Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!
woensdag 24 februari 2021 om 18:33
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:

of dit:

Maar dit!

We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:
of dit:

Maar dit!

anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
dinsdag 27 april 2021 om 18:04
Hoi allemaal!
Ik lees hier sinds een paar weken mee en ben zo blij met jullie groene tuinen
Woon zelf in een kleine huurwoning met een grote tuin (ca. 350 m2). Toen ik hier kwam wonen, was het voor de helft (grind)tegels en andere helft brandnetel en klaprozen. Mijn voormalige buren wilden het achterste deel graag in bruikleen en dat vond ik prima. Begroeid hekwerk ertussen. Tot ze enkele jaren geleden gingen verhuizen, toen zat ik ineens met nog 100 m2 die ik bij mijn tuin moest gaan betrekken en onderhouden. Heb er toen niet veel aan gedaan, omdat ik overwoog te gaan verhuizen.
Dat is echter niet gebeurd en daarom
2 jaar geleden een hovenier de achterste 250 m2 laten leeghalen en frezen. Gazon met ronde vormen er ingezaaid en planten zoeken. Er staat ook nog een boompje die in de zomer schaduw geeft, maar het gras en de planten eronder hebben het 's zomers zwaar door het dichte bladendak. Moet zeer regelmatig sproeien, vooral ook doordat de tuin volledig op het zuiden ligt. Zeer losse zandgrond dus erg snel droog.
Ondanks dat veel planten volle zon kunnen verdragen, hebben sommige planten het toch zwaar in de warme zomers. Soms zie je de bloemen bijna letterlijk verschroeien....
Ook dichter bij het huis wil ik nog meet tegels gaan verwijderen, maar ik wacht nog even. Er moet nog zoveel gebeuren (zoals lelijke voortuin) Was 2 jaar geleden zo blij dat een boer 84 grindtegels heeft opgehaald. Wegbrengen had me een vermogen gekost.
Voor het eerst ben ik zelf wat plantjes gaan kweken. Bij het zaaien in de kweekbak en potjes dacht ik bij sommige wel te onthouden wat er in zit.....niet dus
Er komt van alles op, maar geen idee meer wat het is, behalve leeuwenstaarten en stokroos. Oh ja, en lupine. Dat wordt dus nog een verrassing
Ik hoop ooit naar een huis te kunnen met wat meer schaduw, want ik hou van mooi groen. Dat is in een woestijn als hier hoogzomer toch lastig.
Ik lees hier sinds een paar weken mee en ben zo blij met jullie groene tuinen
Woon zelf in een kleine huurwoning met een grote tuin (ca. 350 m2). Toen ik hier kwam wonen, was het voor de helft (grind)tegels en andere helft brandnetel en klaprozen. Mijn voormalige buren wilden het achterste deel graag in bruikleen en dat vond ik prima. Begroeid hekwerk ertussen. Tot ze enkele jaren geleden gingen verhuizen, toen zat ik ineens met nog 100 m2 die ik bij mijn tuin moest gaan betrekken en onderhouden. Heb er toen niet veel aan gedaan, omdat ik overwoog te gaan verhuizen.
2 jaar geleden een hovenier de achterste 250 m2 laten leeghalen en frezen. Gazon met ronde vormen er ingezaaid en planten zoeken. Er staat ook nog een boompje die in de zomer schaduw geeft, maar het gras en de planten eronder hebben het 's zomers zwaar door het dichte bladendak. Moet zeer regelmatig sproeien, vooral ook doordat de tuin volledig op het zuiden ligt. Zeer losse zandgrond dus erg snel droog.
Ondanks dat veel planten volle zon kunnen verdragen, hebben sommige planten het toch zwaar in de warme zomers. Soms zie je de bloemen bijna letterlijk verschroeien....
Ook dichter bij het huis wil ik nog meet tegels gaan verwijderen, maar ik wacht nog even. Er moet nog zoveel gebeuren (zoals lelijke voortuin) Was 2 jaar geleden zo blij dat een boer 84 grindtegels heeft opgehaald. Wegbrengen had me een vermogen gekost.
Voor het eerst ben ik zelf wat plantjes gaan kweken. Bij het zaaien in de kweekbak en potjes dacht ik bij sommige wel te onthouden wat er in zit.....niet dus
Ik hoop ooit naar een huis te kunnen met wat meer schaduw, want ik hou van mooi groen. Dat is in een woestijn als hier hoogzomer toch lastig.
dinsdag 27 april 2021 om 18:36
@CC, ik moest van de week nog aan je denken vanwege je moeder. Was het niet in het paasweekend 2 jaar geleden dat ze overleden is?
@Mermedina, volgens mij kijk jij echt uit op natuurwater? Dat is echt prachtig. Hier in de wijk allemaal cultuurwater, ofwel aangelegde slootjes rondom de woonwijkjes. Ook leuk, maar toch anders. Wel veel vissen, eenden, zwanen, waterhoentjes, meerkoeten, reigers in de buurt.
@Caaf, hartstikke leuk fluitekruid! Als ik die zou hebben, mocht die ook blijven staan.
Ik heb vandaag mijn ieniemini groentebordertje afgemaakt en de sierpompoentjes bij hun pyramides van houten stokken geplant. Verder een randje van aardbeien gezet en nog wat ruimte overgelaten voor een paar tomatenplanten. Die staan nog in hun potjes te wachten.

Smeerwortel. Dat is echt mijn bordervulling achter heesters en onder bomen. Doet het overal en ik kan er gewoon overheen lopen. Alleen uitkijken dat hij niet de hele border overneemt.

Eerste zenegroen dat bloeit.

Ossetong, blijft mijn favoriete kleur blauw.

Eerste bloem van de donkere ooievaarsbek, blijft altijd een wonder deze plant.

Look zonder look, het onkruid "dat mag" in mijn tuin, waardplant voor de oranjetip. Zowel man als vrouw zijn al gesignaleerd in mijn tuin.

Reiger op het dak van de achterburen, kwam even tevoren over mijn hoofd gescheerd. Altijd indrukwekkend zo'n groot vliegbeest.
@Mermedina, volgens mij kijk jij echt uit op natuurwater? Dat is echt prachtig. Hier in de wijk allemaal cultuurwater, ofwel aangelegde slootjes rondom de woonwijkjes. Ook leuk, maar toch anders. Wel veel vissen, eenden, zwanen, waterhoentjes, meerkoeten, reigers in de buurt.
@Caaf, hartstikke leuk fluitekruid! Als ik die zou hebben, mocht die ook blijven staan.
Ik heb vandaag mijn ieniemini groentebordertje afgemaakt en de sierpompoentjes bij hun pyramides van houten stokken geplant. Verder een randje van aardbeien gezet en nog wat ruimte overgelaten voor een paar tomatenplanten. Die staan nog in hun potjes te wachten.

Smeerwortel. Dat is echt mijn bordervulling achter heesters en onder bomen. Doet het overal en ik kan er gewoon overheen lopen. Alleen uitkijken dat hij niet de hele border overneemt.

Eerste zenegroen dat bloeit.

Ossetong, blijft mijn favoriete kleur blauw.

Eerste bloem van de donkere ooievaarsbek, blijft altijd een wonder deze plant.

Look zonder look, het onkruid "dat mag" in mijn tuin, waardplant voor de oranjetip. Zowel man als vrouw zijn al gesignaleerd in mijn tuin.

Reiger op het dak van de achterburen, kwam even tevoren over mijn hoofd gescheerd. Altijd indrukwekkend zo'n groot vliegbeest.
dinsdag 27 april 2021 om 18:45
Schaduw kun je misschien zelf toevoegen aan je tuin? Ik heb hier een dakboom, een begroeide pergola (druif) en een overkapping met sedumdak. In een huurhuis zou ik vooral denken aan de optie om meer bomen planten om schaduw te krijgen. En dat hoeven geen metershoge bomen te zijn.Sterrenstof74 schreef: ↑27-04-2021 18:04Hoi allemaal!
Ik lees hier sinds een paar weken mee en ben zo blij met jullie groene tuinen![]()
Voor het eerst ben ik zelf wat plantjes gaan kweken. Bij het zaaien in de kweekbak en potjes dacht ik bij sommige wel te onthouden wat er in zit.....niet dusEr komt van alles op, maar geen idee meer wat het is, behalve leeuwenstaarten en stokroos. Oh ja, en lupine. Dat wordt dus nog een verrassing
![]()
In de laatste aflevering van Gardeners World had iemand een tuin ontworpen met meerstammige bomen (technisch gezien een struik) met daaronder vaste planten, dus geen struiken/heesterlaag, waardoor het een bos-achtig effect gaf. De bomen waren opgesnoeid en het aantal stammen had hij beperkt gehouden, zodat de vaste planten eronder voldoende licht hadden. Misschien kun jij ook zoiets met je bestaande boom?
Een grasveld in een zonnige tuin op zandgrond is geen doen. Ik zou, tenzij je wilt voetballen, daar een prairiebeplanting zetten, dus met hoge siergrassen en hoge vaste planten, en verder gebruik maken van lagere planten waar je een ‘grasveld’-hoogte wilt, zoals sedummatten en andere droogtebestendige planten, kruipende/lage kruiden, stekelnootje, leptinella squalida enzovoort.
dinsdag 27 april 2021 om 19:04
......GroenTuintje schreef: ↑27-04-2021 18:57Ik moet straks weer eens gaan sproeien, de zonnige dagen maken de grond best droog![]()
dinsdag 27 april 2021 om 19:19
Donderdag komt er flink wat water, volgens de voorspellingen, en darana ook elke dag een beetje regen.GroenTuintje schreef: ↑27-04-2021 18:57Welkom Sterrenstof
Mooie foto’s weer Duet
Ik moet straks weer eens gaan sproeien, de zonnige dagen maken de grond best droog![]()
dinsdag 27 april 2021 om 19:26
Duet, op Koningsdag (ochtend) is ze overleden, vandaag precies twee jaar geleden dus.
Prachtige foto's van een prachtige tuin en planten
Die smeerwortel ga ik onthouden voor mijn schaduwplekken en die donkere geranium gaat ook nog op mijn lijstje voor ooit
Sterrenstof, welkom en wat een enorme tuin voor bij een huurhuis
Je hebt al een berg werk verricht zeg, ik zou ook proberen meer schaduw te creëren d.m.v. bomen. Als je iemand kent met een kronkelwilg, vraag of je er een paar takken af mag zagen, die in een emmer water zetten en dan krijgen ze binnen no-time wortels. Dat wordt al snel een flinke boom.
Friez, goeie buit
Caaf, genieten zoveel fluitenkruid in je tuin! Ik vind het ook echt prachtig en hoop het ooit in mijn tuin te hebben. Soms maak ik ook wel kabaal met mijn afkortzaag hoor maar moet kunnen, wij zijn stoere klusvrouwen immers
Prachtige foto's van een prachtige tuin en planten
Sterrenstof, welkom en wat een enorme tuin voor bij een huurhuis
Friez, goeie buit
Caaf, genieten zoveel fluitenkruid in je tuin! Ik vind het ook echt prachtig en hoop het ooit in mijn tuin te hebben. Soms maak ik ook wel kabaal met mijn afkortzaag hoor maar moet kunnen, wij zijn stoere klusvrouwen immers
Mijn probleem is dat ik theoretisch weet wanneer het beter is dat ik even niks zeg.
Maar dan hoor ik mezelf al praten.
dinsdag 27 april 2021 om 19:30
Wat vervelend en wat een pech dan met je implantaten. Ben je mooi klaar mee... ik hoop dat het allemaal op te lossen is en dat ze in de toekomst wel gewoon stevig blijven zittenFloras schreef: ↑27-04-2021 16:45Implantaten schijnen ook maar in 5% van de gevallen weer los te komen en dan eigenlijk nooit twee tegelijk. Het is dus een beetje een mysterie wat hier mis is gegaan. De implantaten zijn van verschillende merken en in verschillende jaren geplaatst, wel tegelijk losgekomen, maar 1 zit boven en de ander beneden aan de andere kant. Er is een bacteriekweek gedaan en daar is niet de bacterie waar ze bang voor waren gevonden, maar van een andere bacterie heb ik wel te veel. Ik krijg daar volgende week antibiotica voor waarmee ik moet beginnen 2 uur voordat de mondhygiëniste de boel gaat schoonmaken. Wat ik lastig vind is dat niet zeker is dat dit het probleem is. De implantatoloog heeft iets van “we doen het gewoon nog een keer”, maar ik zit erover na te denken om een second opinion te laten doen. Ach ja, wat tandenellende betreft mag ik blijkbaar alles meemaken. Ik troost mezelf dat ik verder helemaal niets heb qua gezondheidsperikelen en dat dit dan niet zo heel erg is.
De herriemaker bleek een kozijn van een schuur nogal secuur te schuren. Hij is nu gestopt, maar verderop is nog een andere Bob de Bouwer druk bezig. Ik heb helemaal geen apparaten die geluid maken. Ben ook erg onhandig, dat zou me waarschijnlijk ledematen kosten...
Mijn probleem is dat ik theoretisch weet wanneer het beter is dat ik even niks zeg.
dinsdag 27 april 2021 om 19:32
Ik ben helemaal gebroken, vandaag echt te lang doorgegaan. Maar de lange border is bijna klaar nu en het begint er echt al mooi uit te zien. Morgen maar weer verder. Als ik mijn bed nog uit kan komen
dinsdag 27 april 2021 om 19:57
Ja het mag best regenen, maar het liefst snachtsfriezinnetje2014 schreef: ↑27-04-2021 19:19Donderdag komt er flink wat water, volgens de voorspellingen, en darana ook elke dag een beetje regen.
Voor iedereen een groene tuin
dinsdag 27 april 2021 om 20:02
Kan ik daar ergens een petitie voor ondertekenen?GroenTuintje schreef: ↑27-04-2021 19:57Ja het mag best regenen, maar het liefst snachts![]()
ik hou te veel van de zon
![]()
Ik hoop dat ik de border morgen af krijg dan maak ik foto's!
dinsdag 27 april 2021 om 20:29
Ik zal ook even wat plaatjes delen:
De appelboom van de week. Inmiddels zijn er veel bloesems open:

De elfenbloemen zijn geven een feestje

Trommelstokjes, gekocht vanwege de mooie foto's die Moosey deelde afgelopen jaar. Er komen nu overal van dit soort sprieten op.

Hier ben ik minder blij mee. Een deel van de laurier die de afscheiding vormt met de buren blijkt bruine plekken te krijgen die dan gaten worden. Iemand een idee wat het is? Dit is wel het stuk van de heg die onder een hoge boom valt, die nu nog geen blad heeft. Zou het kunnen dat deze nu verbranden omdat ze in de zomer in de schaduw zijn?

Kiekeboe. Dit stond er al van de vorige bewoners. Ik heb ze opgezocht, volgens mij zijn het deze https://www.sterkebollen.nl/tulp-tulipa-tarda.html

En deze is van de hoogste boom uit arboretum de Lutte
De appelboom van de week. Inmiddels zijn er veel bloesems open:

De elfenbloemen zijn geven een feestje

Trommelstokjes, gekocht vanwege de mooie foto's die Moosey deelde afgelopen jaar. Er komen nu overal van dit soort sprieten op.

Hier ben ik minder blij mee. Een deel van de laurier die de afscheiding vormt met de buren blijkt bruine plekken te krijgen die dan gaten worden. Iemand een idee wat het is? Dit is wel het stuk van de heg die onder een hoge boom valt, die nu nog geen blad heeft. Zou het kunnen dat deze nu verbranden omdat ze in de zomer in de schaduw zijn?

Kiekeboe. Dit stond er al van de vorige bewoners. Ik heb ze opgezocht, volgens mij zijn het deze https://www.sterkebollen.nl/tulp-tulipa-tarda.html

En deze is van de hoogste boom uit arboretum de Lutte
dinsdag 27 april 2021 om 21:45
Nog meer mooie foto’s!
Ik heb even teveel last van mijn bakkes vandaag om uitgebreid te reageren. Hoe is het bij jou CC?
Morgen komt mijn voorlopig laatste tuinplantenwinkel bestelling. Ik had potgrond nodig voor de nieuwe bakken in de voortuin en ik heb ook een Pinky Winky besteld voor in de voortuin. Zit te denken om viburnum weer te verplaatsen, maar waarheen, want het donkergroene blad valt weg tegen de klimop heg, maar wat ik dan weer met de lege plekken ga doen... Eerst maar van die stomme napijn af. Ik heb in ieder geval geen pijn meer met warm of koud drinken. Dat scheelt al de helft. Goed. Ik was niet van plan er zo’n opstel van te maken. Sorry dames.
Morgen komt mijn voorlopig laatste tuinplantenwinkel bestelling. Ik had potgrond nodig voor de nieuwe bakken in de voortuin en ik heb ook een Pinky Winky besteld voor in de voortuin. Zit te denken om viburnum weer te verplaatsen, maar waarheen, want het donkergroene blad valt weg tegen de klimop heg, maar wat ik dan weer met de lege plekken ga doen... Eerst maar van die stomme napijn af. Ik heb in ieder geval geen pijn meer met warm of koud drinken. Dat scheelt al de helft. Goed. Ik was niet van plan er zo’n opstel van te maken. Sorry dames.
dinsdag 27 april 2021 om 22:11
Misschien heb je al lang iets gekocht, maar ik ben nog aan het bijlezen en ik dacht aan een PruikenboomCousin_It schreef: ↑16-04-2021 11:41Hallo allemaal, ik lees al een poos mee en wil jullie allereerst bedanken voor alle mooie plaatjes en, soms hilarische, verhalen. Zit vaker grinnikend op de bank en word dan met een scheef oog bekekenEr zit hier schrijftalent!
Mag ik bij dezen van jullie expertise en ervaring gebruik maken?
Ik ben op zoek naar een kleinere boom (of meerstammige heester) met transparante kroon, wellicht geveerd blad die een beetje "exotisch" aandoet en op leemgrond gedijt. Ik had eerder een fluweelboom maar die heeft het leven gelaten bij een storm en heeft heel veel worteluitlopers gemaakt. Daarna (tegen beter weten in omdat ik 'm zó mooi vind en 'íe zo lekker ruikt) een Albizia geprobeerd. Grond voorbereid met mediterrane bomengrond, grindkoker gegraven maar het heeft niet mogen baten. Hebben jullie misschien een idee voor een alternatief?

Grondsoort weet ik trouwens niet goed. Ik had 'm op een mix van klei en tuinaarde, op een droge plek (stond een grote den naast).
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 27-04-2021 22:12
5.51% gewijzigd
dinsdag 27 april 2021 om 22:12
Balen dat je toch weer zo'n last hebt Momo
Hier was het vandaag overdag goed te doen, nu wel weer pijn dus weer een ibuprofen genomen en ga zo naar bed.
Hoop dat je beter slaapt dan afgelopen nacht.
Hier was het vandaag overdag goed te doen, nu wel weer pijn dus weer een ibuprofen genomen en ga zo naar bed.
dinsdag 27 april 2021 om 22:23
friezinnetje2014 schreef: ↑16-04-2021 15:33Dames, ik heb even ideeën nodig. Ik heb een diepe voortuin, en aan de voorkant staat nu een hegje. Hier zit allemaal onkruid tussen, wat ik er niet uit krijg. Eigenlijk wil ik gewoon wat anders. Voor mijn tuin, ligt nog een puntje grond wat van de gemeente is. zij onderhouden dit verder niet, dat doet iedereen zelf. Daar wil ik graag gras in, zodat ik makkelijk onderhoud heb. Maar tussen mijn grasveld en dat van de gemeente wil ik wel weer een soort afscheiding hebben. Liefst iets van een hekje, gen border iig. Hebben jullie nog ideeën?

Of met dit soort stenen en dan iets er in?
dinsdag 27 april 2021 om 22:31
Waarom gaat je Zweedse huisje eigenlijk weg CC?Edit: oh laat maar, ik lees het al. Ik dacht altijd dat je het wel mooi vond, maar nee dus.Calamitycat schreef: ↑17-04-2021 09:16D[...]
Het andere boompje komt te staan op de plek waar nu nog het rode huisje staat, dat ga ik morgen slopen.
[...]
En beterschap met je tand!
En Momo ook veel beterschap!
dinsdag 27 april 2021 om 22:38
Thanks lieverdCalamitycat schreef: ↑27-04-2021 22:12Balen dat je toch weer zo'n last hebt Momo![]()
Fries, geen tip voor je border maar misschien een mooie weidemix uitzaaien ipv alleen gras?
dinsdag 27 april 2021 om 23:04
Guavepapaya schreef: ↑19-04-2021 22:15[...]
Wat gaat het hier ineens hard.. Haha!
Ik moest alweer 45 berichtjes bijlezen.
Denk dat aaaanne nog wel even zoet is![]()
[...]
Ik ben d'r bijna! Eerst van begint tot blz 16 ofzo gedaan. Toen vanaf het eind teruggelezen een heel aantal pagina's. Nu ben ik hier, dus nog maar een stuk of 10 te gaan 'in het midden' *wist zweet van voorhoofd*
Voordeel van dit mooie weer is dat jullie te druk zijn in de tuin om veel te schrijven.
woensdag 28 april 2021 om 00:03
Calamitycat schreef: ↑27-04-2021 20:02Kan ik daar ergens een petitie voor ondertekenen?![]()
Ik hoop dat ik de border morgen af krijg dan maak ik foto's!
woensdag 28 april 2021 om 00:08
Nou idd, opsluiten die mensen in hun eigen tuinSabeltandcavia schreef: ↑27-04-2021 17:26En wat een monsterlijke tegeltuin. Daar zou gevangenisstraf op moeten staan. Zo'n enorme lap tuin en dan dit ervan maken ... dan verdien je die tuin gewoon niet hoor.