Werk & Studie alle pijlers

Wat doen met IKB-uren

12-06-2021 12:45 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg jaarlijks ongeveer 30 IKB-uren (individueel keuzebudget). Die mag je opnemen, sparen voor later of laten uitbetalen. Opnemen doe ik eigenlijk nooit want ik heb altijd voldoende aan mijn wettelijke verlof en ATV-uren. Vorig jaar heb ik ze laten uitbetalen, maar dan gaat er zoveel belasting af dat je er weinig profijt van hebt (ik weet dat het bij je aangifte weer wordt rechtgetrokken). De meeste collega’s sparen het om eerder te kunnen stoppen met werken. Ik heb ongeveer een maand aan uren staan uit oude jaren, maar met 30 uur per jaar groeit dat natuurlijk minimaal. Of ooit een sabbatical? Het is lastig dat je geen glazen bol hebt, dus ook niet weet hoe zat je je werk bent op je 62e :)
Wat doen jullie met je IKB-uren?
Gewoon uitbetalen
Of sparen en het laatste jaar een dag minder werken per week.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb er extra lang verlof van opgenomen na m’n zwangerschappen, en ben er één keer (doorbetaald) 3 maanden van gaan reizen.
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Probleem is dat dit soort regelingen elke zoveel jaar op de schop gaan. Collega van mij had ook met een bepaalde spaarloon regeling meegedaan zodat ze eerder zou kunnen stoppen met werken. Maar helaas is dat een paar jaar terug afgeschaft en moet ze noodgedwongen nu steeds vrijnemen waar ze enorm van baalt. Sparen voor eerder met pensioen is prima, maar wees niet teleurgesteld als je het uiteindelijk rond je 50e verplicht op moet maken.
Ik spaar het overigens ook en heb geen idee waarvoor 🙈
Het leven is niet eerlijk
Roelanje schreef:
12-06-2021 13:02
Probleem is dat dit soort regelingen elke zoveel jaar op de schop gaan. Collega van mij had ook met een bepaalde spaarloon regeling meegedaan zodat ze eerder zou kunnen stoppen met werken. Maar helaas is dat een paar jaar terug afgeschaft en moet ze noodgedwongen nu steeds vrijnemen waar ze enorm van baalt. Sparen voor eerder met pensioen is prima, maar wees niet teleurgesteld als je het uiteindelijk rond je 50e verplicht op moet maken.
Ik spaar het overigens ook en heb geen idee waarvoor 🙈
Dat was levensloopverlof. Een collega van mij had dat ook, zelfs extra uren bijgekocht. En vervolgens moest hij het allemaal opnemen omdat de regeling dit jaar vervalt.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 28-06-2021 18:31
99.37% gewijzigd
Ik laat ze gewoon staan. Vooralsnog zonder doel maar wie weet neem ik ooit een sabbatical. Ik vind het ook gewoon een fijn idee dat ik vrije uren achter de hand heb.
Tot nu toe heb ik het steeds laten uitbetalen. Ook al gaat er veel vanaf, het is toch een lekker extraatje aan het einde van het jaar.

Volgend jaar als onze oudste op school zit, wil ik een deel opnemen om in de schoolvakanties extra vrij te kunnen zijn.
Ik laat ze uitbetalen en gebruik dat om extra in te leggen op mijn spaarhypotheek waar nog een acceptabele rente op zit (4,5%).
Ik laat het maandelijks uitbetalen. Ik heb genoeg aan m'n basis vakantieuren en zo kan ik m'n maandsalaris een beetje opkrikken.
Ysje schreef:
12-06-2021 13:38
Ik laat het maandelijks uitbetalen. Ik heb genoeg aan m'n basis vakantieuren en zo kan ik m'n maandsalaris een beetje opkrikken.
Ik laat mijn vakantiegeld en eindejaarsuitkering wel maandelijks uitkeren. Die uren zijn het handigst om in een keer uit te laten betalen. Inleggen op de spaarhypotheek is wel een idee, ik zal eens kijken hoe dat werkt. Ik ben ook nog aan het wachten op toestemming om een opleiding te doen. In dat geval zijn extra uren wel prettig. Ik heb nog een half jaar om te beslissen.
Ja, dat van die hypotheek vind ik ook interessant.
Ik spaar ze voorlopig op.

Maar ik heb ook veel compensatie-uren, ik moet moeite doen om mijn dagen op te krijgen. Toen zoon op de basisschool zat, had ik die extra uren wel echt nodig, vanwege alle huppelkutopdeheidagenvan de docenten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik spaar ze op om met mini sabbatical te gaan en om later minder te kunnen werken zonder erop te hoeven inleveren.
Ik spaar ze op. Misschien komt er eens een moment dat ik wel langer vrij wil, of tijdelijk minder wil werken.
Ik spaar ze om straks minder te kunnen werken de laatste paar jaren. Lekker lange weekenden.
Ik zou het in je hypotheek stoppen, in feite geeft je dat “later” ook meer vrijheid om minder/anders te gaan werken omdat je je huis al meer hebt afbetaald
Een zebra is geen paard met strepen
Ik laat ze ook uitbetalen in mei ( meestal later omdat ik weer eens vergeten was het in te voeren) en in december.
-
emanina wijzigde dit bericht op 30-01-2022 22:46
0.00% gewijzigd
Geen motto
Aan mijn normale vakantie-uren en overwerkuren heb ik meer dan voldoende, vaak laat ik daarvan al wat uitbetalen aan het einde van het jaar. Het IKB heb ik dus niet nodig voor vrije dagen.

Ik kijk of ik het in het jaar ergens voor wil gebruiken, zo niet, dan laat ik het uitbetalen en gaat het naar de rekening voor het huis. Op die rekening zetten we weg wat we willen uitgeven aan onderhoud of extra aflossing.

Wij hebben ons huis gunstig gekocht in een goede tijd. Als ik later behoefte heb aan meer vrije tijd of eerder stoppen met werken dan kan dat omdat onze woonlasten gedaald zijn en in geval van nood we wat overwaarde kunnen gebruiken.

De regelingen via de werkgever om te sparen om eerder te stoppen of minder te werken zijn me te grillig, ik hou dat liever zelf in de hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven