Groep 3 overslaan

18-06-2021 20:04 63 berichten
Ons kind zal groep 3 over slaan, die beslissing is in goed overleg tussen school en ons gegaan en kind heeft er zin in. We hebben hier alleen verder geen ervaringen in en ook geen ouder kind dat groep 3 of groep 4 al gedaan heeft. Zijn hier mensen met een kind dat de afgelopen jaren de zelfde stap heeft gemaakt? Hebben jullie aandachtspunten waar we rekening mee moeten houden of tips?
Wissewis schreef:
19-06-2021 17:09
Wat gaan ze doen als hij volgend jaar nog altijd traag is?
Of als hij over 2 jaar in groep 4 "terug" traag is?

Gewoon omdat het nu éénmaal zijn karakter is.

Je kan het kind moeilijk 12 jaar over groep 3 tot 8 laten doen.


Ik zou dus niet alleen een plan willen voor "een jaar over" (en hoe hij zich niet gaat doodvervelen na een tijd), maar ook voor de jaren erna.
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit, er is er ook een over groep 3 over doen namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier een kind dat halverwege groep 2 naar groep 3 is gegaan.
Heeft goed uitgepakt, maar houd je kind in de gaten, want je hebt kans dat hij ook zo door de stof van groep 4 heen is, en wat dan? Heeft de school hiervoor een beleid?
Iemand noemt het probleem van de jongste zijn op de middelbare school, dat was hier geen enkel probleem. Alle jonge leerlingen werden bij elkaar in een klas gezet. Overigens had ik er jaren tegenop gezien dat kind een jaar eerder een gevaarlijke weg moest oversteken. Vlak voordat hij naar de middelbare ging werd het probleem opgelost doordat fietspaden 2 richtingsverkeer werden.
Ik wil hiermee zeggen, kijk naar wat nu goed voor je kind is, en maak je niet teveel zorgen over de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is na 1,5 jaar kleuterklas wel in groep 3 gestart maar is na de kerstvakantie doorgestroomd naar groep 4 omdat hij zich enorm verveelde.
Helaas was het probleem daarmee niet opgelost. De oplossing leek een half jaar goed maar begin groep 5 verveelde hij zich alweer kapot. Nog een keer versnellen was geen optie, dan zou hij 9 zijn als hij naar de middelbare school zou gaan. Geen middelbare school in de buurt neemt kinderen jonger dan 10 aan.
Uiteindelijk is hij begin dit schooljaar overgestapt naar fulltime HB onderwijs en heeft het daar zo veel meer naar zijn zin dan op de oude school. Realiseer je dat het probleem wat je zoon nu ervaart misschien niet volledig opgelost zal zijn met 1x versnellen.
Mijn advies is dan ook: oriënteert je alvast op opties voor als versnellen straks niet genoeg blijkt en maak hierover afspraken met de huidige school, dan ben je straks niet achter de feiten aan het aanlopen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben allebei wat overgeslagen, maar omdat ze op een Montessori-school zaten, waar drie klassen in één groep zitten, viel het minder op en konden ze eventuele hiaten ook nog gewoon meepikken.

Ik denk dat het belangrijkste waar je op moet letten is dat je kind wrsch steeds verder voor gaat lopen en dat je niet eindeloos klassen wilt gaan overslaan, dus dat er goed ingezet wordt op verrijking en verdieping.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
LittleAppletree schreef:
19-06-2021 17:17
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit, er is er ook een over groep 3 over doen namelijk.
Oops, inderdaad.

Die moest idd in dat ander topic.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Appeltaartmetrozijn schreef:
19-06-2021 16:17
Mijn dochter was in groep 2 al met groep 3 werk gestart, omdat ze niet meer naar school wilde.
Dit jaar dus in januari ruim klaar met groep 3 en werk van groep 4 erbij gekregen (combinatie klassen)
Nu wordt ze doorgetoetst om te kijken of ze naar groep 5 door kan. De verwachting is van wel.
Gelukkig is er op school voltijds HB onderwijs waar ze dan inkomt.
Cognitief en emotioneel zit ze wel goed, iets nieuws aanpakken, moeilijke dingen ten uitvoer brengen vind ze echt heel lastig. Zou wel kijken of ze op een of andere manier uitdaging krijgt waar ze mee aan de slag moet.
De lesstof van groep 4 zal jouw dochter dan vast ook snel door heen gaan en wat bieden ze haar dan?
Zijn ze bekend met rekentijgers bijvoorbeeld of is er plusklas?
De basis leren schijnt wel heel belangrijk te zijn voor de verdere schoolcarrière, hebben ze goed beeld hoever ze is en waar haar hiaten nog liggen en hoe gaan ze dat gaan bijwerken?

Verder nog geen ervaring, behalve dat ik nooit zo'n voorstander was, maar uit onderzoek blijken kinderen er op latere leeftijd meestal geen last van te hebben.
Wanneer ik naar mijn dochter kijk, gaat ze liever om met kinderen die wat ouder zijn en past dat ook prima.
Hiaten zouden er niet moeten zijn, er blijkt iig niks uit de toetsen. Er is zowel gekeken naar of het goede antwoordt gegeven wordt als hoe op dat antwoordt gekomen is. Dat kind sommige dingen geautomatiseerd heeft, en bv 6 + 7 + 4 ziet als 6 + 4 is 10, 10 + 7 is 17 en er een methode in het rekenen zit. Dat verhaaltjes in een som omgezet kunnen worden en omgekeerd. Dat er technisch goed gelezen wordt maar ook begrijpendlezen op een goed niveau is. Schrijven is doet kind nog in blokletters maar hoe de woorden geschreven zijn klopt wel met het niveau van eind groep 3. Met het schrijven gaan ze na de zomer aan de slag, de rest zal in het begin met de hele klas mee gedaan worden zodat er energie over is voor het wennen. Daarna gaan ze (is de verwachting) compacten en verrijken, hb onderwijs is er niet wel een plusklas waarin ook met de andere groepen samengewerkt wordt aan extra projecten. Rekentijgers ken ik niet, ik ben helemaal nog niet thuis in onderwijs van groep 3 of 4. Ik zal er begin volgend jaar wel naar vragen als de overstap goed is gegaan en ik ook weet welke leerkracht er voor de klas staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik dwaal een beetje af, maar hoe belangrijk is schrijven volgens de methode?

Volgens mij kreeg iedereen op de middelbare school een handschrift dat totaal niet meer leek op het handschrift dat we leren moesten op de basisschool.

(in de tijd van de ganzeveer was "gebonden schrift" belangrijk, want elke keer als iemand zijn veer van het perkament haalde, begon de volgende letter met een klodder inkt)
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
@perzikboom; inderdaad. Versnellen is een schijnoplossing die maar tijdelijk werkt bij echt slimme kinderen.
Voor een school is het ook vaak de weg van de minste weerstand: een klas overslaan.
En er is een enorm groot verschil tussen hoog intelligente en HB kinderen die elk baat hebben bij een andere aanpak.
Mijn ervaringen in het PO zijn echt heel negatief.
Ik heb jarenlang een kind gehad dat zich onbegrepen en ongelukkig voelde.
Alle reacties Link kopieren
Sociaal emotioneel maakt je kind nu een hele grote sprong. Mijn dochter miste juist groep 1/2. Opeens moeten ze stil zitten en werken. En zo zag ze het ook 'werken'. Nu gaat ze naar groep 4 en is ze heel zelfverzekerd in de opdrachten maken en mee doen met de les.

Elk kind is anders, misschien is jouw kind op al die gebieden verder en is het alleen in het begin wennen en gaat het daaran beter.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen het bij ons op school bewust niet. Er wordt dan naar uitdaging gezocht middels andere methoden, verrijkingsklassen ed. Wij kiezen hiervoor omdat de ervaringen leren dst kinderen sociaal niet mee kunnen komen, of dat er toch hiaten ontstaan.
misvrolijk schreef:
19-06-2021 18:56
Sociaal emotioneel maakt je kind nu een hele grote sprong. Mijn dochter miste juist groep 1/2. Opeens moeten ze stil zitten en werken. En zo zag ze het ook 'werken'. Nu gaat ze naar groep 4 en is ze heel zelfverzekerd in de opdrachten maken en mee doen met de les.

Elk kind is anders, misschien is jouw kind op al die gebieden verder en is het alleen in het begin wennen en gaat het daaran beter.
Ik weet het niet, ik heb kind nog niet eerder in die setting gezien. Zo veel stil zitten en werkjes doen, wel weet ik dat kind het doortesten echt heel leuk vond en ook best lange tijd achter elkaar in een vakantieboek aan het werken kan zijn in puzzels of aan het lezen. Maar kind moet toch een omslag gaan maken want het is of 3 of 4, dan denk ik wel dat groep 4 beter gaat aansluiten qua ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Mintel88 schreef:
19-06-2021 19:02
Wij doen het bij ons op school bewust niet. Er wordt dan naar uitdaging gezocht middels andere methoden, verrijkingsklassen ed. Wij kiezen hiervoor omdat de ervaringen leren dst kinderen sociaal niet mee kunnen komen, of dat er toch hiaten ontstaan.
Beter zou je ook dat sociale en emotionele deel per kind kunnen bekijken.
Mijn oudste fleurde pas een beetje op toen ie tussen kinderen terechtkwam die 3 jaar ouder waren. 1 klas versnellen had zowel qua leren als qua aansluiting geen enkel effect.

Ik vind het nog steeds een absurd uitgangspunt dat kinderen van gelijke kalenderleeftijd bij elkaar moeten zitten.

Dat zou op ontwikkelingsniveau moeten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik lees en hoor vaak 'sociaal-emotionele ontwikkeling' alsof het een ding is. Sociale ontwikkeling en emotionele ontwikkeling staan los van elkaar. Bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid zie je vaak dat ze sociaal ook een voorsprong hebben. Dat valt vaak niet op, omdat ze juist met leeftijdsgenoten niet goed overweg kunnen/ weinig contact/ binding voelen. Daardoor lijken ze minder sociaal. Emotioneel gezien lopen veel kinderen wel meer gelijk met kalenderleeftijd, maar kan je ze prima bij begeleiden. Ik zit in best wat groepen van ouders met hoogbegaafde kinderen en ik lees vooral ervaringen van ouders met kinderen waarvan de kinderen juist veel beter (sociaal ook) op hun plek zitten na versnellen. Wat iemand hier ook zegt.

Denk ook om hiaten bij simpele dingen: dagen van de week, maanden van het jaar, seizoenen etc. Niet alleen rekenen/ taal. En inderdaad ook véél verrijken en verdiepen. Daar zijn veel reguliere basisschool wat minder ervaren in. Ik snap versnellen best, vooral als het kind dan meer bij ontwikkelingsgelijken komt. Dat is zo fijn voor hoe het kind zich ontwikkelt, hoe het zich (thuis) voelt etc.

Zijn er vermoedens van hoogbegaafdheid? Dan is de kans ook groot dat je kind na een half jaar weer kan versnellen.. dat kan wel voor problemen zorgen als school niet goed kan inzetten op verrijken en verdiepen. Kan je facebookgroep van oa pharos (pharos hoogbegaafd) aanraden en 'ontwikkelingsvoorsprong' en 'kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong'. Voor contact met andere ouders en met professionals op dit gebied. Ik hoop dat het, in ieder geval voorlopig, voor jullie een oplossing biedt!
Sága schreef:
19-06-2021 20:05
Ik lees en hoor vaak 'sociaal-emotionele ontwikkeling' alsof het een ding is. Sociale ontwikkeling en emotionele ontwikkeling staan los van elkaar. Bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid zie je vaak dat ze sociaal ook een voorsprong hebben. Dat valt vaak niet op, omdat ze juist met leeftijdsgenoten niet goed overweg kunnen/ weinig contact/ binding voelen. Daardoor lijken ze minder sociaal. Emotioneel gezien lopen veel kinderen wel meer gelijk met kalenderleeftijd, maar kan je ze prima bij begeleiden. Ik zit in best wat groepen van ouders met hoogbegaafde kinderen en ik lees vooral ervaringen van ouders met kinderen waarvan de kinderen juist veel beter (sociaal ook) op hun plek zitten na versnellen. Wat iemand hier ook zegt.
Ik had daar laatst een stripje over gelezen. Een kindje dat aan een ander vraagt om het rode blokje. De ander geeft een blauw blokje en het kindje reageert met het RODE blokje. Waar vervolgens iets tegen gezegd wordt als je moet niet zeuren je kreeg toch een blokje en tegen de ouders dat het kind misschien wel slim is maar sociaal wel achter loopt. Niet zo zeer dat, maar ik zie bij kind nog wel eens zulk soort frustratie wanneer die niet begrepen wordt of andere niet volgens de zelfde 'regels/kaders' werken als kind. (Denk aan regels als afspraak is afspraak dus als ik na jou de schaar mag kan je hem niet een pietje geven. Of als ik je iets leen moet je het ook weer terug geven terwijl de ander het gewoon vergeten is ondertussen.)

Denk ook om hiaten bij simpele dingen: dagen van de week, maanden van het jaar, seizoenen etc. Niet alleen rekenen/ taal. En inderdaad ook véél verrijken en verdiepen. Daar zijn veel reguliere basisschool wat minder ervaren in. Ik snap versnellen best, vooral als het kind dan meer bij ontwikkelingsgelijken komt. Dat is zo fijn voor hoe het kind zich ontwikkelt, hoe het zich (thuis) voelt etc.
Maanden van het jaar is een goede, helemaal niet aan gedacht en ik weet niet of die allemaal bekend zijn. Seizoenen en dagen sowieso wel, we weet van de meeste kinderen ook op te noemen welke dagen er wel of niet gespeeld kan worden, welke dagen broertje naar de opvang gaat, welke dagen er sport is ed. Veel groep 2 doelen waren volgens mij vorig jaar al wel goed volgens mij, kind werd toen wel bijna gek van het behandelen van voor, achter, boven, onder, in, eerste, voorste, laatste ed. Hier was al meer ruimte voor kind om eigen interesses te volgen en werd er ook soms in verrijkingsgroepjes gewerkt met andere kinderen die voor liepen. Niet aan groep 3 stof, maar juist dingen die bij kleuters paste en toch moeilijker was. Toch ook hier in de klas geen enkel kind dat net zo ver is en dat ga je wel merken op den duur denk ik plus dat je een kind met een eigen leerlijn ook buiten de groep plaatst als buitenbeentje (vrees ik tenminste)

Zijn er vermoedens van hoogbegaafdheid? Dan is de kans ook groot dat je kind na een half jaar weer kan versnellen.. dat kan wel voor problemen zorgen als school niet goed kan inzetten op verrijken en verdiepen. Kan je facebookgroep van oa pharos (pharos hoogbegaafd) aanraden en 'ontwikkelingsvoorsprong' en 'kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong'. Voor contact met andere ouders en met professionals op dit gebied. Ik hoop dat het, in ieder geval voorlopig, voor jullie een oplossing biedt!
Ik heb eigenlijk nooit echt nagedacht over 'gewoon slim' of 'hoogbegaafd'.. School vermoed wel dat dit geen eind oplossing is, versnellen zal in combinatie zijn met komend jaar verrijken, verdiepen en compacten. Alleen staat daar voor zo ver ik weet nog geen plan voor omdat kind ook nog moet wennen en landen in de klas en het echte werken. Ik verwacht dat de eerste tijd daar veel energie naar toe zal gaan. Wel is ook zonder enige vorm van groep 3 onderwijs de voorsprong van kind groter is geworden dan waar dit schooljaar mee is begonnen. Ik denk dat de kans er best in zit dat er weer een voorsprong komt, maar ik denk ook dat als er meer aan bod komt (geschiedenis bv) kind ook meer kan verdiepen/verbreden. Nu had kind leren lezen nodig voor alles en dan gaat het heel hard. Dat boek over dinosauriërs, maar ook de bordjes in het park, het spel waarbij vragen staan, wat er boven het doolhof staat. En straks kan je per onderwerp gaan uitbreiden. Een kind dat avi uit is kan nog steeds iets nieuws leren uit een geschiedenis boek, maar een kind met avi E4 zal zich vervelen als de klas nog bezig is om van k a t de omslag naar kat te maken. Tenminste dat is waar ik op hoop voor kind. Dat nu versnellen goed is en kind later uit de voeten kan met verdiepen en verbreden van de stof. Geen idee of het überhaupt kan om 2 keer te versnellen, maar er zit denk ik sowieso een grens aan welk leeftijdsverschil werkt voor ons kind. Kind is aan het einde van de zomer jarig dus sowieso nu ook niet een van de oudste in de huidige groep 2.
Bedankt trouwens voor de namen van de Facebook groepen, ik ga er naar kijken!
Alle reacties Link kopieren
Mintel88 schreef:
19-06-2021 19:02
Wij doen het bij ons op school bewust niet. Er wordt dan naar uitdaging gezocht middels andere methoden, verrijkingsklassen ed. Wij kiezen hiervoor omdat de ervaringen leren dst kinderen sociaal niet mee kunnen komen, of dat er toch hiaten ontstaan.
Wat bieden jullie dan aan als een peuter die komt wennen zijn leeftijd aangeeft als "wortel 9" en zijn klasgenoten voorleest uit Pluk van de Petteflet inclusief gekke stemmetjes voor alle individuele personages? Ik vind ook dat versnellen meestal geen oplossing is en ben benieuwd wat er bestaat aan methodes.
perzikboom6 schreef:
19-06-2021 17:19
Mijn zoon is na 1,5 jaar kleuterklas wel in groep 3 gestart maar is na de kerstvakantie doorgestroomd naar groep 4 omdat hij zich enorm verveelde.
Helaas was het probleem daarmee niet opgelost. De oplossing leek een half jaar goed maar begin groep 5 verveelde hij zich alweer kapot. Nog een keer versnellen was geen optie, dan zou hij 9 zijn als hij naar de middelbare school zou gaan. Geen middelbare school in de buurt neemt kinderen jonger dan 10 aan.
Uiteindelijk is hij begin dit schooljaar overgestapt naar fulltime HB onderwijs en heeft het daar zo veel meer naar zijn zin dan op de oude school. Realiseer je dat het probleem wat je zoon nu ervaart misschien niet volledig opgelost zal zijn met 1x versnellen.
Mijn advies is dan ook: oriënteert je alvast op opties voor als versnellen straks niet genoeg blijkt en maak hierover afspraken met de huidige school, dan ben je straks niet achter de feiten aan het aanlopen.
Het is wel handig om hier rekening mee te houden. Onze jongste heeft groep 3 en 4 in 1 jaar gedaan. Ik had enorme twijfels en het heeft eigenlijk weinig opgelost, aangezien zijn voorsprong groter dan 1 jaar was. Nu in groep 5 heeft hij weer een volledig eigen lesprogramma en aansluiting met klasgenoten is er nog steeds niet. Kind was begin groep 5 heel lastig in gedrag, dat werd iets beter toen hij een volledig eigen leerlijn kreeg en de reguliere taal-en rekenlessen niet meer mee hoefde te doen (door de lockdown kwam dat even niet van de grond, wat een zeer negatieve uitwijking op zoon had).

Ik vind het altijd hele lastige beslissingen.
Mintel88 schreef:
19-06-2021 19:02
Wij doen het bij ons op school bewust niet. Er wordt dan naar uitdaging gezocht middels andere methoden, verrijkingsklassen ed. Wij kiezen hiervoor omdat de ervaringen leren dst kinderen sociaal niet mee kunnen komen, of dat er toch hiaten ontstaan.
Ik snap dat niet ieder kind met een ontwikkelingsvoorsprong gelukkig wordt van versnellen, maar daar wordt toch ook niet ieder kind gelukkig van? Ingedeeld worden op kalender jaar. Dat je 10 december in groep 1 start en 10 januari in een instroom groep. Kinderen zijn er in alle soorten en maten en volgens mij fleuren behoorlijk wat kinderen op het op eigen niveau gaan werken op de middelbare school, dat kan niet altijd in de zelfde klas op de basisschool. Ga je dan de groep 4 stof naar groep 3 halen voor dat ene kind dat alles al beheerst? Of hoe wil je genoeg verrijken om dan een kind zijn leergierigheid te voldoen met iets anders dan de normale klassikale stof? Ik vind het een mooi idee alle kinderen in hun start klas onderwijs op maat te geven, maar het lijkt me vrij onhaalbaar eerlijk gezegd en zou denk ik niet vrolijk worden van een school die principieel bepaalde dingen niet doet ipv per kind te kijken wat het beste zou zijn. Ik ben wel benieuwd naar wat jullie invulling verder is, misschien zitten er hele goede dingen tussen of dingen waar ik en de school hier niet aan gedacht hebben.
Mijn zoon loopt trouwens, in tegenstelling tot wat iedereen roept, wél achter op sociale vaardigheden. Dat is best lastig, want aansluiting heeft hij nergens (gelukkig wordt hij ook niet gepest voor zover ik en school weten).
Gelukkig is school, die relatief veel leerlingen met achterstanden heeft, heel flexibel en staan ze open voor onze input. Hij is nu net 8 en qua niveau zou hij denk ik in groep 7 of 8 op zijn plaats zijn. Maar dat zou voor hem een hele slechte oplossing zijn. Ik heb geleerd van mijn andere kinderen (toen ik nog niets wist) en zoek de echte uitdaging voor hem nu buiten school (mijn andere kinderen hebben nooit leren werken en twee van hen merken dat wel op het VO).
En waar je op moet letten: leren automatiseren. Mijn dochter heeft de tafels altijd heel snel uitgerekend en dat viel niemand op. Maar nu in de tweede klas van het VO loopt ze daar met wiskunde tegenaan en is ze té langzaam. Mijn jongste zit op een andere school (dochter zat in het buitenland op school) en die zitten er meer bovenop. Zoon had in groep 2 al zijn tafeldiploma (met snel uitrekenen) en ze blijven hem elk jaar weer lastig vallen met die "stomme, saaie, irritante tafels".
Alle reacties Link kopieren
Automatiseren en leren leren, door de frustratie heen verder komen. Door leerkuilen heen gaan en, heel belangrijk, gaat je kind graag naar school of haakt het af?
Anders verder kijken naar HB onderwijs, of scholen met heel veel individuele aandacht voor de kinderen.
Vaak struikelen kinderen in groep 5 pas, daar is jaren lang prutsen aan vooraf gegaan.
Informeer jezelf alvast, dan kan je altijd nog beslissen.
Ja automatiseren is ook een belangrijke. Ik heb dat zelf ook nooit geleerd, is echt heel onhandig. En lees evt eens wat over hoogbegaafdheid. Bijvoorbeeld van Tessa Kieboom of bij expertgroep ontwikkelingsvoorsprong (info op website). Cognitieve voorsprong of hoogintelligent is weer heel anders dan hoogbegaafd. Hoogbegaafd behelst veel meer dan cognitieve begaafdheid en kan echt handig zijn dat vroeg te signaleren, omdat je kind bij een onjuiste aanpak heel ongelukkig kan worden. Dat voorbeeld van de blokjes wilde ik noemen. Die kende je dus al.

Er zijn ook hb-basisscholen met een groep 9 voor kinderen die veel versneld zijn en nog niet klaar voor middelbare. Met veel verrijking. Wij kijken voor ons zoontje in peuter 3leeftijd wel direct ook naar hb-onderwijs, gaan een paar maanden voor hij vier is beslissen. Helaas in mijn omgeving veel slechte ervaringen met reguliere onderwijs icm hoogbegaafdheid. Wel goede ervaring met groep 3 overslaan trouwens, maar daarna al snel weer toe aan versnellen. Toen voor verrijken en verdiepen gekozen, maar blijkt in praktijk toch ook lastig. Ik lees overigens ook hele goede ervaringen met reguliere scholen.

Succes en ik hoop dat je kind straks veel ontwikkelingsgelijken treft!
Vooralsnog zit kind hier prima op school gelukkig, we zijn juist naar deze school gewisseld omdat vorige niks extra's aan kind wilde bieden (vanaf halverwege groep 1 merkte we dat er iets niet klopte in wat zij zagen bij kind en wij omdat door de scholensluiting kind voor thuis werkjes ed kreeg). Huidige school is niet perfect, maar staan erg open voor wat wij zien en merken bij kind en hebben wel duidelijk nog steeds affiniteit met het lesgeven en willen het graag voor alle kinderen goed doen. Dat is een goed en warm bad na de vorige ervaring (ruzie moeten maken voor ze gingen ook maar iets gingen testen, gelijk krijgen qua voorsprong maar dan onmiddellijk zeggen dat het wel mee valt en ze er niks mee gaan doen). Het doortesten hebben we niet om hoeven vragen (wel eerlijk geweest over hoe we kind zien), versnellen of niet is een open gesprek geweest en ook dat we waarschijnlijk later zullen moeten verrijken komt vanuit hun gelijk al naar voren. Zolang kind hier op school zich goed voelt blijven we gewoon hier, ik verwacht dat ze er ook eerlijk in zullen zijn als een kind beter tot het recht komt op een andere school.

Automatischeren vind ik lastig, kind doet het nu met tafels al beter dan ik het deed. Ik heb een redelijk hoog iq, maar ook dyslexie en dat heeft wel voor wat problemen gezegd op school. Zeker met automatiseren.

Over of kind hoogbegaafd is vind ik het moeilijk, als ik zo lees herken ik veel en tegelijk zijn er ook echt dingen die totaal niet bij kind passen. Kind vraagt niet bij alles door, stelt sint niet ter discussie, is niet faalangstig, vind fouten maken in werkjes meestal oke en verbeterd het dan (in tekeningen ed dan weer niet, laatst weer een weggegooid omdat er iets niet mooi was gelukt). Ik probeer heel erg de nadruk te leggen op het proces ipv het resultaat. Bv in een boek vastlopen omdat een woord niet lukt is alleen maar goed want dan heb je naast dat je een leuk boek leest ook een nieuw woord geleerd. Als ik dan lees over kinderen die al met 3 jaar kunnen lezen of puzzels van meer dan 100 stukjes maken als ze 2 zijn, is dat niet mijn kind. Tegelijk heb ik me nooit aan de leeftijden op speelgoed gehouden omdat kind wel met 3 zelfstandig lego boekjes na ging bouwen en op de 5e verjaardag de brandweerkazerne kreeg die binnen de kortste keren stond.

Ik zal sowieso als het wennen goed gaat vragen of ik begin volgend schooljaar met de nieuwe leerkracht van kind kan gaan zitten. Het is nooit verkeerd om even te vragen hoe die er naar kijkt en ook even na de eerste weken te horen hoe kind het in de klas doet. Dan kan ik gelijk vragen of zij er heil in zien/iemand weten om te laten kijken of kind hoogbegaafd is. Ik zal verwacht ik toch ook met kind 2 die molen in moeten ivm ons (erg sterke) vermoeden van adhd (of moet je dan weer bij iemand anders zijn eigenlijk, zo stom dat ik er nu pas over na ga denken). Kind 2 is best pittig en we willen evtuele problemen voor zijn dus die laten we liever vroeg dan laat testen om meer handvaten te hebben voor thuis en school.


Ik heb in ieder echt heel veel aan jullie berichten, sugesties, bedenkingen en tips. Heel erg bedankt daar voor! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn ook echt geen wonderkinderen die op hun derde het alfabet achterstevoren opzeggen 😂
Sommige dingen kloppen, andere dingen weer niet.
Je kind zien en helpen met wat hem of haar vooruit helpt is het enige wat telt denk ik. En dat geld ook voor school.
Ja dat beeld van wonderkind klopt vaak niet hoor, je kind moet bijvoorbeeld maar net interesse hebben in cijfers of letters, of legpuzzels etc.

Fijn dat jullie zo’n school hebben getroffen!

IQ score scheelt vaak niet meer dan tien punten tussen broers/zussen. Het kan handig zijn, als je je tweede wilt laten onderzoeken, dat te doen bij iemand die zowel HB als ADHD specialist is. ADHD en ASS wordt namelijk ook vaak onterecht vastgesteld bij HB’ers en vergt natuurlijk een hele andere aanpak. Hoe oud is kind 2? Kan natuurlijk ook gewoon wel een ontwikkelingsstoornis zijn, maar zou er echt alert op zijn. Ik heb zelf in mijn jeugd echt veel problemen en diagnoses gehad die achteraf gewoon voortkwamen uit ongezien HB zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven