Wat te doen met vriendschap?

13-08-2021 11:04 56 berichten
Lang verhaal, maar ik probeer het kort te houden. :proud:

Ruim acht jaar ben ik bevriend. In die acht jaar was het leuk, maar heb ik ook best regelmatig irritaties gehad. Ik vind vriendin erg afhankelijk en veel eisend. Ze verwacht bijvoorbeeld altijd dat zij opgehaald kan worden, dat ik afreken (en dan kan ik vervolgens weken wachten tot het tikkie betaald wordt) etc. Ik vind het bij haar heel lastig om mijn grenzen aan te geven. Zij is zeer direct, spreekt iedereen onaardig aan als haar iets niet zint en heeft een grote mond.

Begin dit jaar vroeg ze of ik haar ergens heen kon rijden. Denk aan iets heel simpels, zoals een tandarts bezoek. Ik dacht: dit is het moment om mijn grenzen aan te geven. Ik vond het namelijk onzin want ze had zat andere opties en kon ook gewoon de fiets of bus pakken. Bij een spoed geval zou ik uiteraard met liefde gereden hebben. Ik wist bij voorbaat al: als ik nee zeg, dan wordt ze boos. En ja, hoor. Felle ruzie omdat ik nee zei. Ik heb toen aangegeven dat ik geen ruzie via whatsapp wil en dat ik het hierbij zou laten. Ik heb niks meer laten horen (wellicht wat kinderachtig/onaardig ja).

Nu, een half jaar later, appte ze. Dat ze erover wilde praten in het echt. Met frisse tegenzin ben ik deze week gegaan. Het gesprek was op dat moment redelijk oké. Maar toen ik later thuis kwam dacht ik nog eens na over de dingen die ze heeft gezegd tijdens het gesprek en denk ik: ze wil alleen maar “sorry” van mijn kant horen en legt de schuld bij mij. Eerlijk is eerlijk, ik heb er een naar gevoel aan over gehouden. Ze gaf aan dat ze mij erg gemist had, maar ik heb dat gevoel niet. Totaal niet. Ja, ik vind het wel zonde van 8 jaar vriendschap. Missen? Nee.

Maar wat nu? Zij wil vriendschap. En ik heb geen zin meer in haar gezeur. Maar ik vind het ergens wel zonde en onaardig van mij om de vriendschap achter mij te laten. Conclusie: ik weet niet wat ik wil.

Wie heeft er een objectieve blik en kan mij enigszins een schop onder m’n kont geven om een beslissing te nemen? ;-D
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen vriendschap.
wij slapen nooit.
Ze manipuleert dus.

En als jij er geen zin meer in hebt, prima toch?
Vriendschap aanhouden ( zeker in dit geval/voorbeeld) omdat iemand je anders misschien onaardig vind... kom op.
Gestopt met lezen na: 'met frisse tegenzin.'
Wissen, blokkeren en verwijderen.

Vrienden moeten je energie géven. Niet leegzuigen.
Zonde en onaardig ?
Nee en nee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Waarom vind je het zonde en onaardig om deze onaardige vriendin achter te laten?

De tijd die je er al in gestoken hebt, die ben je kwijt. En je weet nu na een half jaar hoe het ook kan, en dat dat fijner is. Waarom zou je dan weer terug willen naar hoe het was?
Jullie zijn allemaal eensgezind. Het bevestigt eigenlijk waar ik al naar neig.

Maar: hoe laat ik dit weten? We wonen in dezelfde plaats dus ik wil nog wel gewoon “hoi” kunnen zeggen als we elkaar in de stad tegen komen. Maar ook hierbij denk ik: op welke manier ik de vriendschap ook beëindig, het is voor haar toch nooit goed en zal ruzie opleveren.
Ik denk niet dat er bij dit soort mensen een manier is om de vriendschap te beëindigen én hoi te kunnen blijven zeggen. En dat ligt niet aan hoe jij je boodschap brengt, maar aan die mensen zelf.
Zoals je zelf al zegt, het zal sowieso nooit goed zijn. Soms is dat gewoon zo, en kun jij daar helemaal niets aan doen.
Dopperfles schreef:
13-08-2021 11:41

Maar: hoe laat ik dit weten? We wonen in dezelfde plaats dus ik wil nog wel gewoon “hoi” kunnen zeggen als we elkaar in de stad tegen komen. Maar ook hierbij denk ik: op welke manier ik de vriendschap ook beëindig, het is voor haar toch nooit goed en zal ruzie opleveren.
Je hoeft hier niets anders voor te doen dan gewoon niets meer van je te laten horen.
En als ze je dan vraagt om een afspraak, zeg je dat je daar niet meer zoveel behoefte aan hebt.
Dan kun je nog wel gewoon groeten, maar hoef je verder geen interactie meer met haar.
Dopperfles schreef:

daar is doodbloeden voor uitgevonden
lilalinda schreef:
13-08-2021 11:46
daar is doodbloeden voor uitgevonden
En ook als zij nog wel een berichtje stuurt? Want ik weet dat ze nog een keer wil afspreken en dat ze daar dus sowieso een bericht over gaat sturen. Of dan beter toch een “Ik heb besloten het hierbij te laten” reactie geven?
Dopperfles schreef:

Jij kan altijd gewoon hoi zeggen. Of zij daar zin in heeft is aan haar toch? Dat ligt niet bij jou.

Je kan het melden of je kan het verder laten doodbloeden.
Dopperfles schreef:
13-08-2021 11:48
En ook als zij nog wel een berichtje stuurt? Want ik weet dat ze nog een keer wil afspreken en dat ze daar dus sowieso een bericht over gaat sturen. Of dan beter toch een “Ik heb besloten het hierbij te laten” reactie geven?
Dan zeg je inderdaad, bedankt voor de uitnodiging maar ik heb besloten onze vriendschap hierbij te laten.
Voor je eigen rust afsluiten.

Ik heb besloten het hierbij te laten, succes met je leven

En dat je het onaardig vind is omdat je gewend bent naar haar te buigen, dat wil je niet dus moet je ook niet doen. Je bent moet onaardig je bent eerlijk je wil geen vriendschap met haar.
Ik zou gewoon duidelijk zijn, dat je je beseft dat je je niet prettig bij de vriendschap voelt en dat je het contact niet meer wil voortzetten. Desnoods wens je haar het beste. Ook een vriendschap mag je uitmaken als je je er niet meer goed bij voelt. Boos wordt ze toch wel, bij een dergelijk type zou ik zeker niet gaan voor doodbloeden dat zal alleen maar haar boosheid voeden (een reden geven). Lostrekken die pleister! Heb ik zelf 2 keer gedaan. Geen ruzie trouwens, was ook nergens voor nodig.
Ik zou haar blokkeren. Mensen die je grenzen niet accepteren kun je beter kwijt dan rijk zijn. Want dat gaat ze weer doen als je de vriendschap herstelt. Zulke mensen veranderen niet is mijn ervaring. Heb ook een paar zulke "vriendschappen" gehad en te lang over me heen laten lopen.
Grenzen aangeven vind ik ook lastig.

In mijn laatste 2 voorbije vriendschappen heb ik toch uiteindelijk voor mezelf gekozen. Eentje omdat ze ging claimen en geen "nee" verdraagt. Dat doet ze bij iedereen. Dan deug je niet meer, gaat ze je zwart lopen maken en boze berichten sturen. Ze zit ook om de haverklap overspannen thuis omdat "iedereen tegen haar is".
De andere vriendin had vorig jaar onze vriendschap verbroken. We waren uit elkaar gegroeid dus ik vond het niet erg. Ze wilde nog wel chatten. Dat kon nog wel, dacht ik. Maar begin dit voorjaar heb ik haar toch geblokkeerd. Want het was alleen maar bemoeienis van haar kant. Elke keer weer dezelfde vragen en kritiek over hoe ik leef en denk. Ze kan/wil dat niet snappen. Nou jammer voor haar.
hondenmens schreef:
13-08-2021 12:10
Ik zou haar blokkeren. Mensen die je grenzen niet accepteren kun je beter kwijt dan rijk zijn. Want dat gaat ze weer doen als je de vriendschap herstelt. Zulke mensen veranderen niet is mijn ervaring.
Klopt. Het rotte is ook dat ze het zelf totaal niet door heeft. En inderdaad, het zou gewoon keer op keer weer gebeuren als ik het nu niet zou beëindigen.

Ik ga denk ik niks meer van mij laten horen en als ze wel iets stuurt binnenkort, dan laat ik weten dat het voor mij klaar is. Of ik laat wel van me horen en geef direct aan dat het klaar is. Daar moet ik nog even over nadenken. :$
Ze heeft jullie vriendschap lang van je geprofiteerd. Ze mist het profijt dat ze van je had. Goed dat je deze 'vriendschap' afkapt.
Dopperfles schreef:
13-08-2021 12:26
Klopt. Het rotte is ook dat ze het zelf totaal niet door heeft. En inderdaad, het zou gewoon keer op keer weer gebeuren als ik het nu niet zou beëindigen.

Ik ga denk ik niks meer van mij laten horen en als ze wel iets stuurt binnenkort, dan laat ik weten dat het voor mij klaar is. Of ik laat wel van me horen en geef direct aan dat het klaar is. Daar moet ik nog even over nadenken. :$
Ik zou geen actieve beëindiging vriendschap doen. Gewoon radiostilte. Dan moet zij moeite doen en dan kun je altijd zeggen dat je het hierbij laat. Er gaat sowieso last van komen, haar inschattend. Dus laat het gewoon tot het moment daar is. En maak je er niet druk over. Is niet nodig.
Ik heb ook jaren zo'n soort vriendschap gehad. Bij elkaar een kopje thee drinken daar deed die "vriendin" niet aan. Ze ging alleen bij vrienden langs als ze er zelf iets aan had oa meerijden naar concerten, de stad in, of als iemand vrij kaartjes ergens voor had dan stond mevrouw vooraan. En als je dan een dagje uit ging en haar meenam dan moest de dag gaan zoals zij wilde anders zat je met een chagrijnig persoon opgescheept. Ik heb het contact behoorlijk terug geschroeft door niet meer te laten weten dat ik ergens heen ging. Al snel was ik geblokeerd op oa facebook ( maar daar zit ik niet mee) en hoorde ik viavia dat ze overal aan het vertellen is dat ik haar heb laten vallen en dat ik een slecht persoon ben. Gelukkig kennen deze mensen haar ook en lopen tegen dezelfde problemen aan met haar dus niemand die haar verhalen geloofd.

Als ik jou verhaal zo lees dan denk ik dat je terug trekken uit deze "vriendschap" genoeg is deze persoon gaat dan ook wel afhaken als er niks meer te halen valt voor haar.
Dit is geen vriendschap. Echte vriendschap houdt in dat men het zonder morren accepteert als de ander nee zegt. Zij moet eens gaan leren om niet altijd zo ontzettend boos te worden als ze niet krijgt wat mevrouw wil. Ze heeft jarenlang gebruik van je gemaakt. Ik zou het hierbij laten.
Klinkt niet als een leuke vriendin. Is laten verwateren een optie?
door "actieve beieindiging", kom je op een punt, dat je geen Hoi meer kunt zeggen

Door doodbloeden, hou je het beleefde eindje nog open.

Je kunt gerust antwoorden op haar vragen, maar zodra ze iets van je wil/ wil afspreken, kun je gewoon nooit
Dopperfles schreef:

Dat mag. Je zult echter moeten accepteren dat jij geen controle hebt over wat zíj straks nog wil en hoe zij dus zal reageren.
Dopperfles schreef:
13-08-2021 12:26

Lijkt me ook het beste, niks laten horen. Ik vraag me in mijn geval wel af wat ik ga zeggen als ik "vriendin" tegenkom en ze ernaar vraagt. Heb haar nu 5 maanden niet gesproken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven