Opeens vaak plassen 's ochtends (geen UWI)

03-05-2021 12:17 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar weken moet mijn zoon (7) opeens vaak plassen 's ochtends. Niet iedere dag en ook niet gedurende dag. Het eerste uur dat hij wakker is moet hij soms iedere 5/10 minuten. Vervolgens is er op school of thuis niets meer aan de hand. Heeft geen buikpijn/pijn bij het plassen/koorts en eet en drinkt prima. Als peuter heeft hij 1 keer blaasontsteking gehad, maar urineonderzoek liet nu niets zien. Ik heb ook het idee dat zijn stoelgang minder regelmatig is sinds dit aan de hand is. Lijkt soms verstopt te zitten, maar soms juist dunne ontlasting en veel lucht.
Aangezien hij overdag zijn plas prima uren op kan houden, vraag ik me af of het stress zou kunnen zijn. Hij is pas jarig geweest en ik hoopte dat dit erna over zou zijn. Helaas lijkt het juist de laatste week 's ochtends erger te worden. iemand hier ervaring mee? Ik probeer het te negeren, maar dat gaat me helaas niet zo goed af.
Waarom zou je dit willen negeren?

Eerst uitsluiten wat er fysiek aan de hand is, daarna pas aan stress denken, mijns inziens. Dus terug naar de huisarts voor evt urinekweek, buik voelen en luisteren, indien nodig bloedprikken, evt op basis daarvan behandeling. En als dat niet werkt, kun je altijd nog denken aan stress.
Huisarts
Heb vanochtend de ha gebeld, maar deze is op vakantie deze week. De waarnemer vond het niet urgent genoeg om een afspraak te maken.
Odille schreef:
03-05-2021 12:23
Heb vanochtend de ha gebeld, maar deze is op vakantie deze week. De waarnemer vond het niet urgent genoeg om een afspraak te maken.
Dat kan ik me voorstellen, maar maak dan gewoon een afspraak voor volgende week alvast?
Of wacht het even af?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Een van mijn kinderen moet heel vaak plassen bij spanning (Sinterklaas, verjaardagen etc). En dan bedoel ik echt minstens een keer of 20 per dag. Ook urine laten testen, bij de huisarts geweest etc. Volgens de huisarts komt het veel voor bij jonge kinderen.
Ik zou zeker even langs de huisarts (en als er geen sprake is van een infectie kan dat prima volgende week), die kan ook vertellen over het belang van goed ‘uitdruppelen’, een juiste houding etc. En mocht het nodig zijn, dan kan er worden doorverwezen naar een fysiotherapeut.
Mijn zoon heeft een periode gehad dat hij veel plaste en toen was het verstopping, en zijn darmen die dus tegen zijn blaas drukten. Je kunt de oorzaak niet weten tot je ernaar laat kijken, ga daarom toch even naar de huisarts, als je deze week niet terecht kan, dan gewoon volgende week.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Liebeskind² schreef:
03-05-2021 12:26
Of wacht het even af?
De jongen heeft er al een paar weken last van en deze week verergering. Lijkt me voldoende om aan de bel te trekken.
Ik ga volgende week naar de ha hoor.
Ik vind het alleen zo vaag dat het alleen in de ochtend is. Ook 's nachts geen problemen. Zodra hij aan het spelen is of op school zit, dan lijkt de drang weg.
Huisarts en noem ook dat de ontlasting veranderd is. Dat kan met elkaar te maken hebben.
Is het alleen doordeweeks, of ook in het weekeinde?
Kan het zijn dat school om een of andere reden ineens weer wat spannend is?
milena1 schreef:
03-05-2021 13:37
Is het alleen doordeweeks, of ook in het weekeinde?
Kan het zijn dat school om een of andere reden ineens weer wat spannend is?
Dat heb ik in het begin even gedacht, omdat het begon toen hij een nieuwe lerares kreeg. Maar dit weekend en vandaag (vrij) lijkt het juist erger dan eerder. Vorige week leek het doordeweeks juist op te houden.
Susan schreef:
03-05-2021 12:42
Mijn zoon heeft een periode gehad dat hij veel plaste en toen was het verstopping, en zijn darmen die dus tegen zijn blaas drukten. Je kunt de oorzaak niet weten tot je ernaar laat kijken, ga daarom toch even naar de huisarts, als je deze week niet terecht kan, dan gewoon volgende week.
Dit hou ik zeker in mijn achterhoofd! Hij heeft wel vaker verstopping gehad en heeft daarvoor ook forlax gekregen. In die periode moest hij ook vaker plassen, tot hij van de verstopping af was. Maar dat was dan dus niet alleen maar 's ochtends, maar rondom de tijd dat hij eigenlijk moest poepen.
Ik heb nu ook echt het idee dat hij minder vaak poept en minder grote hoeveelheden dan normaal en hij klaagt er ook over dat het niet goed wil. Hij heeft nog zakjes forlax liggen, maar ik durf hem dat zonder overleg met ha niet zo goed te geven. Ik stuur hem nu regelmatig naar de wc met een boekje om rustig een tijdje te zitten, maar dat begint hem nu te frustreren en dan lukt het natuurlijk ook niet. En dat wil ik uiteraard ook weer niet.
Odille schreef:
03-05-2021 14:02
Dit hou ik zeker in mijn achterhoofd! Hij heeft wel vaker verstopping gehad en heeft daarvoor ook forlax gekregen. In die periode moest hij ook vaker plassen, tot hij van de verstopping af was. Maar dat was dan dus niet alleen maar 's ochtends, maar rondom de tijd dat hij eigenlijk moest poepen.
Ik heb nu ook echt het idee dat hij minder vaak poept en minder grote hoeveelheden dan normaal en hij klaagt er ook over dat het niet goed wil. Hij heeft nog zakjes forlax liggen, maar ik durf hem dat zonder overleg met ha niet zo goed te geven. Ik stuur hem nu regelmatig naar de wc met een boekje om rustig een tijdje te zitten, maar dat begint hem nu te frustreren en dan lukt het natuurlijk ook niet. En dat wil ik uiteraard ook weer niet.
Dan bel je die HA toch even, waarom wachten tot volgende week, het is pas maandag. Kind raakt nu al gefrustreerd, hoe moet dat volgende week wel zijn
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
03-05-2021 14:03
Dan bel je die HA toch even, waarom wachten tot volgende week, het is pas maandag. Kind raakt nu al gefrustreerd, hoe moet dat volgende week wel zijn
Dit.
TO, je zoon lijdt hieronder en met mijn kind heb ik helaas de ervaring dat dit van kwaad tot erger kan gaan, als het om het mentale welzijn gaat, betreffende zo’n situatie. Mijn eigen kind heeft er een soort trauma van opgelopen, omdat de verstopping te lang aanhield en heeft toen een afkeer gekregen van poepen en plassen. Dat was een erg moeilijke tijd.

Leg uit aan de assistente dat dit dringend is en overleg in ieder geval of je zsm die Forlax weer mag gaan opbouwen.
Saivash schreef:
03-05-2021 14:26
Dit.
TO, je zoon lijdt hieronder en met mijn kind heb ik helaas de ervaring dat dit van kwaad tot erger kan gaan, als het om het mentale welzijn gaat, betreffende zo’n situatie. Mijn eigen kind heeft er een soort trauma van opgelopen, omdat de verstopping te lang aanhield en heeft toen een afkeer gekregen van poepen en plassen. Dat was een erg moeilijke tijd.

Leg uit aan de assistente dat dit dringend is en overleg in ieder geval of je zsm die Forlax weer mag gaan opbouwen.
Oei, dat wil ik natuurlijk voorkomen. Even gebeld en hij mag weer starten. Als klachten aanhouden moet ik nogmaals urine inleveren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven