Mijn ouders vinden dat ik teveel eisen stel

26-06-2021 16:17 157 berichten
…aan het contact met mijn zus.

Zus en ik hebben nu een paar maanden geen contact. Ze is met Kerst heel boos geworden. In het kort: ze vindt mij een kutwijf.

Zus en ik zijn verschillende types en dat leverde wel wrijving op, maar ja, ‘familie kies je niet en het is toch je zus’. Zus blijkt daar anders in te staan en ziet mij als de schuldige van elk conflict. (Er was niet veel conflict, we zagen elkaar niet vaak en meestal was het gezellig.)

Nu willen mijn ouders weer met zijn allen (er is ook een broer) afspreken. Ik wil alleen afspreken als zus accepteert dat ik geen kutwijf ben. Mijn ouders vinden dat ik daarmee een hoge eis stel en vinden het begrijpelijk als zus die ‘eis’ niet inwilligt.

Mijn man is boos op mijn ouders en vindt het vanzelfsprekend dat je niet met iemand aan tafel gaat zitten die zo negatief over je denkt. Ik vind het moeilijk in te schatten of ik nu te moeilijk doe over dat afspreken, of dat ik best mag vragen om een beetje respect. Nu ik het zo opschrijf denk ik: ja, natuurlijk mag ik dat vragen.

Voor de achtergrond: zus en ik schelen bijna 5 jaar en zijn 2e helft 30. Geen pubers ondanks het puberale verhaal. Man, broer en vriend van broer begrijpen mijn zus niet en vinden mij geen kutwijf.

Ik heb niet echt een vraag maar misschien heeft iemand wijze woorden of andere inzichten waar ik wat mee kan.
Alle reacties Link kopieren
Waar was ze boos over met kerst? Kunnen jullie het niet uitpraten?
Met de kerst?
Misschien kunnen jij en je zus het uitpraten en afspreken dat ook al zijn jullie het niet eens, je toch normaal tegen elkaar blijft doen?

En sommige onderwerpen waar je ruzie over krijgt gewoon niet over beginnen.
En wat als zus sorry zegt en aangeeft je geen kutwijf te vinden terwijl ze je nog wel een kutwijf vindt? Je krijgt geen controle over haar gevoelens.
Ben je nou aan iedereen gaan vragen of je een kutwijf bent ? Werkelijk ?
Mientje zal me aardig vinden en Beppie niet. Wie heeft er dan gelijk ?

Je zus kan toch ook accepteren dat zij jou - zo af en toe , wellicht - een kutwijf vindt ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat is nou precies je eis? Dat ze hardop zegt; "Sorry, nogevendan is eigenlijk geen kutwijf"?

Is het iets wat ze echtecht vindt, of gewoon een keer gescholden omdat ze op dat moment boos was?
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
je zus mag dat vinden, of ze gelijk heeft of niet, is niet aan ons. Je kunt idd niet van haar eisen dat ze dat niet meer vindt. Wel mag je verwachten dat ze gewoon beleefd tegen je is. Is ook fijner voor de rest van het gezelschap.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Je schrijft dat het met jouw zus meestal gezellig was. Maar blijkbaar was het toch niet leuk genoeg om haar weer te willen zien.

Verder hebben jouw ouders het recht jouw zus uit te nodigen, en heb jij het recht dan weg te blijven.

Ik vind wel dat je alleen ergens mee dreigen moet als je jouw dreigement uitvoeren kunt (en wilt).
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Maar waarom vind ze je kutwijf dan? Is er een terugkerend issue? En waar ging die ruzie over? Als ze niet normaal tegen je kan doen zou ik ook niet zoveel zin hebben in contact.
Het lijkt mij niet handig dat je ouders zich inhoudelijk met de herrie bemoeien. Maar wat is gebeurd is gebeurd.

Ik zou zelf niets ‘afdwingen’ van zus qua uitspraken/mededelingen, dan maak je er helemaal een strijd van. Wie gaat ‘toegeven’/de kop buigen.
Maar ik zou het ook niet accepteren van mijn zus als ze mij respectloos aanspreekt oid. Ik zou mijn zus aan de kant trekken en zeggen: ‘Ik weet dat je mij een kutwijf vindt en zelf ben ik ook niet jouw grootste fan om het nog zacht uit te drukken maar ik laat mij niet door jou voor rotte vis uitmaken. Agree to disagree, fatsoen houden en klaar’. Ik zou ook niet wegblijven van familiedingen enkel omdat de ander mij een ‘kutwijf’ zou vinden. En ik zou ook niet anderen opzadelen met een dergelijke fittie door eisen te stellen aan de gastlijst.
Hoe rot ook je zus heeft recht op haar eigen gevoelens. Je kunt niet eisen dat ze je leuk vindt. Het enige dat je mag verwachten is dat ze je oke behandelt.
Waar ging de discussie over? Kerstdiner en coronaregels?
Heb je zin om met het hele gezin en aanhang af te spreken? Denk dat dat de belangrijkste vraag is.

Zo nee, dan is het duidelijk en niet gaan.

Zo ja, gewoon gaan en niets verwachten van je zus. Ik zou zoveel mogelijk doen zoals ik normaal gesproken doe en je zus links laten liggen. Alleen de fatsoensnormen hanteren. Wanneer je ouders of zus het er over gaan hebben, zeggen dat je daar nu geen zin in hebt en dat later kan. Je ouders hebben zich er sowieso niet mee te bemoeien of een kant te kiezen als ze niet in de ruzie betrokken waren.
Broer vond mij vroeger ook een kutwijf en ik hem een lul. Inmiddels hebben we allebei kinderen en hebben we het gewoon niet meer over het geen waar we ruzie over hebben/hadden. Geen idee hoe hij echt over me denkt. Maar hij is een lieve oom voor mijn kids en ik kan in geval van nood op hem bouwen. Als die hele ruzie alleen om het word kutwijf gaat nu dan stel je hoge eisen. Is er meer gebeurd praat het uit of los het op. Maar nu leg je een eis op tafel bij een familie etentje. En daar hoort dat niet jij bent uitgenodigd zus is uitgenodigd je kunt nu drie dingen doen zus bellen en het uit spreken. Of de uitnodiging aan nemen of hem weigeren.

Succes
Bijzonder dat je eisen durft te stellen aan de gevoelens van je zus. Je zus mag vinden van je wat ze wil.

Familie krijg je helemaal gratis maar je bent niet verplicht er mee om te gaan. Als familie je energie kost ipv oplevert kan je elkaar beter negeren.
Gatekeeper* schreef:
26-06-2021 19:44
Bijzonder dat je eisen durft te stellen aan de gevoelens van je zus. Je zus mag vinden van je wat ze wil.

Familie krijg je helemaal gratis maar je bent niet verplicht er mee om te gaan. Als familie je energie kost ipv oplevert kan je elkaar beter negeren.
Of een paar uurtjes de schone schijn ophouden om je ouders een plezier te doen.
Ik zou je ouders laten weten dat je voorlopig liever apart afspreekt.

Respect dwingen je niet af met eisen, het laat hooguit zien dat jij de situatie niet onder controle hebt en dat vindt je zus alleen maar leuk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je kan toch niet eisen hoe jouw zus jou ziet? Ze vindt je een kutwijf. Kan jij eisen dat ze dat niet meer vindt maar het zal waarschijnlijk voor haar alleen maar een bevestiging zijn dat ze gelijk heeft.
Iedere dag is gehaktdag
Jij hebt geen controle over haar mening. Jullie kunnen wel volwassen en normaal tegen elkaar doen als jullie het niet willen uitpraten. Case closed.
viva-amber schreef:
26-06-2021 19:50
Ik zou je ouders laten weten dat je voorlopig liever apart afspreekt.

Respect dwingen je niet af met eisen, het laat hooguit zien dat jij de situatie niet onder controle hebt en dat vindt je zus alleen maar leuk.
Ik ben er bijna helemaal mee eens.

Misschien is de zus niet echt blij met de situatie. Maar misschien is het nog te vroeg om het rustig uit te praten.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Wat mij niet helemaal duidelijk is of je problemen hebt met de term ‘’kutwijf’ of dat je wilt dat je zus anders over je denkt? Zelf zou ik die term respectloos vinden, maar ik begrijp dat er mensen zijn die een ander taalgebruik hanteren.

Met z’n alleen afspreken is misschien nu inderdaad niet zo’n goed idee. Maar voor je het weet heb je jaren geen contact...
Het duurde lang voordat deze online stond, ik dacht dat het niet meer ging gebeuren. Sorry voor de late reactie.

Ik heb niet ‘geëist’ dat zus mij aardig vindt of gaat vinden. Ik vind haar ook niet aardig en inderdaad gevoelens kun je niet sturen. Ik was altijd heel goed in schone schijn (dat heb ik dus even nagevraagd bij broer en partners: was ik echt zo’n kutwijf?).

Mijn wens is dat ik met respect behandeld wordt, wat ik geen eis vind maar gewoon goed fatsoen/vanzelfsprekend. Mijn ouders vinden het een eis die zus mag weigeren.

Er is door zus veel gezegd en veel bij gehaald. Het kwam erop neer dat ze mij een kutwijf vindt, maar dat is de samenvatting van een twee uur durende tirade. Geen corona-kerst-incidentje dus.

Het geeft wel inzicht om te lezen dat jullie allemaal denken dat ik aardig gevonden wil worden door mijn zus, misschien benoem ik dat ook zo onduidelijk naar mijn ouders toe (die zich inderdaad beter er buiten hadden kunnen houden).
blijfgewoonbianca schreef:
26-06-2021 19:02
Ben je nou aan iedereen gaan vragen of je een kutwijf bent ? Werkelijk ?
Mientje zal me aardig vinden en Beppie niet. Wie heeft er dan gelijk ?

Je zus kan toch ook accepteren dat zij jou - zo af en toe , wellicht - een kutwijf vindt ?

Ik ging wel even aan mezelf twijfelen ja.
TO kan haar zus niet dwingen haar anders te zien, haar ouders kunnen TO niet dwingen om met zijn allen af te spreken. Als ik erachter zou komen dat iemand mij in alle oprechtheid al jaren een kutwijf zou vinden dan is daar niets aan te doen, maar ik zou het contact dan ook graag op een minimaal pitje zetten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven