Kdv en psz combineren?
dinsdag 17 november 2020 om 16:40
Vanwege corona ben ik helaas mijn baan kwijtgeraakt. Gelukkig heb ik alweer uitzicht op een nieuwe maar dat betekent ook andere uren.
Nu ben ik een beetje aan het puzzelen qua opvang. Eén van de opties zou zijn dat ons zoontje naast zijn huidige 2 dagen kdv ook 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal op zijn toekomstige school gaat. Met wat extra ouderschapsverlof van mijn man komen we dan precies uit. Voor de overgang naar school tzt lijkt het me ook handig. Maar is 2 soorten opvang niet verwarrend?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zoon zou ruim 2.5 zijn als dit mogelijk begint. Hij gaat al sinds hij 4 maanden is naar de opvang en dat is altijd heel goed gegaan. Er is alleen waarschijnlijk geen plek op zijn eigen groep voor een extra dag, vandaar dat we nu andere opties bekijken.
Nu ben ik een beetje aan het puzzelen qua opvang. Eén van de opties zou zijn dat ons zoontje naast zijn huidige 2 dagen kdv ook 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal op zijn toekomstige school gaat. Met wat extra ouderschapsverlof van mijn man komen we dan precies uit. Voor de overgang naar school tzt lijkt het me ook handig. Maar is 2 soorten opvang niet verwarrend?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zoon zou ruim 2.5 zijn als dit mogelijk begint. Hij gaat al sinds hij 4 maanden is naar de opvang en dat is altijd heel goed gegaan. Er is alleen waarschijnlijk geen plek op zijn eigen groep voor een extra dag, vandaar dat we nu andere opties bekijken.

vrijdag 20 november 2020 om 12:57
Ik heb in het verleden ook gekozen voor 2 dagen kdv en 2 ochtenden psz. Voordeel van de 2 ochtenden psz is dat ze daar al gelijk vriendjes heeft gemaakt die later bij haar in de klas kwamen. Ze was binnen 5 minuten al helemaal gewend in groep 1. Kende het gebouw en de juffen al en haar beste vriendin die maandje ouder was pakte haar hand en ze liepen samen de poppenhoek in en ik kon weer naar huis.
Natuurlijk ligt het ook wel aan je kind of het goed gaat en of twee verschillende opvangplekken wel is aan te raden. Maar dat weet je zelf het beste. Alleen wel rekeninghouden met het aantal weken dat peuterspeelzaal dicht is. Dat is net als bij de basisschool tijdens alle vakanties. Dat moet natuurlijk ook uitkomen met je werk
Natuurlijk ligt het ook wel aan je kind of het goed gaat en of twee verschillende opvangplekken wel is aan te raden. Maar dat weet je zelf het beste. Alleen wel rekeninghouden met het aantal weken dat peuterspeelzaal dicht is. Dat is net als bij de basisschool tijdens alle vakanties. Dat moet natuurlijk ook uitkomen met je werk
vrijdag 20 november 2020 om 14:16
Allemaal niet van toepassing.
Zoals ik in de OP schrijf: omdat ik meer/andere uren ga werken en we daar een oplossing voor moeten verzinnen. En dit lijkt in het kader van de overgang naar school een win-win situatie.

vrijdag 20 november 2020 om 14:19
Lekker laten kletsen joh.Positivevibes schreef: ↑20-11-2020 14:16Allemaal niet van toepassing.
Zoals ik in de OP schrijf: omdat ik meer/andere uren ga werken en we daar een oplossing voor moeten verzinnen. En dit lijkt in het kader van de overgang naar school een win-win situatie.
vrijdag 20 november 2020 om 14:22
Dank je! Dat klinkt inderdaad supersneeuwwitje80 schreef: ↑20-11-2020 12:57Ik heb in het verleden ook gekozen voor 2 dagen kdv en 2 ochtenden psz. Voordeel van de 2 ochtenden psz is dat ze daar al gelijk vriendjes heeft gemaakt die later bij haar in de klas kwamen. Ze was binnen 5 minuten al helemaal gewend in groep 1. Kende het gebouw en de juffen al en haar beste vriendin die maandje ouder was pakte haar hand en ze liepen samen de poppenhoek in en ik kon weer naar huis.

Mijn zoontje heeft het al vanaf het begin super naar zijn zin op de opvang. En hij praat al heel goed dus je kan hem ook goed dingen uitleggen. Ik hoop dus dat we net als andere mensen hierboven schreven een onderscheid kunnen maken tussen 'school' en de creche die hij al kent.
Die vakanties zijn met ons werk geen probleem.

vrijdag 20 november 2020 om 14:28
Positivevibes schreef: ↑20-11-2020 14:16Allemaal niet van toepassing.
Dus vanuit pedagogisch oogpunt heeft de pzs je voorkeur. Prima. Komt op mij heel anders over dan het alleen zien als goedkope opvang wat toevallig past.

vrijdag 20 november 2020 om 14:35
Ga eens rondvragen bij ouders wiens kinderen naar de psz gaan. Ik geef je op een briefje dat ze het als goedkope opvang gebruiken en het voor maar heel weinig van hen een bewuste pedagogische keuze is.

vrijdag 20 november 2020 om 14:37
Ik ben heel verbaasd dat de algemene consensus blijkbaar is dat pzs prima opvang is, en niet gezien wordt als 'voorschool'.
Het boeit inderdaad niet wat ik er van vind. Maar als ik leidster in een pzs zou zijn zou ik er van balen als het als goedkope opvang wordt gezien, ipv het pedagogische traject wat het is.
Het boeit inderdaad niet wat ik er van vind. Maar als ik leidster in een pzs zou zijn zou ik er van balen als het als goedkope opvang wordt gezien, ipv het pedagogische traject wat het is.

vrijdag 20 november 2020 om 14:53
Ik had ook beiden vanaf 3 jaar. Ook omdat mijn jongste vanaf die tijd heel graag naar school wilde, elke keer huilen als ze weer mee moest als ik of vader haar zus naar school bracht op de 2 vrije dagen.Positivevibes schreef: ↑20-11-2020 14:16Allemaal niet van toepassing.
En dus heb ik haar toen op psz gedaan op die 2 dagen, waren 2x 3 uurtjes. Was fijn voor haar en ik had wat meer werk en luiertijd, net wat ik wilde en ze was ook meteen gewend aan 5 dagen 'school'.
Scheelde ook weer wentijd, die had ze al. En ze kreeg meteen iets meer schoolachtige dingen mee. Al waren ze op KVD ook toen al best bezig met schoolse vaardigheden. Maar niet vergelijkbaar.
Vond het ook win-win. Voor kind en mijzelf. En het al wennen aan 5 dagen 'school'.
Kan best voor niet ieder kind werken maar hier wel.
Ze vond psz ook nog eens veel leuker. Dus zijn opgegeven moment naar 3 dagdelen psz gegaan en 2 dagen kvd. Dat konden we regelen qua werk.
Ideaal hier.
vrijdag 20 november 2020 om 15:09
Nou nee. Niet vanuit pedagogisch oogpunt in de zin van leren. We hebben een hele fijne en goede crèche waar net zo goed een heel voorschoolprogramma bij zit. Mijn zoontje spreekt al in volzinnen, vervoegd werkwoorden, telt tot 10 en kent alle kleuren en doet volop mee met hun kringwerkjes enzo. Daar doen we het dus niet voor.
Het voordeel zit hem in het wennen aan de specifieke school en hopelijk alvast vriendjes maken die bij elkaar in de klas zitten.
En goedkoop of duur heeft er sowieso niks mee te maken. Ik wil gewoon de beste oplossing voor mijn kind binnen de mogelijkheden die er zijn.
vrijdag 20 november 2020 om 15:12
Dank je! Ik denk dat we het gewoon gaan proberen. Mocht het enorm bevallen is het inderdaad ook nog een optie om evt zelfs meer psz te doen. Maar dat wachten we maar even af. En als het niet bevalt verzinnen we iets anders.Luci_Mster2 schreef: ↑20-11-2020 14:53Ik had ook beiden vanaf 3 jaar. Ook omdat mijn jongste vanaf die tijd heel graag naar school wilde, elke keer huilen als ze weer mee moest als ik of vader haar zus naar school bracht op de 2 vrije dagen.
En dus heb ik haar toen op psz gedaan op die 2 dagen, waren 2x 3 uurtjes. Was fijn voor haar en ik had wat meer werk en luiertijd, net wat ik wilde en ze was ook meteen gewend aan 5 dagen 'school'.
Scheelde ook weer wentijd, die had ze al. En ze kreeg meteen iets meer schoolachtige dingen mee. Al waren ze op KVD ook toen al best bezig met schoolse vaardigheden. Maar niet vergelijkbaar.
Vond het ook win-win. Voor kind en mijzelf. En het al wennen aan 5 dagen 'school'.
Kan best voor niet ieder kind werken maar hier wel.
Ze vond psz ook nog eens veel leuker. Dus zijn opgegeven moment naar 3 dagdelen psz gegaan en 2 dagen kvd. Dat konden we regelen qua werk.
Ideaal hier.

vrijdag 20 november 2020 om 15:19
Marana schreef: ↑20-11-2020 14:37Ik ben heel verbaasd dat de algemene consensus blijkbaar is dat pzs prima opvang is, en niet gezien wordt als 'voorschool'.
Het een sluit het ander niet uit en kan juist een gunstig effect hebben. Kinderen die je wil bereiken als 'voorschool', die komen omdat de ouders de goedkope opvang aantrekkelijk vinden.
De psz is vanuit de politiek in eerste instantie niet bedacht voor witte, werkende mensen die heel goed nadenken over pedagogiek. Juist de mensen die er niet over nadenken of die in kwetsbare situaties zitten kan je ontlasten door ze 'goedkope opvang' te bieden waar ze anders geen recht op hebben omdat ze niet werken. Ouders ontlast door opvang en kinderen in traject. Win-win.

vrijdag 20 november 2020 om 16:39
Heb je de OP wel gelezen?misvrolijk schreef: ↑20-11-2020 06:34Ik begrijp dat nooit waarom sommige ouders willen combineren. Een goed kwaliteit kdv. Moet kinderen kunnen begeleiden in hun ontwikkeling
Fijne moteriek
Grove moteriek
Taal
Bevorderen van het zelfstandigheid
Maar ook aan de bel trekken als het niet goed gaat met de ontwikkeling van een kind, zodat ouder hulp kan gaan zoeken.
En als ouder kan je ook betrokken zijn, door met je kind te knutselen
Buiten spelen. Voor lezen, en dingen benoemen. Als je meer daar in verdiept kom je al heel ver.
Psz heeft alleen toegevoegde waarde als je kind thuis is. Of als gastouder te weinig kinderen heeft. Ouders denken tegenwoordig dat hun kind geleerde moet zijn als het naar Groep 1 gaat, maar dat valt wel mee.
Ik heb zelf op kdv gewerkt verticale groep. Daarna thuis met eigen kinderen, en die doen het super op school. Nu werk ik als gastouder.
En wat schrijf je slecht. Als je op kdv werkt weet je toch wel hoe je motoriek schrijft?

vrijdag 20 november 2020 om 16:41
Dat was sarcastisch hoor. Snap je dat echt niet?misvrolijk schreef: ↑20-11-2020 11:44Goed zoen vergeet het deel van de kdv niet dat je wat ook wat van verwachten

vrijdag 20 november 2020 om 16:45
Nou dat is echt niet altijd zo geweest hoor. Het is geen opvang, maar 20 jaar terug was het gewoon om te spelen, zoals de naam het zegt. Ik werkte onregelmatig en mijn kinderen gingen daarheen om te spelen.Marana schreef: ↑20-11-2020 14:37Ik ben heel verbaasd dat de algemene consensus blijkbaar is dat pzs prima opvang is, en niet gezien wordt als 'voorschool'.
vrijdag 20 november 2020 om 16:50
Verschilt dus per peuterspeelzaal.tanteslankie schreef: ↑20-11-2020 12:56De psz is wel dicht tijdens alle vakanties. Hoe ga je dat opvangen?
De peuterspeelzaal hier in de regio gaat door tijdens vakantie.
vrijdag 20 november 2020 om 18:48
Let wel even op of je in aanmerking komt voor de psz. Bij ons in de gemeente subsidieert de gemeente alleen psz voor kinderen waarbij de ouders niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag. Deze ouders kunnen maximaal 2 dagdelen hun kind naar de psz brengen. Extra dagdelen of uitzonderingen zoals die combinatie die jij beschrijft kan alleen bij een indicatie zoals taalachterstand. Maar dat verschilt per gemeente. Psz is in ieder geval een gemeentelijk beleid. Als de psz geen kinderopvang nummer heeft, kun je voor die uren ook geen kinderopvangtoeslag krijgen. Zoek dat dus echt even uit.
vrijdag 20 november 2020 om 20:16
Dank je voor de waarschuwing maar hier valt psz gewoon onder de kinderopvang dus dat is bij ons niet van toepassing.
Voor kinderen met een taalachterstand oid zijn er geloof ik aparte regelingen maar daar heb ik me verder niet in verdiept.
Best raar dat de verschillen tussen gemeentes zo groot zijn eigenlijk.
Voor kinderen met een taalachterstand oid zijn er geloof ik aparte regelingen maar daar heb ik me verder niet in verdiept.
Best raar dat de verschillen tussen gemeentes zo groot zijn eigenlijk.