Hoe vind ik een goede business coach?
donderdag 18 maart 2021 om 15:42
Ik heb nu vijf jaar mijn bedrijf, en het gaat best goed: ik kan er (net) van leven, ik heb er plezier in en ik heb voldoende vrije tijd. Nu vind ik dat het tijd is om eens goed te kijken naar wat er goed gaat, wat beter kan en welke kant ik op wil in de komende x jaar. Daar zou ik graag wat hulp bij willen. Ik denk zelf aan een of twee gesprekken met praktisch advies, dus niet in de vorm van ellenlange begeleiding of een een loeidure cursus o.i.d.
Wel belangrijk is dat het iemand is die mijn tak van sport begrijpt. I.v.m. herkenbaarheid kan ik niet al te specifiek zijn, maar denk in de richting van sociaal ondernemerschap met een flinke dosis idealisme of activisme. Puur winst maken en groeien is zeker niet het doel. In het begin van mijn ondernemerschap heb ik eens advies gekregen van iemand die dit niet echt begreep, daar had ik uiteindelijk dan ook niet veel aan.
Wat ik beslist niet zoek is een coach die als verdienmodel heeft het geven van ‘gratis’ verkoopwebinars met onderwerpen als ‘De drie dingen die je echt moet weten om zonder moeite meer klanten te krijgen en je omzet te vertienvoudigen’ (en een van die drie dingen is dan dat je heel veel geld moet investeren in een business coach, ‘want dat heb ik ook gedaan toen mijn omzet bijna niks was en nu heb ik een miljoenenomzet en nog tijd om allerlei leuke dingen te doen, kijk maar:’ *foto’s van leuke dingen als bewijs*).
Zoeken op internet brengt me niet zo heel veel dus ik hoor graag ervaringen! Ik kan evt. via PM meer info over mijn bedrijf geven.
Wel belangrijk is dat het iemand is die mijn tak van sport begrijpt. I.v.m. herkenbaarheid kan ik niet al te specifiek zijn, maar denk in de richting van sociaal ondernemerschap met een flinke dosis idealisme of activisme. Puur winst maken en groeien is zeker niet het doel. In het begin van mijn ondernemerschap heb ik eens advies gekregen van iemand die dit niet echt begreep, daar had ik uiteindelijk dan ook niet veel aan.
Wat ik beslist niet zoek is een coach die als verdienmodel heeft het geven van ‘gratis’ verkoopwebinars met onderwerpen als ‘De drie dingen die je echt moet weten om zonder moeite meer klanten te krijgen en je omzet te vertienvoudigen’ (en een van die drie dingen is dan dat je heel veel geld moet investeren in een business coach, ‘want dat heb ik ook gedaan toen mijn omzet bijna niks was en nu heb ik een miljoenenomzet en nog tijd om allerlei leuke dingen te doen, kijk maar:’ *foto’s van leuke dingen als bewijs*).
Zoeken op internet brengt me niet zo heel veel dus ik hoor graag ervaringen! Ik kan evt. via PM meer info over mijn bedrijf geven.
vrijdag 19 maart 2021 om 10:11
qwe schreef: ↑19-03-2021 09:57
@Nummer*Zoveel, dank voor de verduidelijking. Een executive coach klinkt echt helemaal niet als passend bij het werk dat ik doe.
Een EC past goed bij het “wat gaat goed, wat kan beter en richting bepalen” waar je het in jouw openingspost over hebt.
Dan denk ik dat ik inderdaad meer op zoek ben naar een mentor.
Een mentor past bij het praktische advies dat je graag zou willen krijgen van iemand die al bekend is met jouw soort werk en idealen.
Wie weet lukt dat via dit forumen ik zal ook nog eens via LinkedIn zoeken.
Het kan soms al heel inspirerend zijn om gewoon zomaar eens met wat mensen te praten, dus wie weet ben je al heel goed geholpen met de forummers die jou zo lief hebben aangeboden om eens vrijblijvend met je mee te denken.
Maar mocht dat nog niet helemaal opleveren wat je nodig hebt, dan kun je inderdaad altijd nog via LinkedIn een lijntje uitgooien. Een tip voor LI: omschrijf daar heel specifiek wat je precies zoekt (met dingen als “ruime ervaring in branche x”, “ervaring met werkzaamheden y en z” enz.) om te voorkomen dat je overladen wordt met reacties waar je helemaal niets aan hebt. Succes!
vrijdag 19 maart 2021 om 10:41
@ Nummer*Zoveel: ja, ik zie wat je bedoelt en je hebt gelijk dat een EC passend zou zijn als het gaat om positie en toekomst van mijn bedrijf. Het is meer dat woorden als executive, directieleden en leiderschap zo niet passen bij mij of mijn werk. Al bén ik natuurlijk de eigenaar en moet ik op bepaalde punten ook leiderschap tonen (al is het alleen maar naar mijzelf en/of mijn klanten, want ik heb geen personeel).
Ik heb op het forum vaker zeer goed en duidelijk advies van jou gelezen en ik geloof dan ook beslist dat je een hele goede coach of mentor bent! Maar ik denk dat je voor mij wat 'te hoog gegrepen' bent
.
Ik heb op het forum vaker zeer goed en duidelijk advies van jou gelezen en ik geloof dan ook beslist dat je een hele goede coach of mentor bent! Maar ik denk dat je voor mij wat 'te hoog gegrepen' bent
vrijdag 19 maart 2021 om 15:44
qwe schreef: ↑19-03-2021 10:41@ Nummer*Zoveel: ja, ik zie wat je bedoelt en je hebt gelijk dat een EC passend zou zijn als het gaat om positie en toekomst van mijn bedrijf. Het is meer dat woorden als executive, directieleden en leiderschap zo niet passen bij mij of mijn werk. Al bén ik natuurlijk de eigenaar en moet ik op bepaalde punten ook leiderschap tonen (al is het alleen maar naar mijzelf en/of mijn klanten, want ik heb geen personeel).
Ja, dat is precies wat ik bedoel. “Executive” is de term die ze daar nu eenmaal voor gebruiken in coaching, maar het gaat daarbij vooral om het functioneren van de persoon (of personen) met zeggenschap en wat dat betekent voor het bedrijf. Als je dat soort hulp zoekt, is het handig om die term te kennen, omdat je daarmee de coaches van het soort dat je juist niet zoekt er al grotendeels uit filtert.
Ik heb op het forum vaker zeer goed en duidelijk advies van jou gelezen en ik geloof dan ook beslist dat je een hele goede coach of mentor bent! Maar ik denk dat je voor mij wat 'te hoog gegrepen' bent.
Ik reageerde hier niet om jou als klant te werven, maar om je wat uitleg over de wondere wereld van mentoring en coaching te geven en je daarmee verder te helpen in jouw zoektocht.
Zoals ik al eerder schreef, denk ik ook niet dat wij een match zijn voor wat jij nu zoekt. En dat is zeker niet omdat ik “te hoog gegrepen” zou zijn, maar omdat jij schrijft dat je iemand zoekt die idealisme en activisme goed begrijpt, en dat is niet waar mijn expertise ligt.![]()
vrijdag 19 maart 2021 om 17:54
Duidelijk! Veel dank voor je antwoorden, dit helpt me zeker.
vrijdag 19 maart 2021 om 19:32
In tijden dat de horeca open is, doe ik zo nu en dan een zakelijke lunch met iemand die een bedrijf heeft in een compleet andere branche dan de mijne.
Gewoon even bij elkaar meekijken, hoe doe jij dit of dat en welke risico's zou ik bij jou verwachten.
Hij is zelf niet heel commercieel aangelegd en vindt zijn werk vooral heel leuk en ik ben dan weer vrij goed in adviseren hoe het nóg leuker kan worden, minder risicovol en ook winstgevender. Dat is voor hem niet het doel maar wel fijn.
In jouw geval zou je iemand kunnen zoeken die wat dichter staat bij wat jij belangrijk vindt.
Gewoon even bij elkaar meekijken, hoe doe jij dit of dat en welke risico's zou ik bij jou verwachten.
Hij is zelf niet heel commercieel aangelegd en vindt zijn werk vooral heel leuk en ik ben dan weer vrij goed in adviseren hoe het nóg leuker kan worden, minder risicovol en ook winstgevender. Dat is voor hem niet het doel maar wel fijn.
In jouw geval zou je iemand kunnen zoeken die wat dichter staat bij wat jij belangrijk vindt.
zaterdag 20 maart 2021 om 10:16
Yoehoehoehoe schreef: ↑20-03-2021 10:06Niet actief op LinkedIn nog? Dat lijkt mij een van de eerste stappen. Volg daar KW, zij inspireert mij altijd. Zij is ook ondernemerscoach, bij haar zou je ook een traject kunnen volgen.
Ik heb even een snelle blik op haar website geworpen. Maar ik kan je vertellen dat dit precíes is wat Qwe niet zoekt.