Het 'Vagina na bevalling' SOS topic

17-06-2021 11:55 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het Viva Forum opgeheven wordt (ik ben in diepe rouw), start ik dit topic maar vast.
Ben nu 35 weken, dus de kleine komt eraan.
Wat zijn goede tips voor na de bevalling? Bijvoorbeeld: tuck pads, incontinentiebroekjes ipv kraamverband, kraamverband in vriezer leggen, donuts, plassen onder de douche of op toilet met zo'n waterspuit erop, etc. Ik snap dat elke bevalling anders is, maar ik hou graag met alle scenarios rekening.
Dus vertel, wat redde jouw vagina na de bevalling? (Wellicht ook fijn om te vermelden of je ingeknipt/ingescheurd/keizersnede/etc hebt gehad)
-
Ik had een eerste graad ruptuur na een knip en flinke scheur en had alles in huis. Uiteindelijk heb ik nergens last van gehad en kon meteen weer in kleermakerszit.
Bij de tweede alleen wat gescheurd en iets meer last van de hechting, maar dat ging zo weer weg. Ik had nog het meeste last van overdreven veel stuwing wat nog de meeste pijn bezorgde.
Kleinezon schreef:
17-06-2021 13:54
Hey, ik zie veel bekends...
https://forum.fok.nl/topic/2610862/viva ... p-fok.html

:HA:
HAHAHA past wel ook beetje bij het beeld wat ik heb van Fok'ers; zijn dat niet allemaal tieners? Die raken natuurlijk helemaal overstuur van menstruaties en alles wat daaruit volgt.
(Nu praten wij als arts zijnde aan tafel sowieso al over de meest ranzige dingen, dus van wat anussen vagina's en aambeien val ik niet flauw. Die tieners zouden eens een 3 dagen oud abces geopend moeten zien worden, dan vinden ze anussen opeens een feest :rofl: )
-
Hartstikke bedankt voor alle tips alvast. Ik ga jullie en dit soort adviezen echt zo missen. Ik ga denk ik even hormonaal in een hoekje liggen huilen.
-
Ik zweer bij curanol pillen en zalf voor de aambeien (tegelijkertijd). Ik mag over een paar weken weer. :cheer2:
Spoel tijdens plassen met LAUW water. Mijn eerste keer was ijskoud water, niet fijn!

Ingescheurd en gehecht maar is vanzelf goed gekomen. Heb er niet teveel aandacht aan geschonken.
I wanna live my life with the volume full!
Ik was behoorlijk ingeknipt, had een klein scheurtje en ik weet niet hoeveel (maar veel) hechtigen.

De verpleegkundige zei ja dat scheurtje ga je wel voelen met plassen. En toen durfde ik dus niet meer.
Nou ik heb nergens last van gehad, geen branderig gevoel, niks!!

Ik kreeg van de kraam de tip om 's avonds te luchten. Gordijnen dicht, broek uit, matje op de bank en benen wijd. Hielp echt enorm om de hechtingen en de hele onderkant te laten herstellen!
Ik gebruikte iedere keer zo'n wegwerpwashandje van het ziekenhuis in m'n onderbroek, op het kraamverband, want mán, wat plakt het anders!
Dat spoelen voelde super vervelend, dus daar was ik heel snel mee gestopt, wel gebruikte ik waterwipes iedere keer, en onder de douche waste ik ook heel goed. Ik ben drie kwartier gehecht, dus dat was me wel een wond, zeg maar.

Ondanks (slechte) controle door véél mensen, is de wond wel gaan wijken (en zij maar zeggen dat het er práchtig uit zag). Pas na véél aandringen mocht ik naar de klinisch verloskundige, die aangaf dat ik wel degelijk eerder doorgestuurd had moeten worden. Maar goed, er kon niet zo veel meer aan gedaan worden, en uiteindelijk is het nog redelijk "opgedroogd".
Bloot liggen was echt vervelend, want het trok heel erg, dus dat heb ik niet veel gedaan. Het lag alleen lekker als ik op m'n zij lag, en ja, dan ligt het alsnog niet enorm aan de lucht te drogen, haha. Maar ik was echt mega fit gelijk nadat ik bevallen was (had een mega snelle, ingeleide, bevalling) en heb eigenlijk amper op bed gelegen (maar, eerlijk is eerlijk; we waren vier dagen in het kraamhotel, dus alsnog heel chill en alleen in de avond één iemand op bezoek).

En ik gebruikte gelijk na de bevalling een flinke schep Macrogol, want ik was best bang om te poepen met die ritssluiting, maar hierdoor ging dat gelukkig gelijk goed de ochtend na de bevalling.

Verder ben ik ook geen stolsels of whatever verloren.

Verder heb ik mijn man (die dag heeel vervelend vond, kuch) het litteken veel laten masseren met olie, zodra het redelijk genezen was.
Eidde schreef:
17-06-2021 17:07
Spoel tijdens plassen met LAUW water. Mijn eerste keer was ijskoud water, niet fijn!

Verrek dat is waar, dat was ik alweer vergeten. Ik had een thermoskan met warm water (niet heet uiteraard, dat is ook niet leuk) bij de wc staan. Dat goot ik dan in de bidon (die we na de bevalling in allerijl in huis hebben gehaald) en daarna redelijk comfortabel spoelen.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Wat voor mij geholpen heeft:

Appelstroop invriezen in een boterhamzakje en dan in een wegwerpwashand tegen de hechtingen houden. Beter kneedbaar dan een icepack of bevroren maandverband.

Je billen samenknijpen bij het gaan zitten en opstaan van harde ondergrond.

Arnica druppels slikken.

Luchten.

Spoelen tijdens én na het plassen.

Tegendruk geven op de hechtingen met een water wipe tijdens het poepen.

Voor de bevalling starten met veel vezels en kiwis en eventueel dulcosoft of iets in de richting om poepen na bevalling makkelijker te maken.

Tepelzalf op wond smeren.

Tegen spruw: Kokosolie of Kamillie thee op de tong en tepel.

Kotex maandverband als bloeden minder wordt (zou minder plastic bevatten en dus minder broeien dan ander maandverband)

Laat de knoopjes verwijderen na een week!

Paracetamol spiegeltje opbouwen

Borstvoeding geven waardoor baarmoeder eerder krimpt
..
Phlox wat leuk zeg nog gefeliciteerd! Hoe voel je je?
Tijdens plassen lauw water vanuit bidon spuiten vond ik erg prettig , de netjes onderbroeken en inderdaad ga voor Kotex :)
Hier eerste keer subtotaal ruptuur en twee keer tweedegraads. Alledrie de keren heel snel hersteld, ging helemaal vanzelf. Nooit aan de slag gegaan met maandverband uit de vriezer of laten luchten of wat dan ook. Wel de eerste dagen elke keer na het plassen even gedoucht.

Dus hier de tip: vertrouw erop dat je lichaam vanzelf herstelt.
OkkiePetite schreef:
08-07-2021 13:01
Phlox wat leuk zeg nog gefeliciteerd! Hoe voel je je?
Tijdens plassen lauw water vanuit bidon spuiten vond ik erg prettig , de netjes onderbroeken en inderdaad ga voor Kotex :)
Ah Okkie zo leuk om jou nog even te lezen voor het forum sluit! Het gaat heel goed ik heb een fijne zwangerschap gehad, wel veel stress met een verbouwing die telkens uit- en misliep maar ik heb heel veel zin in de bevalling en om onze dochter te ontmoeten! Hoe gaat het met jou? Genieten als moeder?

Dank iedereen voor de tips!
-
Phloxx schreef:
08-07-2021 16:04
Ah Okkie zo leuk om jou nog even te lezen voor het forum sluit! Het gaat heel goed ik heb een fijne zwangerschap gehad, wel veel stress met een verbouwing die telkens uit- en misliep maar ik heb heel veel zin in de bevalling en om onze dochter te ontmoeten! Hoe gaat het met jou? Genieten als moeder?

Dank iedereen voor de tips!
Nou inderdaad! Wat fijn! Wel jammer van de verbouwingsstress ...
ohhh heerlijk nog ff en dan dochter in jullie armen!
Het gaat goed hier, geniet enorm van kunnen zorgen voor dochterlief, ze is fantastisch :flirting:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven