past niet bij ons en hoe fijn het ook was geweest dat ze naar de school tegenover ons hadden gekund, dat doen we dus niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven