4 & 5 mei topic 2021

02-05-2021 09:31 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben eigenlijk alle jaren wel een 4 /5 mei topic en nu nog niet dus ik dacht :nerd:

Wat hebben jullie wel of niet met dodenherdenking en/of bevrijdingsdag, doen jullie actief mee of is het een gewone werkdag?

Wat vinden jullie van gezamenlijk herdenken met de Duitsers, een discussie die ieder jaar weer terug komt.

Zit de Tweede Wereldoorlog in jullie interesse sfeer of is het een ver van jullie bed show?
Speelde je familie een rol in de oorlog? Je opa had onderduikers of een oom aan het Oostfront?


Gewoon een alles is bespreekbaar topic?

To trapt af:

Ik heb veel met 4 mei (Dodenherdenking) en minder met 5 mei omdat het voor mij een gewone werkdag is.

Herdenken samen met Duitsers vind ik geen optie, dat voelt teveel alsof Nederland en Duitsland een gelijkwaardige rol hadden terwijl het toch glashelder dader en slachtoffer was.
Ik heb er overigens geen problemen mee als - bijvoorbeeld - de Duitse ambassadeur een krans legt o.i.d.

Helaas heeft de familie HBG geen glansrijke verzet carrière :mrgreen:
Stiekem radio oranje luisteren en dat was het wel.

Ik lees nog regelmatig over de oorlog en de aanloop daar naar toe ben nu toevallig bezig
in een boek over Albert Speer de meest indrukwekkende oorlogsfilm die ik gezien heb is toch wel Schindlers list al moet ik zeggen dat Der Untergang ook een meesterwerk is.





Op mijn to do lijst heb ik staan:

De uitzending van Andere Tijden die a.s. maandag wordt uitgezonden

Special: De onzichtbare man


Andere Tijden presenteert het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal van een ter doodveroordeelde SS’er die zich 29 jaar voor de autoriteiten verbergt bij zijn ouders op zolder.
Diederik van Vleuten brengt dit verhaal in een bijzondere ‘stand-up history’-vertelling tot leven.


https://anderetijden.nl/programma/1/And ... htbare-man
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Het hele 5 mei gebeuren als feestdag herinner ik mij niet (en ik ben toch wat jaartjes jonger dan Pejeka). In mijn herinnering kwam dat in deze regio pas eind jaren ‘90 een beetje van de grond met die muziekoptredens (zo’n bandje dat dan met een helikopter een X aantal steden aandeed).

Op 4 mei dodenherdenking heb ik zolang als ik mij kan herinneren wel bij een centraal monument gestaan (grootouders zaten in zo’n werkgroep). Tot twee jaar terug stond ik dan naast mijn grootvader mijn kwek te houden. Intussen speurde opa rond naar mensen in het publiek die de twee minuten nog niet trokken zodat hij daar de volgende twee klokuren zijn gal over kon spuwen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootvader werkte in de Tweede Wereldoorlog als belastinginspecteur in Amsterdam waar hij als hoofdtaak had de boeken te controleren van enkele bedrijven waaronder het bedrijf Opekta van Otto Frank. Otto Frank kwam zelf altijd langs om de boeken aan te leveren totdat dat werd gedaan door zijn eigen boekhouder want meneer Frank was naar familie in de VS.

Mijn grootvader werd door de Duitsers in eerste instantie met rust gelaten omdat hij rijksambtenaar was maar heeft later toch moeten onderduiken omdat ze alle mannen opriepen voor werk in Duitsland. Hij heeft toen een tijdje in een oude melkfabriek van een vriend in Alkmaar gezeten. Over de periode daarna heeft hij niets gezegd totdat hij in mei 1945 weer boven "water" kwam en zijn baan weer kreeg.

Hij heeft nog tot 1950 contact gehad met Otto Frank en ik heb ook nog een gesigneerde eerste uitgave van het dagboek van Anne Frank, dat mijn grootvader kreeg als afscheidscadeau voor alle 'goede zaken" door de jaren heen toen Frank zijn bedrijf had verkocht en naar het buitenland verhuisde.

De handel en wandel van mijn grootmoeder ken ik niet. Daar heeft ze nooit over gesproken. Ze woonden wel in Amsterdam dus waarschijnlijk is ze regelmatig teruggegaan naar haar ouders in Bergen aan Zee voor eten etc.
Alle reacties Link kopieren
Thing1 schreef:
04-05-2021 11:56


Hij heeft nog tot 1950 contact gehad met Otto Frank en ik heb ook nog een gesigneerde eerste uitgave van het dagboek van Anne Frank, dat mijn grootvader kreeg als afscheidscadeau voor alle 'goede zaken" door de jaren heen toen Frank zijn bedrijf had verkocht en naar het buitenland verhuisde.




Wat mooi.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dodenherdenking heel erg belangrijk en heb mijn kinderen opgevoed om binnen en stil te zijn om 20 uur.

Ik kan mij dan ook ergeren aan ouders die de kinderen gewoon om 20 uur buiten laten door voetballen of gillen.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels zit de Jodenvervolging in ons collectief geheugen en vinden we het normaal om er aandacht aan te besteden.

Dat was net na de oorlog wel anders, tegen sommige Joden werd gezegd wees maar blij dat je niet in Nederland was maar in Duitsland, we hadden hier een hongerwinter.

Joden die hun spullen niet terug kregen die ze in bewaring hadden gegeven bij buren en kennissen, verzekeringsmaatschappijen die overlijdensverzekeringen niet wilden uitbetalen omdat de nabestaanden geen acte van overlijden konden overleggen.

De belastingdienst die boetes uitdeelde omdat belastingformulieren niet waren ingevuld na deportatie.

Daar zijn wat boeken over verschenen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Zolang de slachtoffers van WO II worden herdacht vind ik het een belangrijke traditie.

Helaas vrees ik voor de toekomst, de herdenking wordt steeds meer gekaapt door allerlei groepjes die ook op de 1 of andere manier vinden dat zij ook slachtoffer zijn (van wat dan ook) en recht hebben op een plek tijdens de nationale dodenherdenking.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-05-2021 18:45
Inmiddels zit de Jodenvervolging in ons collectief geheugen en vinden we het normaal om er aandacht aan te besteden.

Dat was net na de oorlog wel anders, tegen sommige Joden werd gezegd wees maar blij dat je niet in Nederland was maar in Duitsland, we hadden hier een hongerwinter.

Joden die hun spullen niet terug kregen die ze in bewaring hadden gegeven bij buren en kennissen, verzekeringsmaatschappijen die overlijdensverzekeringen niet wilden uitbetalen omdat de nabestaanden geen acte van overlijden konden overleggen.

De belastingdienst die boetes uitdeelde omdat belastingformulieren niet waren ingevuld na deportatie.

Daar zijn wat boeken over verschenen.
Joden zijn vreselijk behandeld na de oorlog. Ze kwamen, vaak als enige van hun familie, terug om anderen mensen aan te treffen in hun huis wat ze niet terugkregen. Hun spullen die ze vaak aan buren of vrienden in bruikleen gaven kregen ze niet terug.
Torenhoge kosten en zogenaamde achterstallige betalingen van huur, pacht ed die werd gevorderd.

Een 'mooi' symbool hiervan is een bankje op de Apollolaan van Amsterdam. Lotty kwam terug uit Auschwitz en heeft haar eerste nacht 'thuis' in Amsterdam noodgedwongen op het bankje aan de statige Apollolaan moeten doorbrengen. Haar huis was ingepikt, haar familie vermoord en bij anderen was ze niet welkom. In 2017 is er een bankje naar haar vernoemd. Lotty's bankje.

Nederlanders doen graag alsof ze allemaal in het verzet zaten, maar dat is niet waar. In tegendeel zelfs.
Het gewapende verzet kwam in de herfst van '43 pas echt op gang.
In de zomer was Nederland reeds 'Judenfrei' verklaard door de Nazi's.

Nederland heeft het hoogste percentage vermoorde Joden van West Europa.
107.000 mensen zijn gedeporteerd. Er kwamen 5000 mensen terug.
meisje22 wijzigde dit bericht op 04-05-2021 20:12
3.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
meisje22 schreef:
04-05-2021 19:48


Nederland heeft het hoogste percentage vermoorde Joden van West Europa.
107.000 mensen zijn gedeporteerd. Er kwamen 5000 mensen terug.

Voor de oorzaak is niet een verklaring maar meerdere:



Waarom ik denk dat er in Nederland meer Joden
werden afgevoerd dan in omringende landen.

Voor alle duidelijkheid, dit is geen wetenschap maar mijn visie
* Nederland had - in tegenstelling tot de buurlanden de Eerste Wereldoorlog niet
In bijvoorbeeld België was men veel wantrouwender over de goede bedoelingen van de bezetter en organiseerde ook al eerder verzetsgroepen.

Nederland had het de eerste 2 jaren ook relatief goed onder de Duitsers waardoor het verzet langzaam op gang kwam.

De Joodse raad bleef lang geloven dat door met de Duitsers samen te werken erger kon worden voorkomen en riep daardoor – toen het nog kon – niet op tot een massale onderduik.

Zelfs toen er waarschuwende berichten binnenkwamen over de moord op Joden wilden of konden ze dit niet geloven – of staken ze hun kop in het zand, als je het wat harder wilt zeggen. Ik vraag me echter af of wij zelf indertijd zulke berichten wel geloofd hadden. Misschien hadden we wel gedacht dat het “fake news” was. Nog steeds is de Holocaust iets dat je je niet makkelijk voor kunt stellen, ook al ken je alle feiten nog zo goed.



• Door het vertrek van de koningin en de regering konden de Duitsers eenvoudig een burgerbestuur installeren o.l.v. de fanatiek nazi Seyss-Inquart
Weliswaar geen fanatieke antisemiet maar hij werkte samen met Rauter een fanatieke antisemiet.
Generaal Rauter zette zich vol overtuiging in voor de deportatie van de Joodse Nederlanders naar concentratie- en vernietigingskampen (juli 1942 - september 1943): "We willen alleen maar genezen worden van deze pest [Qual] en het Joodse vraagstuk moet definitief en totaal worden opgelost"

Landen om ons heen die hun “eigen regering” nog wel hadden kregen een militaire bezetter , dit waren generaals die vooral geïnteresseerd waren in militaire zaken zoals kustverdediging (Frankrijk, België, Noorwegen , Denemarken) en Jodenvervolging een bijzaak vonden.

Omdat Duitsland niet genoeg geld had om alle tot dat toe veroverde gebieden rechtstreeks te besturen, werden zowel de militaire besturen in Frankrijk en België als het civiele bestuur in Nederland opgezet als Aufsichtsverwaltung. Dit betekende dat de bureaucratieën van die landen intact werden gelaten en de bezettingsregimes zich beperkten tot een toezichthoudende en sturende rol.

Frankrijk werd maar half bezet door de Duitsers en in het onbezette gedeelte
waren in ieder geval de Joden met een Frans paspoort veilig.
Wel deporteerde het Vichy regiem een deel van de Joden die geen Frans paspoort hadden.
Verder geld voor Frankrijk dat een aantal Joden dat naar neutrale buurlanden kon ontsnappen (Spanje en Zwitserland) of naar Italië (niet neutraal maar deed niet actief mee aan Jodenvervolging)
Nederlandse Joden konden over land eigenlijk nergens naar uitwijken.


• De samenstelling van de Joodse gemeenschap was in Nederland anders dan bijvoorbeeld België (90%) en Frankrijk (50%) daar woonden veel meer Joden die geëmigreerd en gevlucht waren voor antisemitische in Rusland, Polen etc. en later uit Duitsland en Oostenrijk.
Deze Joden hadden stonden veel wantrouwender tegenover de Duitse bezetter.


• Nederland had een perfect bevolkingsregister, heel makkelijk voor de bezetter.
ambtenaren werkten braaf mee met het Duitse burgerbestuur en verstrekten de
gevraagde informatie ook vaak naïef over de gevolgen.

• Het is een misverstand dat alleen de Nederlandse politie Joden deporteerden.
Dat gebeurde in veel landen

Het reguliere aandeel van de politie in Nederland bleef op het totale aantal van 107.000 joden, die uit Nederland gedeporteerd werden, verhoudingsgewijs veel beperkter dan in Frankrijk. Het aantal joden dat werd opgepakt door uitsluitend of hoofdzakelijk Nederlandse reguliere politie (gemeentepolitie, marechaussee) bedroeg ten minste 26.000 (24% van het deportatiecijfer). Ruim 80.000 joden (76%) kwamen op andere wijze in Duitse handen; door oproepen, door Duitse politie (Ordenungspolizei, Sipo-SD, Zentralstelle), door leden van pro-Duitse eenheden, afdelingen en groepen, (PBA, Vrijwillige Hulppolitie enz.), alsook door individuele Nederlandse verklikkers.

In België lag het aandeel lager dan in Nederland omdat de daar nog wel aanwezige bestuurslagen onder militair bestuur samenwerking met de Duitsers tegen werkte.

• Nog een belangrijke oorzaak was dat vergeleken met Frankrijk en België de latere opkomst van georganiseerd verzet en de beperkte onderduikmogelijkheden in Nederland in het algemeen. Debet daaraan was de gunstiger economische situatie in Nederland tijdens de eerste twee bezettingsjaren, de harde repressie na de Februaristaking, en de in Frankrijk en België eerder ingegane verplichte tewerkstelling in Duitsland.

Volgens deze – van Wikipedia- statistieken zou Nederland op de 9e plaats komen
als het gaat om Joodse slachtoffers van de holocaust en niet op de hier genoemde 3e plaats
Maar als ik kom wel steeds wisselende cijfers tegen.

Afbeelding

Overigens ben ik van mening dat koningin Wilhelmina meer had kunnen doen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken de verklaringen Inderdaad. Ik heb dagelijks in mijn werk met WOII te maken en werk samen met diverse onderzoekers die primair de Jodenvervolging onderzoeken.
Mooi dat je dit uiteen hebt gezet.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-05-2021 19:54
Voor de oorzaak is niet een verklaring maar meerdere:

(...)


Klopt, en tevens woonden er relatief gezien ook veel meer Joden in Nederland dan in andere West-Europese landen, dus zag de Duitse bezetter de jodenvervolging in Nederland ook veel meer als opportuun dan voor bijvoorbeeld die paarhonderd Joden in Denemarken.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Ik*ben*ik schreef:
04-05-2021 18:41
Ik vind dodenherdenking heel erg belangrijk en heb mijn kinderen opgevoed om binnen en stil te zijn om 20 uur.

Ik kan mij dan ook ergeren aan ouders die de kinderen gewoon om 20 uur buiten laten door voetballen of gillen.
Nou idd, wat vind ik dat asociaal.
Alle reacties Link kopieren
Wat zien die kinderen die de kransen leggen er vreselijk uit zeg.

Die spoken word artist hadden ze ook thuis mogen laten. Tenenkrommend
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
04-05-2021 20:18

Die spoken word artist hadden ze ook thuis mogen laten. Tenenkrommend
Meisje van 19, dat het maar flikt voor heel Nederland
Ik vond het heel knap
calvijn1 schreef:
04-05-2021 20:18
Wat zien die kinderen die de kransen leggen er vreselijk uit zeg.

Die spoken word artist hadden ze ook thuis mogen laten. Tenenkrommend
Goed dat het gezegd wordt!1!!!!11!!
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
04-05-2021 20:18
Wat zien die kinderen die de kransen leggen er vreselijk uit zeg.
Sympathiek.
Alle reacties Link kopieren
Ik schoot vol bij het kushandje in de lucht van André.
Mooie toespraak.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-05-2021 20:22
Meisje van 19, dat het maar flikt voor heel Nederland
Ik vond het heel knap
Nou inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Mooi gesproken door André van Duin.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-05-2021 20:22
Meisje van 19, dat het maar flikt voor heel Nederland
Ik vond het heel knap
Ik vond het ook erg knap. Hoewel ik niet alles begreep, maar dat hoeft bij spoken word of poëzie ook niet. De intentie was duidelijk voelbaar.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-05-2021 20:22
Meisje van 19, dat het maar flikt voor heel Nederland
Ik vond het heel knap

Ik vond het ook knap.
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
04-05-2021 20:25
Ik schoot vol bij het kushandje in de lucht van André.
Mooie toespraak.
Ik ook...
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
04-05-2021 20:27
Mooi gesproken door André van Duin.
Idd prachtig :)
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Andre van Duin een mooi mens
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad mooi gesproken.

Hier trouwens ook iemand die meer heeft met 4 mei dan met 5 mei. Voor mij is het een eind terug in de familiegeschiedenis. Mijn oma heeft me alle brieven van haar vader nagelaten. Rond deze tijd lees ik ze altijd door. Hij werd opgeroepen aan het begin van de oorlog en is op de vijfde dag doodgeschoten. Door eigen vuur omdat panikerende soldaten dachten dat ze Duitsers zagen..

Deze dag roept bij mij vaak ook de vraag op in hoeverre ik zelf iets zou doen voor een ander in zo'n oorlogssituatie. Je gedeisd houden en je eigen hachje redden of je nek uitsteken. Ik weet het niet.
calvijn1 schreef:
04-05-2021 20:18
Wat zien die kinderen die de kransen leggen er vreselijk uit zeg.

Die spoken word artist hadden ze ook thuis mogen laten. Tenenkrommend
Wat een tenenkrommende post is dit...

Ik vond haar overigens juist erg goed. En bij de kransleggende kinderen heb ik niet gekeken hoe ze eruit zagen. Ik had mijn aandacht bij de indrukwekkende verhalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven