Jaloers.. op hem!

19-05-2009 20:32 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey, ik kijk nu al een tijdje mee maar dit is de eerste keer dat ik iets post. Ik zit namelijk met een probleem. Soms betrap ik mezelf op jaloers zijn op mijn vriend. Begrijp me goed, ik ben niet jaloers vanwege zijn gedrag e.d. Hij is mij erg trouw en behandelt me zoals (ik vind dat ) het hoort, dus daar is geen probleem.

Wat mij wel steekt is dat hem alles voor de wind lijkt te gaan. Hij komt uit een grote liefhebbende familie, zit er nu financieel door een erfenis opeens erg warmpjes bij, en op het gebied van studie gaat alles hem voor de wind, zonder te leren haalt hij hoge cijfers. Ik daarentegen kom uit een gebroken gezin met veel ruzies en moet echt mijn best doen voor school. Nu heb ik bij mijn schoonfamilie echt een soort tweede thuis gevonden, het zijn super lieve mensen, maar ergens steekt het zo enorm dat mijn eigen ouders mij nooit zo fijn behandeld hebben als deze twee mensen doen. En als hij weer eens een 9 haalt doet het ook pijn, omdat ik weet dat ik het zelf niet kan, hoe erg ik ook mijn best doe.

Mijn vriend weet dat het me steekt, en hij probeert me ook altijd op te fleuren door te zeggen dat hij mij slim vindt en van mij houd, en daar ben ik zo dankbaar voor... zo dankbaar, dat ik me bijna schuldig voel dat ik jaloers ben. Ik gun het hem enorm, ik zou blij moeten zijn voor hem in plaats van aan mezelf denken en me rot voelen. Maar hoe doe ik zoiets..?
Gewoon de knop omzetten en blij zijn dat je zo'n lieve vriend hebt. Schrijf eens de dingen op die jezelf allemaal hebt..je zult zien dat je best ver komt.
Stop met vergelijken!

Iedereen is anders en probeer je te richten op je eigen positieve kanten en mogelijkheden. Dat de een makkelijker studeert dan de ander, uit een rijke familie komt moet je gewoon proberen niet op jezelf te betrekken. Misschien ben jij wel veel makkelijker in de omgang met mensen, kun je beter paardrijden of draai jij zo even een heerlijke maaltijd in elkaar (bijvoorbeeld he) en dat kan een ander niet zomaar. Iedereen heeft zijn kwaliteiten.

Dit geldt voor je omgang met iedereen, en zeker voor die met je vriendje. Is toch zonde als je dit voelt?
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Meis, wees blij dat het je vriend wel goed gaat. Wees gelukkig dat jij daar deel van mag uitmaken. Omdat jij weet wat je allemaal hebt meegemaakt en de negatieve emoties die het opleveren gun je hem dat toch niet?

Je gunt toch niemand een rot en moeilijk leven omdat jij het wel hebt gehad?

En dat leren.... Wees trots op jezelf als je hartstikke goed je best hebt gedaan. Meer dan je best doen kan niet. Dat je vriend een 9 haalt zonder al te veel moeite te doen wil niks zeggen over jouw kwaliteiten.

Geloof je vriend als hij zegt dat hij jou slim vindt en dat hij van je houdt...

Jaloezie is een negatieve emotie dus probeer het om te zetten naar een positief gevoel zoals blijdschap, geluk.

"Verbied" jezelf om jaloers te zijn en ga meteen bij dat gevoel met jezelf in debat. Ga eens na waarom en of dat terecht is....

Eigenlijk weet je al dat het niet zo is... Nu het gevoel nog..
Als hij overal mazzel mee heeft, heeft ie immers ook mazzel dat hij jou heeft?

Bedenk dat het niet alleen maar positief is dat iemand nooit ergens heel hard zijn best voor hoeft te doen. Want dan is het ook een stuk moeilijker om trots te zijn op wat je bereikt hebt.
quote:JWvB schreef op 19 mei 2009 @ 21:15:

Bedenk dat het niet alleen maar positief is dat iemand nooit ergens heel hard zijn best voor hoeft te doen. Want dan is het ook een stuk moeilijker om trots te zijn op wat je bereikt hebt.Oh dat vind ik een mooie uitspraak!
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Beestje, zou je dan echt willen dat je vriend lagere cijfers haalde, problemen zou hebben met zijn familie, enz?

En denk je eens in wat je zou voelen als het omgekeerd zou zijn: als je vriend jaloers zou zijn op wat jij hebt/kunt en als hij zou wensen dat het je minder goed zou gaan.

Zou je dat leuk vinden?
Ik heb ook een vriend waarbij het lijkt dat hij alles mee heeft. Veel geld (ook door erfenis en rijke familie), goede achtergrond, topbaan (veel vrijheid en hoog salaris) terwijl ik daar zo nietig bij afsteek. Ik heb geen geld, altijd zoekende naar mijn doel in het leven, niet weten welke baan ik wil, kortom juist niet dat wat hij wel allemaal heeft.

Echter 1 ding heb ik wel en hij niet, ik kan omgaan met tegenslagen. Als alles je voor de wind gaat dan weet je niet wat je moet doen wanneer het een keer niet mee zit. Ik kom wel op mijn pootjes terecht want ik heb geleerd te knokken voor wat ik heb bereikt. Hij niet en weet je, daar is hij bij mij jaloers op.

Zo zie je maar weer, niet alles is even fantastisch als het lijkt :-)
quote:Reiger100 schreef op 20 mei 2009 @ 09:25:

Beestje, zou je dan echt willen dat je vriend lagere cijfers haalde, problemen zou hebben met zijn familie, enz?

En denk je eens in wat je zou voelen als het omgekeerd zou zijn: als je vriend jaloers zou zijn op wat jij hebt/kunt en als hij zou wensen dat het je minder goed zou gaan.

Zou je dat leuk vinden?Hey! Hm, ik wens hem dit alles juist helelmaal niet toe! Ik ben blij voor hem, alleen het steekt zo dat ik het niet heb. Ik wil juist dat hij erg gelukkig is, daarom voel ik me ook zo slecht over het feit dat ik jaloers ben.
Ik ben niet echt jaloers op mijn vriend maar ik snap wel wat je bedoelt. Bij ons is het een beetje andersom. Ik: lief gezin, nooit wat hoeven doen, Hij: minder prettig (te groot) gezin, veel ziek geweest en wel moeten leren voor school. Ik zou juist willen dat ik zijn doorzittingsvermogen had en ik prijs me erg gelukkig dat wij elkaar zijn tegengekomen en samen aan een toekomst bouwen.
Maar je hebt toch maar mooi zo'n leuke vriend aan de haak geslagen . Daar mag je ook best trots op zijn.

Ik ben trouwens ook best wel eens jaloers op mijn man. Hij gaat overal makkelijk mee om, is nooit bang ergens voor en heel erg positief ingesteld. Maar dat zijn ook een aantal van de redenen waarom ik op hem gevallen ben.
quote:beestje2009 schreef op 19 mei 2009 @ 20:32: Ik gun het hem enorm, ik zou blij moeten zijn voor hem in plaats van aan mezelf denken en me rot voelen. Maar hoe doe ik zoiets..?Jezelf toestaan eerst een keertje verschrikkelijk hard te huilen om alles wat je mist en nooit zult krijgen.
Je waardeerd dingen veel meer als je er echt iets voor heb moeten doen....

Verder: niet zo zeuren om niks!
Gun hem gewoon het allerbeste!

Als je van elkaar houdt wil je toch graag het beste van de ander. Probeer iid niet te vergelijken ,maar te bedenken waar jou goede punten liggen. En daar ook de nadruk op te leggen..
Heel herkenbaar, vooral als ik niet zo lekker in m'n vel zit steken deze gevoelens weer de kop op. Ik laat ze toe, praat er wat over en vaak huil ik heel hard, maar dan echt heul hard. Als je geen aandacht aan deze gevoelens schenkt gaat het zo in de weg staan. Het heeft ook eigenlijk niets met je vriend te maken, maar alles met jouw geschiedenis.Het helpt ook om dat te benoemen zodat hij zich niet verantwoordelijk (of schuldig) gaat voelen voor jouw gevoelens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven