Sorteertafel o.i.d. voor peuter

15-11-2020 08:48 20 berichten
Hallo allemaal,

Een hele poos geleden las ik in een topic hier op het forum over iemand die een soort sorteertafel/kastje had gemaakt voor hun peuter. Nu denk ik dat die van mij zoiets heel erg tof zou vinden, maar weet niet zo goed waar te beginnen.

Heeft er iemand tips, of zoiets ook ooit gemaakt? Of Bakjes op een houten plank? Soort kastje? Wat doe je erin? (knopen...? wat nog meer?)
Pinterest heeft vast tips, daar al eens gekeken?

Je zou kunnen zoeken op sensory play table.
Luci_Mster2 schreef:
15-11-2020 08:52
Pinterest heeft vast tips, daar al eens gekeken?

Je zou kunnen zoeken op sensory play table.
Thanks! Dat lijkt inderdaad een goede zoekterm, helpt al enorm :)
Alle reacties Link kopieren
Superleuk! Pasta met verschillende kleurstoffen werkt ook heel leuk. Kunnen ze tenminste makkelijker vastpakken ipv rijst
Ik ben even gaan kijken wat dat is en kom allemaal plaatjes tegen zoals dit.
Afbeelding
Ik vind het er super leuk uit zien, maar na een half uur is dit toch één geheel geworden? Zand-met blauwe stenen en speelgoed?
aaaanne schreef:
15-11-2020 09:19
Afbeelding
Ik vind het er super leuk uit zien, maar na een half uur is dit toch één geheel geworden? Zand-met blauwe stenen en speelgoed?
Ja bij mijn kinderen wel :hihi:

Die tafel op het plaatje is trouwens gewoon een ikea-kindertafel.
aaaanne schreef:
15-11-2020 09:19
Afbeelding
Ik ga er dus ook absoluut geen zand in doen :-) Dat is binnen een uur overal, behalve in t tafeltje.
Ah :D
Gelukkig hoeft het niet met zand maar kan het met zoveel andere dingen. Dingen die je elke keer wel makkelijk kan scheiden.

Grappig hoe meteen 1 zo'n plaatje voor tunnelvisie kan zorgen.
Nouja de eerste tien hits ofzo die ik via Google vond waren met zand of rijst of iets anders te kleins. Tunnelvisie is wat overdreven. Ik vroeg me gewoon af hoe dit in de praktijk werkt, maar in de praktijk gebruikt iedereen dus géén zand :-D
Wij hebben zoiets wel met zand maar dan in de tuin. In de andere bak gaat water en inderdaad eindigt het in twee modderbakken. Maar zoon vermaakt zich er uitstekend mee. In de bak bedoelt voor zand hebben we kleine gaatjes gemaakt en worteldoek over de bodem. Als hij klaar in met kliederen gieten we gewoon alle modder in die bak en het water loopt dan vanzelf wel weg. Overigen hebben we ook een soort van pomp kraantje die met een slang water uit de waterbak pakt. Soms zit die wel verstopt maar tot nu toe nooit blijvend.
Luci_Mster2 schreef:
15-11-2020 09:47
Gelukkig hoeft het niet met zand maar kan het met zoveel andere dingen. Dingen die je elke keer wel makkelijk kan scheiden.

Overdrijven is ook een vak.

Wat als je nu een goedkoop tafeltje scoort en daar bakjes van de action op vastschroeft? Of als je heel handig bent, in laat verzinken?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Ik heb hier op de het forum een tip gelezen over de "very useful box" (klinkt raar maar zo heet het) inclusief deksel op A3 formaat. Dat werkt perfect voor kinetisch zand, wat anders is dan normaal zand en prima schoon blijft. Je kan het ook goed combineren met stenen/knopen/etc.

Als je een tafel wil maken zou ik even bij Ikea zoeken of je iets met laatjes kan combineren met zo'n doos erop ofzo.
Ik zou overwegen een lage bak op de grond te zetten, dat is een wat natuurlijkere houding voor peuters dan staand aan een tafel.

Het gaat om verschillende structuren voelen. Dat kan zijn stenen of wol, papiersnippers, moeren, van die houtsnippers van tuinpaden. Het hoeft geen zand te zijn natuurlijk. Glad, ruw, koud, warm.

Je kan je kind ook zo'n waterproof tuinbroeken laarsjes aandoen en buiten laten rondscharrelen waar ze nat zand, stenen, bladeren, takken enzovoorts kan voelen.

Dat is namelijk wat je eigenlijk namaakt met een sensory play tafel.
Wij lieten vroeger de peuters de nespressocupjes sorteren in zo'n grote sorteerbak en zegeltjes plakken. En dan uitgebreid complimenten geven over hoe nuttig het was wat ze deden, hoe goed ze hielpen, dat het zonder hun niet zo goed zou lukken e.d. Zorgde voor tevreden kinderen. Op een of andere manier lijken mensen het leuk te vinden waardering voor hun werk te krijgen.

De tip is dus om misschien te kijken of je de peuter ook 'echte' dingen kunt laten sorteren.
Even een aanvulling op 'sensory play'; wij laten de kinderen als ze douchen spelen met scheerschuim/scheergel. Lekker smeren en tekenen op de douchedeur, en daarna gewoon afspoelen!
Bellyflop schreef:
15-11-2020 10:42
Ik zou overwegen een lage bak op de grond te zetten, dat is een wat natuurlijkere houding voor peuters dan staand aan een tafel.

Het gaat om verschillende structuren voelen. Dat kan zijn stenen of wol, papiersnippers, moeren, van die houtsnippers van tuinpaden. Het hoeft geen zand te zijn natuurlijk. Glad, ruw, koud, warm.

Je kan je kind ook zo'n waterproof tuinbroeken laarsjes aandoen en buiten laten rondscharrelen waar ze nat zand, stenen, bladeren, takken enzovoorts kan voelen.

Dat is namelijk wat je eigenlijk namaakt met een sensory play tafel.
Yes, in de tuin rondscharrelen, of in het bos, is erg populair hier. Maar omdat we een jonge baby hebben en aan slaapjes gebonden zijn kan ze nou ook weer niet de hele dag naar buiten. Vandaar een beetje dit idee.

We denken nu dat we wat bakjes vast gaan zetten op 1 of 2 grote dienbladen. Dan kan het op de grond of op de tafel, net wat ze wil en fijn vindt (en of het binnen of buiten bereik van baby is).
Kiwi2017 schreef:
15-11-2020 11:42
Even een aanvulling op 'sensory play'; wij laten de kinderen als ze douchen spelen met scheerschuim/scheergel. Lekker smeren en tekenen op de douchedeur, en daarna gewoon afspoelen!
Jaa, zo leuk is dat!
Positivevibes schreef:
15-11-2020 10:33
Ik heb hier op de het forum een tip gelezen over de "very useful box" (klinkt raar maar zo heet het) inclusief deksel op A3 formaat. Dat werkt perfect voor kinetisch zand, wat anders is dan normaal zand en prima schoon blijft. Je kan het ook goed combineren met stenen/knopen/etc.

Als je een tafel wil maken zou ik even bij Ikea zoeken of je iets met laatjes kan combineren met zo'n doos erop ofzo.
Ah kinetisch zand ziet er nog wel bruikbaar uit voor onze situatie. Dat ga ik toch eens overwegen dan!
Luci_Mster2 schreef:
15-11-2020 09:47

Nou als ik er gekleurde pasta in zou doen, zou dat hetzelfde effect hebben vermoed ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven