Gezondheid alle pijlers

Vitaminde D te kort

12-03-2021 17:18 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey beste forummers,

Voor de mensen die mijn eerdere topics hebben gelezen dat ik al een paar week op en neer loop naar de huisarts.

Volgens de huisarts was B12 en foliumzuur allemaal keurig. Wel heb ik een ernstig vitamine D te kort. Ik zit op een waarde van 20. Wat de waarde van mijn b12 was heb ik niet gevraagd.

De assistente vertelde mij dat de huisarts toch nog wil dat ik maandag langs kom op het spreekuur (8 uur al). Waarom geen idee maar ik moet nog een keer langs komen. Want mn klachten zijn er nog steeds.

Ik begin steeds meer te denken dat ik me aanstel en het tussen mn oren zit.

Sommige dagen gaan goed en kan ik alles doen. En andere dagen doe ik maar de helft. En dat vind ik prima want mn lichaam zegt vanzelf stop niet meer doen
Alles gebeurd met een reden
mntjee schreef:
12-03-2021 20:37
En wie zegt dat ik niet gevarieerd eet?
Nou, ik. Als je niet minstens 2x per week vette vis eet (én eieren én yoghurt) is het bijna onmogelijk om voldoende vitamine D binnen te krijgen.
Nou, je hebt toch een afspraak om 8 uur? Dat is dan toch prima? Vitamine D tekort is vervelend, maar geen drama ofzo.
Frizz schreef:
12-03-2021 20:42
Nou, ik. Als je niet minstens 2x per week vette vis eet (én eieren én yoghurt) is het bijna onmogelijk om voldoende vitamine D binnen te krijgen.
Ja maar er is 1 verschil, wij zijn totaal verschillende personen. Jij kan mij niet met jou vergelijken. Wie zegt dat ik geen yoghurt eet of fruit eet of ei. Ik eet gevarieerd en nooit maar dan ook nooit een dag hetzelfde. Dus wie ben jij om zo’n vooroordeel over mij te hebben. Het enige wat ik niet eet is vis voor de rest eet ik alles
mntjee schreef:
12-03-2021 21:13
Ja maar er is 1 verschil, wij zijn totaal verschillende personen. Jij kan mij niet met jou vergelijken. Wie zegt dat ik geen yoghurt eet of fruit eet of ei. Ik eet gevarieerd en nooit maar dan ook nooit een dag hetzelfde. Dus wie ben jij om zo’n vooroordeel over mij te hebben. Het enige wat ik niet eet is vis voor de rest eet ik alles
Joh je hoeft niet zo op me te springen hoor. Je eet niet gevarieerd GENOEG want je eet geen vette vis. Daar is niets mis mee, alleen dat moet je dan wel compenseren met supplementen.

Als je je daar niet bewust van bent, van die noodzaak, helpt het misschien om eens tijdelijk een app te gebruiken om te kijken of je van alle voedingsstoffen genoeg binnen krijgt.
Frizz schreef:
12-03-2021 21:30
Joh je hoeft niet zo op me te springen hoor. Je eet niet gevarieerd GENOEG want je eet geen vette vis. Daar is niets mis mee, alleen dat moet je dan wel compenseren met supplementen.

Als je je daar niet bewust van bent, van die noodzaak, helpt het misschien om eens tijdelijk een app te gebruiken om te kijken of je van alle voedingsstoffen genoeg binnen krijgt.
Nee omdat ik geen vis lust.
Herkenbaar. Toen ik een vitamine D tekort had (20), voelde ik me heel erg futloos (ik kon bijna mijn bed niet uitkomen zo moe), somber en had ik pijn in mijn botten (merkte dit vooral in mijn bekken). Ik kreeg toen een drietal ampullen en heb me daarna nog nooit zo goed gevoeld. Hopelijk krijg je maandag meer informatie. Ik slik nu trouwens dagelijks vitamine D tabletten en zit af en toe in de zon.
Het is ook eigenlijk best handig dat je maandag op gesprek moet, dan kun je meteen om een nieuw bloedprik formulier vragen voor als je over een paar weken weer bloed moet laten prikken om te kijken hoe het dan is met je waardes.

Maar echt vitamine D tekort is niks raars ofzo, de meeste mensen hebben dat in de winter maar niet iedereen krijgt klachten.
TsumTsum schreef:
12-03-2021 22:01
Het is ook eigenlijk best handig dat je maandag op gesprek moet, dan kun je meteen om een nieuw bloedprik formulier vragen voor als je over een paar weken weer bloed moet laten prikken om te kijken hoe het dan is met je waardes.

Maar echt vitamine D tekort is niks raars ofzo, de meeste mensen hebben dat in de winter maar niet iedereen krijgt klachten.
Nee klopt is ook niet raar. Maar ik loop al zeker een jaar met de klachten af en aan. Maar werd nooit serieus genomen. Dus toen ben ik naar een andere arts gegaan
Ben je van mediterrane afkomst of heb je een getinte of donkere huid? Dan kan je vette vis eten wat je wil maar neemt je lichaam gewoon minder/lastiger vitamine d op. Een stootkuur en zo nu en dan een onderhoudskuur of dagelijkse pillen je leven lang kan helpen. Overigens is bij mij vitamine d zovaak lager dan 20. Rond de 12 meestal en een keer 9. Ook ivm huidskleur. Nu krijg ik maandelijkse kuur en slik ik daarnaast extra suplementen en natuurlijk probeer ik gezond en gevarieerd te eten. Denk dat dat de beste combi is. Succes!
Dopperfles schreef:
12-03-2021 17:20
Krijg je geen vitamine D voorgeschreven? Ik kreeg een stoot kuur met ampules. Werkte perfect.

Is onderzocht of jouw lichaam überhaupt vitamine D zelf aanmaakt/opneemt?
Dat weet ik allemaal nog niet. Heb vandaag de uitslag gekregen. Maandag ochtend moet ik weer heen dan zal ik meer horen
SiMaNo schreef:
12-03-2021 22:59
Ben je van mediterrane afkomst of heb je een getinte of donkere huid? Dan kan je vette vis eten wat je wil maar neemt je lichaam gewoon minder/lastiger vitamine d op. Een stootkuur en zo nu en dan een onderhoudskuur of dagelijkse pillen je leven lang kan helpen. Overigens is bij mij vitamine d zovaak lager dan 20. Rond de 12 meestal en een keer 9. Ook ivm huidskleur. Nu krijg ik maandelijkse kuur en slik ik daarnaast extra suplementen en natuurlijk probeer ik gezond en gevarieerd te eten. Denk dat dat de beste combi is. Succes!
Ik ben 100% nederlands, heb gewoon een lichte huid.
Ik heb ook een ernstig tekort en heb nu een kuur van 2 maanden om een boost krijgen door wekelijks een ampul in te nemen. Het verschil is nu al merkbaar. Daarna moet ik op advies van de arts dagelijks vitamine D tabletten blijven slikken.

Elke dag wandel elke dag minstens 2,5 uur buiten (dat vindt de hond fijn), maar in de zomer ontwijk ik vanwege mijn ontzettend lichte en gevoelige huid de zon en van vis ben ik niet zo'n fan. Elke week eet ik in ieder geval 1x zalm of haring te nemen, maar ik moet mij hier echt toe zetten omdat ik niet van vis hou. Eieren en yoghurt eet ik wel, maar ik mis nu nog bepaalde hoeveelheden van voedingsstoffen die zouden helpen.
Als de "r" in de maand is, dus volgende maand ook nog, heeft de zon weinig kracht en dan neem ik zo'n multivitaminentablet. Dat is de zelfzorg die ik pleeg voordat ik een arts bezoek. Mocht ik dan toch een tekort hebben dan weet die arts meteen dat het niet aan mijn inname ligt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Veranderling schreef:
13-03-2021 00:23
Ik heb ook een ernstig tekort en heb nu een kuur van 2 maanden om een boost krijgen door wekelijks een ampul in te nemen. Het verschil is nu al merkbaar. Daarna moet ik op advies van de arts dagelijks vitamine D tabletten blijven slikken.

Elke dag wandel elke dag minstens 2,5 uur buiten (dat vindt de hond fijn), maar in de zomer ontwijk ik vanwege mijn ontzettend lichte en gevoelige huid de zon en van vis ben ik niet zo'n fan. Elke week eet ik in ieder geval 1x zalm of haring te nemen, maar ik moet mij hier echt toe zetten omdat ik niet van vis hou. Eieren en yoghurt eet ik wel, maar ik mis nu nog bepaalde hoeveelheden van voedingsstoffen die zouden helpen.
Hier eigenlijk dus precies hetzelfde. Ik doe precies hetzelfde wat jij zegt op de vis na. Daarom vind ik waarde van 20 ook echt vreemd
mntjee schreef:
13-03-2021 09:05
Hier eigenlijk dus precies hetzelfde. Ik doe precies hetzelfde wat jij zegt op de vis na. Daarom vind ik waarde van 20 ook echt vreemd
Dat is helemaal niet vreemd: er wordt voor IEDEREEN geadviseerd om dagelijks 1000 IU te slikken. Voor mensen die weinig voedingsmiddelen met vitamine D slikken en in periodes dat je huid weinig zon kan opnemen moet dat meer zijn.
mntjee schreef:
Dat is niet vreemd. Het is heel moeilijk om voldoende vitamine D uit voeding te halen. Wellicht zelfs onmogelijk. Daarom zijn er richtlijnen om het aan sommige producten extra toe te voegen. Maar je huisarts kan je daar maandag meer over vertellen.
mntjee schreef:

Klinkt niet of je je er ook maar 1 minuut in verdiept hebt.
PoezzinBoots schreef:
13-03-2021 11:47
Klinkt niet of je je er ook maar 1 minuut in verdiept hebt.
Jawel hoor
mntjee schreef:
Waarom vind je dat vreemd? Zoals ik aangeef, en Frizz ook al aangeeft is het juist heel logisch te verklaren.
mntjee schreef:
12-03-2021 23:31
Ik ben 100% nederlands, heb gewoon een lichte huid.
.
Het is tekort. Als je vit D te kort is, betekent dit wat anders.. haha
Louise70 schreef:
13-03-2021 22:24
Het is tekort. Als je vit D te kort is, betekent dit wat anders.. haha
Oké
Er wordt niks gedaan! Dus heb net zelf maar supplementen gekocht.
mntjee schreef:
15-03-2021 08:37
Er wordt niks gedaan! Dus heb net zelf maar supplementen gekocht.
En wat was de reden daarvoor?
Dopperfles schreef:
15-03-2021 08:38
En wat was de reden daarvoor?
Het was allemaal prima. Terwijl de assistente zegt dat mijn vit D waarde maar 20 is. Dus ja dan ga ik er zelf wel even wat aan doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven