Borstvoedingskleding: wie heeft tips?

27-05-2009 20:49 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nu 33 weken zwanger en ben van plan straks borstvoeding te gaan geven.

Ik begreep dat het dan handig is om alvast enkele borstvoedingsbeha's en misschien ook wat shirts/tops aan te schaffen.

Nou heb ik altijd best veel moeite met het vinden van de juiste beha en heb ik snel last van niet goed zittende exemplaren (heb ook een behoorlijke cup). Dus ik zou graag naar een winkel willen met een ruim assortiment (liefst ook wat leuke/mooie/sexy opties) en met een ouderwetse, vakkundige verkoopster die verstand heeft van borstvoedingsbeha's.

Bij gewone lingeriezaken in mijn omgeving verkopen ze helemaal geen borstvoedingsbeha's, en bij de prenatal vind ik het een matig assortiment en heb ik niet veel vertrouwen in vakkundige hulp. Via internet bestellen vind ik niet fijn omdat ik ze dus graag eerst wil passen en persoonlijk advies wil.

Mijn vraag dus aan jullie: wie weet een goede winkel(keten) tussen amsterdam en utrecht of in het gooi, waar ik terecht kan?

En hebben jullie andere tips? Hoeveel beha's heb je nodig, waar moet je op letten, is het echt nodig/wenselijk om ook speciale borstvoedingstops te kopen, etc.

PS: mocht er hier al een topic over zijn (geweest): excuus, ik heb wel gezocht maar niet gevonden.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
.
Die spitskool zou ik niet doen. Het helpt wel, bevroren kool, maar vervolgens ben je de hele nacht kotsmisselijk van de koollucht. Later kreeg ik de tip appelstroop in een zakje te bevriezen. Dat wordt een soort van heel kneedbaar compres.
.
Die bevroren appelstroop kreeg ik als advies toen mijn hechtingen heel erg pijnlijk werden.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
eh, durf je nog, broedkippetje?
.
.
quote:Supersmollie1 schreef op 27 mei 2009 @ 22:04:

Die bevroren appelstroop kreeg ik als advies toen mijn hechtingen heel erg pijnlijk werden.

die tip heb ik ook gehad van de vk, maar dan met jam. Mijn vriend heeft zo'n compres voor me gemaakt, puur toevallig geheel in stijl: pruimenjam

(was geen misplaatst gevoel voor humor hoor, gewoon de minst lekkere jam die we in de kast hadden staan).
quote:Lilla schreef op 27 mei 2009 @ 22:05:

eh, durf je nog, broedkippetje?

Die horrorverhalen heb ik -helaas- wel vaker gehoord, dus wat dat betreft niets nieuws onder de zon.

Ik ben wel aantekeningen aan het maken: appelstroop en spitskool kopen! En naar bruiloften wèl zoogcompressen meenemen... check!
Weetje, de échte horrorscenario's zijn uitzondering, in de meeste gevallen is het allemaal prima te doen. Niet alles is even comfortabel, maar ach, daar is overheen te komen. En de kans dat je bij "de meeste gevallen" hoort is veruit het grootst. Ik zou zeggen: laat het over je heen komen, beetje humor en relativering klaarzetten naast de spitskool en de appelstroop, en genieten maar!
Pruimenjam! Geweldig!

Ik ben even aan het terugdenken wat ik deed met de stuwing. Volgens mij vooral wegkolven. Ook heb ik voor het voeden juist warme compressen gebruikt, maar ook iets kouds al weet ik niet meer wat. En aangezien ik al stijf stond van de paracetamol bleef de verhoging me gelukkig ook bespaard.

Jammer he, dat die mooie kraamperiode vergezeld moet gaan van dit soort horror. Gelukkig maar dat er niets nieuws onder de zon is voor je, broedkip. En los daarvan, die horror vergeet je ook wel weer.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik kreeg als tip bij stuwing om (max één keer per 24 uur) helemaal leeg te kolven en daarna een sportBH aan (dat laatste was een mission impossible op zich overigens). Weet eigenlijk niet meer of het hielp. Ik durfde ook niet goed want liep natuurlijk te lekken als een gieter en was als de dood om de productie nóg meer te stimuleren...
Juist, en ik vind mijn zwangerschap ook al horror, dus een beetje verandering van horror (pijn in je tieten in plaats van pijn vlak boven je doos, om het even héél plat te zeggen) is eigenlijk nog niet zo gek....

Nee serieus, ik onderschat het niet, maar hoop dat ik de mindere dagen kan doorstaan en dat dan die mooie plaatjes vanzelf komen.

Dank jullie allen voor de tips!
quote:qwertu schreef op 27 mei 2009 @ 21:47:

Fleur, beugelbeha's worden afgeraden omdat die een verhoogde kans op borstontsteking geven. Dat is geen onzin dus.Vrouw van de Hunkemoller had het over de procuctie die zou verminderen en dat is echt pertinente onzin volgens de lactatiekundige van het bv-centrum en die van het Lukas. Dat van die borstontsteking zou best kunnen.
Ter geruststelling:

Nooit borstontsteking gehad

Geen kloven

Geen spruw

Geen enorme stuwing

Bij de eerste ging het meteen goed.
quote:Broedkippetje schreef op 27 mei 2009 @ 22:24:

Nee serieus, ik onderschat het niet, maar hoop dat ik de mindere dagen kan doorstaan en dat dan die mooie plaatjes vanzelf komen.

Reken maar dat die komen! En zelfs als de bv niet is wat je ervan hoopte komen er mooie plaatjes genoeg, zooooooo genieten met zo'n kleintje!

(gááát ze weer, 11 maanden na de bevalling en nog steeds niet helemaal geland... ja, ik geef het toe, ik ben zo'n roze-wolk-muts!)
ook ter geruststelling:

geen spruw,

geen kloven

wel zeer pijnlijke en langdurige tsr

aantal borstontstekingen

tepelhoedjes

veeeel lekkage

en tóch zo'n roze-wolk-muts! Kan je nagaan hoe leuk de rest kan zijn!
.
Hahaha ik bedoelde een goedkope bh...

Ik heb ook last (gehad) van een zeer pijnlijke tsr, alsof er balpennen door m'n borsten schieten.

Wordt nu pas minder en zoontje is al 3 maanden.

Broedkippetje, de vk heeft me zelfs aangeraden om de huisartsenpost te bellen als we weer last zouden krijgen van spruw. De huisarts schrijft gewoon niks voor, echt belachelijk. Gelukkig hebben we nu een nieuwe ha erbij, hopelijk denkt zij er anders over!

Ik vond die spitskool ook wel stinken maar het hielp wel goed. (gewoon uit de koelkast trouwens, niet bevroren)
.
En volgens mij kun je nystatine -een van de medicijnen tegen spruw- ook zonder recept bij de apotheek halen! Leg dan wel goed uit waarvoor je het nodig hebt, zodat ze de goede dosering en toedieningsvorm (gel/creme) geven, en laat je goed voorlichten over het gebruik.

Edit: hmmm, als ik google op nystatine zonder recept is dat toch nog wel onduidelijk; je kunt het wel online bestellen, maar of je het zo van je apotheek meekrijgt hangt denk ik van de apotheek af; bij mij in de buurt is het wel eens gedaan, ieg.
quote:fleurtje schreef op 27 mei 2009 @ 21:16:

Wat ik wel heel jammer vond: de hele bv-periode kon ik eigenlijk geen dichte jurkjes aan, en ik had me toch een paar leuke!

Die fout heb ik dus wel een paar keer gemaakt. Ze stonden zo leuk die jurkjes, met die prachtige borstpartij.... totdat dochter honger kreeg.

Ik ben finaal gezakt voor het examen 'discreet voeden' .

Ik had trouwens een ivoorkleurige Anita gevonden, met roze blommen er op. En dankzij een live forumster die dezelfde had maar ze niet fijn vond zitten, had ik vervolgens een hele collectie Anita's met roze blommen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven