verloskundigen vraagje

27-05-2009 13:48 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat denken jullie.

Ben zwanger van de tweede (5,5 week, heel pril). Bij nummer één liep ik bij een verloskundigenpraktijk waar drie verloskundige werken. Met twee had ik geen problemen, voelde me er prettig en goed door geholpen. Nummer drie is een ander verhaal. Zij is nogal een haaibaai en kan nogal vreemd uit de hoek komen. Om een voorbeeld te geven. Heb tijdens mijn zwangerschap 3x gebruikgemaakt van telefonisch spreekuur: 1x voor rug weeën, 1x omdat ik rauwmelkse kaas per ongeluk had gegeten en 1x omdat vliezen waren gebroken en weeën op gang kwamen. Lijkt mij niet bovenmatig veel. Vlak voordat ik ging bevallen grapt ze steeds dat ik het telefoonnummer van de praktijk wel zo onderhand uit mijn hoofd weet, dus dat bellen geen probleem is. Had nogal last van hormonen, dus kon er absoluut niet om lachen. Ze is nogal van de harde hand dus toucheren was bij haar geen pretje; zat bijna tegen het plafond. Na de bevalling (thuis aangekomen, beviel in ziekenhuis en gelukkig zonder haar) komt ze langs en vraagt me hoe ons kindje heet. Hierop reageert ze met: ‘Hmpf, zo heet m’n kat ook’. Alsof we ons mannetje Vlekkie hadden genoemd. Kortom, het klikte niet. Nu twijfel ik of ik weer naar deze praktijk moet gaan. Logistiek is het verreweg het handigst (andere praktijk is 10 km verder), en met de anderen had ik geen problemen, integendeel.

Wat zouden jullie doen?
anoniem_85702 wijzigde dit bericht op 27-05-2009 14:56
Reden: taalfout
% gewijzigd
Je zorgen maken, is de verkeerde kant op fantaseren.
Toucheren is nooit leuk hoor, ook als het zachtaardig gebeurt.

Is het een idee om een gesprek met die vk aan te gaan waarbij je meldt wat jij graag anders zou zien? Kan je daarna altijd nog bepalen of je verderop naar een vk zou willen.
Ben je niet aan bepaalde praktijk gebonden door postcodebeleid?

Ik zou hoe dan ook voor de dichtstbijzijnde kiezen: straks moet je er elke week heen, misschien ook wel met je oudste, en dan is dichtbij toch handiger.
.
quote:fleurtje schreef op 27 mei 2009 @ 13:52:

Ben je niet aan bepaalde praktijk gebonden door postcodebeleid?

Ik zou hoe dan ook voor de dichtstbijzijnde kiezen: straks moet je er elke week heen, misschien ook wel met je oudste, en dan is dichtbij toch handiger.

Shit, niet aan het postcodebeleid gedacht, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.

Hmm, ook niet bij stil gestaan, is idd niet handig als je er elke week heen moet..
Tijdens mijn eerste zwangerschap zat ik bij een praktijk die best een eind weg was en nu zit ik bij eentje op vijf minuten loopafstand. Ik moet wel zeggen dat ik het een enorme luxe vind dat de praktijk zo om de hoek zit. Ik kan me ook voorstellen dat je er tegenop ziet om die haaibaai weer tegen te komen, maar ik geloof dat ik in eerste instantie toch zou proberen om haar opmerkingen naast me neer te leggen en het nog eens zou proberen bij die verloskundigenpraktijk. Straks zit er bij die verre praktijk ook een kreng bij en dan heb je én een verre reistijd én een vervelende verloskundige.

Je hoeft ook geen beste vriendinnen te worden met je verloskundige, wat ik zelf het belangrijkste vind is dat ik serieus genomen word als er iets is en dat ik het gevoel heb dat ze deskundig zijn. Als ze ook nog aardig zijn is het heel prettig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
.
Ik zou naar dezelfde gaan.

Bij m'n eerste zat ik in een praktijk van 4 verloskundigen, met 1 klikte het niet. Bij de tweede ben ik naar een andere praktijk gegaan. En guess what? Daar klikte het ook niet met een verloskundige. Helaas bleek dit pas tijdens de bevalling . Moraal van het verhaal: waar je ook heen gaat, er is altijd wat.
[quote]tilalia2 schreef op 27 mei 2009 @ 13:52:

Weet ik, maar als je de reactie krijg (letterlijk): 'nou mop, niet piepen, dit is nog maar een fluitje van een cent vergeleken met waar je straks door moet' , dat maakt het er niet prettiger op..
anoniem_85702 wijzigde dit bericht op 27-05-2009 13:57
Reden: woord vergeten... kromme zin
% gewijzigd
quote:dodo75 schreef op 27 mei 2009 @ 13:56:

[quote]tilalia2 schreef op 27 mei 2009 @ 13:52:

Weet ik, maar als je de reactie krijg (letterlijk): 'nou mop, niet piepen, dit is nog maar een fluitje van een cent vergeleken met waar je straks door moet' , dat maakt het er niet prettiger op..

Dat is inderdaad niet leuk, maar dat zei je er net niet bij

Ik zou een gesprek aangaan.
Misschien is deze vk wel heel prettig tijdens de bevalling. Maar goed, dat weet je niet dus eigenlijk... zou je het haar gewoon moeten zeggen. Zou ik ook wel eng vinden, maar misschien werkt dat wel heel erg goed en heb je straks aan haar de beste vk die je je maar kunt wensen!
quote:tilalia2 schreef op 27 mei 2009 @ 13:58:

[...]

Dat is inderdaad niet leuk, maar dat zei je er net niet bij

Ik zou een gesprek aangaan.Misschien is een gesprek aangaan wel een goed idee.. Vind dat trouwens wel lastig, vooral omdat het zo persoonlijk is.
quote:dodo75 schreef op 27 mei 2009 @ 14:00:

[...]

Misschien is een gesprek aangaan wel een goed idee.. Vind dat trouwens wel lastig, vooral omdat het zo persoonlijk is.

Tuurlijk is dat lastig. Maar als jij het niet zegt, zal zij nooit weten dat je haar manier van werken/opmerkingen maken/ etc niet prettig vindt.

Als je het 'bij jezelf houdt' (zoals dat zo blaartrekkend heet) en al het 'commentaar' begint met 'ik vind/voel/ervaar/ dit en dit zus en zo en dat vond ik niet zo leuk, is het niet zo aanvallend als 'jij doet zo stom als je dit en dit zegt"

Als het gesprek niet goed uitpakt kan je altijd nog naar die andere praktijk gaan.
Ik heb geen reacties gelezen, maar ik ben gewisseld van praktijk. In mijn andere praktijk zaten ook dames waar ik helemaal geen klik mee had (in tegendeel). Ik ben dus nu bij de tweede op zoek gegaan naar een andere, maar heb wel de luxe dat ik meerdere praktijken in de omgeving heb.

Succes met kiezen.
Hmm, denk dat jullie wel gelijk hebben (Fleurtje en Tilalia2) en dat een gesprek aangaan een goed idee is. Dit soort gesprekken zijn voor mij nogal lastig; ben niet zo confronterend en wat rationeel (analytisch) ingesteld, dus praten over gevoel gaat mij sowieso niet zo makkelijk af; zou voor mij makkelijker zijn als ze gewoon haar werk niet goed had uitgevoerd (feiten).

Zal het in iedergeval bij mijzelf houden, dat is een goede tip.
Ik had ook een praktijk met een aantal vrouwen. De meeste vrouwen vond ik echt ontzettend aardig en ontzettend lief, alleen er zat er eentje bij die ik gewoon echt niet kon uitstaan (zij mij waarschijnlijk ook niet). Soms heb je dat weleens, dat het gewoon écht niet klikt en de spanning om te snijden is. Vreselijk.

Daar viel ook geen gesprek over te hebben, want er was niks voorgevallen. Het was nou eenmaal zo.

Uiteindelijk ben ik ingeleid en is ze ook niet bij mij thuis geweest of iets. Maar wat ik nu weet... Het had me echt niet uitgemaakt als zij de bevalling had gedaan, als het maar geboren werd.
Uiteindelijk ben ik ingeleid en is ze ook niet bij mij thuis geweest of iets. Maar wat ik nu weet... Het had me echt niet uitgemaakt als zij de bevalling had gedaan, als het maar geboren werd.[/quote]

Voor mij werkt dat net even anders. Ik had een heel zachtaardige gynaecoloog aan mijn bed die met zachte stem fluisterde: 'Goed zo meisje, je doet het geweldig.. en puf puf puf. Vriend was doodsbang dat ik hem wat aan zou doen (ben normaal niet zo van dit soort praatjes), maar vond het zalig tijdens de bevalling. Buurvrouw heeft wel de desbetreffende verloskundige aan het bed gehad en zij was meer van het : 'DOORGAAN!!' . Buurvrouw vond het zalig, maar dat werkt bij mij niet. Misschien moet ik dat ook maar even melden .
Dodo, kan je niet bij de andere vk;s aankaarten dat je niet zo tevreden bent over haar. Niet zo netjes, maar je kan daarna altijd nog met haar zelf overleggen. Dan is het in ieder geval van je hart af (huh, kan je dat zo zeggen, van je hart af?). Misschien zijn er wel meerdere klachten over haar geweest en kunnen ze het in de vergadering zeggen tegen haar.

Sterkte
Moeilijk joh. Een gesprek is nooit verkeerd. Maar of je dan nog een klik krijgt met de verloskundige? Blijft zoiets toch niet tussen jullie instaan?

*moet er wel bij vertellen dat ik totaal geen vertrouwen heb in verloskundige door eigen ervaringen. Maar dat is een heel andere verhaal. Dus mijn mening is wel heel erg gekleurd.
quote:tilalia2 schreef op 27 mei 2009 @ 13:52:

Nooit last gehad van toucheren. Heb vaak gehoord dat het pijnlijk is, maar gelukkig nooit ervaren. Hoeft dus niet per se.
Ik zou denk ik gaan voor de practische instelling. Als de praktijk in principe goed is, me over mijn frusten met deze vlos heenzetten. Desnoods spreek je het een keer openlijk uit tegen haar of met de andere verlossen. Misschien dat er vaker klachten zijn of dat deze dame een erg slechte periode had om wat voor reden dan ook. Je weet het niet. Maar als je eht al van te voren weet en weer verwacht, kun je het misschien ook wat makkelijker van je af laten glijden.
Ben zelf verloskundige geweest. Het is al een tijdje terug, maar ik wil je toch een reactie geven.

'Klikken' met iedereen kan niet. Tóch denk ik dat je met de verloskundige waar het over gaat een gesprek aan zou kunnen gaan. Je hoeft geen vriendinnen te zijn/worden, maar ze zou je wel op een goede, professionele manier door je zwangerschap en bevalling heen moeten kunnen loodsen op een voor jou prettige manier.

Als mensen bij mij kwamen om ergens over te praten stond ik daar voor open. Helaas weet ik (uit ervaring) ook dat dat anders kan zijn. Natuurlijk staat het je dan vrij om alsnog over te stappen naar een andere verloskundigenpraktijk.

Nog even over wat hier boven werd genoemd over 'postcode-indelingen': die bestaan niet. Je kunt als zwangere kiezen bij welke praktijk je je in laat schrijven. Er is echter één 'maar': een verloskundige moet binnen 15 minuten bij je kunnen zijn. In nood is dat uiteraard erg belangrijk! In dunbevolkte gebieden heb je dus soms geen keuze omdat er maar één praktijk is. In de steden speelt dat niet en kun je de praktijk kiezen die bij je past.

Overigens: gefeliciteerd met je zwangerschap, ik wens je een veilige zwangerschap en bevalling toe!
quote:schouderklopje schreef op 27 mei 2009 @ 15:59:

[...]

Nooit last gehad van toucheren. Heb vaak gehoord dat het pijnlijk is, maar gelukkig nooit ervaren. Hoeft dus niet per se.Bij zowel de supergeweldige wow-wat-klikt het vk die zowel kordaat was als hardstikke lief en respectvol, als de onbeschofte boer van een gyn: sjeusist*ring wat deed dat zeer!
Bedoelen jullie echt toucheren tijdens de bevalling zelf? Door de weeenstorm nooit iets van gevoeld.
Ik vond toucheren de hemel in vergelijking met de krampen van het hormoondraadje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven