Na mavo havo-ambitie, mbo-optie achter de hand?
woensdag 18 november 2020 om 17:36
Mijn dochter zit momenteel in 4 vmbo-t. Volgend jaar wil ze naar de havo, ze heeft een extra vak en staat voor alles voldoende. Als het zo doorgaat, gaat dat dus waarschijnlijk wel lukken. Het is echter verplicht om je ook in te schrijven voor een mbo-opleiding, als noodoplossing voor het geval je niet wordt toegelaten op de havo.
Dochter is daar niet echt mee bezig, ze wil ook geen open dagen doen of zich erin verdiepen, maar volgens mij kun je beter een beetje leuk plan B kiezen dan straks noodgedwongen maar iets prikken.
Wie heeft ditzelfde aan de hand gehad en hoe zijn jullie daarmee omgegaan? Ik moet zeggen dat ik het ook erg lastig vind om iets te kiezen. Er zijn wel opleidingen die echt niet bij haar passen, maar de opleiding die mij wel geschikt lijkt zit net heel erg ver weg (1,5 uur OV, dat ga ik er niet door krijgen bij haar).
Dochter is daar niet echt mee bezig, ze wil ook geen open dagen doen of zich erin verdiepen, maar volgens mij kun je beter een beetje leuk plan B kiezen dan straks noodgedwongen maar iets prikken.
Wie heeft ditzelfde aan de hand gehad en hoe zijn jullie daarmee omgegaan? Ik moet zeggen dat ik het ook erg lastig vind om iets te kiezen. Er zijn wel opleidingen die echt niet bij haar passen, maar de opleiding die mij wel geschikt lijkt zit net heel erg ver weg (1,5 uur OV, dat ga ik er niet door krijgen bij haar).
woensdag 18 november 2020 om 19:12
Inschrijven bij MBO vóór 1 april geeft een plaatsingsgarantie. Als je in juli aan komt zetten, dan kan het zijn dat de opleiding van je keuze vol is en kun je niet geplaatst worden.
Bij sommige MBO's moet je als extraatje ook nog een portfolio laten zien naast je intake-/motivatiegesprek of drie voorrondes (dans) overleven.
Vanaf Havo 2 hebben we regelmatig de open dagen van MBO en HBO bezocht, waardoor we merkten dat er eigenlijk geen enkele HBO-opleiding was die onze zoon echt aansprak.
Nu zit hij op het MBO en afgezien van de corona-online-lessen vindt hij het heel fijn op deze school. Op de "praktijklesdagen" komt hij enthousiast thuis, dat was op de Havo jarenlang wel anders.
Bij sommige MBO's moet je als extraatje ook nog een portfolio laten zien naast je intake-/motivatiegesprek of drie voorrondes (dans) overleven.
Vanaf Havo 2 hebben we regelmatig de open dagen van MBO en HBO bezocht, waardoor we merkten dat er eigenlijk geen enkele HBO-opleiding was die onze zoon echt aansprak.
Nu zit hij op het MBO en afgezien van de corona-online-lessen vindt hij het heel fijn op deze school. Op de "praktijklesdagen" komt hij enthousiast thuis, dat was op de Havo jarenlang wel anders.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 18-11-2020 20:36
0.22% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
woensdag 18 november 2020 om 19:13
Ja dit. Sommige leerlingen hebben gewoon de gave om met zo min mogelijk inspanning op het nippertje de minimale eisen te halen. (Liefste allemaal 5,6)Cecilie schreef: ↑18-11-2020 18:55Welnee, dat hoeft helemaal niet! Mijn zoon, die eigenlijk weinig uitvoerde op school, zat ook op tl/mavo en omdat hij voor het examen gemiddeld de 6,5 gehaald had mocht hij naar de havo, ook al had hij een 5,0 voor Nederlands. Dat wilde hij ook graag, en guess what? Op de havo waren zijn cijfers nog hoger en hij slaagde zonder ook maar een onvoldoende. Nu zit hij op het hbo.
Wel had hij zich in die tijd ingeschreven voor een mbo-opleiding. Toen hij naar de havo bleek te kunnen heeft hij zich bij het mbo weer afgemeld.
Als ze dan op de havo zitten doen ze gewoon ietsjepietsie meer hun best en dan halen ze het ook.
Dat streberige gedoe is lang niet altijd nodig. Sterker nog: leerlingen die als een malle werken om zo hoog mogelijke cijfers te halen blijken later veel vaker een burn out de krijgen omdat ze nooit hebben geleerd om te ontspannen, belangrijke en minder belangrijke dingen niet kunnen onderscheiden, geen nee kunnen zeggen en altijd maar doorgaan.

woensdag 18 november 2020 om 19:22
evelien2010 schreef: ↑18-11-2020 18:16Wat een lage toelatingseisen zeg. Iemand die met moeite een 6,5 of 7 haalt heeft weinig te zoeken op de havo. Scholen die ik ken willen echt een 8 gemiddeld zien met goede werkhouding en motivatie.
Ik zou haar dus stimuleren beter te leren. Anders krijgt ze het zwaar of gaat het flink mis.
Verder zou ik haar mentor en decaan vragen voor een gesprek. Er zijn voldoende (online) beroepskeuzetesten. Ook op de havo moet je nadenken over een profiel en opleiding voor de toekomst.
Nou jij weet wel hoe je mensen positief kunt motiveren zeg..

woensdag 18 november 2020 om 19:24
Ik kan me wel voorstellen dat ze wel een advies kunnen geven. Als je 3 jaar lang met de hakken over de sloot overgaat en je haalt op je examen tussen de 5,5 en de 6, hoe realistisch is het dan dat je de havo gaat halen? Als iets funest is voor je schoolmotivatie is wel dat blijkt na 3 weken havo 4 dat je het never nooit gaat halen.
Ik begrijp ook dat het advies een advies is dat je ook naast je neer kunt leggen en dat er situaties zijn die verklaren waarom je met zesjes het examen haalt.

woensdag 18 november 2020 om 19:24

woensdag 18 november 2020 om 19:30
Precies. In het kader van gelijke doorstroomkansen voor iedereen, ongeacht je voorgeschiedenis. Een diploma en extra vak betekent vanaf dit jaar toegang tot de havo, geen gezeik. Ik weet alleen niet helemaal zeker of leerlingen die nu examen doen ook al onder de nieuwe wet vallen. Maar dat lijkt me wel aannemelijk en dan heeft het kind van to dus sowieso dit probleem niet.

woensdag 18 november 2020 om 19:40
Heeft kind al een idee wat het met een havo-diploma op zak zou willen gaan doen? Indien ja, dan de mbo variant zoeken of een mbo-opleiding die aansluit op de hbo-opleiding.
Ik heb nu twee TL-leerlingen die als keuze A havo hebben. Als keuze B: de een weet zeker iets te willen doen met architectuur en ontwerpen en kiest voor MTS bouwkunde. Leerling twee weet het allemaal nog niet zo zeker maar wel ‘iets’ met mensen en niet in een kantoor (heeft zowel economie als zorg en welzijn als profiel). Kiest als keuze B voor SPW omdat ze dan kan ‘shoppen’ qua doelgroep mocht de havo het toch niet worden. Dan wil ze de route mbo-hbo volgen.
Mochten jullie er niet uitkomen, maak dan eens een afspraak met de decaan.
Ik heb nu twee TL-leerlingen die als keuze A havo hebben. Als keuze B: de een weet zeker iets te willen doen met architectuur en ontwerpen en kiest voor MTS bouwkunde. Leerling twee weet het allemaal nog niet zo zeker maar wel ‘iets’ met mensen en niet in een kantoor (heeft zowel economie als zorg en welzijn als profiel). Kiest als keuze B voor SPW omdat ze dan kan ‘shoppen’ qua doelgroep mocht de havo het toch niet worden. Dan wil ze de route mbo-hbo volgen.
Mochten jullie er niet uitkomen, maak dan eens een afspraak met de decaan.

woensdag 18 november 2020 om 19:44
Of de school spant zich wat meer in om het kind naar het gewenste niveau te tillen.Idris schreef: ↑18-11-2020 19:24Ik kan me wel voorstellen dat ze wel een advies kunnen geven. Als je 3 jaar lang met de hakken over de sloot overgaat en je haalt op je examen tussen de 5,5 en de 6, hoe realistisch is het dan dat je de havo gaat halen? Als iets funest is voor je schoolmotivatie is wel dat blijkt na 3 weken havo 4 dat je het never nooit gaat halen.
Ik begrijp ook dat het advies een advies is dat je ook naast je neer kunt leggen en dat er situaties zijn die verklaren waarom je met zesjes het examen haalt.
woensdag 18 november 2020 om 19:44

woensdag 18 november 2020 om 20:10
Op veel scholen moeten TL’ers die naar de havo willen een schakelprogramma wiskunde doen en soms ook natuurkunde of economie.
Voor de rest zal een kind toch echt zelf inzet moeten tonen, op de havo wordt immers veel meer zelfstandigheid verwacht.
Ik werkte op een school waar ze havisten op het randje lieten afstromen naar TL om zo meer basis te krijgen. Ik was mentor van zo’n groep met dertien van deze havisten aangevuld met TL’ers met potentie. Uiteindelijk een groep van 32 leerlingen. Hiervan zijn er 21 naar de havo gegaan en 20 hebben hun havo-diploma gehaald. Ze moesten bij ons een 7 gemiddeld hebben en geen onvoldoendes op de kernvakken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 18 november 2020 om 20:13
Er zijn ook mbo’s die havo aanbieden met mbo-vakken erbij. Het heet THBO.
Een voorbeeld
https://www.drenthecollege.nl/opleiding ... o-welzijn/
Misschien is er ook zoiets bij jullie in de buurt.
Een voorbeeld
https://www.drenthecollege.nl/opleiding ... o-welzijn/
Misschien is er ook zoiets bij jullie in de buurt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 18 november 2020 om 20:16
Ik ben zelf vroeger vanaf de brugklas zonder vertraging naar 6 vwo gekomen, elk jaar in de bespreekzone. Op mijn eindexamen had ik vervolgens een 7,5 gemiddeld. Gelukkig waren scholen toen niet zo calculerend bezig en gunden ze leerlingen het voordeel van de twijfel. Mezelf kennende had ik ook geen achten gehaald als ik al na de brugklas naar de havo was gegaan.suzyqfive schreef: ↑18-11-2020 20:10Op veel scholen moeten TL’ers die naar de havo willen een schakelprogramma wiskunde doen en soms ook natuurkunde of economie.
Voor de rest zal een kind toch echt zelf inzet moeten tonen, op de havo wordt immers veel meer zelfstandigheid verwacht.
Ik werkte op een school waar ze havisten op het randje lieten afstromen naar TL om zo meer basis te krijgen. Ik was mentor van zo’n groep met dertien van deze havisten aangevuld met TL’ers met potentie. Uiteindelijk een groep van 32 leerlingen. Hiervan zijn er 21 naar de havo gegaan en 20 hebben hun havo-diploma gehaald. Ze moesten bij ons een 7 gemiddeld hebben en geen onvoldoendes op de kernvakken.
woensdag 18 november 2020 om 20:36
Ik deed in de jaren 90 Havo/MBO.
Havo met MEAO-vakken in twee jaar.
Spaans en Bedrijfsadministratie op MEAO, mijn vier andere talen op Havo.
Geslaagd met vijf vakken (37 punten) en een 4 voor Bedrijfsadministratie omdat ik zo'n lief meisje was.
Het enige nuttige dat ik daar heb geleerd is typen. Daar verdien ik nu ook de kost mee.
Havo met MEAO-vakken in twee jaar.
Spaans en Bedrijfsadministratie op MEAO, mijn vier andere talen op Havo.
Geslaagd met vijf vakken (37 punten) en een 4 voor Bedrijfsadministratie omdat ik zo'n lief meisje was.
Het enige nuttige dat ik daar heb geleerd is typen. Daar verdien ik nu ook de kost mee.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

woensdag 18 november 2020 om 20:57
De kinderen die geen 7 gemiddeld hadden, hadden mogelijk ook een havo-diploma op zak kunnen hebben. Gelukkig is daar dus nu een nieuwe wet voor.suzyqfive schreef: ↑18-11-2020 20:10Op veel scholen moeten TL’ers die naar de havo willen een schakelprogramma wiskunde doen en soms ook natuurkunde of economie.
woensdag 18 november 2020 om 21:04
Eenmaal op het VWO of HAVO hoefde dat natuurlijk niet, maar het verschil in cijfers tussen TL en HAVO is ongeveer 1 punt in resultaten. Dus met een 7 gemiddeld komen de meeste opstromers op een 6 uit op HAVO, lager moet je ook niet willen dus. Daar heeft het mee te maken.KamilleT schreef: ↑18-11-2020 20:16Ik ben zelf vroeger vanaf de brugklas zonder vertraging naar 6 vwo gekomen, elk jaar in de bespreekzone. Op mijn eindexamen had ik vervolgens een 7,5 gemiddeld. Gelukkig waren scholen toen niet zo calculerend bezig en gunden ze leerlingen het voordeel van de twijfel. Mezelf kennende had ik ook geen achten gehaald als ik al na de brugklas naar de havo was gegaan.
Ik vind het wel goed dat iedereen een kans moet krijgen maar ben ook bang voor pusherige ouders en kinderen die daardoor een negatieve ervaring opdoen.
woensdag 18 november 2020 om 21:13
Er zit een verschil tussen HAVO en TL, de meeste TL’ers komen een punt lager uit op de havo dan op TL, er zijn altijd uitzonderingen. Met een 7 gemiddeld blijf je nog op een veilige 6 gemiddeld op de havo. Je hebt er niets aan om met zessen naar de havo te gaan en daar te eindigen met vijven.
Ik had VWO kunnen doen maar mijn leerkrachten vonden mijn zelfvertrouwen te slecht en ik heb daarom eerst MAVO gedaan. Klopt ook wel, ik had enorme faalangst. Op de MAVO leerde ik dat ik wel wat kon.
In die tijd moest je nog minimaal 6 vakken op D-niveau doen om naar de HAVO te mogen. Pas later is ontdekt dat ik hoogbegaafd ben. Ik voelde me altijd dom, ik had gewoon een andere manier van denken.
Maar goed, mooier zou zijn dat je, zoals bij mijn dochter op school, vakken op verschillende niveaus kan doen.
woensdag 18 november 2020 om 21:22
We gaan het zien. Ze is zich ervan bewust dat de havo moeilijker is dan de mavo, maar is ook de afgelopen jaren enorm gegroeid qua werkhouding. Zeker dit jaar. Ze wil graag slagen dus leert af en toe echt voor proefwerken, en haalt dan ook gelijk achten en negens.

woensdag 18 november 2020 om 21:22
Dat soort oplossingen zijn er nog veel te weinig ja. Pas je niet precies in het systeempje, dan heb je pechsuzyqfive schreef: ↑18-11-2020 21:13Er zit een verschil tussen HAVO en TL, de meeste TL’ers komen een punt lager uit op de havo dan op TL, er zijn altijd uitzonderingen. Met een 7 gemiddeld blijf je nog op een veilige 6 gemiddeld op de havo. Je hebt er niets aan om met zessen naar de havo te gaan en daar te eindigen met vijven.
Ik had VWO kunnen doen maar mijn leerkrachten vonden mijn zelfvertrouwen te slecht en ik heb daarom eerst MAVO gedaan. Klopt ook wel, ik had enorme faalangst. Op de MAVO leerde ik dat ik wel wat kon.
In die tijd moest je nog minimaal 6 vakken op D-niveau doen om naar de HAVO te mogen. Pas later is ontdekt dat ik hoogbegaafd ben. Ik voelde me altijd dom, ik had gewoon een andere manier van denken.
Maar goed, mooier zou zijn dat je, zoals bij mijn dochter op school, vakken op verschillende niveaus kan doen.